Dynabook Portégé X30W-J-10P

€ 1.874,90
Specificaties 13,3" • 1920x1080 • 512GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Dynabook Portégé X30W-J-10P Review

Freeze-OhTestpanel 23 januari 2021, laatste update op 26 januari 2021, 694 views Testpanel

Dynabook Portégé X30W-J-10P

Prima presterende werkpony voor zakelijk gebruik. mutli-inzetbaar door optie om de laptop ook als tablet te gebruiken Voor persoonlijk gebruik een prima vervanger van allerlei apparaten zoals tablet of telefoon, die helaas niet echt reeel is door de hoge prijsstelling

Pluspunten

• zeer klein, dun, en licht
  • Bovengemiddelde prestaties voor zijn maat
  • zeer mooi scherm
  • uitgebreide set aan aansluitmogelijkheden
  • prima batterijduur
  • buitenkant van premium grade aluminium legering

Minpunten

• ondanks premium buitenkant geeft de laptop geen premium gevoel
  • ongebruikte ruimte rondom het scherm (meer pixels = beter!)
  • rottige character indeling op het toetsenbord
  • een stickertje om je pen aan op te hangen?

Inleiding:

Normaal gesproken win ik nooit iets bij Tweakers, maar deze keer was het toch echt raak!
Ik mocht deelnemen aan het Testfest 2020 en de Dynabook Portégé X30W-J-10P reviewen.

Na een gezellige online middag met het een aantal mensen van het Tweakers team en een aantal Tweakers review-grootheden waarin tips, tricks, en tegen het einde vooral biermerken en Whiskey-tips werden gedeeld was het mijn beurt.
Helaas liet de logistiek de Dynabook reviewers behoorlijk in de steek, want het duurde behoorlijk lang voordat ik mijn review exemplaar mocht ontvangen.
Voordeel is echter dat dit dan een soort van 1e testfest 2021 review is!
UIteindelijk verscheen de Dynabook dan toch in een vrij saaie (maar wel goede) kartonnen verpakking op mijn deurmat.

het reviewen kon beginnen!

Algemene beoordeling

De Dynabook is een uiterst lichte en handzame laptop waarvan het scherm 360 graden om te klappen valt waardoor hij ook uitstekend als tablet te gebruiken is.
Deze notebook/tablet hybride is daardoor op heel veel manieren te gebruiken en bied voor zijn formaat uitstekende prestaties.
De Dynabook laat zich makkelijk overal naartoe laat slepen.

De inzet van de Dynabook ligt duidelijk op zoveel mogelijk prestaties per vierkante centimeter en de hardware (in ieder geval de versie die ik ter review heb gekregen) is dan ook behoorlijk krachtig voor zijn maat.

Door het compacte formaat sleep je de Dynabook eenvoudig overal mee naar toe en gaat deze laptop langzaam maar zeker steeds meer onderdeel uitmaken van je dagelijkse routines: even snel wat op internet opzoeken, even gamen, een filmpje streamen.
Het gaat met deze notebook allemaal net wat lekkerder dan met een tablet of een smartphone.

Deze Dynabook is echter met name bedoeld voor de zakelijke markt: de drukke manager die van meeting naar meeting holt en een lichte maar krachtige alleskunner nodig heeft voor zijn video-meetings, email en presentaties.
Daarna, bijkomend op de hotelkamer nog even een filmpje kijken of een lichte game spelen: de Dynabook is er uitermate voor geschikt.

Ook de prijsstelling maakt duidelijk dat dit eigenlijk geen oplossing is voor een particulier.
Voor het geld dat je voor de Dynabook kwijt bent zijn er zeer veel andere opties te bedenken.

Nog wel een kleine observatie: bij ontvangst van het review exemplaar was de seal al aangebroken. Natuulijk geen probleem, want het gaat om een review-unit, maar ik weet dus niet of het pakket wat ik heb ontvangen van Dynabook overeen komt met een nieuw aangeschafte versie. Let daar dus nog wel even op.

Featureset

Voor een laptop van dit formaat is de Dynabook aanmerkelijk rijk uitgerust.
Even een snel rondje:
Qua aansluitingen kom je niet heel veel tekort: 2x usb-c, 1x de reguliere USB-aansluiting, een HDMI-uitgang, cardreader en headset (koptelefoon + microfoon) zijn allemaal te vinden aan de zijkanten van de basis.
Een netwerkpoort is helaas niet aanwezig.

Voor het laden van de laptop ben je wel een usb-c poortje kwijt, maar in vergelijking met andere merken waar je 20 dongles moet meeslepen om enigszins geconnecteerd te blijven doet de Dynabook het meer dan prima.
De lader zelf is ook uitstekend met aangenaam lange en flexibele kabels.

De achterkant van de laptop wordt gebruikt voor ventilatie, waar in het midden een klein roostertje te vinden is.

De camera aan de bovenkant van het scherm is voorzien van de Windows Hello authenticatie mogelijkheid en werkt snel en nauwkeurig. Bij daglicht laat de camera een prima beeld zien. Als het wat minder licht is wordt het beeld echter wel zeer korrelig en trekt alle kleur uit het beeld.

Met wat gepriegel kun je een klein ingebouwd schuifje voor de lens van de camera schuiven om zo wat privacy te garanderen, maar er is geen goede indicatie om te zien of de camera nu bedekt is of niet.
Leuk dat het er is, maar had een stukje eleganter gekund.

De speakertjes (de laptop is voorzien van een trotse sticker waarop “sound by Harman/Kardon” staat) zijn eigenlijk best goed….
Maar wel voor bepaalde toepassingen.
Vooraan, onder het toetsenbord zijn links en rechts twee sets van gaatjes gemaakt om het geluid door te laten.
Bij middentonen gaat dat uitermate goed en komt er een verrassend leuk geluid uit de laptop.
Bij de eerste opstart tonen van Windows 10 viel direkt op dat het prima klonk.
Hij kan niet echt hard, maar het is allemaal wel helder.
Uitermate geschikt voor Video-conferencing en dat soort zaken.
De bas is echter een modderboeltje.
Ik heb het vermoeden dat een deel van de onderkant (die zich makkelijk laat indrukken en uit behoorlijk dun materiaal bestaat) mee gaat resoneren en voor een groot deel van deze modder zorgt. Jammer, want volgens mij had dit beter gekund.

De BIOS is tijdens het opstarten met F2 op te roepen (thanks @Wolliebolly) en is wel een stapje terug als je het vergelijkt met de moderne BIOSsen die je tegenkomt.
Zeer rudimentaire instellingen, waarbij het accent wat ligt op security en beheer.
Overklokken kun je dus wel vergeten, en het is weer een duidelijke hint naar het zakelijk gebruik van deze laptop.

Ook de software is keurig verzorgd (of beter gezegd: de afwezigheid daarvan).
Alleen links naar de support van Dynabook, een VPN appje en vreemd genoeg een voor-geïnstalleerde Amazon applicatie zijn aanwezig.
Al deze apps zijn echter allemaal eenvoudig te verwijderen.
Gelukkig niet een enorme bak aan bloatware zoals je wel een op andere merken laptops tegenkomt.

Ergonomie

Het is best moeilijk om bij zo'n kleine laptop over ergonomie te praten.
Je kiest er immers bewust voor een zeer compact maar krachtig machientje.
Je bent als het goed is dan ook bereid om met de nadelen van zo’n klein formaat te leven.

De touchpad werkt prima. Hij is niet supergroot, maar heeft zo ongeveer dezelfde verhouding als het beeld waardoor je eigenlijk wel weet waar je zit.

Linksboven in het touchpad verwerkt zit een fingerprint reader die het prima en nauwkeurig doet.
De onderkant van het touchpad fungeert als je linker of rechter muisknop.
Doordat er echter geen indicatie is aangebracht van waar de linker en de rechter knop beginnen en eindigen, is het in het begin echt wel even wennen.

Dat de laptop helemaal om kan klappen naar een tablet modus is af en toe best handig.
Het geeft je de mogelijkheid om de Dynabook op allerlei mogelijke manier neer te zetten en te leggen.

en samen met het pennetje kun je prima aantekeningen en schetsjes maken.
Het is alsof je een net wat te dik notitieblok vasthoudt.

Twee zaken die mij negatief opvielen moet ik wel even noemen.

Ten eerste het toetsenbord:
Het toetsenbord bestaat uit zeer platte toetsjes, voorzien van een backlight.
Niet heel veel travel, maar je weet op zich wel wanneer je een toets indrukt en er valt eigenlijk prima op te typen.
Helaas gooit de indeling van het toetsenbord roet in het eten met een van de meest vreemde character indelingen die ik ooit heb meegemaakt.
Aan de rechterkant, tussen de lettertoetsen en de enter-toets zijn er een aantal extra toetsen (eigenlijk een kolom van toetsen) aangebracht die bestaat uit komma’s, aanhalingstekens, slashes en nog veel meer.

Gevolg is dat je eigenlijk altijd mist zodra je de toch al vrij kleine enter-toets probeert te raken (en die heb je nogal eens nodig).
Ook de plaatsing van mijn vingers ging vaak verkeerd omdat je simpelweg die extra toetsen niet verwacht.
In het begin denk je dat je er wel aan gaat wennen, maar ik bleef maar problemen houden met deze ‘enter-gap’. Zeer frustrerend en het haalt je uit je flow als je langere stukken tekst moet schrijven. Doordat blind typen gewoon niet goed ging merkte ik dat ik langzaam terugviel op een soort van 'hunt and peck' manier van typen.
Waren deze extra toetsen weggelaten en waren de overige toetsen iets groter zou het meer dan prima typen zijn op deze Dynabook

Bij de laptop zat ook een pen (werkend op een AAA batterijtje en met verwisselbare punt) die op zich uitermate fijn en precies werkt.
(ik weet overigens niet of de pen los moet worden aangeschaft of niet. Ik kon hier niet zo snel informatie over vinden)
Het gewicht is prima, gevoeligheid helemaal goed en het schrijven voelt natuurlijk aan
Als je ermee schrijft op het scherm klinkt en voelt het alsof je met een soort whiteboard pen of een net te droge viltstift aan de gang bent.
Nadeel is echter: waar berg je die pen op? Dynabook heeft voor een zeer vreemde oplossing gekozen: een stickertje met daaraan een lusje waar je de pen in kunt opbergen. Bedoeling is dat je deze sticker op de zijkant van je scherm plakt. Ik heb hem uit principe niet getest.
Als je laptop meer dan 1500 euro kost verwacht ik gewoon een betere oplossing dan een sticker om mijn pen in op te bergen

Prestaties

Don't judge the (Dyna)Book by it's cover.
dit is echt wel een klein prestatie monstertje.
Op de Dynabook zit een Intel EVO stickertje geplakt.
Evo is een nieuwe set van performance en kwaliteits-eisen van intel die eigenlijk gezien kunnen worden als de opvolger van de Ultrabook standaard. De fabrikanten die in aanmerking willen komen voor dit stickertje zullen aan een uitgebreide set van voorwaarden moeten voldoen die de kwaliteit van de laptop op het gebied van prestaties, batterijduur en een heleboel andere zaken garanderen.
….En ze moeten natuurlijk Intel chips kopen.. :)

Met name de prestaties van de laptop waren wat mij betreft best opvallend.
Accuduur was prima (meer daarover verderop) maar ook het feit de je gewoon makkelijk een wat stevigere game op zo’n kleine laptop kon spelen was bijzonder. Rocket League en shooters als Borderlands 3, Doom en Farcry hielden zich prima op de native 1080p. Natuurlijk is dit geen gaming laptop, maar ik heb veel zakelijke laptops het heel erg veel slechter zien doen.

Video- en audio- bewerken ging prima op dit machientje, ook Blender liep soepel en een 4K film afspelen was geen enkel probleem, waarbij het voor notebooks relatief snelle geheugen en de NVME PCI 4.0 SSD natuurlijk een flink stukje meehielpen.
Toch maar even snel een 3Dmark bench gedraaid:

De netwerkverbinding (Wifi 6) hield zich prima en was overal in het huis snel en stabiel.

Warmte- en Geluids-productie

Tsja, probeer al die prestaties maar eens koel te houden....
De onderkant en de achterkant van de Dynabook zijn voorzien van een aantal ventilatiegaatjes. aan de onderkant worden door twee radiaalventilatortje lucht aangezogen, langs twee losse heatpipes gestuurd en de warme lucht wordt dan aan de achterkant weer uitgeblazen.
Maar groot zijn de fans niet en er moet echt wel wat warmte weg. Ook de ventilatie-gaatje aan de achterkant vond ik nogal minimaal.

Bij belasting zorgt dat dus toch wel voor wat geluid.
Bijna direct zodra je wat rekencapaciteit van de laptop vraagt is er een wat fluitend geluidje van de ventilatie waar te nemen.
Het is zeker te horen, maar het irriteerde mij uiteindelijk niet zo erg dat ik er een negatief punt van zou maken. (maar ieder zijn voorkeur natuurlijk, mocht je aanschaf van de Dynabook overwegen zou ik zeker even adviseren om hierop te testen en te kijken of dit jou stoort).
Het vrij agressieve stoppen en starten van de ventilator viel me eigenlijk veel meer op.

Er lijkt namelijk niet echt een fan-profiel te zitten op deze laptop.
Hij kent eigenlijk maar twee standen: volledig passief, of volle bak blazen.
Met een beetje goede koptelefoon op heb je wat mij betreft helemaal geen last van de ventilatie-geluid van dit machientje.
Ondanks het harde werk dat de ventilator levert wordt de laptop wel warm, maar niet gloeiend heet. Je kunt hem met alle activiteiten gewoon op je schoot houden zonder dat de warmte je echt gaat irriteren. Met name de achteraan de onderkant is de warmte goed te voelen.
Wel een minpuntje: alle warmte wordt afgevoerd via de achterkant van de laptop. In het midden van de achterkant zijn wat kleine sleufjes gemaakt. Bij normaal gebruik is dat bijna nooit probleem, maar het is wel hinderlijk als je de laptop in zijn tablet stand gaat gebruiken.
Ik had de neiging om de laptop precies vast te houden waar de warme lucht naar buiten wordt geblazen en dat was af en toe toch wat onaangenaam.
Al met al vond ik dat de Dynabook zich prima gedroeg en de warmteoverlast best goed binnen de perken wist te houden, helemaal in vergelijking met de laptops die ik gewend ben.

Beeldkwaliteit

Zeer goed. Klaar. Het kleine schermpje van Sharp levert een verrassend mooi 1080P beeld waarbij het scherm prima voldoet voor het dagdagelijkse werk.
Maar ook voor een film of een game zijn de scherm prestaties meer dan prima.
Je went er langzaam maar zeker aan, maar bij het eerste keer aanzetten van de laptop was het scherm wat mij betreft echt wel een grote WOW-factor.
Na wat langer kijken merk je dat de uniformiteit bij de randen iets minder is, maar wat mij betreft zeker binnen de perken en het duurde echt even voordat het mij opviel.
Ook de kijkhoeken van het scherm zijn meer dan voldoende. Toch wel een belangrijke eigenschap als je de Dynabook vaak in zijn tablet vorm gebruikt.
De beeldverhouding kwam mij een beetje raar over. Dat klinkt wat vreemd omdat dit gewoon een 1080P scherm is, maar naar mijn gevoel kwam ik met name in de hoogte toch wat tekort waardoor er best veel gescrolled moest worden bij het lezen van een document of het bekijken van een website. Ook was niet de volledige breedte van het scherm in gebruik.
De bezel zelf is erg dun, maar aan de bovenkant, de zijkanten en met name aan de onderkant zit nog een zwart randje dat wat mij betreft best wel uit pixels in plaats van ongebruikte ruimte had mogen bestaan.

Ondanks dat is het een enorm fijn scherm om op te werken.

Mobiliteit en Accuduur

De accu houdt het prima vol. Bij gewoon gebruik kom je de dag zeker door en op een uurtje of 9 normaal gebruik kun je echt wel rekenen.
Het is wel zo dat wat zwaarder gebruik al snel met een uurtje minder accuduur afgestraft wordt en dan kan het, afhankelijk van je gebruik op het einde af en toe wat spannend kunnen worden.
Hoeveel accuduur je nu daadwerkelijk over hebt is echter wel lastig vast te stellen.
Op de een of andere manier is de schatting van de beschikbare accutijd nogal 'agressief' afgesteld.
Het ene moment lijkt er niets aan de hand en heb je nog enkele uren aan batterij beschikbaar, het volgende moment is de beschikbare tijd plotseling meer dan gehalveerd.
Gelukkig hersteld die inschatting zich ook wel weer vrij snel.
Maar toch gaf het me in het begin wat 'anxiety'.. Ging ik het nu wel of niet halen vandaag?

Qua mobiliteit natuurlijk niets te klagen. De laptop zelf weegt 954 gram op mijn keuken weegschaaltje, is uitermate compact en behoorlijk dun.
Het apparaatje laat zich gemakkelijk overal naartoe slepen en ik merkte dat ik dat in de loop van de testperiode steeds vaker ging doen: je loopt met de laptop rond alsof het een tijdschrift is, en door de hoge performance begon de Dynabook eigenlijk steeds meer apparaten te 'vervangen'.
Zeer zeker een leuke ervaring!

Bouwkwaliteit en Robuustheid

Hier toch een klein minnetje. Het is ongetwijfeld bedoeld om gewicht te besparen, maar de Dynabook bestaat eigenlijk geheel uit plastic. Dit draagt over het algemeen niet bij aan de stevigheid van de laptop.
Alleen de twee scharnieren die ervoor zorgen dat je het beeldscherm in zijn geheel kunt omklappen lijken van metaal te zijn gemaakt, maar geheel zeker weet ik dat ook niet. Ze maakten in ieder geval een ander geluid dan de rest van de laptop als je erop tikte.

Door het gebruik van plastic is het scherm in ieder geval vrij eenvoudig te torderen.
Ook is de achterkant van het scherm wat gevoelig voor vingerafdrukken en stof, maar deze zijn vrij snel te verwijderen.
De bodem van de laptop geeft ook een beetje mee. Als je met de laptop in je handen rondloopt kun je eenvoudig de bodem een stukje naar binnen drukken.
Nu lijkt bovenstaande misschien erger dan dat het is.

Ondanks het hoge plastic gehalte had ik na twee weken vrij intensief gebruik toch niet het idee dat de Dynabook snel kapot zou gaan.
Ik had het alleen net wat fijner gevonden als er een ander materiaal was gekozen voor de behuizing en als het allemaal wat steviger zou aanvoelen.
Ook gezien de prijs van de laptop had ik eigenlijk een luxere materiaal keuze verwacht.

Wat ik ook niet zo heel fraai vond is de manier waarop de bodem vast is gezet aan de rest van de laptop. De randen van het bovenste gedeelte hangen wat over de bodem heen, en er zijn duidelijke sleuven te zien. Geen ideale situatie bij een omgevallen kopje koffie lijkt me zo.
Overigens komt dit wel de mogelijkheden om de laptop te demonteren ten goede.
Met een paar schroefjes losdraaien ben je er al (zie Bonus).
Ik laat het aan de Tweakers zelf over of ze dit een voordeel of nadeel vinden.

Met de scharnieren van het scherm zit het overigens wel goed. Het beeldscherm is eenvoudig open te klappen en blijft prima in de stand staan waar je hem hebt gelaten. Dat gedrag geldt voor de volledige 360 graden rotatie. Elke positie biedt precies dezelfde en precies genoeg weerstand.

In de Pricewatch is een I5 model van deze laptop te vinden.
De laptop die ik ter review toegestuurd kreeg was voorzien van een I7-1165G7 processor en die kan ik op het moment van schrijven niet in de pricewatch terug vinden.
De overige specs lijken verder wel overeen te komen. Voor de I5 betaal je als laagste prijs volgens de pricewatch 1798 euro. Je kunt er dus vanuit gaan dat de I7 versie nog wel een stukje duurder zal zijn, en zeker wel rond de 2000 euro zal uitkomen.
Hoewel ik zeker onder de indruk ben van de algehele prestaties gekoppeld aan het kleine handzame formaat zou ik me privé een laptop als deze voor deze prijs niet kunnen verantwoorden. Voor dat geld zijn er zeker krachtigere oplossingen te vinden, die weliswaar groter en zwaarder zijn, maar ook een stuk meer performance en mogelijkheden bieden.

Als je echter zakelijk gaat kijken en je past in het profiel van bijvoorbeeld een druk rondreizende sales manager, kan ik me zomaar voorstellen dat je aan deze Dynabook een meer dan prima werkpony hebt die zeer ruim inzetbaar is en je qua prestaties niet in de steek laat.

Bonus

Je blijft toch een tweaker he? De onderkant van de Dynabook zag er met zijn twaalf makkelijk bereikbare schroefjes wel zeer verleidelijk uit…..
Toch even snel onder de motorkap kijken:
De bodem laat zich heel eenvoudig loshalen en dat levert wat mij betreft een deftig plusje voor de eenvoudige vervang-mogelijkheiden van de NVME SSD en de accu.
Het geheugen lijkt links-boven op de andere kant van het moederbord gesoldeerd te zijn.

Normaal gesproken had ik even een kijkje genomen, maar ik wist niet zeker meer wat er allemaal voor regeltjes en voorwaarden in het test-fest contract van Tweakers stond beschreven..
Ik heb het risico dus maar niet genomen.
Ook leuk om te zien zijn de twee onafhankelijke heatpipes die van de processor naar de ventilatoren lopen.
De bodem van de laptop is van uitermate dun materiaal gemaakt.
In mijn review ben ik ervan uitgegaan dat de Dynabook eigenlijk overal plastic gebruikt, maar ik twijfel daar, na het demonteren van de bodemplaat toch wel een beetje over. Het zou zomaar een dunne metalen sheet kunnen zijn die gebruikt is.

Voor zakelijk gebruik in een scenario waarbij je veel op reis bent is de Dynabook een ideale partner die ondanks zijn kleine formaat een meer dan behoorlijke prestatie levert.
Wel heb ik wat kleine vraagtekens bij de robuustheid van deze laptop, het had wat mij betreft (en voor dit bedrag) wel wat steviger gekund.

Stiekem is het ook heel erg leuk om de Dynabook in je huis rond te hebben slingeren. Dit manusje van alles begon voor steeds meer zaken in mijn huis het go-to apparaat te worden. Over het toetsenbord moeten we het verder maar niet hebben. Dat is voor mij de grote domper van dit verder prima notebookje.
Helaas weerhoudt de hoge prijs van de Dynabook me om ook echt een dergelijk aanschaf voor privé gebruik te overwegen.

Update (26/01/2021):

Vandaag heb ik kontakt gehad met Simon van Dynabook.
Hij bevestigde eigenlijk wat ik in het hoofdstukje 'Bonus' al begon te vermoeden.
ik zal hieronder zijn reactie citeren:

De X30W-J reeks is volledig vervaardigt uit een magnesium legering.
Dit geeft het onder meer zijn lichte karakter, gezien dit 20 tot 30% lichter is dan plastic.

Het is tevens supersterk en volstaat onder meer 200kg pressure test, drop en shock testen
https://youtu.be/oHPMyb2Y5tM https://youtu.be/kw6IFFIcUas

Het is ook superflexibel, vergelijkbaar met een vliegtuigvleugel, om juist klappen en andere impacten te kunnen verwerken.

Daar had ik het dus toch inderdaad goed mis!
Ga ik daardoor anders tegen de Dynabook aankijken?
Tsja, mijn opmerkingen dat het apparaat niet uit premium materiaal bestaat kloppen dus niet, maar als iets voelt als plastic, klinkt als plastic, en zich laat doorbuigen als plastic... heb je toch het gevoel dat je met plastic te maken hebt.

In ieder geval blijft voor mij het feit dat je de buitenkant van de laptop eenvoudig kunt indrukken niet goed voelen, en dat gevoel gaat niet zomaar weg door bovenstaande uitleg.
Ik heb daarom de waardering iets aangepast, maar ik heb wel mijn oorspronkelijke tekst laten staan. Want eerlijk is eerlijk!

Heb jij ook een Dynabook Portégé X30W-J-10P?

Keurige review, lekker duidelijk en goede punten gemaakt in je verhaal. Het rare keyboard is een turn off wat mij betreft en gezien zijn totaalprijs ook niet echt passend!

Goed gedaan en thanks voor de info
Agreed. I think the price is extreme for 13" laptop.
Het is gewoon een andere keyboard standaard dan gewoonlijk. Waarschijnlijk kun je de laptop ook met een US (ANSI?) keyboard bestellen.
Ja, je hebt gelijk, maar aan die andere standaard ben ik gewoon gewend (Logitech keyboard). Toch typ ik hier echt heel erg vaak mis. De plaatsing van de toetsen klopt gewoon net niet. Dat, in combinatie met de veel te kleine 'enter' toets, maakt het voor mij een hele nare typ ervaring. Misschien had ik dat iets duidelijker in de review naar voren moeten laten komen.
Dank voor je reactie!
Ah ik snap wat je bedoeld, mijn gok is dat het komt door de grootte van de laptop en extra toetsen als die page up/down. Echter had Dynabook (of hoe ze ook heten nu) een ietsjes groter keyboard in kunnen plaatsen lijkt me (zit links en rechts nog wat ruimte vrij op het keyboard deck, in tegenstelling tot bijv nieuwe Dell XPS laptops).
En jij bedankt voor het reviewen :) , zakelijke laptop reviews zijn vaak wat schaarser.