Philips GoGear RaGa 2GB Zilver Review

MorgothG 6 augustus 2010, laatste update op 6 augustus 2010, 9.397 views

Philips GoGear RaGa 2GB Zilver

Pluspunten

• Zeer goede accu
  • Tigste generatie MP3 speler. Alles is dus geoptimaliseerd.
  • Songbird software
  • Erg goed geluid
  • Prijs kwaliteit verhouding

Minpunten

• Geen clip, als je dit een nadeel vindt

Geluidskwaliteit Score: 5
Dit is mijn eerste review, en het gaat hier om de Philips GoGear 2GB MP3 speler. Een mooi, functioneel en goedkoop MP3 apparaat met een zeer goede batterij.

Intro
Het eerste dat opvalt, is toch wel de bijgeleverde USB kabel. Slechts 10 cm lang, hahaha. Ik kan hier erg van genieten. De functionaliteit, prijs en kwaliteit zijn gewoon gemaximaliseerd. Hebben mensen thuis een USB naar mini USB kabel aan hun PC hangen voor synchronisatie met de telefoon / fototoestel / oude MP3 speler? Ja, in 99% van de gevallen wel. Maar sommige mensen hebben dat niet. Moet je voor al deze mensen 1m snoertjes mee leveren? Nou nee. Echt goed over nagedacht dus. Net als de rest van het toestel merk je dat het een door ontwikkeld product is. In vergelijking met de vorige Philips GoGear SA1922/02 2GB uit 2008, de opmerking dat het 'bijwerken' bij het aanzetten tergend langzaam is: De nieuwe versie zegt: 'updating' en dat gaat binnen een paar seconde.

Geluid
De controls wijzen voor zich dus ook daar alles prima. De speler is standaard voorzien van 5 demo liedjes. Je wordt meteen zeer aangenaam verrast door het goede geluid. Een zeer mooi en vol geluid waar je echt van kunt genieten. De speler staat standaard in de 'Full sound' setting. Voor mijn eigen MP3's die er nu opstaan heb ik het geluid op 'normaal' wat voor mij het beste klinkt. Je kunt naast de presets ook handmatig de equalizer instellen.

Songbird
Op de MP3 speler zit Philips Songbird geļnstalleerd. Songbird is een muziekdeel programma om je te helpen bij het laden van de MP3-tjes. Songbird installeert zichzelf (gevraagd) bij de eerste keer aankoppelen van je speler. De speler vraagt netjes of je altijd wilt synchroniseren of dat je hier zelf opdracht voor wilt geven. Songbird is een soort iTunes en kan een volledige mediaspeler voor je computer zijn.

Details
De speler heeft verder radio en voice opname mogelijkheid. De voice bestanden worden weggeschreven in .wav formaat. Bij mijn versie zat een bon om een gratis audioboek te downloaden. Het snoer van de witte koptelefoon is 110 cm lang. De MP3 speler heeft geen clip. Door de afgeronde achterkant draagt hij (denk ik) lekker in de broekzak. Ik ga hem gebruiken voor bij het hardlopen en op de fiets. En daarvoor volstaat deze uitstekend. Voor ¤29,99 laat je hem ook gerust in je sporttas zitten bij een wedstrijd en hoop je gewoon dat er geen asociale medesporters zijn. De Galaxy S gaat dus mooi niet mee naar hardloopwedstrijden!

Heb jij ook een Philips GoGear RaGa 2GB Zilver?

Vraagje: zou je over een tijdje eens kunnen posten hoe lang de batterij/accuduur van het ding is?

Heb zelf een van de voorgangers en die trekt een AAA in ongeveer een uur leeg (waar m'n creative muvo een uurtje of 8 voor nodig heeft). Maar het design en de kwaliteit waren dan wel weer dik in orde, vandaar dat ik (als de accuduur beter is) toch weer een philips zal overwegen
Dat zal ik zeker doen.

Ik heb hem, direct na aankoop, een half uurtje aan de PC gehad en luister hem nu leeg. Na elf uur had ik (alle) vier streepjes. Ik zit nu op 15 uur luisteren met nog drie streepjes over. Zodra hij helemaal leeg is ga ik hem opladen en bijhouden hoelang hij mee kan en post dit natuurlijk. Sorry, maar ik ga hem niet nog een keer timen. 15 uur en still going strong, ik vermoed dat het wel op zo'n +/- 20 uur uit gaat draaien. Misschien dat het helemaal leeg maken van de batterij en dan opladen een extra uur op gaat leveren op mijn huidige tijd. Maar dat moet je zelf maar proberen :)

Edit: (NOG) langer geluisterd en die batterij is gewoon geweldig!!!

[Reactie gewijzigd door MorgothG op 6 augustus 2010 13:42]

Werken bij jou de playlists? Ik krijg ze niet echt duidelijk aan de praat. Uiteindelijk maar besloten met een tip om met map-playlists te werken.
Ik gebruik alleen de playlist on the go..of hoe die ook heet. Dan dump je de goede direct in de playlist. Ik gebruik die playlist voor hardlopen bij wedstrijden. Dan alleen de snellere nummers. Verder geen actief gebruik van de andere. succes!
Ik ben niet meer zo overtuigd van de kwaliteit van dit toestel...

Positief zijn inderdaad de levensduur van de batterij, de geluidskwaliteit en de lichte maar toch redelijk stevige bouwkwaliteit.

Negatief in gebruik is het trage reageren van het toestel en de redelijk irritante shuffle die altijd identiek is en start bij hetzelfde nummer.

Nu moet ik daar, na een paar maanden gebruik, nog het stelselmatig vastlopen van het toestel aan toevoegen. Het enige dat je dan nog kan doen is een harde reset. Dacht dat het probleem opgelost was met de installatie van de laatste firmware (na wat zoeken in het niet zo gebruiksvriendelijke songbird), maar na een weekje goed werken is het weer van dattem... Het geluid begint te kraken en te piepen en 2 seconden later loopt hij onherroepelijk vast (je kan het zelfs niet meer afsluiten).

Ik ga er terug mee naar de winkel...
Oh echt? Okay, wel balen voor je. Ik gebruik hem nog steeds heel tevreden als mijn hardloop MP3 speler. Ik gebruik een playlist met snelle nummers voor wedstrijden en een algemene shuffle voor een gewone workout. Opladen doe ik nog steeds bijna nooit. Twee keer per week een uurtje spelen is eens in de zoveel maanden opladen :)

Succes met omruilen en als je een ander merk neemt, schrijf ook even een review. Ooit gaat deze vast stuk en koop ik weer een nieuwe van dezelfde prijsklasse.