Steelseries Aerox 3 Wireless

€ 89,32
Specificaties Bluetooth muis en 18.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Steelseries Aerox 3 Wireless Review

AlkoMasterz 22 januari 2021, 990 views
De reviewer heeft het product gekregen in ruil voor het schrijven van deze review.AlkoMasterz schreef afgelopen jaar 9 reviews, waarvan 77% gesponsord.

Steelseries Aerox 3 Wireless

Muizen met gaten om gewicht te besparen bestonden al vóór de Aerox 3, maar SteelSeries heeft het idee op de gebruikelijke manier geperfectioneerd en een eigen twist gegeven. Alle componenten zijn teruggebracht tot een minimum aan gewicht. De draadloze versie heeft kleinere batterij dan andere modellen, zonder verlies van batterijduur.

Pluspunten

• Superlicht
  • Simpel laden en spelen tegelijk door USB-C kabel
  • Lange interne accuduur
  • Bluetooth en 2.4Ghz

Minpunten

• Superlicht (niet voor iedereen weggelegd)
  • De diamantgraat is niet voor iedereen te behappen

Voorwoord

Allereerst wil ik je even bedanken dat je de tijd neemt om mijn review te lezen. Ik schrijf nu al een aantal jaar reviews, ook voor mijn eigen platformen. Op die platformen kun je ook videoversies vinden van mijn reviews. Laat zeker wat tips achter, want dat is altijd tof om even mee te nemen!

Introductie

SteelSeries gaat het jaar 2020 uit met een knal. Nou ja, knalletje. Met een nieuwe lichtgewicht draadloze gamingmuis probeert Steelseries zich nogmaals te bewijzen in het wireless landschap. Steelseries doet dit keer een muis samen met een USB Type C zachte en flexibele gevlochten oplaadkabel. Nu nieuw: de Aerox 3 Wireless, met maar 66 gram aan gewicht.

Specificaties

Uiterlijk

De Aerox 3 Wireless valt gelijk op. Met een simpel zwart design zie je gelijk de gaatjes aan de bovenkant. Dit doet gelijk denken aan de Coolermaster MM720, een bedrade lichtgewicht tegenhanger van de Aerox 3 Wireless. Het besparen van de behuizing om een zo licht mogelijke muis te hebben, is niet nieuw. Zoals gezegd is Coolermaster er al mee begonnen, samen met een paar andere techbedrijven. Nu springt SteelSeries op de hype train en brengt 2 Aerox 3 muizen op de markt; een bedrade en een draadloze.

De muis zelf is gebaseerd op de Rival 3 (Wireless), bedoeld voor rechtshandigen en zowel voor claw- als fingertip-gebruik. Er zijn 6 knoppen, waarvan 2 op de linkerzijkant als extra toetsen. Het plastic voelt gek genoeg niet goedkoop aan, ondanks het gewicht. De Rival 3 Wireless is toch al gauw zo’n 100 gram, waar de Aerox 3 Wireless 66 gram is. De bijna 200 gaten geven ook ruimte voor een superlichte RGB die vanuit de zijkanten en vanuit binnenin opdoemen. Hierbij moet gezegd worden; het is niet voor iedereen weggelegd, maar dit is best een mooie oplossing om de muis iets luxer te maken.

Binnenin de muis is ook het een en ander veranderd: door de gaten is het binnenwerk te zien. Het moederbordje is zo’n 50% dunner als normale muizen (aldus Steelseries), het scrollwiel is net iets dunner en lichter en ook de extraatjes zoals gewichtjes en balanscomponenten zijn weggelaten. Daarnaast is er inwendig ook een coating aangebracht welke waterdicht maakt en stofvrij werkt. De enige manier hoe men bij de binnenkant kan, is aan de onderkant. Echter werkt de RGB ook hetzelfde als de coating. Door de wering is de Aerox 3 Wireless IP54 gecertificeerd; spatwaterdicht en stofvrij.

Prestaties

De Aerox 3 Wireless is uitgerust met de PMW-3331-sensor van PixArt, waar de eerder besproken Rival 3 Wireless een (op papier ogende) betere PMW-3360-sensor van PixArt heeft. Toch verschillen de uitkomsten van beide modellen aanzienlijk. Beide beschikken over ongeveer dezelfde CPI-grenzen maar de Aerox 3 Wireless reageert over het algemeen sneller. De muisvoetjes zijn zeer glad en de responstijd lijkt in praktijk zelfs lager te liggen. Echter is het gewicht een groot discussiepunt. De vraag of je het lichte gewicht lekkerder vindt, is een persoonlijke kwestie.

Net zoals de eerdere draadloze muizen van Steelseries is er een optie om 2 verbindingen te kiezen; 2,4 GHz en Bluetooth. Deze zijn te bepalen met een kleine schuifregelaar aan de onderkant van de muis. Daarnaast is het ook mogelijk om het te gebruiken aan een USB-C kabel. Deze laad tegelijkertijd ook de accu op, en je kunt je muis op hoog niveau gebruiken.

Over de accu gesproken; ondanks het kleine formaat van de batterij, haalt deze een batterijduur van 200 uur via Bluetooth en 80 uur via een draadloze verbinding. Ook met snelladen is rekening gehouden: in 15 minuten is de accu opgeladen voor 40 uur speelplezier. In de realiteit is de 200 uur via Bluetooth een redelijk getal, in de eigen ervaring is de volledige Bluetooth ervaring tot 191 uur te gebruiken. Via de 2,4 GHz is dit op 79. De oplaadduur van 15 minuten voor 50% klopt ook redelijk. De accu is volledig opgeladen in 27 minuten op een USB 3.1 poort.

Software

Tot nu toe maakt de Aerox 3 Wireless een goede indruk, maar het kan nog meer. Bij de nieuwe muis zit er veel in de details. Zo is deze uitgerust met PTFE-schuifvoetjes om elke muisbeweging nog vloeiender te maken. Door dit en het lichte gewicht heb je (bijna) niet meer het gevoel iets in je hand te hebben.

En last but not least is er de RGB-verlichting. Dit kan worden gecontroleerd door de gratis software SteelSeries Engine 3. Er zijn in totaal drie zones geïnstalleerd, die automatisch worden gedimd na 30 seconden inactiviteit om stroom en batterij te sparen. Bij de Aerox 3 Wireless gaat de verlichting ook uit als de muis wordt bewogen, want dan ligt je hand er toch op en zie je de verlichting niet. Echter kan je dit natuurlijk ook aanpassen of zelfs uitschakelen.

Muizen met gaten om gewicht te besparen bestonden al vóór de Aerox 3, maar SteelSeries heeft het hele idee op de gebruikelijke manier geperfectioneerd en weer een hele eigen twist gegeven. Alle componenten zijn waar mogelijk teruggebracht tot een minimum aan gewicht. De printplaat is dunner gemaakt, de behuizing heeft 200 ruitvormige gaatjes gekregen en ook het muiswiel is afgevallen. De draadloze versie heeft ook een kleinere en betere batterij dan andere modellen, zonder een dramatisch verlies van batterijduur. En de kers op de taart is de IP54-certificering, wat betekent dat de Aerox 3 Wireless spatwater- en stofdicht is.

Als je op zoek bent naar een lichtgewicht gamingmuis, dan kan je zeker deze muis op je wishlist zetten. Vergeleken met de vorige draadloze muizen van Steelseries zet de Aerox 3 Wireless een compleet nieuwe standaard neer. De prijs van rond de €100 lijkt duur, maar is het zeker waard.

De Steelseries Aerox 3 Wireless is al verkrijgbaar vanaf €109. (bijgewerkt op 22-01-2020)
Check de prijzen hier.

Heb jij ook een Steelseries Aerox 3 Wireless?

Vraag & Aanbod

Grootste minpunt is dat de muis enkel uit slaapmodus gaat met een buttonclick. Het was een stuk gebruiksvriendelijker geweest als beweging volstond. Lijkt me belangrijk om te vermelden in je review.
Heb ik geen last van, moet ik zeggen. Als ik de muis beweeg, gaat het vanzelf uit slaapstand.
Ik veronderstel dat je sleep timer op off staat dan? Ik las in andere reviews immers dezelfde vaststelling, dat een klik nodig is om uit slaap te gaan.
Ik heb het even nagekeken en bemerk nu dat ik sinds de opname van de video (na het schrijven van de review) het nooit meer heb veranderd. Blijkbaar staat de sleep timer inderdaad off. Ik zal dit later vandaag ook even aan de review toevoegen.
Waar vind ik die sleeptimer instelling?
Ik heb sinds vandaag de Aerox 3 wireless en heb hier nu ook last van.
Hier had ik met mijn Logitech G502 wireless nooit last van!

(edit: gevonden. Zit gewoon in de steelseries engine software. Ik dacht eerst dat de windows USB power saving settings bedoeld werd.)

[Reactie gewijzigd door SpitfireNL op 19 april 2021 20:14]