Specificaties 256MB - Bekijk alle specificaties

Xtreamer Mediaplayer 256MB Review

thunder8 5 augustus 2010, 2.562 views

Xtreamer Mediaplayer 256MB

Pluspunten

• Functionaliteit
  • Ondersteunde bestandsformaten
  • Userbase

Minpunten

• Ontwerpfout Fan/Koeling
  • Slechte performance wifi-antenne (optioneel)

Geluidskwaliteit Score: 4
Waarom en bestelling.

Bijna een jaar geleden was ik op zoek naar een Mediaspeler waarmee ik films kon bekijken die ik downloadde. Vlak hiervoor had ik een grote LCD aangeschaft (Sony 46W5500) en de kwaliteit van DVD deed het niet meer voor me. Aangezien ik een supersnelle internetverbinding via Ziggo had, was het downloaden van HD films geen enkel probleem en dus was er van mijn kant uit vraag voor een mediaspeler.

Destijds was er qua keus niet zo heel veel en de meeste spelers waren voorzien van de oude Sigma chipsets en waren daarnaast vaak nog redelijk duur. 200+§ voor een mediaspeler was heel normaal. Terwijl ik me aan het oriŽnteren was op een speler, kwamen er berichten van een nieuwe speler op de markt die een mediaplayer ging aanbieden voor een lage prijs, met een nieuwe chipset, genaamd: Xtreamer. Na aandachtig de mogelijkheden van de speler te hebben bekeken en de nieuwberichten te hebben gevolgd over wie er nou de fabrikant was en door wie hij zou worden uitgeleverd, kwam het moment een keus te maken.

Deze speler was nieuw en natuurlijk was het een gok deze te bestellen. De prijs van 99§ incl. wifi antenne trok me over de streep en heb de speler besteld. Helaas duurde het bijna een maand voordat ik de speler in huis had en ondertussen begon ik me we wat zorgen te maken. Op het forum van Xtreamer werden een aantal pijnpunten al snel zichtbaar en ik begon te twijfelen of ik er goed aan gedaan had om een dergelijke speler van een onbekende fabrikant te kopen. Over de pijnpunten straks meer.

De speler was binnengekomen en ik kon beginnen.

De verpakking

De speler werd geleverd in een mooie doos en was goed verpakt. In de verpakking vind je een afstandsbediening, batterijen, een wifi antenne (als je die mee besteld hebt), een composietkabel, een voetje, een voeding en natuurlijk de Xtreamer zelf. Het is een klein kastje die qua formaat ongeveer te vergelijken is met een 3.5" HDD. Een HDMI kabel is niet meegeleverd, echter deze kan je voor een kleine prijs bij bijvoorbeeld de Action halen.

Aansluitingen

De Xtreamer is voorzien van allerhande aansluitingen. 2 USB-aansluitingen voor HDD's (of de Wifi antenne) , 1 USB uplink voor het koppelen aan je PC (geen idee waar je dat voor zou moeten gebruiken), 3voudige composiet aansluiting (Geluid links/rechts en video), HDMI, RJ45 Ethernet, Optical out (voor naar je Home Theatre Set) en natuurlijk een aansluiting van een voeding. Intern is er nog de mogelijkheid tot installatie van een 2.5" schijf.

De Xtreamer is niet voorzien van een hardwarematige aan-/uitschakelaar.

Verder kan de Xtreamer worden uitgebreid qua USB aansluitingen door er een USB-hub op aan te sluiten. Dit is wel makkelijk als je gebruik maakt van de wifi antenne, want dan blijft er maar 1 USB aansluiting over. Ik gebruik zelf de wifi antenne niet meer en momenteel zijn er 2 USB schijven bij mij aangesloten en geen interne schijf.

Menustructuur

De Xtreamer is simpel in gebruik en kan door nagenoeg iedereen worden bediend. Gebruik je afstandbediening om hem aan te zetten en na een 30-60 seconden is de speler klaar voor gebruik. Tijdens het booten is er een soort splashscreen te zien in lowres. Dit zal zijn, omdat de speler eventueel ook via composiet op een ouderwetse CRT kan worden aangesloten. Zodra je in het hoofdmenu bent, heb je een aantal keuzes:
-Favorites
-Media Library
-Internet
-Internetradio
-File Manager
-Settings

In Favorites staan de mappen die je zelf hebt aangegeven als favorieten. Als je gebruik maakt van meerdere harde schijven, kan je hier snelkoppelingen maken naar de desbetreffende mappen op een specifieke HDD of een map ergens op je netwerk. Dit is erg makkelijk en voorkomt dat je blijft zoeken naar wat je eigenlijk snel wil vinden.

De media library is erg uitgebreid en biedt je toegang tot alle bronnen waar de Xtreamer bij kan komen. Van toegang tot de interne HDD (indien geplaatst) tot externe schijven, van netwerkshares tot Upnp apparatuur. Er staat zelfs een keuze DVD, het zou dus eventueel mogelijk kunnen zijn om een USB-DVD speler aan te sluiten. Dit heb ik niet geprobeerd, omdat ik daar niet echt de noodzaak voor heb.

Internet geeft je toegang tot een aantal internetbronnen zoals Youtube. Echter is de content tot op heden altijd in SD, dus verwacht hier geen grote beeldvullende filmpjes. Dit gedeelte is uitbreidbaar met allerlei TV kanalen die via internet te bekijken zijn, waaronder een aantal pornokanalen. Voor meer informatie kan je het beste kijken op het forum van Xtreamer, daar staat de informatie om het te installeren. Ik heb dit onlangs uitgevoerd en het werkt behoorlijk goed. Niet alle kanalen werken, maar het is een leuke gratis toevoeging, die net weer een extra dimensie aan de Xtreamer toevoegt.

Internetradio is een sectie waar je een aantal online radiokanalen terug kan vinden. Het is redelijk voorzien van zenders, echter is het bij lange na niet zo uitgebreid als bijvoorbeeld shoutcast. Ik verwacht hier in de toekomst nog wel meer zenders. Zo ver ik weet is het niet mogelijk hier je eigen streams via de interface aan toe te voegen.

Via File manager kan je mappen aanmaken, content verplaatsen, zaken verwijderen. Het verplaatsen gaat niet supersnel, en de bediening via de AB houdt niet echt over. Het is makkelijk dat het erin zit, maar veel gebruiken doe ik het niet. Meestal gebruik ik het om een film te verwijderen die niet de moeite waard is om te bewaren.

Bij Settings kan je je Xtreamer instellen en zonder daar ver op in te gaan, kan je daar instellen waar het geluid heen moet (HDMI of Optical), welke resolutie uitgestuurd moet worden naar je TV, instellingen voor je (draadloze) netwerk en welke services gestart moeten worden bij het starten van de Xtreamer. Je kan instellen of je een aantal servers die de Xtreamer rijk is wil starten ja of nee. (Samba, FTP, UPnp, NAS)

Netwerk

Zoals de naam van het apparaat al onthult, is de Xtreamer voorzien van een netwerkaansluiting en kan er gebruik worden gemaakt van internet en je interne netwerk. Standaard is alleen voorzien in bedraad 10/100 netwerk. Echter als je draadloos wil, kan je de xtreamer voorzien van een USB wifi antenne. En daarmee komen we ook op het eerste pijnpunt, draadloos netwerk.

Toen de Xtreamer bijna een jaar geleden bij mij thuis aangesloten werd, zat ik er niet op te wachten om ook nog eens een netwerkkabel naar me woonkamer te trekken. Aangezien de wifi antenne gratis werd bijgeleverd bij de eerste orders, ging ik dus met die antenne aan de slag. Na de nodige instelperikelen kreeg ik deze aan de draaien op me netwerk, echter de performance liet zeer te wensen over. Bij een filetransfer kwam de snelheid nauwelijks boven de 10mbit, waardoor streamen over je netwerk nagenoeg onmogelijk was. Ook latere firmwares (de versie 1 firmwares) konden dit probleem niet oplossen en er zaten zelfs firmwares tussen waarbij de snelheid ronduit slecht was. Of er verbetering is in de latere firmwares 2.0+ voor draadloos, kan ik niet aangeven, maar bedraad is sowieso beter voor streamen.

Om niet te blijven wachten op verbetering heb ik alsnog een netwerkkabel getrokken. Hierna werd de netwerk snelheid een stuk beter en kan ik een transferrate halen van ongeveer 40-60Mbit. Nog niet super, maar genoeg om films over te zetten via het netwerk. Een film streamen werkt, zolang de grootte onder ongeveer 8-9GB blijft voor anderhalf uur. Als de film te groot is, dan is de bitrate te hoog voor streamen en zal je dit merken door haperende playback. In dat geval rest je niets anders dan de film op een USB schijf te zetten en rechtstreeks aan de Xtreamer te koppelen.

Al met al kan ik aanraden om de Xtreamer bedraad aan te sluiten, zodat ook het streamen gebruikt kan worden. Ook het overzetten van films via het netwerk is daarmee een stuk sneller en stabieler.

Koeling

Dit is een 2de pijnpunt. De Xtreamer is voorzien van een 25mm fan die maar liefst 10000rpm maakt. Iedere Tweaker kan op zijn sloffen aanvoelen dat dit garant staat voor kabaal. Bij levering deed de fan zijn werk en was het geluid te doen. Maar binnen een week vertoonde de fan een high pitch whine, die heel snel irritatie opwekte.

Vooral als je film zit te kijken en de Xtreamer maakt op een gegeven moment geluid als een opstijgend vliegtuig, dan gaat de lol er snel vanaf. In 1 van de eerste firmwares, kwam er een optie om de snelheid van de fan in te stellen of zelfs uit te zetten. De snelheid instellen deed niets anders dan de frequentie van de whine aanpassen, maar qua volume scheelde het helemaal niets. Uitzetten is een mogelijkheid, echter vond ik de Xtreamer na een film kijken erg warm worden en bij een 2de film erachter aan heb ik al eens een crash mogen meemaken.

Helaas was er destijds niet de keuze voor een passief koelblok van Xtreamer zelf, en ben zelf toen aan het modden gegaan. Er was destijds gemeld op het forum van Xtreamer dat een HDD koeler van Scythe precies op de zijkant paste. Heb deze mod ook uitgevoerd, delen van de oude zijwand hergebruikt om het enigszins weer toonbaar te maken. Nu koelt een 80mm fan met 1000rpm het koelblok van de processor zonder enig hoorbaar geluid. Tegenwoordig kan je het passieve koelblok aanschaffen van Xtreamer zelf. Dit is zeker een aanrader als je niet tegen kabaal kan van een kleine hoogtoerige fan.

Formaten

De Xtreamer ondersteunt heel veel bestandsformaten. Waar met de eerste firmwares er nog wel eens bestandsformaten waren die niet werkten (ondanks de reclameuitingen), werken deze tegenwoordig prima en zonder haperingen. Ik heb vanaf Firmware 2.0+ geen media meer meegemaakt die niet afspeelde.

Hieronder een lijst van bestandformaten die ondersteund worden, volgens de site van Xtreamer:
Video containers:
MPEG1/2/4 Elementary (M1V, M2V, M4V)
MPEG1/2 PS (M2P, MPG)
MPEG2 Transport Stream (TS, TP, TRP, M2T, M2TS, MTS)
VOB
AVI, ASF, WMV
Matroska (MKV)
AVC HD
MOV (H.264), MP4, RMP4
FLV - Flash Video

Audio containers:
AAC, M4A
MPEG audio (MP1, MP2, MP3, MPA)
WAV

Photo formats : JPEG, BMP, PNG, GIF, HD JPEG
Other formats: ISO, IFO, FLV, RM, RA, RAM
Subtitle formats : SRT, SMI, SUB, SSA, IDX
Streaming formats : RTSP, FLV

Als je deze lijst bekijkt, blijft er weinig te wensen over.

Beeldkwaliteit

In een jaar tijd heb ik heel wat films bekeken via mijn Xtreamer en nagenoeg allemaal op 1080p kwaliteit. Alle bekeken films doen het prima, zonder haperingen en het beeld is snaarstrak. Ook met 40-50GB 1:1 Bluerayrips heeft de Xtreamer geen enkel probleem. Momenteel kijk ik de meeste films ook met de 24p modus en dat geeft een heerlijk rustig beeld, zonder kans op beeldafwijkingen. Het is natuurlijk wel afhankelijk of je TV dit aankan, anders is deze modus niet mogelijk.

Toekomst

De Xtreamer kent een redelijke userbase, waardoor er nieuwe functionaliteit bij blijft komen, die niet specifiek door de fabrikant wordt ontwikkeld. Dit zorgt ervoor dat de mediaplayer voor meer en meer zaken ingezet kan worden en de zaken die hij al kan, beter worden. Al met al denk ik dat de toekomst nog de nodige verbetering met zich mee brengt en dat je met de aanschaf van deze mediaplayer ook in de toekomst nog wel even vooruit kan.

Ondanks de wat rommelige start en de gebrekkige firmwares in het begin, is het intussen een volwassen mediaplayer geworden.

De Xtreamer moet gekocht worden met de passieve koeling erbij, want de ventilator die standaard in de speler is, is van slechte kwaliteit. Ook is het aan te raden om de speler bedraad aan te sluiten, zodat ook het streamen voor het overgrote deel zonder problemen verloopt. Investeren in de wifi antenne is in mijn ogen weggegooid geld en dit geld kan je dan beter gebruiken voor de passieve koeling. Dan ben je meteen verlost van de 2 pijnpunten/nadelen.

Ook in de toekomst staan er nieuwe functionaliteiten op stapel vanuit de usercommunity, waardoor de Xtreamer nog interessanter kan worden. De prijs is netjes en het kost je geen bakken met geld om een dergelijke mediaplayer aan te schaffen. Het geld zal eerder in schijfcapaciteit gaan zitten, want met al het HD geweld, tikken de GB's snel weg. Er zijn intussen alternatieven voor deze mediaplayer met dezelfde chipset en vergelijkbare prijs, echter zal je dan ook moeten kijken of de userbase gelijk is.

Voor zover me eerste full review, hoop dat er doorheen te komen is ;)

Heb jij ook een Xtreamer Mediaplayer 256MB?

Reviews door de redactie

Ok, daar zal ik dus nog ff naar moeten kijken. Die 20.000 stations klinkt interessant en de 2.4 met Movie Jukebox zit ik met smart op te wachten.

De Passthrough van HD audio heb ik nog niets aan, aangezien ik nog een wat oudere HT-set heb, zonder HDMI. Echter vind ik hem te goed om zomaar te gaan vervangen.
Ik zat in de 2de verzendbatch, dus ja het is er 1 van de eerste hardwareversies. Ik heb de fan op elke stand geprobeerd die mogelijk was, maar zelfs in de laagste stand was het geluid niet uit te houden.

Naar wat ik begrepen heb is de fan later vervangen door een andere versie. Uitzetten was geen optie, want ik heb dat ook geprobeerd. Bij een 2de film achtereen kreeg ik vaak warmteproblemen, die verdwenen als ik de fan aanzette. Vandaar ook de mod.
Tegenwoordig heeft de Xtreamer standaard passieve koeling in het nieuwe model, de Xtreamer Sidewinder. Daarmee vervalt het belangrijkste nadeel. Prima apparaat, de nieuwe versie ondersteunt ook 7.1 DTS HD MA en en DDTrue HD Met de nieuwe firmware 2.4 is wordt het allemaal nog mooier.

Internetradio is uitbreidbaar met 20.000 stations.
Prima review, en idd de hardwarematige aan/uit schakelaar is het enige gemis, hoewel de ab het altijd doet/deed.
Verder een echte aanrader, die wonderlijk genoeg nog niet ontdekt is door de grote jongens als, mediamarkt-bcc-its ed.
Ik heb m al wel zien staan in de schappen van de mediamarkt in deventer.
De koeler kan ik gewoon via de software op een lager toerental laten draaien. Dan hoor je hem toch echt niet meer maar hij koelt nog wel (overigens kun je wanneer je er geen interne hd in hebt zitten de koeler ook helemaal uitschakelen). Dus ik begrijp jouw probleem wat dit betreft niet. Misschien had je een van de eerste hardware-versies? Ik heb m sinds december en ben ook erg te spreken over deze mediaplayer na eerst een asus o!play te hebben gehad.
Hele goede review thunder8.
Voor de oude Xtreamers kun je natuurlijk ook de XSC Xtreamer Cooler plaatsen.
Dan is het mogelijk om de fan software matig op 10% of 20% te laten draaien.
Deze is ook veel makkelijker te plaatsen dan b.v. de scythe.