Specificaties ~400W, niet-modulair - Bekijk alle specificaties

Nexus NX-4090 Review

3dmaster 20 mei 2006, 1.387 views

Nexus NX-4090

Pluspunten

• Stabiel
  • De vermelde 400Watt word ook gehaald.
  • Genoeg aansluitingen
  • Krachtig genoeg voor zwaar systeem
  • Stil! (temp geregelde 12cm fan)
  • Zorgt voor een goede airflow
  • Blijft onder zware omstandigenden koel

Minpunten

• Geen PCI-express aansluiting

Prestaties en stabiliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 3
Uitrusting Score: 4
Koelvermogen Score: 4
De voeding is min of meer door een leuke vergissing bij salland automatisering in mijn bezit gekomen en daar ben ik ze dus ook dankbaar voor ;-) Ik had namelijk bij salland een asus kast besteld waar een voeding in zou moeten zitten. Die zat er dus niet in. Over gemailt en kreeg toen gratis dit exemplaar opgestuurd, het ging dus niet over een retail versie maar gewoon een losse voeding in een met opblaasspul gepropte doos.

Eerste indruk
Niet veel bijzonders, toen ik de doos van salland openmaakte moest ik mij eerst door een lading opblaasspul heenwerken. Nadat deze missie geslaagd was zag ik een mooie zwarte voeding met 12 cm fan in een leuk oranje kleurtje. De voeding was erg zwaar in vergelijking met m'n oude verotte herrieschoppende Qtec (schaam schaam)

De aansluitingen
Goed, er zit een hele berg standaard molex aansluitingen ( 8 ) op. 2 aansluitingen voor floppy's en cardreaders, en als toetje nog 2 s-ata aansluitingen. Het enige wat ik mis is dus een pci-express aansluiting maar gelukkig heeft mij videokaartje (GF 6800) geen een nodig. De aansluiting voor het mobo is 24 pins maar de laatste 4 kunnen worden losgekoppelt.

Prestaties
Ronduit goed. De voltages zijn stabiel en veranderen niet veel onder zware load. 12 Volt zit normaal zo'n beetje precies op 11.84 en als ik de pc wat werk te doen geef( lees: gamen) dan zakt het iets maar ver binnen de norm. 11.70 is het laagste waar ik 'm op heb betrapt. De 5V toont ook bijna geen afwijking. Rond de 5% afwijking van het normale. De Vcore is ook zeer stabiel ook al is je mobo daar ook natuurlijk voor verantwoordelijk, maar in vergelijking met mijn 400watt Qtec zie je wel een goede verbetering, ook omdat mijn cpu op het moment op 2.53Ghz loopt ipv 2.2Ghz stock.
Het hangt er bij de kracht van een voeding natuurlijk ook af hoe ze het vermelde wattage op de doos verdelen:

+3,3V 0.5A 15.0A 3.0/30A ±5% ±1% 50mV P-P
+5V 1.0A 14.0A 10.0/28A ±5% ±1% 50mV P-P
+12V1 1.0A 7.0A 4.5/14A ±5% ±1% 120mV P-P
-12V2 1.0A 8.5A 5.55/15A ±5% ±1% 120mV P-P
-12V 0.0A 0.4A 0.5A ±10% ±2% 120mV P-P
+5Vsb 0.0A 1.0A 2.0A ±5% ±1% 50mV P-P

Dit ziet er dus erg netjes uit lijkt mij zo. De voeding beschikt ook over een 'over voltage protection'. Dus mocht mijn voeding 't nodig vinden om er lekker veel stroom op te zetten, dan gaat-ie vanzelf uit.

Geluid en warmte
Goed. De 12 Cm fan is erg stil en temperatuurgeregeld. Ik heb net 2 uur trackmania gedaan en 1 uurtje counter strike source en ik voel een briesje die je misschien net lauw zou kunnen noemen. Dus hier valt verder niet veel over te zeggen. Het is gewoon goed, betere omschrijving: zoals 't hoort.

Afwerking
't Wordt nu eentonig maar dit is ook gewoon goed. De voeding zit verpakt in een stevige behuizing en is loodzwaar, dat is meestal een goed teken. Ik heb 'm niet op de weegschaal gezet maar ik kan wel zeggen dat hij 3x zo zwaar is als m'n oude Qtecje. De knal oranje fan (ik ben al klaar voor 't WK) zit zeer degelijk vast. Nu na 5 maanden is hij nog steeds net zo stil als in 't begin.

Koelvermogen
Zoals ik al eerder zei zit er een knal oranje 12cm fan in die de boel koel houd. De fan zorgt er daarnaast ook voor dat de airflow in de kast beter wordt. Niet dat die bij mij al slecht was met 5 casefans.

De prijs is natuurlijk hoog in vergelijking met de doorsnee el cheapo voedingen. Maar je krijgt er wel een hoop meer voor, voor 80 euro krijg je zeer krachtige voeding die aanzielijk betere prestaties levert dan Qtec en soortgenogen. Het is de prijs voor 100% waard. De voeding doet ook niet onder in vergelijking met andere A merken als Zalman en Tagan.

conclusie
De voeding is goed genoeg voor een redelijk tot zwaar systeem. De voeding levert goede prestaties en de 400Watt die op de doos staat wordt ook echt waargemaakt. Meestal zit de kracht bij de goedkope voedingen die 400 watt zijn op de belachelijk hoge amperes op de 5 volt lijn maar hier zit ook veel kracht in de 12V lijnen.

Heb jij ook een Nexus NX-4090?

De -voltages moet je over het algemeen negeren..
Weet niet precies wat het betekent maar het is iigv geen slecht teken (hier nu -0.73v)
De -voltage lijnen worden op hedendaagse moederborden niet meer gebruikt.
Ik weet zelf ook niet precies wat die -voltage lijnen precies zijn. :)
Even een klein commentaartje wat ik op had gezocht.. Ik vond het al vreemd dat deze voeding een vermogen had van groter dan 1000(!) Watt op de 12V lijnen, maar dit is de over-current protection... Niet de hoeveelheid stroom die de voeding werkelijk kan leveren. Van de website;

Minimum

-12V2 1.0A 8.5A 5.55/15A 5% 1% 120mV P-P
-12V 0.0A 0.4A 0.5A 10% 2% 120mV P-P
+5Vsb 0.0A 1.0A 2.0A 5% 1% 50mV P-P
(http://www.nexustek.nl/nx4090.htm)

Is misschien wel handig om aan te passen.
oops vaut overgenomen.

ff editten :9
Verder erg mooie survey trouwens, goed onderbouwd ;)
die -5v wijkt toch aardig uit ?