Intel Pentium D 805 Boxed Review

mcefreak007 20 mei 2006, 3.957 views

Intel Pentium D 805 Boxed

Pluspunten

• Goedkoop
  • Dual-core
  • 64 Bits
  • Prestaties
  • Goed overclocken

Minpunten

• Ietwat warm i.v.m. de AMD's
  • Stroomverbruik
  • Geen Hyper-Threading
  • Geen Enhanced Intel SpeedStep Technology

Er is al veel over deze CPU gesproken, maar er was nog geen survey, aan mij de eer om de eerste te plaatsen!

Algemene beoordeling
De Pentium D 805 is een dual-core processor die loopt op 2,66 GHz. Hij beschikt over 2MB L2 Cache en heeft ondersteuning voor 64 bits applicaties. Deze dual-core moet het doen met een FSB van 533MHz, wat opzich weinig is voor een Intel. Deze krappe FSB is wel weer een voordeel voor het overclocken. De processor wordt met koeler geleverd en mag worden geplaatst in een 775-bord. Afhankelijk van het moederbord kan de CPU worden gebruikt in combinatie met DDR of DDR2. Volgens Intel is de thermal guideline 95 watt, wanneer je gaat overclocken zal dit natuurlijk toenemen.

Prestaties
Super! Ik kan merken dat ik er op vooruit ben gegaan. Tijdens de wat heftigere processen als video-, foto- en audiobewerken, kan ik rustig doorgaan met wat anders. Inmiddels is m'n videobewerkingssoftware geschikt voor dual-core en dat loont: Heerlijk snel, real-time effecten en het renderen gaat sneller dan ooit.

Featureset
Tja, zoals al eerder vermeld, dual-core en 64 bits (EM64T bij Intel). Maar let op! Deze processor beschikt niet over Hyper-Threading en Enhanced Intel SpeedStep Technology. Verder valt hier niet echt veel over te vertellen.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Geen vastlopers gehad, en doet z'n werk gewoon goed als ik er niet ben :D

Lastig te beargumenteren na drie weken.

Overklokbaarheid
Volgens de meeste tweakers is dit een goede processor om mee te stoeien. De krappe FSB zou (juist) geen beperking vormen. De multiplier is wel gelockt. Ik heb 'm zelf niet hoger gehad dan 3,1GHz, hij zou waarschijnlijk nog veel hoger kunnen (zie ook het draadje op GoT). Omdat ik vrij onervaren ben met overclocken, heb ik besloten de CPU gewoon op stock snelheid te houden. Wellicht dat ik binnenkort nog een Zalman 9500 haal en 'm dan nog even aan de tand voel :D

Warmteproductie
Op stocksnelheid is de CPU (met stockkoeler @ 1100 RPM met speedfan) idle ongeveer 45c. Ik heb geen casefans. De warme lucht wordt min of meer naar buiten geblazen door m'n voeding (AOpen 350Watt met 12CM fan). Hier nog een quote uit het D 805-draadje op GoT:

"Wil je wel echter kietelen, dan moet je rekening houden met het stroomverbruik. Dit begint dan namelijk ernstige proporties aan te nemen. Een Pentium D 805 op 4,10GHz verbruikt 125 Ampére op 1.7Volt wat neerkomt op 210 WATT Als je je geen beeld bij dit stroomverbruik kan maken zal ik een voorbeeldje geven. Een Sempron64 3000+ systeem met 6600GT en 1 hardeschijf en 1 dvd drive verbruikt @ load ongeveer 210 Watt. Dit bereikt een Pentium D dus in z`n eentje! Je gehele systeemwattage komt ongeveer rond de 400Watt uit als je mid-end videokaarten en 2 hardeschijven gebruikt. Gebruik je een X1900XT of iets dergelijks, dan loopt het aardig richting de 500Watt. Dat is voor de energiekenners een HALVE KILOWATT!!!"

Een dual-core, 64-bits, voor ¤ 129 die je ook nog flink kan overclocken, kan het nog mooier? Het was voor mij een mooie gelegenheid om te upgraden. Ik had een AMD Athlon XP 2700+ die ik heb verkocht, en zo voor een kleine meerprijs de D 805 kon bestellen. Een mooie prijs voor CPU + koeler!

Links

Als iemand belangstelling heeft voor benchmarks, roept u maar!

Heb jij ook een Intel Pentium D 805 Boxed?

Leuke review :) (met wat kleine opmerkingen)

Geen Hyperthreading
Waarom Hyperthreaden als je fysiek 2 cores hebt? Hyperthreading is niet meer nodig en wordt zodoende ook uitgefaseerd!

Ietswat warm i.v.m. de AMD's
Het is "t.o.v." i.p.v. "i.v.m." :z

Je hebt waarschijnlijk ook de Dual Core patch nodig van MS, check dit draadje : forum: AMD X2 Crashed met nieuwe drivers

Ga zo door met je reviews dude :*) Aan zulke reviews heb je ook echt wat.
Waar kan ik die patch vinden dan? Ik kan hem in je linky niet vinden.

@Freak
Goede review hoor.
Ik heb zelf ook net een Dual Core-tje aangeschaft. Werkt als een trein.

Maar heeft er iemand enig idee hoe je de instellingen van de CPU kan behouden in WindowsXP Pro?
Vb. Ik wil dat Exact (boekhoudproggie) standaard altijd CPU1 gebruikt en geen gebruik maakt van CPU0. En bijvoorbeeld Office altijd gebruikt maakt van CPU0 en niet van CPU1. Iemand enig idee?

Verder leuke review. Top!
Ja, top! Dit zocht ik.
Vanavond maar eens uitproberen.
Anyways, thenks!
Alhoewel HT en Dual core nog net iets leuker kan zijn, zoals de Pentium D Extreme :)
Sommige Pentium's hebben dat en heb je 4 cores (waarvan 2 fysiek). Zoals gezegd heb ik nog geen problemen gehad, geen crashes, misschien kom ik die nog tegen. Bedankt voor de tip! ;)
Het is "t.o.v." i.p.v. "i.v.m."
Hij kan natuurlijk ook in vergelijking met ipv in verband met bedoeld hebben he :P
In windows xp kun je al bij affiniteit instellen welke programma's welke core gebruiken
Dit zijn nou van die review waar je wat aan heb.
Zeker voor mensen die nog huiverig zijn om over te stappen hebben hier wat aan.

Zeker met DC mede omdat dat nog allemaal erg vers is is alle info welkom. :9