1 review

Fitbit Versa 3 Zwart (Zwart)

€ 139,79
Specificaties Android, iOS compatibel en 30g - Bekijk alle specificaties

Fitbit Versa 3 Zwart (Zwart) Review

chielmi 20 januari 2021, laatste update op 25 januari 2021, 2.257 views Product gekocht

Fitbit Versa 3 Zwart (Zwart)

Fijne smartwatch met een mooi compact ontwerp en een schitterend OLED scherm

Pluspunten

• Ontwerp
  • OLED scherm
  • Snelheid
  • GPS fix & kwaliteit
  • Horlogebandje en bevestiging aan horloge
  • Wallet NFC

Minpunten

• Knop!
  • Premium abonnement
  • Basic Strava integratie
  • Geen live tracking
  • Beperkte beschikbaarheid en bruikbaarheid apps
  • Voice assistant werkt niet (in Nederland)
  • Alleen 2,4 Ghz WiFi

Overgestapt naar een Fitbit Versa 3 na 2 jaar een Amazfit bip te hebben gebruikt. Ik wilde een watch met opnieuw een goede batterijduur, en zocht een betaalbaar device met een stabielere synchronisatie vergeleken met de Amazfit. Betaalmogelijkheden via NFC was tevens een voorwaarde.

Nu de Versa 3 onder de €200 dook heb ik hem direct aangeschaft.

Belangrijkste doel van smartwatch is mij duidelijk te maken hoe ontzettend weinig ik beweeg op een dag. Mij motiveert dit om een stuk actiever te zijn! Ook van de sleep tracking, GPS activiteiten (wandelen en racefietsen) en notificaties maak ik veel gebruik.

Mijn beknopte bevindingen na 2 weken, positief:
  • Mooi scherm met heldere kleuren. Reageert goed op touch. Geen haperingen in de software, alles gaat vloeiend. Notificaties worden zonder vertraging getoond
  • Mooi ontwerp, fraai hoe het bandje wordt gekoppeld met de watch. Ook de "vlindersluiting" van het bandje zelf bevalt goed. Goed verstelbaar, blijft goed zitten
  • Accuduur voor mijn gebruik is tussen de 4 en 6 dagen, vooral afhankelijk van het aantal GPS activiteiten. Volledig opladen duurt richting de 1,5 uur.
  • GPS kwaliteit is goed. GPS fix is na enkele seconden als ik buiten sta
  • NFC betalingen met Rabobank werken goed
Negatief:
  • De lachwekkend slechte knop is toch wel een minpunt. Gelukkig heb je de button niet gek vaak nodig, maar de keren dat je hem wilt gebruiken geeft het al snel ergernis. De locatie is onhandig bereikbaar en de knop is slecht te bedienen. Het is een soort van capacitieve knop die alleen reageert als je de knop exact goed indrukt. Bij mij werkt het eigenlijk alleen goed als ik dit met mijn vingernagel doe
  • Een premium abonnement ($10 per maand) af moeten sluiten om alle functies van de watch te kunnen gebruiken vind ik absurd, zeker voor de €200 die je betaalt voor de watch. Gelukkig vallen hier weinig metrics onder waar ik in geinteresseerd ben
En overige kritische punten:
  • De watch heeft alleen ondersteuning voor 2,4 Ghz WiFi, dat slaat natuurlijk nergens op in 2021. Gelukkig wordt deze verbinding alleen gebruikt voor updates en het downloaden van grote apps
  • De Strava integratie is erg basic. De enige optie is automatisch uploaden van een activiteit naar Strava. Handmatig (opnieuw) uploaden is niet mogelijk, activiteiten wijzigen alvorens te uploaden is niet mogelijk. Ook is er geen mogelijkheid / app om activiteiten van Strava te bekijken op de watch. Wel wordt een Strava activiteit die ik bijvoorbeeld met fietscomputer heb opgenomen, overgenomen op de watch met de meest basale gegevens
  • Geen live tracking functionaliteit vind ik ook een nadeel. Ik hou het thuisfront graag op de hoogte waar ik ben tijdens een activiteit. Mijn Wahoo fietscomputer en de Garmin Forerunner van mijn vriendin ondersteunen zo'n basis functie wel gewoon.
  • De app store en watch store is een puinhoop. Lastig zoeken, niet te filteren. Ook zijn er weinig interessante apps te vinden en zijn de meeste apps betaald. Betalen doe je via allerlei Paypal en andere betalingsplatform constructies. Het is niet mogelijk om te filteren in gratis/betaalde apps

Heb jij ook een Fitbit Versa 3 Zwart (Zwart)?