Kef Q150 (Wit) Review

SIMEUKER 19 januari 2021, laatste update op 3 februari 2021, 2.977 views Product gekocht

Kef Q150 (Wit)

Ik had nood aan desktop speakers na het gebruik van mijn Sennheiser HD6XX hoofdtelefoon voor een lange tijd nadat ik mijn actieve JBL SLR305 verkocht had aan mijn neef omdat ik ze een tijdje voor de TV gebruikt had en vervangen had door een 3.0 systeem met een STR DN1080.

Pluspunten

• Geweldige soundstage
  • Tight bass
  • Heel goed op stil volume
  • Werken goed met goedkopere Amp

Minpunten

• Bass kon iets aanweziger zijn voor Rap
  • Basstrap voor bureau nodig (meegeleverd)

Muziekweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 4
Basweergave Score: 3
Mid- en hoogweergave Score: 5
Na lang wachten een sale gezien op de website van kef, 320€ voor het paar bij erkende dealers. AudioMix in België, Begijnendijk ging akkoord met de korting. Besloot er een Topping PA3 bij te nemen als desktop amp en een Topping D10s als DAC. De DAC moet nog aankomen, momenteel gebruik ik mijn Schiitt Fulla2 als DAC pre-amp die normaal voor mijn hoofdtelefoon dient. Ik zit graag op discord met hoofdtelefoon en speakers tegelijk dus vandaar de dubbele bron voor windows.

Het geluid zelf is best in orde van de Kefs. Tegenover de JBL SLR305s hebben ze een betere soundstage, geen hiss doordat ze passief zijn en veel zuiverdere audio. Mijn bron zijn allemaal flac en 320kbs MP3 files op mijn eigen server. De bass is niet veel, maar hard genoeg en erg "tight" waardoor de boxen schitterend zijn voor indie, pop&rnb, enz. Voor zware hiphop vond ik de JBLs beter.

Ik heb ze ook even in mijn woonkamer aangesloten om ze te vergelijken met mijn Energy Connoisseurs 2, voor grote ruimtes zijn ze net niet goed genoeg en zou ik torens aanraden. Voor mijn bureau zijn ze dus erg schitterend. De boxen zijn vooral erg aangenaam op stil volume, wat het net indrukwekkender maakt. Het is gemakkelijk om een speaker hard te laten gaan die wat gekost heeft met een degelijke amp. Maar om de juiste soundstage te verkrijgen op stil niveau, dat vind ik net meer de moeite. Zelf knal ik mijn muziek niet graag te hard, das beter voor mijn oren en voor de buren.

De boxen dienen wel zo'n 20CM van de muur gezet te worden, best met de bassplugs erin om weerkaatsing te voorkomen. Het liefst had ik mijn bureau van de muur geplaatst, maar dat kunnen we helaas niet, vandaar de bassplugs. De speakers staan zo'n 1,5meter uit elkaar (ultrawide 34" en 24" vertical monitor ertussen).

Voor single players geven ze alles strak weer al kunnen de explosies beter klinken icm een subwoofer. Voor shooters enz gebruik je beter een hoofdtelefoon voor plaatsbepaling vijanden.

Voor meer vragen laat maar een comment/PM na.

Totale prijs DAC, AMP, Speakers & kabels:

Topping PA3: 98€
Topping d10s: 104€
Speakerwire amazon basics: 10€
Bananenplugs (optioneel): 8€
Speakerstands (oorhoogte): 80€ (gegalvaniseerd staal, zwart)
Speakers: 320€
RCA-RCA male: 2€
Totaal: 622€

Heb jij ook een Kef Q150 (Wit)?

Vraag & Aanbod

0Anoniem: 310408
1 februari 2021 12:12
Interessante set die je gemaakt hebt!

Als je de DAC hebt zou je nog eens willen schrijven over hoe die zich verhouden tot de Schitt? Ben zelf bijzonder blij met die DAC (voor die prijs,,, whoooo) maar Topping doet de laatste jaren echt hele mooie dingen.

De Kef's zijn gewoon geweldig, zoals vrijwel alles wat Kef sinds 2010 doet.
De twee samen van Topping is echt wel een niveau boven de Schiitt. Mijn schiitt klinkt "muddy" tov de helderheid van mijn AMP&DAC nu. Maar dan kan ook liggen aan de sennheiser 6XX die ik heb die eigenlijk toch wat teveel vraagt van de schiit fulla. Het is duidelijk een instap model. Ben heel blij met de d10s, had niet gedacht dat er zoveel zuiverheid zou komen uit zo'n kleine en goedkope DAC. Het is ook fijn dat je via het scherm kan kijken in welke bitrate je muziek wordt afgespeeld. Zelf heb ik geen spotify ofzo, heb al mijn muziek gearchiveerd op mijn nas thuis in FLAC 44100 of 96000. Dus voor de bron zit ik wel goed.

Mijn vader heeft voor de kefs een versterker gekocht, en nu moet ik zeggen dat mijn AMP&DAC echt wel gemakkelijk dezelfde kwaliteit produceren, al heeft hij opties natuurlijk die ik niet heb zoals casting etc. Maar bon, het is een desktop setup, dus allemaal onnodig.
Ook veel spul voor 2010 is erg mooi hoor, vintage KEF is een heel goeie manier om goedkoop erg goed geluid te krijgen.
Klopt. Beneden heb ik Energy (kliptch) Connoisseur C4 staan van 1996. Nu 200€ toen 1000€. Beter geluid moet ik nog vinden!