Unihertz Jelly 2 Review

JunoDs61 19 januari 2021, 271 views Product gekocht

Unihertz Jelly 2

Prachtige kleine gadget en tevens serieus toestel.

Pluspunten

• Klein scherm maar scherp en goed afleesbaar
  • Handzaam .. duh
  • Uitgebreide features zoals shortcuts, infraroodzender, LED, FM radio en NFC
  • Hoofdtelefoonjack
  • Uniek, hoog gadgetgehalte, anders dan de rest
  • Serieuze telefoon (geen junk phone)
  • Compleet uitgerust
  • Snel

Minpunten

• Camera
  • Accuduur als je groter gewend bent

Ik werd getriggerd door het nieuwsbericht op Tweakers van 18 juni omdat ik wel klaar was met de steeds groter wordende toestellen. Door thuiswerken werd schermtijd onderweg toch al steeds minder en dus was ik vastbesloten om de Jelly 2 in de gaten te houden.

Aangezien ik te laat was voor de Kickstarter, kocht ik de Jelly 2 tijdens de pre-order via de officiële website en in een week of twee kwam het witte doosje binnen in een met noppenfolie beschermde enveloppe.

Na een korte periode van wennen aan het kleine ding, ging mijn mening al snel van 'we zien wel wat het is' naar 'wat een fijn toestel'. Dus op een geven begon ik toch al mijn apps over te zetten en na iets van 50 apps is er nog steeds 108GB aan ruimte over.

Het toestel is wat zwaarder (110gr) dan je zou verwachten, maar hij voelt tegelijk ook degelijk aan. De knoppen reageren goed en zijn afgeschermd door de siliconen cover die wordt meegeleverd, al is het toestel dus niet waterdicht. Tevens zijn er twee screenprotectors in de doos te vinden en krijg je een polsbandje voor extra veiligheid tijdens gebruik.

Over knoppen gesproken, er is een aparte rode button aan de zijkant en deze kun je instellen voor het openen van drie acties. Bijvoorbeeld Google assistent, zaklamp en schermafbeelding door kort, dubbel of lang te klikken. Dit werkt in de praktijk erg goed. Ook kun je dubbelklikken op de powerbutton om de camera te starten en je kunt volumetoetsen gebruiken om door camera modi te bladeren en een foto te nemen. Ik gebruik ook nog de Nova Launcher en heb daarmee de beschikking over gestures, meer iconen en een app drawer en dat werkt super goed.

Over de camera gesproken, deze is zoals in alle reviews is te lezen ondermaats. Je moet rekenen op een aantal jaren terug in de tijd in vergelijking met huidige (goedkope) toestellen. Gezien de rest van de componenten is dit ook niet goed te begrijpen. Mogelijk konden ze minder scherp inkopen, maar toch, als een camera je ding is, zoek dan even verder en koop voor minder geld een leuke budget phone. Toch gaat videobellen met de selfie camera (8MP) prima, QR-codes scannen moeiteloos en als je niet al te hoge eisen stelt kun je met de 128GB intern (en eventuele SD-kaart) toch aardig wat foto's en filmpjes schieten. Zie ook de buitenfoto bij deze review.

Ik gebruik zelf een SD-kaart van 256GB en deze werd moeiteloos herkend. Ook de software is dik in orde. We praten hier over vrijwel stock Android met wat extra instellingen voor de extra button en het instellen van notificaties en dergelijke. Aan de voorzijde zien we dan ook een LED waarvoor je zelf de kleur per gebruik in kunt stellen. Dit is ook gelijk het gadget gehalte wat mij persoonlijk zeer goed bevalt. Zo kan ik zien of het toestel aan het opladen is (of klaar) en kan ik zien of ik gemiste berichten of oproepen heb gehad.

Er zit ook nog een infraroodzender op en in de meegeleverde app kun je ontzettend veel merken en devices selecteren, maar hier heb ik nog geen gebruik van gemaakt. Je kunt ook een zelflerende module aanschaffen om codes te programmeren. Als je in de home automation zit dan zou dit een heel handig device kunnen zijn. Ook VNC Viewer werkt bijvoorbeeld handig. Het scherm is dan wel klein, maar voor kleine snelle toepassingen werkt het prima.

Het scherm is dan ook een onderdeel wat mij verraste. Het is scherp en goed afleesbaar. Ondertiteling van films is dan ook goed te volgen. Wel is het natuurlijk maar 3" zoals op de foto's is te zien, en dat moet je liggen. Voordeel is dat je mogelijk minder tijd met je telefoon bezig bent.

Het mono geluid dat er uit komt is wat schel, maar wel luid genoeg. Ik luister met name nieuws en podcasts en dat gaat prima. Gebruik je het toestel bijvoorbeeld in de auto dan heb je de standaard Android 10 functies tot je beschikking zoals bellen en navigatie. Alleen nog een houder vinden waar het toestel in past...

Kijken we naar de accuduur dan zit ik op zo'n 5 uur schermtijd denk ik. Wil je langer onderweg dan zou je een powerbank extra mee moeten nemen, wil je het toestel bijvoorbeeld gebruiken voor navigatie tijdens sporten of lange wandelingen.

Oh ja, de Jelly 2 heeft een hooftelefoon aansluiting en NFC en betalen in NL gaat prima.

Het grote scherm op de foto is btw 32" ;)

Al met al ben ik super tevreden over dit toestel. Ik hoor wat negatieve verhalen over de vingerafdruk scanner, maar deze werkt bij mij toch behoorlijk goed. Het apparaat is dan ook heel goed met één hand te bedienen en als je op zoek bent naar iets waar niet iedereen mee loopt dan kan ik de Jelly 2 van harte aanbevelen!!

Heb jij ook een Unihertz Jelly 2?