1 review

VU+ VU Duo 4K (SE)

Specificaties Decoder voorzien van 2 tuner(s) - Bekijk alle specificaties

VU+ VU Duo 4K (SE) Review

Thijs_Rallye 19 januari 2021, 3.024 views Product gekocht

VU+ VU Duo 4K (SE)

Dit is een uitstekend product maar kost wel de nodige centen. Maar dan heb je ook wat! FBC tuners bieden een mooi perspectief voor de toekomst.

Pluspunten

• Dubbele FBC Tuner
  • Uit te breiden met extra DVB C of S2 tuner
  • Volledig naar wens in te stellen
  • Linux

Minpunten

• Pas alleen 2,5" schijf in
  • Geen audio coax uit
  • Maar 1 kaartlezer
  • Het LCD is erg blauw

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik heb deze satellietontvanger gekocht ter vervanging van mijn Dreambox DM8000. Gezien mijn ervaringen met een andere VU+ ontvanger (Uno 4K) was ik er vrij snel uit dat het een VU+ moest worden.

Na ontvangst heb ik in de ontvanger meteen een 5 TB hardeschijf ingebouwd. Er zit een caddy bijgeleverd waar men de schijf in kan schroeven, die caddy schuift dan zo in het toestel. Enige minpunt voor mij is dat er enkel 2.5" schijven ingebouwd kunnen worden, het toestel heeft ruimte genoeg om een 3,5" in kwijt te kunnen. Persoonlijk had ik liever een 3,5" in willen bouwen, meer ruimte voor minder geld.

Vervolgens het toestel geflashed met OpenPLi 8.0, OSCam settings overgezet van de oude ontvanger en binnen een paar uur draaide het geheel weer. De box fungeert ook als netwerkschijf/muziekserver voor mijn Raspberry/HiFiBerry.

Flashen kan via alle USB poorten, in tegenstelling tot de Uno 4K.

Wat jammer is dat er maar 1 kaartlezer in het toestel zit, voorheen had ik beide kaarten in de hoofdontvanger die als kaartserver (in huis!) fungeerde.

Al met al een erg mooi toestel met een goede featureset. Het apparaat is flitsend snel en superstabiel.

Heb jij ook een VU+ VU Duo 4K (SE)?

Zelf heb ik hier nog een antieke dreambox 800HD se, ik wil wel wat nieuws en vroeg me af of deze VU+ gelijk is in bediening (softwarematig bedoel ik dan). kan ik met mijn pc's ook gewoon deze vu-box bijwerken met nieuwe zenderlijst en kan ik op elk punt in mijn netwerk bij de opnames en is openpli ook nog gelijk?
Het ligt eraan welke versie van OpenPLi je gewend bent, ze willen tussen de releases wel eens wat settings op andere plekken neerzetten. Maar in principe is het een prima vervanger, wellicht zelfs een beetje overkill. Het ligt er natuurlijk sterk aan wat je er mee wil gaan doen en of je satelliet of kabel wil gaan kijken.

Mijn keuze is op de Duo gevallen omdat ik deze in een later stadium nog van een extra tuner kan voorzien. (en dan de switch maken naar FBC / Jess LNB's)

Als je aan twee tuners voldoende hebt dan zou ik je eerder de Vu Uno 4k SE adviseren, kost wat minder en kan in principe net zo veel. Enige verschil is dat daar fysiek een kleinere schijf in past.
Dank voor de info... ik kijk via satelliet.. en een Vu Uno 4k SE zou voldoende zijn (ging mij om 4k) ik hoef geen 2 ontvangers in 1 apparaat te hebben! ik ga rondkijken!
Er zit sowieso standaard een dubbele tuner in de Duo. Ik moet zeggen dat het wel prettig is op te kunnen nemen en te kunnen kijken naar iets anders.
Dan moet ik nog een draad gaan trekken (15 meter)
Het is net wat jezelf wil inderdaad. Ik ben blij dat ik 3 draden naar binnen heb lopen, dat icm met de triple quad LNB van CD kom ik zelden tuners te kort :). 4e draad staat nog op de planning, maar dan gaan de plinten eraan heheh

[Reactie gewijzigd door Thijs_Rallye op 19 januari 2021 12:31]

Je kunt ook ontvangers dicht bij de schotel plaatsen en dan met remote tuners werken over het netwerk.
Hoi Thijs, heb je ook ervaring met de optionele bt afstandsbediening?
Is die de extra 20 euro waard?
Zit ook serieus te denken om mijn dm800 eens te vervangen en deze lijkt serieus de moeite waard
Vraag me alleen af of ik dan ook de koppen en de switch moet vervangen
(heb nu 4 single koppen die via een disecq switch over 1 draad naar de receiver gaan)
Ik heb hem zonder BT ab gekocht, ik zag daar het voordeel niet van in. Zeker ook omdat het apparaat bij mij in het zicht staat. Mijn oude DM8000 had echt een _verschrikkelijke_ slecht IR ontvanger. Als je bedenkt dat je met dreamdroid (Android app) het apparaat ook prima kan bedienen zie ik het nut van die BT afstandsbediening niet in. Je kan deze ook later nog kopen maar dan kost ie wel 5 tientjes. Ik kan met IR prima uit de voeten en ik hoef echt niet te mikken. Koppen en switch vervangen is nergens voor nodig als je alleen een andere box wilt. Dat kan altijd nog, maak je dan meteen de stap naar FBC met Jess ;). Dat is bij mij het plan iig.
De BT afstandbediening is fijn ding, handig als je de ontvanger geheel onzichtbaar wilt wegwerken.
Daar heb je overigens niet perse de BT afstandbediening voor nodig, er kan ook een extern IR oogje worden aangesloten. Die wordt bij de meeste modellen meegeleverd, weet alleen niet zeker of dit bij de Duo4k-SE ook nog het geval is. (en anders kosten ze maar een paar euro)

Overigens, zou ik de non-SE versie nemen, de SE versie is namelijk een downgrade (tragere CPU en 1 kaartlezer minder)
Nope, dat oogje zit er niet bij. Heeft m'n Uno 4k wel. Volgens mij kun je er ook geen op aansluiten, maar nog geen tijd of zin gehad te kijken welke aansluiting dat ook alweer was.

[Reactie gewijzigd door Thijs_Rallye op 29 januari 2021 17:24]

Vraag me af of de non-se nog echt leverbaar is, ze hebben hem nog wel op de sites staan, maar ik zag hem zo nergens op voorraad.
Weet ook niet of die extra mhz ook daadwerkelijk wat brengen, mogelijk is de nieuwe cpu efficiënter. Krijg toch al het idee dat de snelheid niet het issue is. En vergeleken met mijn oude dm800 is alles sneller 😁
Die is niet meer te krijgen. Het apparaat is lekker snappy in gebruik en in veel opzichten een verademing in snelheid tov de DM8000. Als je aan twee coax aansluitingen voldoende hebt kun je ook net zo goed een Duo pakken, verschil is geen CI slot, past fysiek alleen een wat kleinere schijf in en kun je geen extra tuner indoen. Heb je Joyne dan heb je eigenlijk geen keus omdat die alleen met een CI werken.