Soundcore Life Q30 (Zwart) Review

Johnny E 18 januari 2021, 6.600 views Product gekocht

Soundcore Life Q30 (Zwart)

Nadat m’n Veho Bluetooth headphone defect ging ben ik opzoek gegaan naar een nieuw exemplaar. Ik wist dat het een over-ear exemplaar moest worden, de Veho was on-ear en knelde best wel. Ook was ik opzoek naar een headphone die multipoint ondersteund om makkelijk te kunnen schakelen tussen twee devices.

Pluspunten

• Goede bouw kwaliteit
  • Goed geluid
  • Lange accuduur
  • Multipoint Bluetooth
  • Mini-jack
  • App voor equalizer en updates

Minpunten

• Standaard veel bass
  • Warme oorschelpen

Na het lezen en bekijken van vele reviews kwam ik uiteindelijk op deze Anker Soundcore q30 uit. De meeste reviews waren echt positief en gezien de prijs van €79 begrijp ik dat volkomen.
Anker kende ik alleen van de powerbanks, die hebben een zeer goede kwaliteit, na de reviews was ik overtuigd dat ik deze maar eens moest proberen.

Nadat ik de koptelefoon via de site van Soundcore heb besteld duurde het 5 dagen voor hij binnen was.
De verpakking is een dun doosje waarin een opbergcase zit voor de koptelefoon. Geen flimsy zakje maar een mooie stevige case van mooi materiaal. Vergelijkbaar met de case van de Sony WH-1000xm3. Verder zit er er een USB-C laadsnoer bij en een mini-jack kabel. Daarnaast zitten er wat quick setup boekjes bij.

De koptelefoon heeft metalen hoofdband voorzien van memoryfoam, ook de oorschelpen zijn van een soort synthetisch leer en memoryfoam bekleed. In de oorschelp staat duidelijk aangegeven voor welk oor de schelpen zijn bedoeld. Verder tref je de nodige fysieke knoppen aan op de schelpen. Aan/uit, volume omhoog en omlaag, noisecancelling en een skip knop. Ook is er een mini-jack ingang aanwezig en een usb-c laad poort.

Ik heb vrij grote flaporen en die passen erg goed ik de oorschelpen.
De koptelefoon zit comfortabel en drukt niet. Voor sporten is de kop niet geschikt daarvoor zit hij te los.
De oorschelpen worden na 2 uur wel aardig warm, qua ventilatie had het iets beter gekund.

Na het uitpakken de koptelefoon gekoppeld aan mn iPhone en wat muziek en filmpjes bekeken. Wat opvalt is dat de Soundcore een tamelijk bass-rijk geluid heeft. Iets teveel bass als je het mij vraagt. Gelukkig is daar wat aan te doen! De Soundcore heeft namelijk een App. Met de App kan je de equalizer van de Soundcore helemaal naar wens instellen en dus ook de bass naar beneden bijstellen. De App heeft echt een lading aan equalizer presets en met de custom setup kan je deze helemaal naar eigen wens in stellen.
Na de aanpassing ben ik erg verast over het geluid, vol, gedetailleerd en eigenlijk gewoon goed.
In een directe vergelijking van Direct’s Soldier op de Sony WH-1000xm3 van mn vriendin en de Soundcore merk ik een klein verschil, beide zijn aan elkaar gewaagd en leven een mooi geluid.

Met de Soundcore App update je ook de firmware van de koptelefoon. Dat proces verloopt erg soepel maar wel traag.

De Soundcore heeft ook noicecancelling aan boord en ik was best sceptisch over hoe goed dat zou kunnen werken op een device van nog geen 8 tientjes. Het is zeker niet zo goed als de Sony maar doet het toch best goed! De Sony’s isoleren geluid beter en icm NC maken ze het echt stil. De Soundcore doet het echt heel aardig. De stemmen van de kinderen worden tijdens het luisteren van wat muziek goed weggefilterd. Ook tijdens wat conf calls werden de omgevingsgeluiden netjes weggefilterd.
Ook merk ik weinig vervorming van geluid. De Soundcore heeft 3 verschillende NC standen, indoor, transport en outdoor. We zitten in lockdown dus met het openbaar vervoer gaan we niet en ik woon in een rustige omgeving dus heb daarin de NC functies ook niet getest. De Sony is echt beter maar voor dit geld is NC echt wel goed!

Multipoint was voor mij echt een must. Dat gedoe met steeds pairen als ik schakelde van iPhone naar de transmitter aan mn tv was vervelend. Na het pairen van mn iPhone als eerste device even 2x de power knop ingedrukt om een tweede device toe te voegen. Helaas werkt het detecteren van geluid niet lekker met de Soundcore. Ik moet de iPhone dan ook even loskoppelen voordat ik met de tv aan de gang kan. Gelukkig hoef ik niet niet steeds achter de tv te hangen om dat pair knopje in te drukken.
De Soundcore ondersteund de SBC en AAC codecs, low latency aptx is er helaas niet bij.
In de praktijk merk ik hier niets van. Geluid en beeld op tv lopen prima synchroon.

De Soundcore heeft ook twee microfoons en ik heb de koptelefoon dan ook een dag gebruikt tijdens het werk.
Normaal heb ik daar een Jabra Evolve 75 headset voor. Ook dit gaat best goed. Mn collega’s gaven aan dat ze me heel goed konden verstaan. Een hele dag werken met de headset op is echter wel erg warm.

De batterij heb ik nog niet goed kunnen testen. Ik heb hem nog niet leeg gekregen. Op papier gaat hij 40 uur mee. Ik denk dat dat aardig klopt. Ik zit nu op de 30uur en krijg nog steeds de melding “battery medium”.

Al met al ben ik erg tevreden met de aankoop. Het is een kwalitatief goed apparaat met een goed geluid tegen een uiterst scherpe prijs. Het hele pakketje klopt gewoon en ik zou best eens een objectieve meting van de koptelefoon willen zien in een vergelijkende review met andere koptelefoons uit dezelfde prijsklasse.

Ik heb de headphones met name aangeschaft om in bed series te kunnen kijken (Bluetooth transmitter aangesloten op de tv) en om lekker muziek te kunnen luisteren op m’n iPhone. Noicecancelling was dan ook geen vereiste.
Gezien het beoogde gebruik wilde ik zeker geen 100’en euro’s uitgeven. Het moest dus een koptelefoon worden met het juiste prijs/kwaliteit verhouding.

Heb jij ook een Soundcore Life Q30 (Zwart)?

Bedankt voor je goede review. Mede door jouw review heb ik vanmorgen (Anker Sales actie op AliExpress) ook deze gekocht voor slechts 57,09 euro, had al de Q10 maar die was ondanks best goed geluid geen actieve ruisonderdrukking en niet via de app instelbaar.
Het klopt dat (voor veel Anker Soundcore producten) de bass nadrukkelijk aanwezig is, heb ook de Soundcore Motion+ speaker en ook vandaag de tweede daarvan bijbesteld (die sales acties, bespaart echt veel), dus heb al ervaring met de Soundcore app, die bij mij in één keer vlot installeerde op mijn Samsung A51 telefoon.
Wist je dat je de app vanuit twee afspelers kan aansturen en de Q30 ook kan delen (pairing) via de NFC optie. Als ik luister via mijn Huawei Mediapad T5 tablet, kan ik met de smartphone geluid regelen.
Duurt even 10 dagen voordat ik hem heb, ga zeker ook een review schrijven.
Ik heb je review gewaardeerd met een [+2] _/-\o_

[Reactie gewijzigd door LucW2 op 28 mei 2021 11:00]

Haha, hier exact hetzelfde. Een tweede Motion+ en de Q30 gekocht via Aliexpress gisteren. Ben benieuwd, voornamelijk naar de stereo Motions.
Met welke Bluetooth transmitter (op je TV) gebruik je deze headset?
Betreft een AliExpress geval, dit type.
Met spdif aangesloten op m’n LG tv.
Super bedankt en leuke review!
Geen vertraging met deze transmitter?
Ik merk geen enkele vertraging op. Lippen zijn volgens mij perfect in sync.
Ik heb de transmitter wel aangesloten via spdif.
Ik heb deze nu ook een paar maanden en ben niet zo tevreden, de rest van de familie jat 'm steeds ;)
Goed geluid en goede noise cancellation, mijn jongste gebruikt de koptelefoon zelfs in de klas met toetsen. Het is wel de moeite om naar de instellingen te kijken, in de transport stand wordt het meeste geluid gefilterd. Het is geen Sony/Bose maar komt wel in de buurt. Zeker voor de prijs die je er voor betaald, het hele gezin kan aan de Q30 voor dezelfde prijs als een XM4.