Sharkoon TG5 Glass Blue

€ 57,90
Specificaties Tower • 5 interne bays - Bekijk alle specificaties

Sharkoon TG5 Glass Blue Review

Keyaerts 17 januari 2021, laatste update op 17 januari 2021, 90 views Product gekocht

Sharkoon TG5 Glass Blue

Prima budget kast, prijs kwaliteit is voor onder 70 euro lastig te overtreffen. Veel plek voor cable management en voldoende ruimte voor lange videokaarten.

Pluspunten

• Netjes afgewerkte kast
  • Vier meegeleverde 120mm fans
  • Veel plaats achter het moederbord voor cable management
  • Ruimte voor lange videokaarten
  • prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• Geen rubberen kabeldoorvoeren
  • Wellicht weinig ruimte voor het inbouwen van radiatoren
  • Bruin ogende glas aan voorzijde is smaakgevoelig
  • Paneeldikte had iets meer gemogen
  • Geen USB-C aansluiting

Kwaliteit voeding Score: 4
Ik heb deze kast nu iets meer dan een jaar in gebruik, het bouwen in de Sharkoon TG5 was zeer eenvoudig. Er is veel ruimte achter het moederbord dus de vele kabels kunnen makkelijk worden weggewerkt. Er zijn ook voldoende plekken om alles netjes met ty-raps vast te zetten. Deze kast is daardoor iets breder dan sommige van zijn concurrenten.

De kast komt geleverd met vier voor geïnstalleerde 120mm fans in kleur naar keuze (of RGB). Met 3 fans aan de voorzijde voor ingaande en 1 aan de achterzijde als uitgaande lucht is voor de prijs waaraan deze kast gekocht kan worden top. Deze fans lichten naar mijn mening erg mooi op, wel kunnen ze op maximale toeren een beetje geluid maken wat mij persoonlijk niet stoort. De paneeldikte van de kast is iets minder dan bv. bij een merk als Cooler Master maar nog steeds prima zodat de kast stevig aan voelt.

Onderin de kast achter de afdekplaat met het Sharkoon logo is meer dan genoeg ruimte voor vrijwel elke standaard ATX voeding tot 1000W, in de bodem van de kast zitten rubbers waarop de voeding kan rusten, dit helpt met het tegen houden van trillingen en geluid. Er is een tray om 2 HDD's weg te werken en er zijn brackets op de beplating om 2 SSD's op te hangen. Zelf heb ik ervoor gekozen mijn SSD voor opslag in de tray te plaatsen i.v.m. de bekabeling, hiervoor moet dan wel een aparte adapter gekocht worden.

Wat zit er in mijn huidige systeem? Een Ryzen 2700X, 32GB 3200MHz werkgeheugen, XFX RX 580 8GB videokaart en een Corsair RM750W voeding. Vanwege het glazen voorpaneel was ik bang de componenten in de kast wellicht weinig airflow zouden krijgen.

Er zijn wel aan beide kanten van het voorpaneel luchtopeningen voor de fans om lucht naar binnen te trekken. De bovenzijde van de kast is geheel open geeft de kans om nog eens 3 fans van 120mm of 2 fans van 140mm te plaatsen. De filter die meegeleverd is aan de bovenzijde is magnetisch wat deze super makkelijk te reinigen maakt. Elke 2-3 maanden check ik de temperaturen van het systeem en deze blijven meer dan voldoende koel. CPU onder load +-55 graden en de GPU +-78 graden.

Omdat ik een fan ben van luchtkoeling heb ik mijn CPU koeler van push-pull ventilatoren voorzien, mocht je eraan denken om voor een AIO koeler te kiezen is dit misschien niet de kast voor jou. Er is aan de bovenzijde niet heel veel ruimte om een radiator met fans te plaatsen. Met een dunnere radiator en fans van een dikte van 20mm zou het alsnog moeten kunnen.

Op de bovenkant van het voorpaneel zitten 2x USB2.0, 3x USB3.0, koptelefoon en microfoon jack van 3,5mm. Ook is er naast de power knop een reset knop die ik toch soms nog erg handig vind. Er is een witte led die aan geeft dat het systeem aan is en een rode subtiele led voor SSD/HDD activiteit.

In het jaar dat ik deze kast nu in gebruik heb ben ik zeer tevreden over mijn aanschaf, een volgend systeem zou ik zonder aarzelen weer in deze kast bouwen.

Voor de beginnende pc bouwer op een klein budget is dit een absolute aanrader. De kast ziet er gewoon netjes uit en is voor de prijs een topper.

Heb jij ook een Sharkoon TG5 Glass Blue?