Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4B Review

mm1985 17 januari 2021, laatste update op 27 december 2021, 698 views Product gekocht

Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4B

Het geheugen werkt zoals verwacht prima op XMP snelheden. Voor degene die het iets uitmaakt, met dit geheugen set weet je niet van te voren of het single of dual rank stick zijn.

Pluspunten

• Werkt probleemloos op XMP snelheden

Minpunten

• Zowel Single als Dual rank ememplaren uitgebracht (tegenwoordig Single rank)
  • Hogere default snelheid
  • Informatie op productpagina had uitgebreider gekund

Stabiliteit Score: 5
Gebruikte hardware
AMD 5950X
ASRock X570 Taichi

Default speed
Als je niets in je BIOS wijzigt zal het geheugen standaard op 2666 MHz draaien. Dit is wel hoger dan gebruikelijk. Doorgaans is de default snelheid van DDR4 geheugen 2166 MHz. Ik vind het slordig dat Crucial dit niet eens noemt op hun productpagina. Een hogere default snelheid zou het nadeel kunnen hebben dat minder moederborden het geheugen herkennen.

XMP
De XMP settings werkt probleemloos op de ASRock X570 Taichi moederbord met de zogenaamde 1:1:1 ratio.

Op papier is dit geheugenkit 3600 Mhz 16-18-18-38 ietsjes beter dan de verschillende G.Skill kits met 3600Mhz CL16 geheugens met CL16-19-19-39. (G.Skill heeft ook duurdere sets met CL16-16-16-36). Of dat echt zo is in natuurlijk altijd de vraag, het zal wel van meerdere factoren afhangen.

Benchmark
Ik heb de AIDA64 geheugen benchmark gedraaid.

Single of Dual rank
Ik ben verrast dat het geheugen dat ik heb ontvangen Single rank sticks zijn.

16GB modules zijn in de regel Dual rank. Ik draai maar met twee memory sticks, daarom zocht ik Dual rank geheugen, omdat dit beter schijnt te zijn voor de prestaties. Single rank is weer beter voor overclocken als ik het internet moet geloven, maar dat was ik niet van plan te doen.

In dit forum is te lezen dat voor dit geheugen setje ook exemplaren zijn met Dual rank configuratie:

Ik vind het niet netjes dat Crucial in wezen twee verschillende producten heeft uitgebracht onder dezelfde naam.

Je kunt het verschil herkennen aan volgende modelnummers (ik weet niet of je het kunt zien zonder de doos open te maken):
BL2K16G36C16U4B.M16FE1 (= Dual rank)
BL2K16G36C16U4B.M8FB1 (= Single rank)

Heb jij ook een Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4B?

Bedankt voor je review! Mooie toevoeging single/dual rank.
Nog een aanvulling over het single vs dual rank verhaal. Er worden nog steeds Dual Rank kitjes gemaakt, dus tegenwoordig is nog niet alles single rank. Was aangenaam verrast M16FE1 te zien bij het openmaken hier :P

Productie datum aldus CPU-Z is week 31 2021, dus ook niet eens oude voorraad die de shop nog had liggen.