Samsung Syncmaster 970P Wit Review

Entity 6 juni 2006, 3.215 views

Samsung Syncmaster 970P Wit

Pluspunten

• Kleurweergave
  • Contrast
  • De vele verstelmogelijkheden

Minpunten

• Voet is maar net sterk genoeg voor het scherm
  • Brakke (verplichte) software

Inmiddels drie jaar geleden ben ik van een dual-CRT opstelling overgestapt op een enkele 17" TFT (Samsung 172T, zie mijn Product Survey daar). Eigenlijk al sinds dat moment mis ik de dual monitor opstelling, maar gezien de prijzen van de grotere TFT's ben ik nooit eerder tot uitbereiding over gegaan, tot enkele weken geleden.

De keuze voor een goeie 19" TFT is op dit moment een erg lastige, er zijn heel erg veel verschillende merken en types op de markt. Alleen Samsung heeft al vier modellen (930BF, 940BF, 960BF en 970P, al zal ik er misschien nog wel vergeten zijn), de andere merken hebben ook allemaal meerdere modellen uit te kiezen.

Aangezien ik de monitor redelijk allround gebruik (gaming, tekstverwerking, fotobewerking, websites bouwen en algemeen internetten), wilde ik een monitor die eigenlijk op al deze vlakken goed scoort. Het belangrijkste vond ik echter de kleurweergave en het contrast, dat is voor mij belangrijker dan bijvoorbeeld responsetijd, zeker omdat mijn 172T (25ms) ook al voldoet qua responsetijd. Daarnaast ging mijn voorkeur sterk uit naar Samsung, omdat ik daar erg goede ervaringen mee heb. Ik heb de afgelopen jaren veel verschillende Samsung schermen voor kennissen gekocht en ze bevielen stuk voor stuk uitstekend.

Lang heb ik zitten twijfelen tussen de verschillende samsung schermen. De 930BF is goedkoop en heeft een hele goede prijs/prestatie verhouding. Echter is het scherm nauwelijks verstelbaar en is het contrast niet bijzonder. De 940BF en 960BF zijn qua specificaties niet heel veel beter dan de 930BF, de grootste verschillen zitten in responsetijd en behuizing. De 970P scoort eigenlijk op een aantal voor mij interessante punten een stuk beter. Zo is het contrast hoog (1000:1) en is hij naar alle kanten toe verstelbaar en draaibaar. De responsetijd is met 6ms ook uitstekend, al schijnt dit in de praktijk tegen te vallen als ik andere reviews mag geloven. Ik heb zelf nog geen last van ghosting gehad, hij is in ieder geval beter dan de 172T en daar vond ik de ghosting al acceptabel. Het enige wat me nog heeft doen twijfelen was de prijs, met 450 euro is het geen goedkoop scherm. Echter vind ik een beeldscherm één van de belangrijkste onderdelen van een PC, dus wil ik daar niet op bezuinigen en dat heb ik dan ook niet gedaan. Twee weken geleden heb ik de 970P aangeschaft en ben ik eindelijk weer voorzien van een dual monitor setup.

Tijdens het uitpakken, valt op dat vooral de voet van de monitor erg zwaar is. Dit is een goed teken, want dat betekent dat de voet niet zal meebewegen als de monitor in hoogte versteld wordt bijvoorbeeld. Ook meteen opvalt zijn de vele verstelmogelijkheden: de monitor is in hoogte verstelbaar, kan naar voren of naar achteren bewegen, kan voor- of achterover kantelen, kan draaien (pivotfunctie) en kan ook naar links of naar rechts gedraait worden op de voet. Meteen valt op dat de arm waar het scherm aan hangt maar net sterk genoeg is om het scherm op hoogte te houden. Als je het scherm in hoogte verstelt, zakt hij net nog een halve centimeter naar beneden. Dit is toch jammer, aangezien het scherm verder een hele goede indruk maakt. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik de 172T er nog iets degelijker uit vind zien en aanvoelen, maar dat kan ook komen door het glanzend witte plastic op de 970P wat ik zelf niet zo super vind. Gelukkig is de lijst om het scherm zelf lichtgrijs in plaats van wit.

Na het aansluiten van het scherm via de bekabeling (zowel DVI als VGA kabels worden meegeleverd, ik gebruik DVI) en het aanzetten van de PC is de eerste indruk van de beeldkwaliteit een beetje tegenvallend. Bij de standaard instelling van het scherm zijn de kleuren nogal flets. Helaas zitten er geen knoppen op het scherm en moet je de meegeleverde MagicTune software installeren. Jammergenoeg is dit niet de meest stabiele software (hij conflicteerde ook met mijn McAfee Personal Firewall bijvoorbeeld), maar na de instellingen naar wens aangepast te hebben (met uitgeschakelde Firewall dus…) is de kleurweergave ineens stukken beter, veel beter dan mijn 172T. De kleuren zijn mooi helder en natuurgetrouw en het contrast is super! Dit zie je vooral goed bij de weergave van foto’s, die erg natuurgetrouw zijn. Wit is op dit scherm ook echt heel erg wit en zwart is heel erg zwart.

Tijdens het gamen heb ik nog geen ghosting gemerkt (ik speel veel verschillende spellen, zoals racegames, strategie en first person shooters) en het beeld in games is erg scherp. Ook op andere resoluties dan de native 1280x1024 blijft het scherm verrassend scherp. Need For Speed Most Wanted draai ik bijvoorbeeld op 1024x768 en dat gaat perfect.

Overall ben ik erg tevreden over het scherm. Ik heb hem pas een kleine twee weken, maar ik denk dat ik er lang van ga genieten! De dual monitor opstelling met de 172T en de 970P is bovendien een verademing, eindelijk heb ik weer ruimte om fatsoenlijk overzicht te houden. Vooral tijdens het knutselen aan websites is dit ontzettend handig, aangezien ik vaak veel programma’s open heb staan.

Wat mij betreft is deze monitor dan ook een aanrader. De prijs is misschien wat aan de hoge kant, maar je krijgt er een scherm voor terug dat vooral uitblinkt in kleurweergave en contrast. Het uiterlijk is degelijk, al is het glanzend witte eigenlijk niet mijn smaak. De vele verstelmogelijkheden zijn erg fijn. De software is brak, maar heb je gelukkig maar een enkele keer nodig om instellingen te wijzigen.

• Ati Radeon 9800 Pro 128MB AGP
  • Windows XP

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 970P Wit?

Voet is maar net sterk genoeg voor het scherm

Is dit nu een feit op zich,want welke survey je ook neemt voor een TFT Samsung overal mankeert er wel wat aan de voet/standaard.
Het valt mij eigenlijk nogal op vandaar. :?

Voor de rest nette survey. :9
Die van de 970P is inderdaad maar net genoeg. Die van mijn 172T is overigens perfect. Misschien dat de voet ontwikkeld is voor de 17" versie (770P) en daarom wat meer moeite heeft met het extra gewicht.

Overigens is dit denk ik vooral storend als je het scherm veelvuldig versteld. Bij mij staat hij praktisch altijd op dezelfde stand.
Inmiddels heb ik de survey aangepast met de volle score voor de pixeldefecten (er hebben zich er dus nog geen voorgedaan)
Mooie review. Deze 970p staat al een tijdje op mijn verlanglijstje om mn inmiddels zwaar verouderde IIYAMA VMP450 (CRT) te vervangen.
Inderdaad lijkt mij dat je die magictune maar eenmalig nodig hebt?

ik zie dat je voor pixeldefecten niet de volle mep geeft. betekent dit dat je problemen hebt?
Nog geen pixeldefecten geconstateerd, maar bij de review kun je selecteren:
- Geen pixeldefecten (korte termijn) - Goed
- Geen pixeldefecten (lange termijn) - Zeer Goed
Aangezien ik het scherm net 2 weekjes heb, heb ik nog voor de eerste optie gekozen. Ik zal hem over een maand of wat aanpassen naar de laatste optie.
Ik denk dat ik mijn iiyama 903DT (pro 454) ga vervangen door dit mooie samsung schermpje. Dankzij je review heb ik de knoop door kunnen hakken :)
Vind het altijd jammer dat bij dit soort surveys nou net geen plaatje zit.
Ik heb een foto toegevoegd van mijn opstelling ;)