Philips B-line 275B1 Zwart

€ 339,-
Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 75Hz • IPS • 4ms - Bekijk alle specificaties

Philips B-line 275B1 Zwart Review

kornelisjann 12 januari 2021, laatste update op 9 december 2021, 219 views Product gekocht

Philips B-line 275B1 Zwart

Mooi 1440p paneel met handige features. Paneel is netjes, maar bedienen is KUT. Bouwkwaliteit en connectiviteit is in orde. Qua prijs oke. Software en audiofeatures COMPLEET de plank misgeslagen bij Philips, erg jammer.

Pluspunten

• Aanzienlijk betere kleurbereik/contrast vergeleken met (2014) Dell P2214H IPS
  • Handige features zoals blauwfilter, aanwezigheids- en helderheidssensor
  • USB3 hub
  • Acceptabele kijkhoeken (niet slecht, maar ook niet perfect)
  • Staat stevig
  • Goede vesa mount
  • High power USB-poort

Minpunten

• Paneel golft lichtelijk wanneer je de knoppen bedient
  • Geen sneltoets voor helderheid, je moet door een vrij groot menu om erbij te kunnen. (!)
  • Helderheid wordt per 'SmartImage' profiel onthouden, i.c.m. bovengenoemd punt wat vaag.
  • Speakers en koptelefoonuitgang extreem slecht, dat het uberhaupt werkt...
  • Statusled in standby had subtieler gemogen
  • Geen USB3-B kabel meegeleverd voor hub dus USB poorten aanvankelijk onbruikbaar...
  • Hoorbare zoem bij lage helderheid wanneer speaker niet intern gemute (wtf?)

Even een stukje over de audioprestaties van de monitor. Die zijn zo schrikbarend slecht, ik kon het niet laten om er een stukje over te schrijven. Op zich niet belangrijk, want het monitordeel van de monitor is gewoon dik in orde, maar de audio die ze erop hebben geplakt...

De speakers zijn ronduit belabberd. Echt niet om aan te horen, soort last resort speakers zijn dat. Iemand bij Philips dacht van hmm wat als we de allergoedkoopste drivers erop plakken met de allergoedkoopste driver circuitry? Dan kunnen we adverteren dat hij speakers heeft!
Het mooiste is nog de koptelefoonuitgang. Dit slaat echt alles. Heb werkelijkwaar nog nooit zulk godvergeten graftakkeslecht geluid gehoord. Hoe is dit ooit door de keuring gekomen?
Al zonder geluid af te spelen zit er enorm wat gepiep en gekraak op het signaal, en dat nog wel met 250 ohms koptelefoon! Kan niet in vrede documenten tikken.
Je lijden verlossen met wat muziek? Ho maar. Vanaf 400 Hz komt er een zeer nare ruis tevoorschijn, die vanaf 500 Hz (stemgeluid) echt goed naar voren komt. De toon is flink inconsistent. Vanaf 6 kHz overstijgt de ruis en alles daarboven is bijna onhoorbaar door de ruis. Op 40% volume is de ruis een flink stuk minder. Op simpele oortjes met lage impedantie heb je waarschijnlijk geen last van de ruis, maar wel van het uiterst storende gepiep en gekraak die op willekeurige momenten op willekeurige channel je van pseudo-tinnitus voorzien.
Volume aanpassen? Dacht het niet, ga maar eerst door een heel menu om bij de setting te komen.
Had het niet verwacht, maar de onboard koptelefoonuitgang van je 30 euro chinatech moederbord is een orde grootte beter qua geluidskwaliteit dan van deze monitor.

En pas maanden later kom ik erachter dat de coil whine van de monitor, die je op een meter afstand hoort wanneer de monitor is ingesteld op een lage helderheid, uit kan worden gezet door de interne speaker te muten via het interne menu.

Philips is niet meer dat goede merk die we kennen.

Ik kan verder nog een uur volzeiken over de rest van de dingen die mis zijn, maar doe jezelf een plezier en zoek verder naar een ander beeldscherm. Als je nooit aan de knoppen zit en hem puur gebruikt als scherm dan oke, valt nog aan te raden, maar anders nee. Nog best jammer want ik wou in deze review het goede paneel prijzen.

Heb jij ook een Philips B-line 275B1 Zwart?

Vraag & Aanbod