Oculus Quest 2 64GB Review

Lucky_Luuk 12 januari 2021, laatste update op 25 januari 2021, 332 views Product gekocht

Oculus Quest 2 64GB

Gaaf stuk hardware, maar het zachte prijsje komt met een enorm nadeel, Facebook. De Facebook integratie kan namelijk er zo voor zorgen dat je je headset een paar weken niet kan gebruiken :)

Pluspunten

• Standalone VR
  • Oculus Link
  • Bouwkwaliteit
  • Software

Minpunten

• Facebook
  • Comfort van hoofdband

Design & bouwkwaliteit Score: 5
Inleiding:
Let op: Een van de redenen waarom ik deze review (lees review met rant-element) schrijf is mijn persoonlijke ervaring die ik had met het gelinkte Facebook account, hier kom ik op terug verder in de review. Naar mijn mening is het wel relevant voor een eventuele aankoop van dit product.

Begin Oktober heb ik de Quest 2 aangeschaft bij Coolblue voor 350EU. In december heb ik hierbij een vervangende headstrap aangeschaft van hard plastic, ook heb ik een 5 meter lange kabel aangeschaft voor het verbinden van de headset met mijn computer. Tevens is dit mijn eerste VR ervaring.

De titels die ik op de Quest 2 tot nu toe heb gespeeld zijn:
  • Eleven Table Tennis (Standalone)
  • Rec Room VR (Standalone)
  • Half-Life: Alyx (SteamVR)
  • Project Cars 2 (SteamVR)
  • I Expect You to Die (SteamVR)
  • Boneworks (SteamVR)
  • Blade & Sorcery (SteamVR)
Hardware
De hardware in de Quest 2 is van goede kwaliteit. Tijdens de 'unboxing' merk je gelijk dat alles van een goede kwaliteit plastic is. Alle materialen voelen 'premium' aan. De schermen en lenzen zijn ook van goede kwaliteit, de details zijn duidelijk te zien en zijn niet wazig. De headset draait op 75Hz of 90Hz.

De tracking van de controllers is ook goed, alleen is het in deze headset niet mogelijk dat ze achter het hoofd worden getrackt, aangezien de headset gebruikt maakt van camera's die de controllers tracken. Ik heb hier persoonlijk (nog) geen problemen mee gehad, maar dit kan natuurlijk anders zijn voor jezelf.
Software
De software die op de Quest 2 draait is intuïtief en duidelijk. Op de headset zelf is een Winkel waar je standalone games en applicaties kan aanschaffen. De games die ik heb geprobeerd draaien goed op de hardware zelf.

Waarvoor ik de headset voornamelijk gebruik is om het aan te sluiten met mijn computer via Oculus Link. In mijn ervaring is het gebruik van Oculus Link zeer makkelijk te gebruiken. De software is een enekele keer gecrasht, maar dat lag denk ik aan het type kabel wat ik gebruikte, er is namelijk een USB 3 kabel nodig, en op dat moment had ik nog geen adequate kabel in gebruik.
Comfort:
Het comfort van de Quest 2 is niet als slecht of super te beschrijven. Het is een relatief zwaar apparaat om op je neus te zetten. Met de originele hoofdband die bij de headset wordt geleverd is dat snel te voelen, de hoofdband is te vergelijken met de band van een hockeymasker. Voor deze reden heb ik een 3rd-party hoofdband gekocht die gemaakt is van hard plastic, deze is ook van Oculus te krijgen, maar dan 2 maal zo duur.

Het comfort van de controllers is goed naar mijn mening, ze zijn niet te zwaar of te groot en vallen goed in de hand. De knoppen van de controllers voelen ook stevig aan.
Facebook
De integratie van Facebook is het grootste nadeel van de headset. Voor het gebruik van deze headset en de integratie met Oculus Link is een Facebook account verplicht. Nu ben ik al niet een enorme fan van Facebook, maar in mijn geval had ik een flink probleem met het gebruik van Facebook. Mijn Facebook account was op slot gezet na het veranderen van mijn wachtwoord, hierdoor kon ik geen gebruik maken van de headset.

Toen mijn Facebook account op slot werd gezet werd er gevraagd voor verificatie in de vorm van een identiteitsbewijs, er mag namelijk geen Facebook account gemaakt worden met een false naam. Mijn Facebook account stond onder mijn eigen naam en ik besloot om een kopie van mijn rijbewijs op te sturen, met alle belangrijke informatie (op naam, geboortedatum en foto na) uit te wissen. Het proces van de verificatie duurde een aantal dagen, maar werd afgewezen zonder duidelijke reden met een klein berichtje via een no-reply emailadres. Dit proces heb ik drie maal verlopen, want Facebook heeft geen contactpunt voor support.

Nadat ik voor de 3e keer afgewezen werd ben ik naar Oculus support gestapt. Support heeft mij wel in 'contact' kunnen brengen met een persoon van Facebook support. Facebook support stuurde een standaard mailtje met daarin de vraag om alweer een kopie door te sturen. Ik stuurde weer een kopie op en werd wederom afgewezen en ditmaal afgewimpeld met een standaard mailtje van wat er allemaal mis zou kunnen zijn met de kopie. Hierop heb ik een zeer duidelijke (en een beetje boze) email teruggestuurd waarin ik vermelde dat de kopie gewoon duidelijk was, je kon namelijk alles zien wat nodig was. Een halve dag later kreeg ik een email dat mijn account was opengezet. Dit hele proces duurde 2,5 weken en was extreem frustrerend.
De headset is een prachtig stukje hardware voor de prijs, deze prijs wordt mede mogelijk gemaakt door het grootste nadeel van de headset, de integratie van Facebook. Ik zou de Quest 2 makkelijk 5 sterren geven als ik hier geen problemen mee had, alleen is Facebook en de mogelijke problemen een onderdeel van de aankoop.

Vragen of opmerkingen? Deel ze in de comments!

Heb jij ook een Oculus Quest 2 64GB?

Geen compensatie waarschijnlijk voor de verloren 2,5 weken?
Nee natuurlijk niet, kreeg alleen maar een automatisch berichtje dat m'n account geunlocked was :)