Cisco IP Phone 8845 with Multiplatform Firmware Review

phubert 12 januari 2021, laatste update op 20 januari 2021, 751 views Product gekocht

Cisco IP Phone 8845 with Multiplatform Firmware

Na vele jaren met volle tevredenheid een 7970G leek een update wel op zijn plaats. Kwam een mooie aanbieding tegen anders had ik voor de CP-8851-3PCC gegaan. Het type "3PCC" is geschikt voor multiplatform, Asterisk, SIP provider etc.

Pluspunten

• Design (mss persoonlijk)
  • Geluidkwaliteit
  • Beeldkwaliteit
  • PoE af/at
  • Headset RJ9 mogelijk (& Bluetooth)
  • Videobellen Cisco Webex (nog niet werkend)

Minpunten

• Verplichte registratie Cisco Firmware updates
  • Geen (kosteloze) support Cisco
  • Firmwareupdate niet voor beginners
  • Video functie lijkt enkel met abonnement
  • Waardeloze tot geen support Cisco

Kwaliteit Score: 3

Uitleg Score
Featureset: Het toestel kan meer, maar alleen met Cisco UCM, deze uitgave is uitgekleed en vergt tweaks.
Kwaliteit: Puur hardware, software kan veel beter.
Prijs: Slecht, los van aanbieding, in tegenstelling tot concurrenten: erg prijzig.

Voorwoord
De 3PCC-lijn van Cisco, de 88xx-serie (o.a. 8845/8865/8851/8861) is voorzien van vergelijkbare software maar verschilt enkel als er hardwarematige verschillen zijn in de vorm van wifi, bluetooth, expansie module, usb, etc. De bedoeling is om de toestellen die eigenlijk bedoeld zijn voor Cisco Unified Communication Manager ook beschikbaar te stellen voor 'vrij' gebruik. Je moet je dan ook niet vergissen met de aankoop een niet-3PCC model te kopen, deze werkt enkel met CUCM of je moet zelf een XML bestand met TFTP server knutselen; geloof me dat is een verschrikkelijke opgave foutloos werkend te krijgen. Ondanks verschillende goede online handleidingen en fora krijg je het nooit 100% voor elkaar het toestel te benutten. Ik was een van de eigenaren van een CP-7970G die ik gekocht heb van bedrijf die wilde stoppen met Cisco vanwege de prijs die ze moesten betalen voor een update van CUCM. Er is veel onnoemelijk veel vrije tijd ingegaan met RASPBX (Asterisk) dit ding aan het werk te krijgen. Het is gelukt en heeft jaren perfect gewerkt.

Een voorbeeld van een serie die al jaren welke begon met Linksys SPAxxx is vanaf het begin voorzien van een web-interface welke onafhankelijk kan werken. Tot op de dag van vandaag brengt en produceert Cisco SPA toestellen alleen nu onder Cisco en niet meer onder Linksys. Zelf heb ik al enkele jaren ook een SPA962 in gebruik; zolang ie werkt geen reden tot vervangen.

Waarom nu dan toch een Cisco aangeschaft? Persoonlijk, ik vind ze qua design mooier dan overige. Vanuit het werk kreeg ik een bruikleen toestel om vanuit huis te kunnen werken maar dan wordt je bureau wel erg vol. En die SIP lijn van het werk kon ik toch ook wel toevoegen op me bestaande toestel? Helaas. De CP-7970G kan maar met 1 server werken. Dan maar een nieuwe die ik per lijn kan instellen zonder me suf te zoeken op internet naar de juiste XML code om het werkend te krijgen. Met deze CP-8845-3PCC een nieuwe uitdaging en avontuur begonnen:

In de doos
-Cisco CP-8845-3PCC IP telefoon
-Telefoonhoorn & krulsnoer
-Voet
-CAT5e netwerkkabel zwart
-Snelstart handleiding

Bron: Cisco

Kleine noot: Op vele plekken wordt aangegeven dat deze telefoon geschikt is voor 5 SIP lijnen, dit zijn er 10!

Installatie
Sluit de telefoon aan op een PoE injector of switch. Externe adapter wordt niet meegeleverd!

De telefoon wordt wakker, lampjes gaan branden, scherm geeft aan dat hij aan het opstarten is.

Via de toets (tandwiel) kun je in de instellingen naar de netwerkconfiguratie navigeren om te zien welk IP adres de telefoon gekregen heeft. Via vrijwel elke browser (behalve Brave, die blokkeert ondanks uitgeschakeld shield). Getest met Firefox, Safari, Chrome zonder problemen.

Na inloggen zit je in de telefoon, een heel overzicht waar instellingen gemaakt kunnen worden. Druk vervolgens rechts op het scherm op "admin" en daarna op "Advanced" om een instellingen te kunnen maken.

Verdere instellingen

Het tabblad "Voice" is de gene waar je alles in moet stellen, de rest is extra.

-System: Systeem en netwerkinstellingen
-SIP: Op deze pagina kun je alle SIP parameters instellen
-Provisioning: Op deze pagina kun je externe XML bestanden inladen met extra instellingen en functies
-Regional: Op deze pagina kun je alle lokale regionale instellingen instellen
-Phone: Op deze pagina kun je alle instellingen qua telefoonlijnen en diensten globaal instellen, dit zie je op je scherm.
-EXT1-EXT10: Per tab kun je hier een voip SIP provider instellen waarmee de telefoon verbinding maakt. Het maakt niet uit of deze allemaal bij zelfde of verschillende provider zijn.
-User: Bepaalde gebruikersinstellingen kunnen hier gemaakt worden.
-Att Console: -niet in gebruik-
-TR-069: -niet in gebruik-

Geluidskwaliteit
Ik heb het toestel nu enkele dagen in gebruik en merk zelf, ook wie ik bel dat de geluidskwaliteit, al dan met zelfde codec beter is.

Videokwaliteit
Ik heb nog geen tijd gehad om Cisco Webex te installeren op het toestel. Het toestel beschikt wel over een 720p camera waarvan als ik de online reviews mag geloven goed zijn. Als ik Webex aan de gang heb zal ik de review updaten.

Voor alle mensen die van privacy houden, de camera heeft een fysieke shutter om de camera dicht te zetten, dit moet je met je vingers doen zo heb jezelf controle over de camera.

Update: Cisco adverteert prachtig met dat je kan videobellen met Webex met deze telefoon. Tot nu toe is het me niet gelukt Webex werkend te krijgen op deze telefoon, kan in de interface in ieder geval geen instellingen vinden qua login etc. Ook heb ik sterk de indruk dat je een betaalt abonnement moet hebben bij Cisco met een zakelijk account om deze functie te kunnen gebruiken. De helpfunctie online is als met een 'kluitje het riet in gestuurd worden'. Alles verwijst naar elkaar maar nergens vindt je goede uitleg om je toestel ingesteld te krijgen. De plekken waar je online in zou moeten loggen om het toestel te activeren werken niet met standaard Webex account en heb om die reden ook support verzoek bij Webex neergelegd.

Bussy Lamp Field
Een veel besproken issue bij Cisco telefoons uit de 'meer professionele serie', je moet, in mijn geval Asterisk tweaken om deze te laten werken. Dit model heeft daar geen last van en werkt direct. Rood/oranje/groen. Ook kun je de ongebruikte toetsen gebruiken om andere extensies te monitoren. Bij groen is de extensie vrij, bij rood in gesprek.

Uitbreidingsmodule
Dit model de CP-8845-3PCC is niet geschikt om uit te breiden met een 'uitbreidingsmodule' met extra sneltoetsen en/of lijnen met BLF. Het model CP-8865-3PCC, CP-8851 & 61-3PCC zijn wel geschikt. Helaas heeft Cisco de uitbreidingsmodule in maart 2020 EOL bestempeld, indien gewenst zal je opzoek moeten naar een verkooppunt waar ie nog op voorraad ligt. Je moet wel een hoge noodzaak hebben voor een uitbreidingsmodule gezien de prijs bijna gelijk is aan de aanschaf van de telefoon zelf.

Headset/Bluetooth
De telefoon is voorzien van een RJ9 headset-aansluiting. Ook kan via Bluetooth een draadloze headset worden aangesloten.

Telefoon als "carkit"
Door het koppelen van een mobiel met bluetooth Android/iOS kan (standaard knop 5) als 'extra lijn' gebruikt worden voor wie op zijn werkplek niet steeds zijn mobiel aan z'n oor wilt hebben. Ik moet zeggen het werkt prima, de ringtone van de mobiel wordt op de Cisco afgespeeld en je kan bellen na opnemen; met hoorn of handsfree in prima kwaliteit.

Overige aansluitingen
De telefoon heeft enkel een extra gigabit netwerk aansluiting (zie verderop), mogelijkheid voor aansluiten stroom adapter. Ook zit er aan de achterzijde een AUX poort waarvan mij nog niet duidelijk is wat je daarmee kunt, gebruiken of missen doe ik hem niet.

Beltonen
Het toestel is standaard uitgevoerd met 10 beltonen waaronder 2 oude bekende Cisco Chirp 1&2. Helaas, voor de kenners en liefhebbers, de CTU tune van de serie 24 is niet beschikbaar voor dit toestel.

Transport Layer Protocol
Standaard is SIP 5060 UDP, dit toestel ondersteunt ook TCP en TLS. Poortnummers zijn vrij in te geven. Beveiligde verbinding (encryptie in te stellen) voor audio als voor video.

Netwerk
De WAN poort is geschikt voor PoE 803.2af & 803.2at, ook is deze gigabit. De 2e poort is ook gigabit en staat eigenlijk in bridge modus waarop je bijvoorbeeld laptop of computer kan aansluiten, geen PoE ondersteuning op deze poort. Beide poorten zijn onafhankelijk in te stellen met VLAN. Het toestel ondersteund 802.1X authenticatie. Op dit model zit geen wifi.

Geteste verbindingen
De Cisco CP-8845-3PCC heb ik getest met:
-Asterisk (lokaal) UDP/TCP werkt perfect. Vrijwel alle functies zonder Asterisk te tweaken. Snelkoppeling voicemail.
-Voip provider extern.

Werkt slecht met Yeastar PBX centrale. Met TCP werkt deze wel, echter maar 1 extensie, UDP is ondanks veel kunsten niet werkend te krijgen; slechts one-way-audio. Yeastar heeft ook geen handleiding beschikbaar voor de 8800-serie, wel voor de meer eenvoudige SPAxxx serie. Deze werken wel als een zonnetje.

Haken en ogen aan de hele serie CP-88xx-3PCC
1. Wil je een achtergrond laden dan zal je die vanaf een server moeten laden, extern of intern
2. Wil je extra functies dan zal je zelf XML bestanden moeten maken op basis van veel zoeken op internet, de telefoon is eigenlijk bedoeld voor Cisco Unified Communication Manager maar met aangepaste firmware geschikt gemaakt voor 'vrij' gebruik.
3. Firmware updates gaan niet zo makkelijk als je zou verwachten. Je zal een Cisco account aan moeten maken om de updates te mogen downloaden. LET OP! ZORG ALTIJD DAT JE EEN "MultiPlatform Phone" firmware toepast. Als je per ongeluk de CUCM versie gebruikt kan je NIET MEER TERUG! (Kan wel, als je een licentie aanschaft)
4. Als je al de juiste update gevonden hebt dan zal je de bestanden uit moeten pakken en op een interne of externe server moeten zetten en een adres invoeren in je browser om de telefoon te vertellen "hier staan je bestanden". VOORDAT JE DIT DOET: LEES JE GOED IN!
5. Firmware bestanden voor dit type toestel hebben altijd de volgende vorm: CTERM-8845_65.(versie)MPP-(nummer).zip PAS GEEN "MSRx" updates toe, hiervan heb ik pittige problemen gehad.
6. Gepersonaliseerde XML bestanden moet de telefoon ad-hoc op kunnen halen van een HTTP(s) of TFTP server, zorg dat deze altijd beschikbaar zijn.

Cisco is is echt niet vernieuwend, als ik de web interface vergelijk met een ouder toestel de SPA962 dan is deze vrijwel onveranderd op template na.

Zoals eerder gemeld deze serie was eigenlijk niet bedoeld voor 'vrij' gebruik. Het toestel behoort van origine tot de Cisco Unified Communications Manager. Aandacht aan deze 2e lijn uitgave is er eigenlijk niet. Alleen als je een CUCM hebt haal je 100% uit het toestel, denk dat je nu blij moet zijn met 50% van wat het toestel eigenlijk aankan.

Taal
Cisco adverteert met een waslijst aan talen maar slechts Engels is aanwezig in het toestel. Wil je Nederlands of andere taal dan zal je met het downloaden van de firmware gelijk de 2e package "locale" moeten downloaden vanaf de website van Cisco en in de telefoon het XML bestand aanroepen. Vaak is het een bundel met een waslijst talen, overige niet gebruikte bestanden kun je weggooien.

Het "locale" pakket van de 8845 wijkt af van de 88xx serie, selecteer altijd het juiste bestand.

Download alle beschikbare handleidingen en firmware bij aankoop
Cisco hanteert een snoeihard beleid, end of life is ook echt EOL. Geen support meer, geen firmware of handleidingen meer online; kortom: download alles wat beschikbaar is mocht je het ooit nodig hebben. Ik heb ongeveer 1GB aan data staan voor deze telefoon mocht ik ooit iets nodig hebben.

Aangezien een registratie bij Cisco verplicht is om iets te kunnen downloaden kun je dan ook gelijk reminders instellen zodat je met firmware updates op de hoogte gebracht wordt.

Maximale uit toestel halen?
Download de op moment van schrijven de Nederlandse handleiding van de 8800 serie MPP. Je hebt 2 uitgaven die belangrijk zijn, de gebruiker(ong. 250 bladzijden)- en administratiehandleiding (ong. 550 bladzijden). Beide verschillen, je kan niet alleen af met de administratiehandleiding. De handleiding is vertaald vanuit het Engels met 'steenkolen-vertaal-software' sommige stukken zijn onbegrijpelijk. Het mogen duidelijk zijn dat Cisco geen zin heeft gehad in het perfect vertalen van handleiding(en) in verschillende talen. Download ook altijd de originele Engelse!

Eindconclusie
Mooi toestel, niet een die je veel tegenkomt. Natuurlijk is deze van plastic maar geeft je niet het plastic gevoel als vele Chinese merken je geven. Als je de firmware geüpdate hebt en alle instellingen staan werkt ie prima. Wel moet je in je achterhoofd houden dat het toestel 2e rang is zoals eerder genoemd. CUCM geschikte toestellen krijgen qua firmware voorrang en ondersteuning voor deze serie is matig tot slecht. Als je ook opzoek bent naar productinformatie dan werkt een zoekmachine sneller dan de website van Cisco zelf.

Op het werk hebben we toestellen van Yealink welke in aanschaf stukken goedkoper zijn, makkelijker te updaten en meer anno 2021 navigeren in het toestel (meer grafisch). Al zijn het prima toestellen, deze Cisco vind ik persoonlijk verfijnder qua design en vormgeving.

Of ik na dit toestel nog voor Cisco zou gaan weet ik niet. Het vorige toestel (2008) welke ik 2e hands gekocht heb en na 12 jaar (waarvan 5 door mijzelf) vervangen is zegt iets over kwaliteit. Het was in tegenstelling tot de 7970G een zucht van verlichting geen XML bestand nodig te hebben het toestel te kunnen gebruiken. Toch ervaar ik diepe teleurstelling dat oude firmware in nieuw jasje gestoken wordt qua uiterlijk maar fysiek niet veranderd. Dan is dit niet direct slecht 'If It ain't broken, don't fix it'. De wijze van firmware updates, maar bovenal dat ik de indruk heb dat Cisco dit product (3PCC) er maar bij doet, maar er eigenlijk geen energie in steekt dit terwijl de concurrentie momenteel groot is.

Tip's bij gebruik
-Selecteer een vaste audio-codec. De 3PCC lijn schijnt bij meerdere geen keuze te kunnen maken en resulteert in slechte tot geen verbinding.
-Bij problemen maak een request aan op het Cisco Community, leg vooral uit wat er niet werkt; oplossing komt snel uit onverwachte hoek.

Update: Uitbreidingsunit, headset/bluetooth, overige aansluitingen.

Heb jij ook een Cisco IP Phone 8845 with Multiplatform Firmware?