ASUS ROG Strix GeForce RTX 3070

Specificaties Max. 1,755GHz • GDDR6 • 3x DP, 2x HDMI - Bekijk alle specificaties

ASUS ROG Strix GeForce RTX 3070 Review

JOM92 11 januari 2021, laatste update op 11 januari 2021, 182 views Product gekocht

ASUS ROG Strix GeForce RTX 3070

Erg tevreden met deze kaart. Een erg stille videokaart, maar ook relatief koel. Komende van een AMD RX 480 is dit een flinke stap, op ultrawide 1440p kan hij in veel games goed meekomen op ultra settings. Enige minpuntjes zijn wellicht de prijs en de 'slechts' 8 GB VRAM

Pluspunten

• Looks (persoonlijk)
  • Erg stil, ook onder full load
  • Bouwkwaliteit
  • Performance
  • Relatief lage temperaturen onder full load

Minpunten

• Enigszins prijzig door schaarste
  • Ergens twijfels over de 'slechts' 8 GB VRAM

Het zijn gekke tijden in GPU land. Al sinds september zit (net als velen) te wachten op een videokaart. Mijn vorige kaart betrof een AMD RX 480 en die kon mijn Ultrawide 1440p scherm toch niet meer optimaal bijhouden. Oorspronkelijk wilde ik voor een Asus ROG STRIX RTX 3080 gaan, maar gezien de wachtrijen en beschikbaarheid, toch maar voor deze kaart gekozen, en tot nu toe nog geen spijt.

Allereerst vind ik het persoonlijk een van de mooiere 3070 kaarten, het is wel een flinke kaart (zo'n 31 cm en vult 3 slots). Dit komt voornamelijk omdat hier dezelfde koeler op geplaatst is als bij de RTX 3080 versie. En ik ben blij dat ze deze koeler erop hebben gezet. Ik heb een Be Quiet Pure Base 500 case, die slechts twee kleine sleuven aan de voorkant heeft voor lucht intake en was enigszins bang, dat ik wat meer capriolen moest uithalen om hem koel te houden. Echter viel dit redelijk mee want onder full load wordt hij niet warmer dan 60, max 65 graden. Naast zijn prima temperaturen blijft de kaart ook nog eens veel stiller dan ik had verwacht.

Qua prestaties loopt deze RTX 3070 prima op het ultrawide 1440p 100hz scherm. Nee, niet alle games lopen 100 fps op ultra settings, maar hij heeft geen moeite om games met minimaal 60 fps met alles op max te spelen. Uitzondering hierop betreft Flight Simulator 2020, maar daarin is gemiddeld 40 fps en 25 fps boven steden erg goed vliegbaar.

Al met al een mooie, stille en snelle videokaart, waar overigens wel een relatief hoge prijs in deze verhitte markt aan zit. Daarnaast heeft hij slechts 8 GB VRAM, wat in vergelijking met de grote concurrent AMD RX 6800, die er 16 GB in heeft toch ergens twijfels oproept.

Heb jij ook een ASUS ROG Strix GeForce RTX 3070?