Kenwood CR-ST100S-W Wit

€ 160,99
Specificaties Digitale radio met WiFi - Bekijk alle specificaties

Kenwood CR-ST100S-W Wit Review

Paulus73 11 januari 2021, laatste update op 22 maart 2021, 5.735 views Product gekocht

Kenwood CR-ST100S-W Wit

Fijne en compacte internetradio met een prettig vol geluid die makkelijk te gebruiken en in te stellen is.

Pluspunten

• Mooi design
  • Alle vormen van radio die (nog) relevant staan aanwezig (DAB+, internetradio, FM)
  • Geluidskwaliteit voldoet aan mijn wensen. Voldoende bas en detail (voor de volledigheid, ben geen audiofiel).
  • Spotify Connect werkt erg makkelijk
  • Multiroom mogelijk (UNDOK)
  • Installatie internet eenvoudig (maar wel even de goede optie selecteren)

Minpunten

• Wel stereo, maar door compacte afmeting geen 'ruimelijk geluid'.

Waarom deze radio
Ik heb deze Internet Radio gekocht voor op de werkkamer van ons nieuwe huis. Reden voor aanschaf was dat ik nog steeds veel tijd doorbreng op mijn thuiswerkplek. Ik was dus op zoek naar een vervanger van mijn oude radio-cassettespeler, die als 'klusradio' niet helemaal meer in het interieur stond.
In gebruik nemen van de radio
De radio is makkelijk te installeren. Je stopt de stekker erin en dan wordt je door het menu geleid. Bij het instellen van de internetverbinding moet je een keuze maken tussen verschillende varianten van WPS en het (handmatig) invoeren van de gegevens van je verbinding. Dit laatste is de goede keuze. Invoeren van je volledige netwerknaam en bijbehorende wachtwoord is goed te doen als is het selecteren van alle letters en symbolen met een draaiknop niet heel makkelijk, maar het is maar een (enkele) keer nodig als het goed is. Enige minpuntje is dat de 'back'-knop niet op de afstandsbediening zit.
Programmeren van de voorkeuze zenders
Het instellen van de voorkeurszenders werkt voor alle functies hetzelfde. Voor de eerste vijf zenders geldt dat je op de radio het betreffende nummer wat langer indrukt om de huidige zender toe te wijzen aan een voorkeurszender. De overige zenders gaat het beste via de UNDOK app. Ik heb daarin wel wat dingen gemist, ik dacht ze opgeslagen te hebben, maar dat bleek niet zo. Waar dat aan lag weet ik niet, later lukte het prima. Let wel op dat Podcasts en Internetradio de voorkeuze-zenders delen, dus je kunt twintig zenders en/of podcasts opslaan, niet van elk twintig.
UNDOK-app
Deze app is een uniforme app die door meerdere merken voor o.a. internetradio's en wifi-speakers wordt gebruikt. Hiermee kun je een multiroom systeem bouwen. Ik heb maar 1 apparaat, dus ik kan niet beoordelen of dat werkt, maar de app werkt overzichtelijk. Bij het instellen had ik af en toe dat ik weer opnieuw moest beginnen omdat ik niet alle zenders kon zoeken zonder helemaal naar het hoofdmenu te gaan. Voor het overige werkt de app makkelijk en is ie overzichtelijk. Alleen FM-zenders kun je niet instellen via de app.
Geluid
Het betreft een compacte radio. Hij is stereo, maar de linker en rechter luidspreker zitten vrij dicht op elkaar. Er is dus geen echt 'stereo' effect, dat is natuurlijk vooraf bekend en logisch, maar is eventueel wel iets om rekening mee te houden. Wel geeft de radio een vol geluid, ruim voldoende om de zolderkamer te vullen. Via de app kun je wat standen voor een 'equilizer' instellen of zelf de treble en bas instellen. Dit is natuurlijk geen echte equilizer, maar geeft wat moglijkheden om het geluid iets meer naar je smaak in te stellen.
Overige aansluitmogelijkheden
Naast internetradio kun je ook via een 3,5 mm line-in, USB of bluetooth muziek luisteren. Daarmee zijn er voor zo'n compacte radio volgens mij meer dan voldoende mogelijkheden om de muziekbron van je voorkeur te kiezen. Zo heb ik bluetooth gebruikt om een Podcast af te spelen die niet in de lijst via UNDOK was te vinden. Line-in verwacht ik niet nodig te hebben, maar wie weet krijg ik ooit de behoefte om de CD's uit mijn verzamelijk weer eens af te spelen.

Edit 22-03-2021: Leesbaarheid en wijziging omdat de Radio inmiddels in de goede categorie is opgenomen.

Heb jij ook een Kenwood CR-ST100S-W Wit?

Bedankt voor een complete en duidelijke review. Een interessante radio met prima prijs. Voor mij is een helder geluid met voldoende hoog belangrijk, niet van die bonkende bassen, die het geluid monotoon maken. Ik hoor graag de piano en gitaar goed gedefinieerd. Of dat het geluid schel klinkt op wat hoger volume. Komt het geluid tegemoet aan deze wensen?

Groet, Robert Arend Voskuijl.

[Reactie gewijzigd door hoogmeulen op 17 maart 2021 10:57]

Ik vind het redelijk snel goed. Als ik de instrumenten wil.herkennen is afstand tussen de speakers voor mij belangrijker. Maar het geluid is niet schel op hoge volumes, en hij klinkt erg goed bij een breed genre aan muziek. Ik luister vooral naar het geheel en vind het lastig om aan te geven of de individuele instrumenten goed gedefenieerd zijn. Dat hoor je op een koptelefoon of in de auto altijd beter, doordat je dan veel meer het geluid om je heen hoort.

Maar bestel hem en probeer hem uit, dat mag als je hem bij een webshop besteld. Ik heb hem bij Expert gekocht, wellicht kun je daar een afspraak maken om hem eens te luisteren.
Paulus, bedankt! Intussen heb ik deze radio (voor de keuken) ook aangeschaft. Ik ben heel enthousiast over de kwaliteit van het geluid, lekker vol, zonder te bonken. Ik vind het geluid goed gedefinieerd. De menselijke stem, dat vind ik heel belangrijk, klinkt zeer natuurlijk. Het volume is in kleine stappen goed te regelen. De gebruiksmogelijkheden zijn royaal. Jammer dat het apparaat geen accu heeft, of op batterijen kan werken.
Bedankt voor je reactie. Ik ben ook nog steeds tevreden over de radio.
Paulus, kun je ook handmatig urls van een internet radio opgeven? Mijn ouders luisteren graag naar een bepaalde internet radio, maar volgens mij is die niet echt bekend in de algemene lijsten die door dit soort radio's gebruikt wordt, en is het dus handig als je ook zelf een url kunt opgeven. Het nadeel is dat bijna geen enkele fabrikant opgeeft of hun apparaat dit kan, dus het is extreem moeilijk om een geschikte te vinden.
Heb 1x geprobeerd in een mediamarkt, maar zoals ik al verwachtte werkte daar ook niemand die ook maar een greintje verstand had van de apparatuur die ze verkopen...
Ik weet niet of dat kan. Je bedient de internetradiostations met de Undok app. Voor zover ik het net heb gezocht kan ik dat niet als URL ingeven. Wellicht dat je op URL kan zoeken.

Ik wil best eens zoeken naar dat station, wellicht staat ie hierop in de lijst.
Thanks. Het gaat om: http://soundmix-radio.nl/
En de exacte stream link: http://server-23.stream-server.nl:8124/stream

Btw: de muziekkeuze van mijn ouders is zeker niet de mijne :)

[Reactie gewijzigd door derx666 op 6 december 2021 17:06]

Die zit er bij....

PS. Het lijkt me ook niet mijn zender.....

[Reactie gewijzigd door Paulus73 op 6 december 2021 20:03]

Ik heb inmiddels ontdekt dat je voorkeurszenders kunt toevoegen als je de streamlink maar weet. Dus dat is wel handig als je hem niet kunt vinden via de zoekfunctie.
Ik heb deze radio vandaag ook gekocht. Prima geluid en de radio heeft veel mogelijkheden en desondanks toch makkelijk te bedienen.

Internet zenderwissel gaat best snel.

Alleen jammer dat als je de stekker eruit trekt de voorkeuzezender direct weg zijn. Een memory-batterijtje hiervoor had er nog wel bij ingebouwd mogen worden. Gemiste kant.
De voorkeurszenders blijven wel in de undock app. Als je deze app gebruikt, staan ze na stroomuitval, ook weer in de radio.
Net als Arundt heb ik ook de ervaring dat de voorkeuzezenders in de UNDOK-app blijven staan. Heb de radio mee op vakantie gehad en alle voorkeuze heb ik nog (via de app dus).