Canon EOS 7D Zwart Review

trab_78 21 maart 2011, 2.722 views

Canon EOS 7D Zwart

Pluspunten

• houdt prettig vast
  • goed geplaatste knoppen
  • hoge snelheid
  • zeer goed scherm
  • extra LCD scherm voor instellingen

Minpunten

• onhandig geplaatst mode-selectiewiel
  • dure extra batterij

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 5
Ik heb de 7D nu een aantal maanden in gebruik, voornamelijk in combinatie met mijn (eveneens nieuwe) EF-S 17-55 / f2.8 zoomlens. Een ideale combinatie! Hiervoor had ik een 350D met bijbehorende kitlens. Je zult begrijpen dat die een enorme stap vooruit is voor mij...

Gebruiksgemak / ergonomie
De camera is lekker zwaar en groot. Om mee te sjouwen is dat natuurlijk een nadeel, maar ben je eenmaal aan het fotograferen, dan vind ik het een voordeel. Het houdt gewoon prettig vast. En in combinatie met de (ook niet zo kleine) EF-S 17-55 / f2.8 lens is het ook mooi in evenwicht. De locatie en grootte van de knoppen is goed gekozen. Ik was vrij snel in staat om de belangrijkste knoppen op gevoel te vinden. Zodoende kan je de instellingen wijzigen zonder je oog van de zoeker te halen. Vooral de combinatie van het wieltje vlakbij de ontspanknop en het grote draaiwiel achterop is geniaal.

Ik heb wel een paar kleine kritiekpuntjes op het gebied van gebruiksgemak en ergonomie:
  • Er is een "lock" knopje waarmee je het grote draaiwiel op de achterkant kunt "blokkeren". Nou ja, niet helemaal, want in de menu's enzo blijft het gewoon werken. Alleen als je foto's aan het nemen bent doet hij het niet meer. Het nut hiervan ontgaat me. Soms gaat hij per ongeluk op "lock" en heb je er alleen maar last van. (En de kans dat het instelwiel per ongeluk draait lijkt me vrij klein, zo licht draait dat ook weer niet.)
  • Verder is het mogelijk de functies van een aantal knoppen te veranderen. Op zich een heel goed idee van Canon, alleen jammer dat de mogelijkheden toch vrij beperkt zijn. De functies die ik aan bepaalde knoppen zou willen toewijzen zijn dan net weer niet beschikbaar. Jammer dat je niet gewoon volledig vrij bent in het toewijzen van de functies.
  • De grootste ergonomische misser is wat mij betreft de mode-selector. Deze steekt zover uit, dat het regelmatig gebeurt dat hij per ongeluk naar een andere stand draait als je de camera bijvoorbeeld uit je tas pakt; irritant.
Het menu werkt prettig. Navigatie kan zowel met de twee wieltjes als met het "mini-joystickje" op de achterkant; beide opties werken goed en je kan het zonder problemen door elkaar gebruiken.

Mogelijkheden / veelzijdigheid
De 7D is een zeer veelzijdige camera. Geavanceerde functies, zoals bijvoorbeeld bracketing, ontbreken gelukkig niet. De live-view modus werkt fijn en is vooral handig in situaties waar het moeilijk is om door de zoeker te kijken. Je kan kiezen of je wil scherpstellen met contrastdetectie of gebruik wil maken van de "gewone" AF sensors. In dat laatste geval wordt heel even de spiegel opgeklapt om scherp te stellen; het scherm gaat dan heel even op zwart, maar scherpstellen gaat wel een stuk sneller dan met contrastdetectie. Ook leuk is de mogelijkheid om drie "presets" te definieren met instellingen. Je draait de mode selector dan in een van de drie preset-standen en alle instellingen worden aangepast.

Fotograferen
Fotograferen blijft toch de core business van een DSLR camera. Dat is goed te merken; het is een genot om te fotograferen met de 7D. Zoals al gezegd zijn de knoppen slim geplaatst, waardoor het goed mogelijk is de instellingen te wijzigen terwijl je oog in de zoeker blijft kijken. Alle relevante instellingen worden in de zoeker weergegeven. (Ook de ISO waarde, iets wat ik bij mijn 350D erg miste.) Fraai is ook de weergave van de autofocus punten in de zoeker. Het is ook mogelijk om een waterpas weer te geven in de zoeker, maar die weergave is even wennen. De autofocus punten worden namelijk gebruikt voor het weergeven van de waterpas, wat m.i. niet optimaal is. Maar goed, zo vaak gebruik je die waterpasfunctie ook niet.

De camera is bloedsnel, wat je vooral merkt als je de "transportmodus" op continue zet. De camera is zo snel, dat het dan bijna onmogelijk is om maar 1 foto te maken. (Om dat op te lossen wordt er onderscheid gemaakt tussen continu transport met hoge snelheid en met normale snelheid. Bij normale snelheid kan je wel gewoon een losse foto maken.) Die hoge snelheid is natuurlijk ideaal bij sportfotografie of bij het fotograferen van (wilde) dieren.

Een ander heel prettig punt aan de camera is het extra LCD schermpje bovenop de camera. Dit geeft in een oogopslag een overzicht van alle instellingen. Je kan het heel goed gebruiken om de instellingen goed te zetten voordat je gaat fotograferen. Het is erg overzichtelijk en het kost niet zoveel van je batterij, omdat het een eenvoudig segment-display is. Ook in het donker werkt het prima, dankzij de achtergrondverlichting die je handmatig kan activeren. Natuurlijk is het ook mogelijk alle instellingen weer te geven op het grote display op de achterkant en ze ook "interactief" te wijzigen op die manier. Persoonlijk vind ik de combinatie van het kleine display met alle dedicated knoppen prettiger. Je weet de knopjes vrij snel blindelings te vinden en dan gaat het gewoon een stuk sneller op deze manier.

De camera biedt veel opties voor scherpstellen. De 19 autofocuspunten kunnen op verschillende manieren gebruikt worden. Zoals bij de meeste camera's kan je de camera automatisch laten kiezen welk(e) autofocuspunt(en) gebruikt worden. Daar tegenover staat natuurlijk het handmatig selecteren van een autofocuspunt. Dankzij een sneltoets kan je heel snel een ander autofocuspunt kiezen, waardoor dit een heel werkbare optie is, die je maximale controle over het scherpstellen geeft. Daarnaast is het ook nog mogelijk om een "zone" van dicht bij elkaar gelegen focuspunten te selecteren. De camera kiest dan binnen die zone weer automatisch de te gebruiken focuspunten.

Scherm / foto's terugkijken
Het scherm is lekker groot en heeft een prettige, heldere weergave. Fijn is dat de helderheid automatisch wordt aangepast aan het omgevingslicht. Bladeren door je foto's gaat lekker snel met het grote draaiwiel. Naar keuze kan je het kleine wieltje instellen om per 10 foto's te bladeren, of bijvoorbeeld per dag. Het is ook mogelijk om een "diashow" weer te geven, wat denk ik vooral leuk is als je de camera aansluit op een groter scherm. De camera heeft verder geen functies om de foto's te bewerken, zoals sommige (meer op consumenten gerichte) camera's wel hebben.

Video
Je kan met de 7D ook video's maken op full HD formaat. Het gewicht en de afmetingen van de camera zijn daarbij een groot voordeel, want ze helpen om de camera goed stabiel te kunnen houden. Het maken van video's gaat vrij gemakkelijk en het is ook mogelijk om op de camera alvast de mislukte stukjes van een filmpje af te knippen, om weer wat ruimte vrij te maken op je geheugenkaart. De geluidskwaliteit van de ingebouwde microfoon is vanzelfsprekend niet echt denderend. Wil je beter, dan kan je een externe microfoon aansluiten.

Zonder extra hulpmiddelen is het overigens niet zo makkelijk om tijdens het filmen scherp te stellen. Autofocus werkt natuurlijk niet en het blijkt best lastig om met handmatig scherpstellen je onderwerp te blijven volgen. Je moet je goed realiseren dat het scherpstellen natuurlijk ook gewoon op de film komt, dus vloeiende bewegingen maken... Je kan merken dat een DSLR daar niet voor ontworpen is. Dus zonder extra hulpmiddelen is de 7D volgens mij alleen geschikt om af en toe een filmpje te maken.

Overigen
De batterij gaat minder lang mee dan de batterij van mijn oude 350D. Op zich niet zo heel erg, maar wel jammer dat extra batterijen zo schofterig duur zijn... En batterijen van andere leveranciers gebruiken is geen optie, omdat Canon in deze batterijen een ID-chip heeft gebakken. Batterijen die niet van Canon zijn kunnen daardoor niet met de Canon-lader geladen worden ťn geven op de camera niet aan hoeveel capaciteit ze nog hebben. Wat wel fijn is, is dat de batterijstatus nauwkeuriger wordt weergegeven dan bij mijn oude camera.

De camera werkt met CompactFlash kaarten. Voor mij was dat wel fijn, want de 350D deed dat ook, zodat ik mijn bestaande kaarten kon blijven gebruiken. Nadeel is dat CF (vooral in het buitenland) net iets minder breed verkrijgbaar is dan andere types.

• EF-S 17-55 / f2.8 IS
  • EF 75-300
  • macOS

Heb jij ook een Canon EOS 7D Zwart?

Reviews door de redactie

Als je de officiŽle Canon accu's bedoeld dan liggen de prijzen inderdaad fors hoog. Gelukkig zijn er diverse 3rd party accu's waarbij de meesten zelfs beter zijn dan het origineel omdat ze net even wat meer capaciteit hebben en heel wat lager geprijsd zijn. Als je op fotografie fora rondneust kom je bar weinig mensen tegen die de originele accu's aanraden t.o.v. de 3rd party's. Accu's zijn nou niet bepaald een groot issue te noemen.
Ik heb uitgebreid gezocht naar 3rd party accu's. De 7D gebruikt dezelfde accu als de 5D mk II. Deze accu bevat een ID-chip. 3rd party accu's zonder chip worden niet opgeladen in de originele Canon oplader (daarom wordt vaak een oplader meegeleverd). Een belangrijker nadeel is dat die 3rd party accu's zonder chip de resterende capaciteit niet weergeven op het toestel. Je weet dus nooit of je accu bijna leeg is. Dat leek me (op z'n zachtst gezegd) erg onhandig... Er zijn wel een tijdje 3rd party accu's geweest met een reverse engineered chip (vooral via eBay). Maar toen ik keek, waren die niet meer verkrijgbaar.
Ik heb twee maanden geleden deze gekocht en die werkt prima: http://www.aq4u.nl/catalog/product_info.php?products_id=219

Deze is kennelijk op maandag 30 augustus toegevoegd, dus misschien heb je hem inmiddels al gevonden.
Hm. Interessant. Ik heb inmiddels 2 "echte" Canon accu's, en dat is voor mij voldoende. Maar anderen hebben hier wellicht wel wat aan...
Tip:
Koop een UV-filter en zet het permanent op je 17-55.
Bij de mijne heb ik al stof in de lens zitten, als je de forums doorleest zijn er ook anderen die er last van hebben.
Er zijn er ook die er geen last van hebben, maar "better safe than sorry" voor zo'n dure lens.
Zo'n UV filter is sowieso een goede bescherming van elke lens. Ik heb er meteen een gekocht, gelijk met de lens. Net als een zonnekap trouwens. (Die zonnekap is overigens wel asociaal groot voor deze lens...)
Het lijkt me erg onlogisch als een UV filter stof tegengaat bij het binnendringen van een lens. Ik heb de 17-55 zelf ook en voor zo ver ik weet nog geen stof aan de binnenkant, maar ik heb gelezen over het probleem (mijne heeft dan weer front focus en dan weer back focus op m'n 7D). Ik zou verwachten dat stof juist via het zoom mechanisme binnendringt omdat daar de lens niet 'dicht' is en dat lijkt me bij het front element wel het geval (daar hoeft niks aan te draaien of te schuiven).

Wat betreft UV filter zijn natuurlijk de meningen verdeeld. Ik vind het onzin, een front element is keihard en kan wel tegen een stootje. En daarentegen is een gebarsten UV filter met alle glassplinters tegen je front aan ook niet echt ok. Gebruikmaken van de lenskap vind ik het beste medicijn. Overigens is de kap ook bij DealExtreme te koop tegen heel wat minder geld, maar die past niet zo mooi als de officiele canon (ew83?) en is lastig te monteren en verwijderen.
Nette review, heb zelf ook wat kunnen spelen met een exemplaar van een bekende die van een D80 opstapte. De 7D ivm mijn alpa350 is veel sneller in niet alleen de fps, maar ook in de reactie tijden van scherpstellen. CF is inderdaad wat duurder, maar daar zijn oplossing voor zonder een laptop mee te hoeven slepen: http://www.memoryforless.co.uk/store/erol.html#104237X0
80GB voor 100 euro
Het scherpstellen is iets wat voor een groot deel ook bij de lens ligt (met name bij Canon). Een lens van hoge kwaliteit (en helaas ook hoge prijs) kenmerkt zich vaak door een snelle AF.
Goeie review maar wellicht iets aan de korte kant?
Deze of zijn opvolger wordt mijn volgende camera.
Jammer dat je er geen plaatjes en foto's bij hebt gevoegd.
Ik vindt de lock functie juist wel handig. Door de locken, kun je voorkomen dat je per ongeluk een setting veranderd tijdens het schieten, maar kun je nog wel even snel in je menu dingen veranderen. Om in het menu te komen moet je toch eerst de menu knop indrukken, dus je komt er niet snel "per ongeluk" in. Als lock ook betekende dat je niet in het menu kon instellen, zou ik het een stuk vervelender vinden. Ik vindt daar eigenlijk wel over nagedacht.

Maar goede review verder, meeste punten herken ik wel.

[Reactie gewijzigd door Leech_NL op 4 augustus 2010 10:07]