Gigabyte B550M AORUS PRO-P

Niet beschikbaar
Specificaties Socket AM4 • Micro-ATX • AMD B550 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte B550M AORUS PRO-P Review

cobalt60 11 januari 2021, laatste update op 25 januari 2021, 592 views Product gekocht

Gigabyte B550M AORUS PRO-P

Een uitstekend MB met out of the box toch wel een vervelende issue. Na de 'fix' ben ik er tevreden mee. Probleem was kennelijk - na een 2 uur durende zoektocht op internet - dat de bios een update nodig had om win10 te kunnen installen via usb.

Pluspunten

• Kleine form factor µATX
  • PCIe 4.0
  • 2.5GbE
  • Geschikt voor Ryzen9

Minpunten

• Bios update nodig voor installeren win10 op USB
  • Random shutdowns in windows (ook idle)
  • Random USB2 disconnects

Layout Score: 4
Update 25-01-2021

Na regelmatige random shutdowns, en random wegvallen van USB2 devices ben ik gaan zoeken naar een oplossing. Er zijn meerdere bios updates uitgebracht inmiddels, maar de problemen blijven zich voordoen. Ik dacht eerst een lemon gekocht te hebben maar fora staan er vol mee. Allemaal dezelfde klachten. Ik zou op dit moment het product een ander dus niet adviseren.

Heb jij ook een Gigabyte B550M AORUS PRO-P?

Ondertussen al gelukt om het USB probleem te verhelpen? Het disablen van 'global C-states' in de BIOS schijnt (soms) te werken.
Inmiddels op bios versie f12, en ik moet zeggen dat het stabieler lijkt nu. Maar ik durf er geen garantie op te geven.
Zijn de problemen op dit moment al volledig opgelost?
Ik gebruik hem nu al een maandje en heb 0 problemen. Heel fijn moederbord.
met de F15a firmware update van 16-2-2022 na de min of meer verplichte F14 update "Major vulnerabilities updates, customers are strongly encouraged to update to this release at the earliest." lijken de problemen zijn teruggekeerd met USB poorten. USB3 poorten geven random disconnects, systeem is soms ineens heel traag terwijl ik met HW monitor geen spikes zie in CPU of Mem gebruik. Kortom, hopen op een snelle stabiele fix. De F13 bios was prima.