MSI MAG X570 Tomahawk WiFi

€ 212,90
Specificaties Socket AM4 • ATX • AMD X570 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI MAG X570 Tomahawk WiFi Review

SmokeyTheBandit 10 januari 2021, laatste update op 16 januari 2021, 737 views Product gekocht

MSI MAG X570 Tomahawk WiFi

Rond deze prijsklasse het beste X570 board als je wilt overclocken. Het goedmakertje van MSI na de dramatische 1e serie boarden.

Pluspunten

• High-End VRM
  • Top koeling op de VRM
  • Heel makkelijk te tweaken
  • Voorzien van kant en klare OC profielen voor B-Die ram
  • Zelfde cpu levert betere oc resultaten ivm. een Gigabyte

Minpunten

• M2 heatsinks maken het eerder erger dan beter
  • Best aan de prijs
  • Bios is vrij onoverzichtelijk en "druk"
  • Mist RGB features

Layout Score: 4
In de afgelopen maanden meerdere X570's met meerdere soorten cpu's kunnen testen.
Denk aan de Gigabyte X570 Elite en een Ultra variant. Met een 2700/3900X en nu een 5600X.
Heb aardig wat ervaring met tweaken en overclocken dus ik heb vrij gauw door of iets een succes gaat worden of niet. Wel doe ik alles "oldschool" via de bios.

De concurrentie
Van de Gigabytes werd ik niet bepaald blij zeer problematisch met handmatig overclocken. Biossen raken continue corrupt waardoor al je settings weg zijn (ja ook je profielen!). Instellingen konden zomaar ineens niet meer werken na een reboot. Terwijl je niets hebt aangepast en net uren probleemloos hebt kunnen gamen/werken :S . Na even googlen kom je er al vrij snel achter dat ik niet de enige ben. Dit was op zowel de Elite als Ultra variant een probleem. Daarnaast ook vrij spontane instabiliteit uit het niets. Ook leek het alsof LLC niet of nauwelijks werkt zelfs op de hoogste stand zakte de vcore nog 0.03V onder load...... Met de 5600X kwam ik all-core niet verder dan 4820 @ 1.37 vcore (onder load 1.34). Dit deed zich ook op de Ultra en Elite voor, wat best vreemd is aangezien de Ultra een betere VRM heeft. Dit beloofd weinig goeds als je er een 5950 of 5900 op gaat zetten.

MSI
Bij uitpakken ziet hij er idd wat goedkoop uit, echter hij is wel vrij zwaar met name door de enorme (massieve) koelingsblokken op de VRM's en chipset. Een goede VRM is leuk maar als de koeling niet op niveau is heb je er nog niets aan. Dat is hier dus niet aan de orde :) .

Vrijwel direct had ik al door dat dit een veel beter board is, de bios is wat onoverzichtelijk en vrij "druk" maar daar hoef je verder toch niet veel tijd door te brengen dus daar is prima mee te leven. Het gaat om het feit dat je de opties aan kan passen die je aan wilt passen. Dat je iets meer moeite moet doen om ze te vinden is niet echt een issue. En dat ging probleemloos. Binnen 5min zat ik met de 5600X al te gamen op 4900 @1.34Vcore. En ja 1.34 hield ook keurig stand onder load op "Mode1" LLC! Dat was op beide Gigabyte's absoluut niet mogelijk.

Ook ram tweaken is een eitje op dit board. Je kan makkelijk schakelen tussen de UCLK en FCLK dividers. Iets wat je op de Gigagbytes niet kon beinvloeden. Dat bepaalden ze altijd zelf en daar ging het volgens mij ook soms door mis.

Klein puntje van aandacht, mijn RTX 3070 draaide zonder aanpassing in de bios op PCI-X 1x @ 1.1 :? .
Na correctie in bios hard op PCI-X 16 @ 4.0 gezet en nu is het wel goed. Maar geen idee waarom hij default die waardes pakt (wellicht een bios bug).

Waar ik ook tegen aan liep waren de niet heel geweldige m2 heatsinks, door het niet heel "airflow" vriendelijke design kunnen ze aardig de hitte van een videokaart backplate overnemen. Dit is echter op te lossen door een andere heatsink te kopen (zelf eentje van €5,- op amazon gescoord werkt veel beter).

De goede prestaties van deze MSI komen ongetwijfeld ook omdat MSI natuurlijk wat goed te maken had ivm de eerder verschenen boarden die zulke problematische VRM's hadden. Er zal hierdoor ongetwijfeld een veel hogere focus op de prestaties en stabiliteit hebben gelegen dan bij de vorige serie. Veel kopers hebben logischerwijs het vertrouwen verloren in hun producten. De makkelijkste uitdaging was het probleem verhelpen, het meest moeilijke het vertrouwen van de klanten weer terug winnen. Met deze Tomahawk lijken ze daar echter zeer in geslaagd!

Al met al is dit board wat mij betreft echt je geld waard als je een makkelijke OCer zoekt.

Heb jij ook een MSI MAG X570 Tomahawk WiFi?

Hoi Smokey, dank voor deze review. Ik heb zelf ook dit bordje vanwege de feature set maar ben nog niet begonnen aan OC'en van de CPU, tot nu toe alleen het RAM.

Bij de de minpunten noem je dat de M2 heatsinks het 'eerder erger dan beter maken', zou je daar iets meer over kunnen vertellen? Hier blijft de Kingston A2000 1TB rond de 36C idle en rond de 40C bij een sustained transfer van ~90MB/s naar een SATA disk.

[Reactie gewijzigd door Radiodurans op 11 januari 2021 18:25]

Klopt inderdaad, dit probleem merkte ik met name op het bovenste M2 slot. En specifiek bij een videokaart met aparte backplate.

Deze backplate is bij de meeste kaarten eigenlijk een soort "gimmick" en doet daardoor weinig tot niets. Maar er zijn videokaarten (zoals in mijn geval destijds een Gigabyte Aorus 1080Ti Xtreme) waar die backplate wel echt functioneerd en daardoor kan hij aardig heet worden. Vanwege de locatie van het hoogste M2 slot werd veel warmte van de backplate effectief direct overgedragen aan de M2 heatsink.
De 970 Evo plus die ik in dat slot heb zitten gaf 55C aan, wat gewoon vrij hoog is.

De 2e 970 Evo plus die ik in het onderste slot heb zitten wordt niet warmer dan 38C.

Met de RTX3070 die ik nu heb heb ik dit probleem totaal niet, die backplate wordt niet bepaald warm. Er zitten ook niet bepaald ribben of echte vinnen op die heatsinks dus veel kunnen ze theoretisch ook niet echt doen. Zelfs niet met wat meer airflow.

[Reactie gewijzigd door SmokeyTheBandit op 11 januari 2021 18:53]

Ja, de locatie van het bovenste M2 slot dicht bij het PCI-E slot van de GPU verbaasde mij ook al. Dat zal wel bij meer moederborden zo zijn maar inderdaad zonder koelribben op de heatsink kun je niet veel verbeteren met een goede airflow.
Dit probleem zal zich inderdaad bij meer moederborden voordoen. Echter werkt het design (wat een heel bewuste keus is geweest) niet bepaald mee :P.