Dell XPS 13 9310 (cn93214sc)

Specificaties 13,4" • 1920x1200 • 512GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Dell XPS 13 9310 (cn93214sc) Review

PhantomicTestpanel 10 januari 2021, laatste update op 10 januari 2021, 228 views Testpanel

Dell XPS 13 9310 (cn93214sc)

De prestaties, beeld- en bouwkwaliteit, accu en geluidsproductie zijn tiptop in orde. Verbetering zit in de toegankelijkheid. Standaard een touchscreen, een grotere buighoek van het scherm, een iets betere webcam en het toevoegen van USB-B en HDMI (zonder Hub) zou de XPS perfect maken!

Pluspunten

• Prestaties
  • Looks/bouwkwaliteit
  • Accu
  • Mooi beeld
  • Maakt niet veel lawaai
  • USB-C
  • 16:10 beeldverhouding
  • Licht/klein

Minpunten

• Maximale buighoek scherm
  • Kwaliteit webcam
  • Mist veel gebruikte poorten USB 3/HDMI

Van Tweakers uit ben ik uitgenodigd mee te doen met de Testpanel voor deze Dell XPS 13. Na wat gecommuniceer kreeg ik de laptop binnen in de originele verpakking van Dell. Het voelt alsof je een cadeautje opent met de enigszins luxe verpakking. Vooraf was het voor mij nog een beetje de vraag welke XPS 13 ik precies kreeg en ik was blij dat ik die van de nieuwste generatie uit de doeken haalde die mij gelijk bijzonder aankeek. Een 13” laptop met 16:10 verhouding waarbij de bezels kleiner zijn dan het gros van de laptops die nu op de markt staan. Een techie als ik was gelijk enthousiast met dit stukje speelgoed!

Voor het testen van de laptop heb ik eerst mijn eigen vertrouwde windows 10 instellingen erop gezet, Chrome geïnstalleerd zodat alles weer een beetje als mijn setup voelde. Maar in vergelijking met mijn twee jaar oude laptop is deze wel een stuk sneller.

Ik bevond in de kleine twee week tijd dat ik dit apparaatje in handen had al snel een aantal dingen die mij opvielen. Sommige dingen vond ik geweldig, andere juist een tegenvaller:

Featureset
De compacte laptop heeft aan de zijden een 3.5 mm poort en een micro-sd kaart lezer. Daarmee houdt het met de standaard poorten wel op. De XPS biedt om dun te zijn jammer genoeg géén 'oude' USB of HDMI en je zult het moeten doen met slechts 2 USB-C poorten. Met gebruik van een muis en de oplader zit je dus op z’n capaciteit als je geen extra dongle heb gekocht waar je meerdere dingen in kan pluggen. Dat dit niet in de laptop zit vind ik raar, gezien USB-C nog niet dé standaard is.

Wél heeft de laptop een vingerprintlezer die het prima doet en een webcam, welke waziger/slechter dan de gemiddelde interne laptop webcam is.
(Vanaf deze generatie zit de webcam gelukkig wel weer bovenaan!)

XPS, als paradepaardje van Dell laat zien hoe ver Dell is in de laptop-wereld en geeft je de keuze bij het bestellen om te kiezen tussen verschillende componenten. Mijn editie is zonder touchscreen. Dit miste ik als eerste toen ik de laptop gebruikte gezien het qua grootte heel erg op een tablet lijkt. Het even intuïtief snel scrollen of klikken als je op de bank zit bij ‘relaxt’ gebruik valt dus tegen. Terug gaan vanaf een laptop met touchscreen, dat doe je liever niet!

Ergonomie

Typt lekker op weg. Het scherm kan tot zo’n 135 graden gedraaid worden. Voor Netflix met de laptop op schoot dus niet in elke positie comfortabel, maar voor kantoorgebruik natuurlijk wel!

Prestaties

Snel, sneller, snelst. Ik heb de laptop niet langdurig genoeg kunnen gebruiken om eventuele minder wordende prestaties waar te nemen, maar in hoeverre ik getest heb is de laptop rap.
Opstarten gaat binnen enkele seconden en vanaf standby natuurlijk direct. Als je wat wil dan staat de laptop klaar en kan hij dat aan.

Zo ook tot voor mijn verbazing GTA 5! Hoewel het alleen redelijkerwijs lukt met lage graphics helpt de snelle i7 met de 16 GB en de SSD flink mee om het allemaal stabiel te laten draaien. Ik had geen grote performance loss bij de ingebouwde frames-test en ook het rondrijden ging feilloos met eigenlijk steeds rondom de 55-65 fps. Bij medium-high daalt dit naar rondom de 35 met uitschieters naar 25. De nieuwe Iris Xe GPU doet zijn ding dus best goed.

(Amateuristisch) photoshop ging ook zonder vastlopers.

Geluid uit de stereo speakers aan zij-onderkanten klinken goed wanneer je ervoor zit, zeker voor laptopstandaarden

Warmte- en geluidsproductie

Bij het tekstverwerken, updaten van je excel-sheetje of het tekenen in paint is er geen merkbaar geluid- of warmteontwikkeling vanaf de laptop. Bij het testen in GTA wordt de laptop merkbaar warm zoverre dat die op schoot als licht ongemakkelijk ervaren worden. Toch blijft de warmte binnen de perken en zal zelfs bij max productie de ventilator niet al te storend blazen.

Beeldkwaliteit

Goede kijkhoeken, geeft beeld mooi weer. Had hem online snel getest op ghosting en bleeding. Rondom de randen heeft de laptop toch wel last van bleeding. Maar dat was met een effen beeld wat voor normaal gebruik doorgaans niet voorkomt, behalve misschien kort bij het kijken van een serie of filmpje. De beeldverhouding van 16:10 is bij een kleinere laptop waar je niet snel 2 documenten open hebt fijn, je hebt zo wel dat je ‘dieper’ kan kijken.

Mobiliteit en Accuduur

Met 1.2 kg is het een lichte laptop die ook een lichte en kleine oplader heeft. De oplader, die op basis van USB-C functioneert, is niet veel groter dan een telefoonoplader en biedt een prima lengte. Het valt dus zonder problemen even in een tas te doen omdat het geheel niet veel ruimte inneemt. De laptop is qua accuduur mij ook zeer bevallen. In standby geen verliezen en bij licht verbruik kan de laptop prima een volle werkdag mee.

Bouwkwaliteit

Gelijk al zonder het materiaal te voelen ziet alles er compact uit; alsof het voor deze laptop gemaakt is en niet om alles maar in een behuizing te gooien die er niet bij past. Dat maakt dat deze laptop doordachter is in de vormgeving en in kwaliteit. Het toetsenbord voelt fijn aan en er rondom zit een luxueuze carbonfiber achtige look. De buitenkant, metaal met zachte stootkussentjes voor waar die op tafel leunt voelt stabiel en sterk aan.

Prijs / Conclusie

Met een prijskaartje van 1500€ krijg je voor een mobiele workstation het beste van het beste. Toch zitten er een aantal verbeterpunten aan wat je voor een laptop in deze prijsklasse in mijn ogen toch mag verwachten.

De prestaties, beeld- en bouwkwaliteit, accu en geluidsproductie zijn tiptop in orde en dit doet Dell als een van de besten. Waar een verbetering in zit is de toegankelijkheid. Standaard een touchscreen, een grotere buighoek van het scherm, een iets betere webcam en het toevoegen van USB 3.1 en HDMI (zonder Hub) lost eigenlijks alles op waar ik in het gebruik van deze laptop tegen aan zat.

Of ik zelf 1500€ voor deze laptop zou neerleggen: Nee. ik vind dat in deze prijsklasse Alles perfect dient aan te voelen voor office, thuis en edit-gebruik. Met het toevoegen van eerder genoemde verbeterpunten (én ja, dan mag die best 2 mm dikker!) is dit in mijn ogen de perfecte laptop. Anders is (zoals nu) voor mij het standaard gemixt gebruiken van een goedkopere laptop en pc die samen evenveel kosten als deze laptop een praktischere oplossing.

(Herken jij je niet in de verbeterpunten als eis in een laptop, dan raad ik hem jou volop aan!
Hoewel ik na publiceren de laptop weer in lever, mag je mij best een vraag over de laptop sturen hoe ik die ervaren heb als je twijfelt over het aankopen van een XPS van deze generatie)

Heb jij ook een Dell XPS 13 9310 (cn93214sc)?

Ik heb nu al ruim 4 jaar een Dell laptop met een touchscreen en ik gebruik het helemaal nooit. Het is gewoon bijzonder oncomfortabel om horizontaal iets aan te wijzen. Mijn volgende laptop kan prima zonder.

Je geeft aan dat USB-C nog niet de standaard is, maar je ziet dat alle high-end laptops van dit jaar inzetten op USB-C, dus nu voor de ouder USB gaan is naar de toekomst toe echt niet handig. Ook qua form-factor van de XPS 13 is HDMI en USB-A eigenlijk niet meer te doen.

Helaas heb je geen plaatjes geschoten van de webcam, dus daar kan ik niet veel van zeggen. Maar ik vind de webcam van mijn 4-jaar oude laptop eigenlijk al goed genoeg voor Teams, Zoom, ... Daar is alleen de locatie (onder het beeldscherm) een serieus probleem. Het zou me verbazen dat de camera slechter is geworden. Ik hoor veel klachten over slechte webcams (ook bij de nieuwe MBP M1), maar het probleem zit tijdens een meeting vrijwel nooit in het beeld. Het is altijd het geluid dat te slecht is, dus ik ben benieuwd hoe het met deze built-in microfoon is.

Weinig poorten is lastig, maar als je veel thuis werkt dan zou ik altijd voor een extern scherm gaan en dan is een dock gewoon handig. Dan heb je ook meteen alle poorten die je wilt.

Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar throttling bij de nieuwe generatie laptops. Ik wil eigenlijk wel een opvolger, maar mijn volgende laptop moet niet weer zo hard throttlen als die ik nu heb. Ik heb ook een MBP M1 en die is heerlijk stil. Als je dat eenmaal weet, dan is de rest allemaal irritant :(