Sony KD-55XH9005 Zwart

Sony KD-55XH9005 Zwart Review

drdoublewjay 10 januari 2021, laatste update op 10 januari 2021, 809 views Product gekocht

Sony KD-55XH9005 Zwart

Veschillende 55 inch tv's vergeleken. Op specs was dit de betere. Maar toch neh.

Pluspunten

• 4k beeld kwaliteit
  • Android werk lekker
  • Dolby support

Minpunten

• Normale digitale TV onscherp
  • Youtube onscherp
  • Motion blur
  • Banding
  • Geen true 4k 120Hz

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Toch maar een Sony X90H gekocht...drama

Vorig jaar na lang wikken en wegen een q90r gekocht. U weet wel, het model waar een hdmi 2.0 en arc update beloofd werd... But never came.
Dit jaar voor de game-room/werkkamer op zoek gegaan naar een iets goedkoper model. Tijdens de black friday-week was samsung qled helemaal uitverkocht, althans de q80t, q90t en q95t bij de Mediamarkt. De q95 was 1700 en daardoor een tikkie te duur. De q80t van 1150 ish euro had een beter prijs. Maar helaas.. uitverkocht hé. Zelfs bij Samsung nederland niet meer verkrijgbaar, net als de andere populaire modellen. Levertijd 4 weken of onbekend. Btw de paralelle import had alle modellen gewoon op voorraad of binnen 2 dagen uit Hongarije beschikbaar.

Dan toch maar een Sony?
Omdat de Sony x90h toch zo'n mooie vloeiende beeldweergave had op 4k en quad hd in de showroom.
Omdat q80t toch geen antireflectie scherm heeft zoals de q90t.
Omdat de q80t eigenlijk een veeeel te dure q70r met een q80 badge is. 1300 euro...😳 Kom....op.
Omdat hdmi 2.1, PS5, 120Hz, VRR beloftes...
Toch voor de Sony gegaan.

Ik ben zeer zeker fan van de out of the box natuurlijke kleuren. De 4k beelden op Netflix zijn diepzwart en mooie qua kleur en diepte. Maar de artifacting, banding, stotterige motion bij alle andere content dan 4k, geeft een nieuwe dimensie aan tv kijken. Na de 1e defect terug gebracht/1op1 omgeruild te hebben, bij de 2e een scherper beeld, maar nog steeds onregelmatige onscherpte rond letters en in gezichten. Ook bij de 2e x90h bij digitale tv en youtube was het weer drama.
Ik zie wat sony probeert met deze tv. Een quick launch om mee te liften met de PS5 4k 120Hz, die niet verkrijgbaar is.

Ik snap die goede reviews niet, dit kan niet subjectief zijn. Ik heb mn q90r ernaast gezet. Beide tv's met 100 signaal sterkte. Wat een verschil. Ja de Samsung schreeuwt meer, "look at me", maar is wel scherp. Sony gewoon niet.

Heel jammer.
Loze 120Hz VRR 2.1 beloftes. Te veel concessies op beeld kwaliteit, zeker bij dig. TV @ sdr en 1080p.
Youtube op 1080 bij zogenaamd 60Hz is een zooitje, nog slechter dan mijn oude samsung 7000 serie full hd, van 5 jaar oud met paarse vlekken in het scherm, die wel scherpe beeldverwerking heeft.

Deze Sony X90h(9005) gaat terug.
Trouwens wel top service van Media Markt 100 dagen retour.

Laat je niet ontmoedigen door mij om je door een onwetende verkoper of betaalde influencer je deze TV door je kanaal te laten dauwen. Moet wel zeggen dat het op 3 tot 4 meter afstand allemaal wat minder opvalt.😳

Edit:
Er verschijnen berichten op interwebs dat de update voor VRR support voor de x90h is uitgesteld. De 'wazige beeld' update verbeterd niets bij digitale tv. Een Duitse reviewer heeft laten zien dat de 4k 120Hz weergave een downscaling daarna weer upscaling van een native 4k 120Hz beeld is. Zelfs een stilstaand beeld wordt wazig. Wat inhoud dat dit nooit met een update op te lossen is. Er is gewoonweg niet genoeg processing power. Wat ook geld voor de PS5. Waarom geen HDMI 2.1 op de x95h.

Edit:
Linkies naar de review van blurry 4k. Downscaling daarna upscaling.

Just read and saw a thread about Sony x900h being a fake 120hz 4k. Cant even do a native 120hz 4k still picture of a space invader.
Or
Or look for...
FAKE 4K/120HZ? Tauscht Sony mit dem XH90

Its in German. Set the subtitles to english. The us x900h is the xh90 in europe.

Worst thing is I just bought the tv. I was looking on the interwebs to fix my blurry motion on the gd tv. Sdr and hd digital tv is so messed up its giving me motion sickness. O and the grain. Come on... The q90r from last year is so much better..

Bringin the xh90(x90h) back tomorrow.

Heb jij ook een Sony KD-55XH9005 Zwart?

Van welke provider heb je DTV? Ik heb zelf sinds kort de XH9299 waarvan de verhalen grotendeels hetzelfde zijn op internet. Echter op papier beter en in de praktijk goedkoper dan de 9005.

TriNed DTV is echte 1080p DTV zonder compressie en dat ziet er toch echt wel goed uit bij mij. Voor alles "Smart" gebruik ik een Chromecast Ultra, want die had ik toch al. En ondersteuning is naar mijn idee veel langer dan ingebouwde apps. Ook daar niets dan goed beeld als het bronmateriaal goed genoeg is.
Blu Ray en 4K Blu Ray uiteraard top. Ik denk dat de crux toch wel een beetje bij het bronmateriaal zit. Ik zie veel TV's door m'n werk en hoe matiger het bronmateriaal (720 of mindere YouTube, gecomprimeerde ITV via, DSL etc.), hoe lelijker het er eigenlijk op wordt op hoge resolutie TVs. Zeker met veel HDR en upscaling trucage.

Heb je nog instellingen aan of uit gezet?
Ben benieuwd.
Dank voor je bericht.

Alle vragen m.b.t bronmateriaal zijn te beantwoorden met.
Mijn q90r die naast de xh90(x900h) staat met dezelfde signaal sterkte c.q. kwaliteit, heeft wel een goede scherpe weergave. Geen blur, unsharpness of banding.
Dat de kleurstelling anders is is een ander verhaal.

idd Er zijn veel klachten over upscaling. Maar waarom kon dat 'vroegah' dan wel? Is 1080i en 720p dan in eens verbannen? Nee de grotere meerderheid van de wereld heeft geen 1080p of hoger..

Ik zal eens kijken naar de TriNed DTV. Ik zit btw bij SKP, een locale profider.
Toch van de zotte dat je je rand apparatuur moet veranderen om een beetje beeld te krijgen.
O trouwens, ik heb ook deze tv op mijn pc geprobeerd. 4k 60Hz ziet er top uit, 1440(quad hd) 60Hz ook, Maar 1080 60 of 120Hz, niet om aan te gluren. Echt een zooitje. Schuine lijnen zijn wokkelig, wazige letters bij sommige text soorten.

Voor nu ga ik dan maar voor de q80t.

Tweakse,

Walter
Ik heb deze tv ook redelijk onwetend gekocht en zette mijn ps5 erop met spel modus aan... Jesus motion Blur tot en met in F***cking game mode???
Zou toch nie mogen. Zelf de standard modus ziet er beter uit