ASRock DeskMini H470 Series

€ 189,-
Specificaties (HT)PC barebone met socket 1200 - Bekijk alle specificaties

ASRock DeskMini H470 Series Review

yorroy 9 januari 2021, laatste update op 2 maart 2021, 2.869 views Product gekocht

ASRock DeskMini H470 Series

Deze H470 Deskmini is in combinatie met een i3-10100 de ideale thuiswerk computer: Hij is mega compact, heeft 2 ram slots en erg zuinig.

Pluspunten

• Klein en zuinig
  • CPU, RAM en SSD/HDD makkelijk te wisselen
  • USB-C en USB-A aan de voorkant
  • 4x USB-A 3.2 aan de achterkant
  • USB-C met DP en PD
  • Uitbreidbaar met wifi en bluetooth
  • Ruimte voor 2x 2,5” SSD en 1x M2 SSD

Minpunten

• Weinig ruimte voor CPU koeler

Ik heb hiervoor een Deskmini 110 gehad, dus vond het na al die jaren wel een keer tijd voor wat nieuws.
De Deskmini H470 ondersteund de laatste generatie Intel CPU.

In mijn geval heb ik de Deskmini gebouwd met:
- Intel i3 10100 cpu (4 cores 8 threads)
- 16GB ddr4 (2x 8gb so-dimm)
- Silverstone AR11 cpu koeler
- Crucial 480gb SSD (BX500)
- 1TB 2,5" HDD

In mijn vorige Deskmini heb ik destijds de stock Intel koeler vervangen door een Noctia NH-L9i. Wat een perfecte koeler was dat! op Silent mode haalde ik prima temperaturen en was de Deskmini echt onhoorbaar. Een mooie verschil met de stock koeler.
Voor de nieuwe Deskmini H470 heb ik dus ook weer de Noctua besteld, maar helaas kwam ik er achter dat deze helemaal niet past. Qua hoogte is het prima maar qua breedte kwam ik door overige componenten net niet weg met deze koeler.

Hierop heb ik de Silverstone AR11 besteld en geplaats en deze past echt net. Helaas maakt deze koeler iets meer geluid. Op het laagste niveau draait deze op 1200rpm ten opzichte van 600rpm bij de Noctua.

update 02-03-2021
Naar aanleiding van een reactie op deze review blijkt een andere Tweaker wel gewoon de Noctua in deze deskmini te kunnen krijgen.
- einde update -

Ondanks deze lichte tegenvaller is de Deskmini weer een fantastisch apparaat. Hij is klein, supersnel, relatief stil en erg zuinig. De perfecte thuiswerkcomputer voor office, internet en een simpel spelletje op zijn tijd.

Heb jij ook een ASRock DeskMini H470 Series?

Ik had geen problemen met de noctua, paste gewoon in mijn h470.

[Reactie gewijzigd door kgb545 op 1 maart 2021 11:25]

Vreemd dat het bij jou wel past. Heb je ook een foto van de andere kant? Bij mij drukte hij echt een component op het moederbord weg
Dit is de enige zinnige foto die ik heb gemaakt. Helaas niet van de andere kant. Maar heb 'm echt zonder problemen kunnen installeren, hoefde niks te forceren ofzo. En koeling is prima, idle zo'n 34 graden, en muisstil. Toch wel vreemd. Als ik komend weekend tijd heb zal ik hem eens open schroeven.
Ja ben wel heel benieuwd, voor mijn gevoel heb ik de Noctua 16x heen en weer gedraaid en gedrukt om hem passend te krijgen maar lukt het echt niet. Helaas had ik hem al teruggestuurd dus ga het ook niet opnieuw bestellen en proberen.
Ik heb in ieder geval mijn review even aangepast.

De Noctua is namelijk echt wel een betere koop dan de Silverstone.
Bedankt voor je opmerkingen in ieder geval.

[Reactie gewijzigd door yorroy op 2 maart 2021 09:07]

Ik heb wat foto's geplaatst in mijn publieke foto album, die kan je via mijn profiel benaderen. Zoals je ziet is het inderdaad wat krap bij de achterkant waar de usb poorten zitten, maar het past precies. Zie ook geen rare vervormingen of verbuiging, en naar mijn herinnering hoefde ik ook niks te forceren.
Bedankt voor de update!
Het is inderdaad wel heel erg krap, maar als het past dan past het.
Ik heb mijn review iets aangepast
Ik heb de gok gewaagd om ook de NH-L9i te installeren maar die past bij mij ook niet. Hij drukt inderdaad altijd op een ander component. Ik denk dat er meerdere revisies zijn van het moederbord.

Op de foto van jouw moederbord zie je 4 vierkante grijze blokjes (3x onder, 1x aan de linker kant van de cpu). Hoe je de cooler ook draait hij rust altijd op een van die blokjes.

[Reactie gewijzigd door Cidolfas op 9 april 2021 20:55]

Aan de ene kant ben ik blij dat ik toch niet de enige stumpert ben ;)
Begon al echt aan mezelf te twijfelen.

Wat je omschrijft had ik dus precies zo. Ik raad trouwens de genoemde Silverstone niet aan als alternatief. Dus of de stock gebruiken of op zoek naar een ander alternatief.
Nou ik zal je wat vertellen, hij zit er nu toch op! Ik had niet door dat de schroeven niet 100% door het mobo gaan. Je houd een paar mm over boven die grijze blokjes als je hem goed aan draait. Stresstest bracht CPU naar 69 graden, ik vind het mooi zo! _/-\o_
Dat klinkt goed!
Maar raakt de Noctua je cpu wel aan dan?
Dat denk ik wel, anders blijft de CPU niet < 70 graden bij een stress test lijkt mij?

Er zit een i3 10300 in, volgens mij gaat die pas zeuren bij 100 graden. Heb niet getest zonder cooler maar het lijkt me dat een CPU dan snel op de max temp zit.
Die Noctua past zonder problemen. Als hij iets raakt moet je hem een kwart slag draaien.
Wat ik een groter probleem vond is dat je hem met schroeven vast moet zetten en mijn gevoel is dat je die schroeven snel zo vast zet dat het MoBo erdoor kromtrekt.
Ben wel benieuwd of dit qua ruimte intern hetzelfde is als de X300 (die heb ik zojuist opgehaald en eentje in elkaar gezet). Ik heb hier namelijk (met heel licht aandringen) de Noctua A9x14 van de L9a vervangen door de NF-A9 (dus de dikkere variant). De vibratiehoekjes werkten niet mee dus die heb ik er tijdelijk afgehaald aan de bovenzijde, maar zelfs die zouden net passen denk ik.

Volgende probeersel wordt met een bracket een slim 120mm fan passen op de L9a (de fan van mijn L12S of eentje van Thermalright die ik heb liggen).

Leuk spul, ik was denk ik sowieso voor de H470 gegaan als er een Thunderbolt aansluiting op had gezeten, dan had je later net wat meer grafische power kunnen toevoegen volgens mij. Bovendien veel meer aansluitingen, altijd handig.

Voor wat betreft de AR11, je zou de fan kunnen wisselen met een Noctua? Hoor overigens ook wel redelijk goede verhalen over de Jonsbo HP400, die heb je voor circa 20 euro in huis (met enig geduld want via Ali). Zelf heb ik hiernaast nog een ID-Cooling IS40X besteld, vind het wel leuk om wat van die dingen te proberen :)
Ik heb toevallig nu ook 1 persoon die problemen heeft met, usb compatibiliteit. Toetsenbord of muis is dan vertraagd.

"Ik lijk hetzelfde probleem te hebben met mijn nieuwe Deskmini H470.

Als ik de draadloze muis en toetsenbord heb aangesloten dan vallen deze vaak weg."

Hebben jullie daar ook last van? Een exact nieuwe Deskmini H470 besteld, componenten overgezet. Maar geen verbetering. In de BIOS gaat het bij mij al fout, hoe meer randapparatuur ik aansluit hoe slechter mijn muis en toetsenbord werken (soms dan werkt muis of toetsenbord helemaal niet). Nu heb ik een USB kabel intern besteld, dit gaat gelukkig beter. Heel soms valt mijn toetsenbord of muis dan nog weg.

Logitech MX Master 2S + logitech MK keys. Met ontvanger ipv bleutooth.
Zie link: https://i.ebayimg.com/images/i/333104218946-0-1/s-l1000.jpg
Ik gebruik de Logitech MX keys met de ontvanger en een bedrade Logitech muis.
Maar ik heb beide ingeplugd in mijn monitor waarna er vervolgens 1 usb kabel naar de Deskmini gaat.
Ik gebruik daarnaast wel eens usb sticks en externe hdds maar het door jou genoemde probleem nog niet tegen gekomen.

Wel vaag hoor; heb je al eens een usb hub geprobeerd?

Edit: blijkbaar reageerde ik niet op jouw reactie @ixfire

[Reactie gewijzigd door yorroy op 10 maart 2021 13:00]

@yorroy
Hmm zou je eens voor de gein zonder hub/monitor moeten proberen. En ook een HDD of Usb stick extra aansluiten. Kijken wat het dan doet?

Ik heb ook een externe usb-hub (incl voeding) toen besteld, maar dat gaf geen verbetering.

Want het klopt wel als je "zo min mogelijk" usb apparaten aansluit , dan werkt het "beter". Hoe meer hoe slechter...
Sinds ongeveer 1 week heb ik ook een Asrock Deskmini H470 met een Intel Core i5 10400 met een Noctua NH-L9i erop. Bij mij past die wel prima zelfs maar je moet er wel op letten dat de L9i niet vierkant is zoals het wel op het 1ste oog lijkt. In 1ste instantie dacht ik namelijk ook eerst dat dit niet ging passen maar na eventjes goed kijken en de koeler goed om erop gezet te hebben, past het zelfs prima.
Thx voor de update; dan ligt het toch echt aan mijn slecht ontwikkelde motoriek denk ik :o
Uiteraard graag gedaan wat de update betreft maar het ligt echt alleen aan je motoriek. De manier van monteren vind ik zelf ook niet echt de ideaalste en ik beter gewend ben van Noctua. Mijn methode was dus eerst koelpasta op de cpu, koeler erop gezet en vervolgens het boardje omgekeerd. Daarna kan je ietwat schuiven met de koeler totdat je de schroefgaten ziet en dan vast draaien.

Maar zoals ik al schreef moet je er op letten dat de koeler niet vierkant is en eigenlijk maar op 1 manier goed past. Een tip hierbij is dat de dichte kant van de koelribben gericht moet worden naar de geheugenslots. Daarbij de kant met inkeping in de koelribben moet richting bovenkant van het boardje en dan past het prima.
Roel, hoe draait deze combi van kast, koeler en processor? Ik heb precies deze setup op het oog. Met name qua geluid, performance en temperatuur?
Ik herken helemaal wat je schrijft. Ik heb ook een kwartiertje zitten hannesen om te ontdekken dat hij wel degelijk past :)

Scheelt behoorlijk in de geluidsproductie (mijn deskmini staat 24/7 aan in mijn werkkamer).