Philips 276C8/00 Zwart

Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 75Hz • IPS • 4ms - Bekijk alle specificaties

Philips 276C8/00 Zwart Review

adjep07Testpanel 10 januari 2021, laatste update op 25 januari 2021, 262 views Testpanel

Philips 276C8/00 Zwart

Een stijlvol en degelijk gebouwd 27 inch QHD IPS scherm met uitstekende kleurweergave. Prima voor thuiswerken, browsen, foto en video bewerking, Microsoft 365 gebruik en Playstation 4. Door de responsetijd van 4ms en het niet in hoogte verstelbaar zijn minder geschikt voor hardcore gamers. Prima prijs-kwaliteit verhouding.

Pluspunten

• Fraai slank ontwerp
  • Kleurweergave
  • USB-C met laadmogelijkheid
  • Dunne schermrand
  • Degelijke bouwkwaliteit

Minpunten

• Geen Displaypoort
  • Geen USB-Hub
  • Lastig te bereiken menu bedieningsknop
  • logge losse power adapter

• Introductie

Ik was blij verrast toen bleek dat ik was geselecteerd om de 27 inch Philips monitor, type 276C8/00 te mogen testen. Wat mij ook verraste is dat het een monitor is die reeds sinds 10 december 2019 op de markt is. Dank aan Philips en Tweakers om deze monitor te mogen reviewen. Ik ben een gewone gebruiker, ook geen hardcore IT’er, beschik niet over meetapparatuur, dus mijn ervaringen zijn gebaseerd op praktijk gebruik en observaties. Ik heb de monitor gebruikt in combinatie met mijn zakelijke laptop (USB-C aansluiting, en ik heb ook mijn Lenovo ThinkCentre (HDMI 1.4) en Playstation 4 (HDMI 2.0 met HDR) er op aangesloten.
Toen de doos uiteindelijk door de koerier werd gebracht, wilde ik de monitor gelijk plaatsen en aansluiten.

• Bouwkwaliteit en afwerking

De monitor bleek met de voet gemonteerd – uitstekend verpakt - geleverd. Dit is een stabiele maar ook vaste voet, dus geen VESA mogelijkheid. In de voet zitten aan de achterkant de aansluitingen. Er zijn degelijke materialen (kunststof en metaal) gebruikt: de bouwkwaliteit is uitstekend. De monitor is dus gelijk neer te zetten en met de bijgeleverde kabels aan te sluiten. De voet, staander en achterkant zijn voorzien van folie tbv het transport. De ‘feature’ sticker vermeld: Zero Bezel, Slim, Ultra Wide-Color, USB-C, HDR én de vermelding Winner red dot award 2018. Voorts wordt er gewaarschuwd om de panel film – anti reflectie – niet te verwijderen.
Aan de onderkant van het scherm - met afgeronde hoeken - zit een horizontale schermrand zonder bedieningsknoppen. Ten behoeve van het bedieningsmenu zit er aan de achterkant van de voet een soort joystick bedieningsknop. Deze werkt prima, voelt ook degelijk, maar zit daar niet echt logisch. Als je bijvoorbeeld moet wisselen van ingangssignaal dan moet je met je uitgestrekte hand tussen de bovenkant van de voet en de onderkant van het scherm naar de rechter achterkant van de voet reiken.
Het scherm is horizontaal niet te kantelen, is ook niet in de hoogte verstelbaar. Wél kan de monitor naar achteren en naar voren worden gekanteld. Het dus beperkt verstelbaar zijn, heb ik niet als nadeel ervaren in het dagelijks gebruik.
Wat wordt er meegeleverd in de doos:
- Monitor met vaste standaard
- Forse losse voeding
- Usb-C kabel
- HDMI kabel
- Documentatie

• Featureset

Deze slanke monitor beschikt over een 27 inch QHD IPS LCD scherm met 109dpi en een responsetijd van 4ms. De kijkhoeken zijn uitstekend. Zowel links, rechts als aan de bovenkant is er sprake van een dunne schermrand van 6mm. Het scherm is voorzien van een anti-reflectie folie. Ik verwacht dat de inzetbaarheid daardoor breder is dan bij mijn type gebruik.

Voordat we overgaan naar wat de monitor wél heeft, eerst even wat mij opviel wat ontbreekt:
- Displaypoort aansluiting
- Refreshrate boven de 75Hz
- G-Sync ondersteuning
- USB-hub
- VESA aansluiting
- Horizontaal verstelbaar
- In de hoogte verstelbaar

Waar beschikt de monitor wél over:
- 1 Usb-C aansluiting met 65 watt laadmogelijkheid
- 2 HDMI aansluitingen (1.4 en 2.0)
- Picture In Picture (PiP) en Picture by Picture (PbP)
- SmartImage en SmartContrast
- Ondersteuning FreeSync
- HDR10 on HDMI 2.0 port
- Blue light filter mogelijkheid
- Anti-glare coating hetgeen reflecties beperkt
- Audio mini jack output
- Kantelfunctie -5 tot +20 graden
- ‘Ultra Wide-Color' technologie
- Kensington slot

De PiP en PbP functionaliteit heb ik niet getest, ik ken PiP van vroeger… wist niet dat de functionaliteit nog bestond. Voor mijn type gebruik, zie ik geen toegevoegde waarde.

• Pixeldefecten

Ik heb online een pixeldefecten test gedaan, maar geen defecte pixels gevonden. Het scherm wordt dan full screen afwisselend rood, groen, blauw, wit en zwart. Prima prestatie dus van Philips.

• USB-C aansluiting

Ik heb de USB-C aansluiting gebruikt om mijn zakelijke laptop aan te sluiten, via de aansluiting werd mijn laptop ook probleemloos geladen. USB-C is een prima aansluitmogelijkheid qua snelheid en functionaliteit. Door het ontbreken op deze monitor van gewone USB aansluitingen, moest ik wél een USB-hub aanschaffen om snel te kunnen switchen van zakelijke laptop naar mijn eigen pc. Bijwerking van de USB-C met laadmogelijkheid is bij deze monitor de grote zware losse voeding.

• Ghosting

De monitor heeft een response time van 4ms. De SmartResponse instelling in het menu heeft 3 standen. Ik heb deze op ‘Snel’ gezet. Ghosting zal vast wel aanwezig zijn, maar voor mij niet storend. Ik vind de weergave bij een Screen refresh rate van 75Hz toch net wat vloeiender dan bij bijvoorbeeld 60Hz.

• Kleurweergave

In mijn optiek is de kleurweergave van dit scherm af fabriek al prima en is kalibratie voor mijn type gebruiker niet nodig. Standaard staat de kleurtemperatuur op 6500K ingesteld, maar dit is door de gebruiker aan te passen naar Native, 5000K, 6500K, 7500K, 8200K, 9300K en tot slot 11500K. Ook kan de instelling sRGB met vaste waarden worden geselecteerd, of de instelling ‘Gebruiker bepaald’ waar de waarden van de drie RGB kleuren individueel instelbaar zijn.
De in deze monitor Ultra Wide-color technologie levert qua kleurweergave best een levendig beeld op, maar kleurfanaten zullen verklaren dat de kleuren dan niet accuraat worden weergegeven
Het menu heeft ook een aantal profielen met een voor dat type gebruik theoretisch beste (kleur)weergave. De gebruiker kan kiezen uit: EasyRead, Kantoor, Foto, Film, Spel, Economie en als laatste Laagblauw modus.

• Contrast en helderheid

Mijn conclusie is dat voor mijn type gebruik: thuiswerken, browsen en Microsoft 365 en incidenteel de Playstation 4 het een uitstekende monitor is. Ik heb niet meer helderheid nodig dan de 350 cd/m2 die deze monitor biedt. De af fabriek instelling van helderheid en contrast zijn prima, net zoals eerder opgemerkt de kleurwarmte.
Ik heb HDR aan gehad op de Playstation, alleen de HDMI 2.0 poort van deze monitor ondersteunt dit. Het Netflix openingsscherm; rode letters op een zwarte achtergrond spatte van het scherm. Ook een film werd natuurgetrouw weergegeven. Naar ik heb begrepen, heb je voor echte HDR een zeer hoge helderheid nodig, en ik las ook comments waarin gebruikers adviseerden om het maar in het geheel uit te laten.
De monitor heeft in het menu de mogelijkheid om Smart Contrast aan, of juist uit te zetten. Volgens Philips zorgt dit voor rijke details in het zwart. Ik citeer: “SmartContrast is een Philips-technologie die het weergegeven beeld analyseert. Kleuren worden automatisch bijgesteld en de intensiteit van de achtergrondverlichting wordt aangepast voor een dynamische verbetering van het contrast bij digitale afbeeldingen, video's of games met donkere kleurtinten.”
De contrastratio van 1:000 is voor mijn type gebruik uitstekend, uiteraard is het geen OLED scherm 😉.
De monitor heeft via het menu een Laagblauw-modus. Deze functie vermindert de blauwe-licht golven en dat zou beter zijn voor je ogen. Er zijn vier profielen beschikbaar. Duidelijk moge zijn dat het inschakelen van deze functie impact heeft op de kleurweergave

• Vormgeving

Mijn referentie voor wat betreft vormgeving is het zakelijke design van de Dell monitoren. Deze Philips monitor ziet er verrassend anders uit. Hoe dun het scherm is zie je bij plaatsing van de monitor en in mijn geval daarna niet meer: ik zit er namelijk alleen recht voor. De eerlijkheid gebiedt dat in eerste instantie de vierkante voetsteun met opstaand ‘pijpje’ mij niet zo aansprak. Ik ervaarde ook dat ik de plaatsing van de menu bedieningsknop achterop de voetsteun niet zo logisch vond. Bij wisselen van inkomend signaal moet ik met uitgestrekte hand tussen de onderkant van het scherm en de bovenkant voet. Vermoedelijk doordat de aansluitingen in de voet zitten, is de voet niet demonteerbaar. Dat betekent dat de monitor dus niet strak tegen de muur kan worden gezet enerzijds door het uitstekende voetstuk aan de achterkant van de monitor anderzijds door de stekkers die daar nog horizontaal in zijn geplaatst. Aangezien mijn bureau een stukje van de muur staat, zie ik het voordeel dat de kabels niet zichtbaar zijn en netjes onder mijn bureau verdwijnen.
Red dot award 2018 winner is prestigieus gezien geweldig, maar soms moet je ook fan zijn van een bepaald design, of ben je simpelweg te veel gewend aan standaard design met bedieningsknoppen op standaard plekken.

• Conclusie

Gebaseerd op mijn hierboven beschreven zo goed als dagelijks gebruik en de daarmee opgedane ervaringen, concludeer ik dat deze monitor daar prima voor is uitgerust. Prima thuiswerk monitor dus ook.
Echte gamers willen ongetwijfeld een sneller en in de hoogte verstelbaar scherm, maar die zoeken dan ook in een andere prijscategorie. Dit scherm is te koop rond de 289 euro, volgens mij is dat een prima prijs voor deze kwaliteit, scherpte, kleurweergave en specs. Enige twee echte minpuntjes zijn wat mij betreft de plaatsing van de bedieningsknop aan de achterkant van de monitorvoet, maar misschien moet ik langer wennen… én het ontbreken van een Displaypoort. De ontbrekende USB-hub heb ik opgelost met een hubje van 12 euro. De OSD en de besturing daarvan via het ‘joystickje’ spreekt voor zich.
De Red dot design award winner 2018 is een felicitatie waard: strak, netjes afgewerkt, dun. Of je het design daardoor (automatisch) mooi vindt, is aan jou. Ultraslank, stijlvol, vind ik de monitor persoonlijk in ieder geval wél.

Heb jij ook een Philips 276C8/00 Zwart?