1 review

Apple Mac Mini 2020 M1, 8GB ram, 512GB ssd

Specificaties Mini-pc / HTPC met M1 en 8GB ram - Bekijk alle specificaties

Apple Mac Mini 2020 M1, 8GB ram, 512GB ssd Review

nospam_Z 8 januari 2021, laatste update op 10 januari 2021, 367 views Product gekocht

Apple Mac Mini 2020 M1, 8GB ram, 512GB ssd

Fantastisch apparaat, zo snel en stil, waardige step-change die mijn W10 machine vervangt. Heb hem in combi met Logitech MX Keys , Logitech Ergo en 16GB ram

Pluspunten

• Snel
  • Stil
  • Relatief prijs
  • integratie in apple platform
  • Klein

Minpunten

• weinig USB poorten

Features Score: 5
Mac mini M1 (16GB, 512GB) binnen een week ontvangen (levertijd stond op 3-5 weken op de site), dus prima levertijd.
Even getwijfeld over Logitech MX keys of een Apple Magic keyboard, maar reviews gaven hier de doorslag, en prijsverschil was 40 euro, dus de Logitech. Een compatible bluetooth keyboard houdt een USB poort vrij en dat is wel fijn gezien het feit dat je er maar twee hebt.
De Mac mini is ongeveer zo groot als een monitorvoet en zo dik als een muis. Het vervangt mijn desktop (AMD Ryzen, die qua inhoud echt wel 20 keer zo groot is. Nu complete stilte met gevoelsmatig zelfde performance.
Schijf is 3000MB/s lezen en schrijven, ongeveer wat mijn pc SSD Samsung NVME 970 deed.
Hij staat op een 32 inch dell monitor, en die doet het prima op standaard resolutie. De fonts zijn wel een beetje klein op die monitor, maar je kunt vanaf deze versie van MacOs fonts ook schalen, en dat werkt fijn.
Bijzonder is dat de ventilator nog niet aangegaan is tijdens mijn testen, sterker nog, hij blijft zo koud dat je niet eens weet dat ie aanstaat, dat terwijl ook de voeding nog in het kastje zit, dus geen losse voeding.

Indrukwekkende prestaties dus als je vanaf een desktop PC komt.

Nog geen incompatibiliteit tegengekomen, Bitdefender en Nordvpn draaien, evenals Firefox, allemaal vanaf de Macbook automatisch overgezet. Office 2019 erop, loopt ook prima.
Alleen de iPad app die ik er als test op geinstalleerd geeft een error, daar moet Apple nog even aan de bak, want die integratie komt er ook aan heb ik begrepen.

Er zitten twee USB poorten op, een is voor de muis, de ander, ja die zal vrij moeten blijven voor aansluiten van een stick, een sd reader, of wat je dan ook moet aansluiten, en anders een hubje.
De twee USB -C zijn er natuurlijk ook nog, ik heb echter nog niets dat daar op past:-)

Dus al met al een technologische stap zoals ik die al een tijdje niet gezien heb, blij mee.

Heb jij ook een Apple Mac Mini 2020 M1, 8GB ram, 512GB ssd?

Wat bedoel je met 'Apple compatible toetsenbord nodig'? Je kan toch gewoon elk toetsenbord gebruiken en dat dan de windows key automatisch Cmd word?
Klopt, ik las echter dat er veel bluetooth issues waren met toetsenborden die niet "Mac geschikt" verkocht worden, en wilde niet de twee usb poorten al direct opofferen met een keyboard en een muis usb :-)
Heb de review voor de duidelijkheid even aangepast.

[Reactie gewijzigd door nospam_Z op 10 januari 2021 10:11]

Als ik je comment dus goed begrijp draait dit toetsenbord (die ik toevallig ook heb) dus volledig op Bluetooth nu? Ik wist niet dat dat mogelijk was :)

Puur uit nieuwsgierigheid: werkt de ‘rekenmachine’ knop ook bij jou? Ik draai nu zelf een ‘hackintosh’ en moest daarop deze knop met externe software programmeren. Normaliter werkte dit alleen op Windows.
Ja, toetsenbord is draadloos via bluetooth. Je kunt dit connecten via de middelste knop (2) boven Home.
Rekenmachine knop werkt ook. Op MX key toetsenbord moet je ook Fn o indrukken om hem naar apple stand te zetten.

[Reactie gewijzigd door nospam_Z op 9 januari 2021 10:54]