1 review

Acer Aspire Timeline 4810TZ-413G25MN - Reviews

Specificaties 14" • 1366x768 (WXGA Wide) • 250GB • Intel Pentium - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire Timeline 4810TZ-413G25MN Review

pwal 2 augustus 2010, laatste update op 2 augustus 2010, 1.262 views

Acer Aspire Timeline 4810TZ-413G25MN

Pluspunten

• Mooi beeldscherm
  • Lange accuduur
  • Goede functionaliteit
  • Strak design
  • Makkelijk vervoerbaar
  • Weinig geluid
  • Wordt niet warm

Minpunten

• Trage processor
  • Matige 3D eigenschappen
  • Slecht geluid

Acer Aspire Timeline 4810T

Ik heb de Acer Aspire Timeline 4810T nu twee maanden in bezit en ik moet zeggen dat deze laptop mij erg goed bevalt.
Mijn eisen voor de aanschaf van een laptop waren:

- in de prijsklasse van 300 - 500 euro zitten
- makkelijk vervoerbaar zijn (ik neem de laptop mee op wereldreis door Z-Amerika)
- minimaal 4 uur intensief gebruikt kunnen worden zonder aan de oplader te hoeven
- een dvd speler hebben
- een zo groot mogelijk toetsenbord hebben (slechte ervaring met 10" laptops)
- films in HD kwaliteit kunnen afspelen
- lichte spellen kunnen spelen (quake live, AoE3, CS 1.6)
- een merk met internationale garantie (zie: lid 2)
- een webcam en microfoon ingebouwd hebben

Uiteindelijk kwam ik uit op de Acer Aspire Timeline serie.

Het was de eerste laptop die ik ooit heb aangeschaft dus ik was erg sceptisch over de prestaties en kwaliteit van een laptop. Lezers zullen zich daarom ook afvragen waarom ik voor een Acer heb gekozen. Zoals in de BBG van augustus 2010http://tweakers.net/revie...-guide-augustus-2010.html te lezen is deze laptop dan wel uitgekozen tot best buy als studenten laptop maar deze uitverkiezing werd flink becommentarieerd door de lezers. Acer staat nou eenmaal niet bekend als een solide laptopbouwer.

Ik ben toch overgegaan tot aanschaf van deze Acer omdat ik flink wat positieve recensies heb gelezen over de Timeline serie. De doelgroep van deze productserie is anders dan de algemene doelgroep van Acer. De Timeline serie moet aansluiten op de wensen van de zakelijke markt, een laptop moet dus degelijk zijn, lang meegaan en goede prestaties leveren. Als aardige bijkomstigheid ziet de laptop er daardoor ook nog is erg strak uit.

Prestaties

De prestaties van de 4810T zijn goed te noemen, verwacht geen grafische wonderen of snelle rendering van films want er zit slechts een 1,4 gHz single core processor in. Van de Windows Prestatie Index krijgt de laptop dan ook een 3.1, welke te danken is aan de grafische kwaliteiten. De processor scoort niet veel beter en krijgt als rapportcijfer een 3.5 van WPI.
Ondanks deze slechte scores presteert de laptop erg goed met bijvoorbeeld 3D games als Quake Live of CS 1,6. Ook Age of Empires 3 is goed speelbaar, zelfs wanneer grote legers elkaar in de haren vliegen.
Wie nieuwere spellen wil spelen kiest logischerwijs voor een laptop met minimaal een dualcore processor en een betere videokaart.

Ik gebruik de laptop voornamelijk voor: tekstverwerking, fotobewerking en opslag, surfen, Skypen en af en toe een spel ter vermaak. Al deze acties worden uitstekend uitgevoerd door de Acer, al moet je niet erg ongeduldig zijn (op mijn desktop PC AMD 665 BE + ATI 5750 en 4gb ddr3 ben ik snelheid gewend) maar je kiest uiteraard zelf voor een budget laptop.

De laptop blijft bij het spelen van een spel of bij het bekijken van een film erg rustig, de processor hoor je niet en de ventilator is erg stil. Wanneer je rustig een Word document tikt is de laptop geluidloos en wordt niet warm, een erg fijne schootpartner in de klas dus!

Accuduur

De accuduur is erg goed, wanneer deze in "Hoge prestaties" staat blijft de videokaart ingeschakeld en is het mogelijk om circa 4 uur HD films te kijken zonder een oplader nodig te hebben. Wanneer de stand "Energiebesparing" wordt ingeschakeld (welke makkelijk is te vinden dmv een touchscreen knop boven het toetsenbord) wordt de videokaart uitgeschakeld en gaat de laptop over op de onboard GPU. De prestaties zijn beduidend lager en zoals gebruikelijk gaat de helderheid van de laptop op donker. De beloofde accuduur van 8 uur wordt dan wel gehaald.

Ik heb tot nu toe de accu er nooit in laten zitten wanneer deze vol is, de accu is er makkelijk uit te halen en gaat zo veel langer mee.

Webcam & Microfoon

De 1.3 MP webcam is erg scherp en is zelfs in het donker erg scherp. De microfoon functioneert goed en het is niet nodig om hard te schreeuwen of dicht bij de ingang te zitten om jezelf verstaanbaar te maken. Ook wordt bij o.a. Skypen het eigen geluid van de laptop er goed uitgefilterd. De persoon met wie je in gesprek bent hoort zichzelf dus niet en je kan rustig een muziekje aan zetten.

Uiterlijk

Het design van de Timeline serie is modern en strak, het omhulsel is van mat grijs plastic en daardoor blijven er geen vingerafdrukken achter. Op het beeldscherm zijn vingerafdrukken (wanneer het scherm is uitgeschakeld) wel zichtbaar.

Functionaliteit

Het toetsenbord van de Acer doet wat het moet doen en typt erg fijn, bij de 14" versie is het toetsenbord groot genoeg voor iemand met grote handen. Het touchpad is erg gevoelig en staat snel navigeren door mappen toe. Als je aan de rechterkant van het touchpad je vinger naar boven of naar beneden beweegt scrollt je door mappen of websites. Je kan met twee vingers in- of uitzoomen wanneer je deze naar elkaar toe haalt of juist elkaar haalt. Ook kan je, wanneer je een externe muis gebruikt, het touchpad blokkeren door op een knopje ernaast te drukken.

Op de laptop zijn de volgende toetsen extra: WLAN in- / uitschakelen, back up maken van harde schijf, energiebesparing aan / uit en DVD-rom schuif uitwerpen. Voor de rest zijn alle standaard knoppen aanwezig.

Geluid

De geluidskwaliteit is erg slecht, het volume en de bass zijn niet geschikt om muziek op af te spelen. Zelfs mijn telefoon heeft betere kwaliteit.

Conclusie:

Al met al ben ik tevreden over deze laptop en begrijp ik waarom deze is uitgekozen tot Best Buy in de BBG van augustus 2010. De prijs/kwaliteit verhouding is erg goed en al mijn wensen (zie begin review) worden behartigd.
Een echte aanrader voor studenten die graag een goedkope maar kwalitatief goede laptop willen!

Heb jij ook een Acer Aspire Timeline 4810TZ-413G25MN?

Hoezo "single-core"??? SU4100culv is echt wel een dualcore!!
Mooie laptop. Trage cpu brgijp ik niet. Bij grote akties in fotobewerkingsprogramma's misschien?
Misschien dat je er nog een GB werkgeheugen in moet stoppen om hem nog fijner te laten draaien met Win7.
Omdat deze laptop (in tegenstelling tot wat er in de specs staat) een SU3500 single core processor heeft (zoals aangegeven in het bijgevoegde plaatje) ;)