LaCie Hard Drive USB Porsche 250GB 250GB Review

comecme 18 oktober 2006, 7.213 views

LaCie Hard Drive USB Porsche 250GB 250GB

Pluspunten

• Mooi design

Minpunten

• Niet betrouwbaar.

Mobiliteit Score: 3
Ik heb de schijf pas kort, één week, maar heb 'm nog niet goed aan de praat gekregen. Ik heb 'm onder andere gekocht om een backup van het pre-installed OS van m'n nieuwe PC te kunnen maken. Daarom de schijf via USB aangesloten en vanaf een CDR geboot (met DOS 7 (Windows95 DOS)). Daarna met Norton Ghost geprobeerd een image van m'n interne HDD te maken naar de LaCie.
Na een halfuurtje hangt vervolgens m'n PC (Ctrl-Alt-Delete helpt niet meer). Doe ik vervolgens een harde reset van m'n PC, dan blijft deze hangen tijdens de POST. Schakel ik de LaCie uit en weer in, dan komt deze niet meer op toeren. Het lampje brandt wel, maar verder doet ie niets meer.

De volgende dag nogmaals geprobeerd. De schijf kwam nu wel weer op toeren, dus heb ik dezelfde actie nogmaals uitgevoerd. En weer hing na zo'n half uur m'n PC en wilde de schijf niet meer op toeren komen.

Later ook nog een keer hetzelfde geprobeerd op m'n laptop. Daar bleef m'n CDROM met DOS7 al hangen tijdens het starten van Ghost.

Heb jij ook een LaCie Hard Drive USB Porsche 250GB 250GB?

Aantal dingen:
Standaard is hij geformateerd als fat32.
Windows 95 wordt niet ondersteund.
Sinds wanneer instaleer je een OS op een externe hd?
Betrouwbaarheid is juist hoog, nog nooit problemen mee gehad.
Prestaties zijn wat ze horen te zijn.
Mobiliteit is juist er goed (ze leveren standaard een korte usb kabel, die ik overigens al heb vervangen door een langere), hij is zo mobiel als je kan verwachten van een 3.5 inch externe hd.
Prijs is ook gewoon zoals het hoort te zijn.
Alleen hij wordt wel behoorlijk warm heb ik gemerkt.
Alleen hij wordt wel behoorlijk warm heb ik gemerkt.

Dat vraag ik net aan je.
Weet wel bijna zeker dat dat het probleem is.
Mede omdat hij de volgende dag het gewoon weer (bijna) doet.

Dus terug naar de winkel en omruilen. ;)
Je kan prima Linux (Ub. 5.08 - 5.10 bijv.) op een flash geheugenstick installeren, als je bijvoorbeeld een pc wilt booten in een ander O.S om e.e.a. te controleren

Maar afgezien van de technische mogelijkeid dat het kan, lijkt het me geen overbodige luxe om het paraat te hebben voor het geval je pc weer eens bsod's laat zien. :)
Volgens lacie wordt er alleen vanaf win98 SE en hoger ondersteunt.
Bij alles wat eronder ligt moet je niet huilen als het niet werkt.
Je mag natuurlijk best huilen....dan laat je tenminste zien dat je een man bent (toevallig zijn het wel alleen vrouwen die dit denken en zeggen ;) ), maar verder, het is - als het goed is - een Tweakert, dus laat 't 'm maar gewoon lukken om die schijf draaiende te krijgen.

Ik stel voor om dit hele topic naar GoT te verplaatsen en gewoon allemaal ff te helpen met tips om dit ding aan de praat te krijgen onder Windows 3.1! :D
Dit is idd geen survey. W95 ondersteunt volgens mij niet of erg slecht USB.
Verder weinig onderbouwing. Dt hoort op GoT thuis.
Dos7 (dus geen eens geboot in Windows klinkt dat bij mij.) ondersteund niet echt USB dacht ik zo. Gek he, dat het dan niet lukt.

Kortom je problemen liggen niet aan de drive, maar aan het feit dat je USB probeert te gebruiken op een platform dat geen USB snapt.
Geef de drive maar de schuld en probeer het eens met bijvoorbeeld een betrouwbare Maxtor of HP externe schijf die je via USB verbind. Drie keer gegokt, vier keer zeker dat het ook niet werkt.

Ik vind mezelf geen echte tweaker, maar als iets niet werkt lees ik eerst de gebruiksaanwijzing voor ik ga zeuren. :Z
Misschien begrijp ik het verkeer, maar waarom maak je niet een image van je bootschijf gewoon in Windows zelf? Daar zal de USB schijf toch prima werken?

of anders image maken en deze overkopieren?
Ik heb zelf 2 van die schijven, waarvan ik de eerste al sinds juni 2005 gebruik. Zowel onder Linux als XP totaal geen enkel probleem. Je moet gewoon je images maken onder Windows en vervolgens doorkopieren naar de LaCie. DOS ondersteunt geen USB en dat gaat dus nooit werken.

De eerste schijf gebruik in uitsluitend voor backups en in dat geval is het zeer aan te bevelen de boel om te zetten naar NTFS i.v.m. ondersteuning voor grote bestanden en niet te vergeten de veel kleinere clustergrootte (4kB) van NTFS.

De 2e schijf gebruik ik om Linux distro's uit te testen en op die schijf staat tevens een FAT32 partitie om gegevens tussen Linux en Windows uit te wisselen.

Ik heb onlangs een WD externe HD van 400 GB erbij gekocht en die heeft ondanks een cache van 16 MB (LaCie heeft 8 MB) een ca. 10 MB/s lagere doorvoersnelheid.

Nee, geef mij maar LaCie. Onnodig te zeggen dat ik de beoordeling volkomen misplaatst vind, aangezien die schijf gewoonweg verkeerd wordt gebruikt.
Ik herken deze problemen totaal niet. Ik heb zelfs nog een tweede LaCie Porsche gekocht.

Ook het warm worden herken ik niet terwijl ze 7x24 aan staan.
Ik heb er hier één staan, en hij werkt perfect!! Je voelt hem wel warm worden, maar zeker niet heet. Als ik weer geld heb en opslagtekort koop ik er nog 1. Prijs/kwaliteit verhouding is super!! ( gebruikt met usb2.0 en windows XP/MCE )
hmm..
standaard wordt die drive volgens mij geinstalleerd met Fat32.

dat zou de problemen met dos kunnen veroorzaken.

eerst even nieuw formateren?
zit je dan bovendien niet met usb 1.1 snelheid ?
Uit de beschrijving van jou (de product survey schrijver) vind ik niet dat je af mag leiden dat dit product de oorzaak voor je problemen is. Daarvoor moet je veel meer onderzoek doen, een debugger draaien, etc. Ik vind deze waardering dus in principe onterecht.
Ik ben het totaal niet eens met je survey.
Ik heb deze schijf ook en is uiterst betrouwbaar.
Ik denk dat je zelf gewoon te moeilijk hebt gedaan met je tools zodat je drive in de war is.

Deze Lacie schijf doet het bij mij uitstekend, nooit geen enkel probleem mee gehad.

En volgens mij moet je met je problemen niet bij de productsurvey zijn maar op GoT
En zelfs áls je een nieuwe windows versie zou draaien dan nog is deze waardering onzin. Door één DOA ga je toch niet het hele product slecht noemen.