Specificaties 12,1MP, HD filmen, 12x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Panasonic Lumix DMC-TZ10 Zwart Review

lennartje 2 augustus 2010, 2.973 views

Panasonic Lumix DMC-TZ10 Zwart

Pluspunten

• Handmatige belichting
  • GPS
  • 12x zoom
  • Ligt lekker in de vingers

Minpunten

• Voelt soms wat traag aan
  • Beeldkwaliteit valt soms tegen
  • Aansluiten op PC

Snelheid en automatiek Score: 3
Batterijduur Score: 5
Disclaimer: Dit is mijn eerste review, dus als er iets mist, laat het weten.

Ongeveer 2 maanden geleden heb ik besloten om een digitale camera te kopen. Het moest een compact zijn, zodat hij lekker makkelijk mee te nemen is. Een andere vereiste was dat er handmatige instellingen (PASM) beschikbaar was, zodat ik ook kon experimenteren met "echte" fotografie. Ik wilde de camera gebruiken voor all-round gebruik, maar een speciale eis die ik had was dat de geluidskwaliteit bij de opnames goed was, zodat hij bruikbaar was om (metal)concerten op te nemen.

Featureset
De TZ10 kan hard geluid opnemen zonder dat het een kraakfestijn wordt: http://www.youtube.com/watch?v=RhCgL-s40_0 (niet door mij opgenomen). Zelf heb ik nog geen concert opgenomen, maar alle video's op YT leveren het bewijs. Ook is er PASM aanwezig, wat prima werkt en een must is voor iedereen die een beetje controle wilt over zijn foto's. Er is natuurlijk een uitgebreide automatische stand aanwezig, met veel verschillende scenes, maar deze heb ik eigenlijk nog nooit gebruikt.
De GPS was bij mij geen criterium voor een camera, dus zat er voor mij eigenlijk extra bij. Op vakantie in Frankrijk vond ik 'm toch wel erg handig, omdat ik nooit zal onthouden waar alle foto's precies gemaakt zijn. Voor de GPS zijn er 3 settings: uit, airplane-mode (GPS staat alleen aan als de camera aanstaat) en aan (GPS update ook als de camera uit staat). Een cold-fix kan vrij lang duren, dus daarom had ik de GPS altijd op 'aan' staan als ik op stap was.
Verder is het LCD-scherm goed; de afbeeldingen zien er scherp uit. Met de 12x zoom lens (25-300mm) kun je goed landschappen fotograferen, maar als het nodig is kun je dichtbij komen.

Ergonomie & bedienings- mogelijkheden
De camera ligt mij erg lekker in de vingers. Aan de rechterkant zit een grip (al is die net zo glad als de rest van de camera) en de camera heeft genoeg gewicht.
De knoppen zijn in het begin erg wennen. Er staan wel icoontjes op de fysieke knoppen, maar deze zijn wel wat klein om steeds te kijken wat erop staat. Kwestie van proberen en onthouden dus. Het menu spreekt voor zich, maar omdat er erg veel instellingen zijn, zul je wel even moeten zoeken naar de juiste.

Snelheid en accuratesse van automatiek
Het opstarten gaat redelijk snel (ongeveer 1.5 sec), maar ik heb vaak genoeg gehad dat ik de camera aan hield, zodat ik snel kon reageren (dit is vooral nodig bij insecten die er snel vandoor gaan). Het uitzetten duurt net zo lang. Scherpstellen zit ook tegen de seconde aan, dus het is aan te raden om de sluiterknop eerst half in te drukken, zodat je daarna gelijk een foto kunt maken (daar zit geen merkbare vertraging in)
Zoals ik al eerder zei schiet ik niet in de 'intelligentAuto', maar in A-mode (diafragma is instelbaar en de camera zoekt er de sluitertijd&ISO bij). A-mode werkt prima, al heeft de camera wel de neiging om dingen op de voorgrond goed te willen belichten, waardoor de achtergrond wat overbelicht kan raken. Gelukkig kun je snel en gemakkelijk de foto wat laten onderbelichten.

Beeldkwaliteit
Ik wist al van tevoren dat de beeldkwaliteit tegen kon vallen, door de hoge resolutie (12MP) van de sensor. Dit is vooral te merken bij hogere ISO-waardes; 250 is nog net te doen, maar bij ISO-400 gaat de kwaliteit erg omlaag en wil je het liefst vermijden (afbeelding 4). Ook is het goed te zien dat de jpg-compressie goed aan de slag gaat; je wilt de foto eigenlijk niet op de volle resolutie zien. Ook zijn 12MP foto's maar zo'n 5MB, wat ook nog maar eens aangeeft hoeveel compressie er wordt gebruikt.
De kleuren vind ik wel prima en ik zie nauwelijks vervorming.

Bouwkwaliteit
Hoewel de buitenkant bijna geheel van plastic is, voelt de camera niet goedkoop of fragiel aan. Niet dat ik 'm graag zou laten vallen, maar waarschijnlijk kan de camera wel tegen een stootje.

Batterijduur
Door de GPS verwachtte ik eigenlijk een drama qua batterijduur, maar dat viel me erg mee. Ik heb een 2e batterij gekocht, maar op de meeste dagen had ik deze niet nodig. Ik schiet dan ook geen honderden foto's per dag, maar met GPS had ik na zo'n 60 foto's nog 2/3e van m'n batterij over (er zijn maar 3 indicatieblokjes, dus het kan een stuk minder zijn dan dat).

Voor 295 kreeg ik de camera thuisgestuurd, wat een prima prijs is. Het blijft natuurlijk een flinke smak geld, maar wat je ervoor terugkrijgt is een veelzijdige, degelijke camera, al laat de beeldkwaliteit soms wat te wensen over (maar welke compact camera heeft dat nou niet?)

Nog een dingetje dat ik nergens anders kwijt kon: Als je je camera aansluit op de pc, kun je alleen foto's overzetten. Je kunt niks verwijderen of wijzigen op je SD-kaart, wat erg onhandig is als je geen cardreader hebt. Het is voor mij ook niet duidelijk waarom dit zo is.

Afbeelding 1 en 2 zijn crops. Afbeelding 3 en 4 zijn resized. Afbeelding 4 heeft een ISO-waarde van 400, wat niet best is met deze camera

Heb jij ook een Panasonic Lumix DMC-TZ10 Zwart?

Foto 1 en foto 4 zijn toch gewoon onscherp, dat is echt niet om aan te zien. Foto 2 is ook niet echt scherp. Alleen foto 3 is ok. Ik zou hier voor dat geld geen genoegen meenemen.
Iig bedankt voor de review, nu weet ik tenminste wat ik niet wil.
Dit is mijn eerste reactie, maar volgens mij is dit een keurige review, zeer informatief!
Ik heb de TZ8 (zonder de GPS) maar die maakt prima foto's. Ik denk dat die onscherpte aan de gebruiker ligt ;)
Ik het de TZ7 en moet zeggen dat de camera inderdaad snel minderwaardige pics gaat nemen bij lagere belichtingswaardes. Enkel schitterend plaatjes komen boven bij zonnige omstandigheden. de superzoom bij lagere lichtomstandigheden is pure zelfmoord.

Het beste aan de hele camera vind ik de 25m m breedhoeklens.