ASRock Radeon RX 6800 XT Phantom Gaming D 16G OC

€ 1.269,-
Specificaties Max. 2,31GHz • GDDR6 • 3x DP, HDMI - Bekijk alle specificaties

ASRock Radeon RX 6800 XT Phantom Gaming D 16G OC Review

Timx2 8 januari 2021, laatste update op 30 juli 2021, 903 views Product gekocht

ASRock Radeon RX 6800 XT Phantom Gaming D 16G OC

De ASRock Radeon RX 6800 XT Phantom Gaming D 16G OC is een uitstekende kaart! Deze kaart verslaat in sommige scenario's zelfs een 3090!

Pluspunten

• Sneller dan een 3090 in sommige benchmarks!
  • Overclockbaarheid
  • Time Spy graphics score: 20.238 (!)
  • Verbruik
  • FSR
  • 3 x 8-pin voor extreme overclock!

Minpunten

• Kaart buigt m.i. te veel door
  • Geen extraatjes (stickers e.d.)
  • Ray-tracing blijft achter t.o.v. 3080-serie

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Ik heb deze kaart nou een half jaar in bezit en ben er heel tevreden over. Ik hanteer de volgende overclock settings al vanaf december stabiel:

Core Clock max. freq.: 2525hz
Voltage (mV): 1025
Memory timing: fast timing
Power Limit: 115%
Maximale power draw: 313 Watt

Het viel me de afgelopen weken op dat ik steeds betere FPS haalde in bepaalde games en daarom heb ik de kaart opnieuw aan de tand gevoeld. Het resultaat hiervan is dat de kaart met de 21.7.1 driver alle scores (ruim) heeft verbeterd!

Time Spy Extreme graphics score: december '20: 9.169 / juli '21: 9.679 (+5,5%)
Time Spy graphics score: december '20: 18.960 / juli '21: 20.238 (+6,7%)
Fire Strike Ultra graphics score: december '20: 13.548 / juli '21: 13.555 (0,001%)
Portal Royal graphics score: december '20: 9.663 / juli '21: 9.802 (+2%)

In Fire Strike Ultra en Time Spy verslaat deze kaart nu zelfs de 3090 (tweakers review)! De drivers weten er steeds meer uit te persen en ik ben dan ook benieuwd wat er nog meer in het vat zit! Ook is er inmiddels een DLSS alternatief met FSR. Bovendien ben ik de looks steeds meer gaan waarderen. De LED in de fan zorgt voor mooie effecten, terwijl ik deze op afbeelding in eerste instantie 'cheap' uit vond zien. Ik kan de ASRock Radeon RX 6800 XT Phantom Gaming D 16G OC in ieder geval van harte aanraden!

Heb jij ook een ASRock Radeon RX 6800 XT Phantom Gaming D 16G OC?

Heb deze kaart ook en ben er mooi tevreden mee.
Goede review, Ik vind je opmerking mbt het uiterlijk ook wel grappig, omdat je voorzichtig vernoemd dat het uiterlijk dat "discutablel" is. Heb ook al vele opmerkingen gelezen van mensen dat deze kaart spuuglelijk vinden, maar ik kan persoonlijk niet volgen waarom. Vind dat zeker iets te kort door de bocht.
Dankjewel, in eerste instantie vond ik hem ook niet zo mooi, maar ik kan de led in de middelste fan steeds meer waarderen. Zorgt voor een leuke lichtbron onderin de kast. Het zijkant logo heb ik rood, terwijl de fan wit licht geeft :)
Duidelijke review! Ik zie dat deze kaart nu €1250,- is; te veel van het goede of meer dan waard (?)
En wat heb je er destijds zelf voor betaald?
Dankje! Ik heb er €929,- voor betaald bij alternate.nl in december ‘20. €1250,- is m.i. fors, maar dat is nou eenmaal de huidige markt. Ligt er ook aan wat je wilt spelen. Wil je veel zware RTX-games spelen zoals Cyberpunk en Control dan is een 3080 vooralsnog een betere optie, maar als RTX niet perse hoeft dan is dit een prima kaart. Persoonlijk zie ik RTX als een leuke extra en een blik in de toekomst, maar voordat we er echt van kunnen genieten zijn we nog wel één of twee generaties verder…