HP LaserJet Pro M118dw

Specificaties Laser printer (Zwart) met WiFi en Ethernet - Bekijk alle specificaties

HP LaserJet Pro M118dw Review

ThinkPad 7 januari 2021, laatste update op 7 oktober 2021, 802 views Product gekocht

HP LaserJet Pro M118dw

Ik zocht een voordelige laserprinter met (bedrade) netwerkaansluiting, waar ook aftermarket toners voor beschikbaar zijn. Verder niet teveel poespas (scannen/faxen), kan alleen maar kapot en maakt het apparaat duurder. Dit alles van een betrouwbaar merk en niet al te groot qua fysieke afmetingen. Deze M118dw voldeed daarin aan mijn eisen.

Pluspunten

• Print erg snel!
  • Afdrukken vanaf iOS werkt prima
  • Goede afdrukken (scherp, mooi zwart)

Minpunten

• Hoeveelheid meegeleverd 'afval'
  • Geen LCD-display
  • Geen 'echte' aan/uit schakelaar meer (sluipverbruik)

Afdrukkwaliteit Score: 5
Afdruksnelheid Score: 5
Tegenwoordig printen we niet veel meer, maar als je trouwe printer het dan laat afweten is het toch wel vervelend. Jaren geleden ooit eens een ex-bedrijfs laserprinter gekocht (LaserJet 1320N). Heeft het vele jaren naar tevredenheid gedaan. Onlangs was de toner op. Een vervangende aftermarket toner zou €45 kosten. Toen bedacht ik mij dat het papier ook wel eens haperde en er soms strepen in de afdruk zaten. Daarom toch maar besloten om het oude beestje z'n verdiende rust te geven.

Op zoek gegaan naar een nieuwe laserprinter met netwerkfunctionaliteit, liefst bedraad. Je kunt nog een prijsklasse lager (€80-90) maar dan heb je een printer met alleen een USB 2.0 aansluiting. Niet zo handig met meerdere computers in huis. Ik wilde het vooral betaalbaar houden, dus een kleurenlaserprinter was sowieso geen optie.

Na wat filteren in de Pricewatch kwamen naast deze M118dw ook de pricewatch: HP M404n en de pricewatch: Brother HL-L2370DN naar voren. De M404n is wat nieuwer volgens mij, maar hier zijn (nog?) geen aftermarket toners voor beschikbaar zo ver ik kon zien. Aangezien er vaak af-fabriek een toner met vrij geringe capaciteit wordt meegeleverd ben je al gauw toe aan een nieuwe (dure) toner. De M404n viel daarom af.

De Brother vond ik qua kleur behuizing (zwart) het mooiste. Aftermarket toners beschikbaar voor een nette prijs (€27,50, 1400 pagina's). Ondanks dat ik hem via netwerkkabel zou gaan aansluiten is het jammer dat deze geen wifi heeft, mocht ik hem ooit eens willen verplaatsen. Dan kom je al bij de duurdere variant (HL-L2375DW) uit die gelijk weer 2-3 tientjes duurder is dan de LaserJet M118dw. Daarom toch voor de HP gekozen, anders was de Brother ook een goede optie geweest. Is qua printresolutie nog iets hoger zelfs.

Voor de M118dw zijn ook aftermarket toners beschikbaar (€27,50 voor 1450 pagina's), dus uiteindelijk de knoop doorgehakt en voor deze printer gekozen.

Installatie was eenvoudig, netwerkkabel erin en gaan. Bij configuratie in Windows probeerde hij hem via 'Wi-Fi Direct' toe te voegen. Daar zit ik niet op te wachten (ik geef je toch een kabel, gebruik die dan ook!?) maar was via de (duidelijke) webinterface gauw uitgezet. Via m'n iPhone ook even een printje geprobeerd en werkte ook gemakkelijk en snel.

Wat mij vooral opvalt is dat de printer echt bloedsnel is. Ik druk op 'Afdrukken' en 2sec heeft de printer m'n afdruk al klaar. Nu is mijn referentiekader een oude LaserJet 1320N van 12+ jaar oud natuurlijk, maar dit is wel erg fijn.

De afdrukken zijn goed scherp en mooi zwart, ondanks dat de hoeveelheid toner niet overdreven zwart staat ingesteld in de webinterface.

Minpunten vind ik de hoeveelheid 'afval' die nog steeds wordt meegeleverd. Een handleiding van tientallen pagina's in allerlei talen die voor mij onbegrijpelijk zijn. Zonde, ging rechtstreeks de oud-papierbak in. Daarnaast twee stroomkabels, een Schuko voor hier in EU, maar ook een UK-plug. Nogmaals zonde, want ook die laatste ging gelijk de container in.

Verder jammer dat er geen display op zit (toch wat makkelijker debuggen bij een evt. storing dan alleen een oranje lampje, al hebben we ook de webinterface natuurlijk) en dat er geen 'echte' aan/uit knop op zit. Het is een drukknopje net als bij een TV/audioset, geen schakelaar meer die je om moet flippen. Het stand-by verbruik is vast te verwaarlozen, maar nul stroomverbruik gaat niet lukken.

Heb jij ook een HP LaserJet Pro M118dw?

Mijn aan/uit knop blijft in stand-by knipperen.Kan nergens vinden in de handleiding of dit normaal is.Ben met je eens dat de bijgeleverde handleiding erg summier is
Zegt mij zo niks. De printer (en al m’n andere apparaten bij m’n werkplek) gaan hier van de stroom af (doordrukstekker met schakelaar) als ik klaar ben.