Specificaties 5.1-kanaals met 600W versterker en 4x HDMI - Bekijk alle specificaties

Samsung HW-C500 Review

SirLenz0rlot 24 september 2010, 6.446 views

Samsung HW-C500

Pluspunten

• Veel aansluitingen
  • Prima audiokwaliteit
  • Een van de goedkoopste AV Receivers op de markt
  • Ook te koop als 5.1 set voor bijna evenveel (HW-C560)

Minpunten

• sticker voorkant
  • iphony ondersteuning is niet alles

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik heb deze receiver gekocht als 5.1 set, die verkocht wordt onder de naam HW-C560.
De plannen waren om een losse receiver te kopen (5.1) met 2 grote speakers zodat ik later eventueel kon uitbreiden naar een 5.1 set. Ik wilde voor de 2 grote speakers gaan, omdat ik vooral muziek luister en ik slechte ervaringen heb wat de geluidskwaliteit van satelietspeakertjes betreft.

De set HW-C560 bestaat uit de HW-C500 receiver, 4 hoekspeakers, 1 centerspeaker, een subwoofer en bovendien: de IPod cradle (die je er bij de losse receiver niet bijkrijgt)
Voor dit alles, heb ik zon 289,- neergeteld... valt enorm mee dus.

Ik ben voor een 5.1 set gegaan omdat het geld op bleek te zijn... en waarom dan deze Samsung:
de receiver is een complete AV-receiver, dus een berg aansluitingen, mogelijkheden om uit te breiden enz enz. (misschien ooit toch nog grotere speakers later :P) Bovendien ben ik de laatste jaren erg gecharmeerd van de spullen van Samsung en zag dat deze net een week uit was en nog niet eens op tweakers stond :)

De receiver aansluiten was zo gepiept. met 5,5kg is de receiver vrij licht, maar hij is zeker niet kleiner dan de gemiddelde receivers.
Het geluid klonk wat chaotisch en vermoeiend bij de eerste keer aanzetten, maar,
Erg mooi, er zit een microfoontje bij, die je plaatst op de plek waar jij normaal muziek luistert en het systeem regelt zichzelf in (voor de eerste keer gebruik o.d., dus niet realtime). Dit soort dingen vind je ook bij Yamaha systemen en waarschijnlijk ook bij anderen.
Na het automatisch inregelen, klonken de speakers ineens perfect op elkaar afgestemd.

De fmradio heeft een prima geluid, weinig aan op te merken.

Wat jammer is, is dat ik de HDMI poorten nog niet heb kunnen testen, ik heb nog een beeldbuis tv, maar misschien dat ik binnenkort eens voor een HDMI->scart converter ga kijken.
Zodra ik die heb, update ik de review ook

De geluidskwaliteit van de receiver kan ik weinig over zeggen, aangezien ik alleen de satelietspeakers kan testen en geen andere receivers heb om mee te vergelijken.
Voor mij viel het geluid me in ieder geval reuze mee, zeker voor dat geld (het is een van de goedkoopste receivers op de markt!)

Verder: Dit ding heeft looks! prachtig afgewerkt, zonder knopjes die je aan de buitenkant ziet.
wel jammer is dat Samsung er een sticker voorop heeft geplakt met de 'features', die ik er niet echt af krijg (zoals je kent van je laptop: haal je ze eraf, heb je lijmresten op je laptop)

De Ipod cradle is leuk, staat nog geen support bij voor de iphone4, dus weet niet zeker of het zo werkt.
Ik heb mn Ipod touch weer eens uit de kast getrokken om te kijken of het allemaal werkte.
Zodra je je ipod op de cradle drukt, valt je scherm weg en neemt de receiver de controle over.
Erg handig zul je denken, want je kunt nu met de remote van je receiver je ipod bedienen....
Wat jammer is, is dat je op je Ipod niks meer te zien krijgt (behalve "Accessoire aangesloten") en niet meer door je nummers kunt zoeken. De receiver zelf laat niet de nummerinformatie zoals artiest en titel zien, wat ik erg jammer vind... alleen een nummertje en hij speelt de nummers van a-z.
Jammer dus, dat je je new iphony in een show-off cradle kan zetten, maar dat je zowel het beeld als controle verliest (zal natuurlijk ook met dank aan Apple zijn, een kennis met een ipod-ondersteuning-autoradio had ongeveer hetzelfde :P)

EDIT: Ipod cradle werkt super, ik heb ontdekt dat er een mode Ipod Audio en een Ipod Video is. Logischerwijs dacht ik dat audio voor audio was en video voor video. Echter wanneer je de Ipod Video stand gebruikt, kun je de Ipod gewoon bedienen via de ipod zelf en zie je dus ook nummerinformatie e.d. (op de ipod zelf). Het laatste stuk van mijn review is dus niet meer van toepassing.

Heb jij ook een Samsung HW-C500?

Volgens de samsung site is de IPod cradle wel mee geleverd bij de losse HW-C500 reciever , staat volgens mij ook in de gebruiksaanwijzing toch?
op de website staat deze als optioneel, ga mn review even aanpassen, want ik heb een nieuwe 'feature' ontdekt waar ik wÚl de ipod kan bedienen vanaf de ipod zelf
tip om de lijmresten weg te krijgen.
lampolie. Werkt bij alle lijmresten van stickers en tast het oppervlak niet aan.
De Ipod houder wordt ook meegeleverd met de losse AV-reciever HW-C500. Als je echter de video's wilt zien van de Ipod moet je wel nog een av kabel tussen de reciver en de TV aansluiten.

Dat vind ik ook wel het grootste nadeel. Alle niet HDMI input (dus AV-in en component in moet ook weer via de av of component uitgang doorgegeven worden. Geluid wordt wel netjes door de speakers gegeven.

Dus jammer dat er geen analog => digitaal (lees HDMI) converter in zit.

Tevens krijg ik de ARC functie (onderdeel van HDMI 1.4) niet aan de gang. Het geluid van de TV gaat nu via een optisch draadje naar de AV-reciever (ipv de HDMI 'out' kabel).

Dus inplaats een HDMI 1.4 kabel naar de TV lopen er nu veel meer (HDMI, AV, component en optisch draad)

Louis
Ik heb deze surround versterker voor bij de PC gekocht omdat van mijn Harman Kardon AVR5000 een kanaal niet meer werkte. Dus op zoek naar een van de goedkoopste surround versterkers met automatische calibratie en dus deze Samsung.

Vandaag ontvangen en direct ge´nstalleerd en ASC uitgevoerd. Ik moet zeggen dat de geluidskwaliteit op lagere niveau's zeker niet tegen valt en het inregelen is redelijk goed gelukt.

Er is echter een maar: Hoe krijg ik dat k.. piep geluid uitgezet als je een toets op het apparaat aanraakt???
Of ik doe iets fout, of dit apparaat kan het gewoon niet: ik gebruik 2 HDMI inputs in de vorm van een mediaplayer en een STB. Verder niks. Stel ik ben naar TV aan het kijken en ik wil switchen naar de media player, dan moet dat in 2 stappen doen in plaats van 1. Eerst kies je de Source (BD/DVD, SAT, TV en CD) maar vervolgens moet je ook nog de audio assignen. Zeeeer ergerlijk. In de praktijk betekent dat als ik wil switchen, ik eerste de invoer moet kiezen (1 van die 4) en vervolgend ˇˇk nog op de knop audio-assign moet drukken tot dat HDMI langs komt wippen, al kijkend naar het display van de versterker. Dat ziet ie dus niet vanzelf, hij kijkt standaard naar analoge inputs (video en audio) bij SAT en TV. De BD/DVD kijkt wel als eerste naar HDMI.

Ik had liever een pure digitale versterker gezien, zonder enige vorm van analoge in of outputs, want dan zou het weer net zo easy zijn als de source kiezen op een TV.
Ik kan het in de handleiding op de website van Samsung niet vinden, maar wat wordt er ondersteund over de digitale S/PDIF (of TOSLINK) kabel?
5.1 PCM, Dolby (en zo ja, welke? TrueHD, AC3 tot 768kbps, ProLogic II?), DTS (DTSHD of gewone DTS tot 1536kbps)?

Sorry voor al die technische vragen, maar ik ben van plan deze set te kopen voor mijn HTPC en dan wil ik wel weten in welk formaat ik over de TOSLINK kan zenden :) En natuurlijk in welk formaat ik mijn dvd's en blu-rays moet back-uppen ;)