NZXT H1 Wit/Zwart

Specificaties Small form factor • 2 interne bays - Bekijk alle specificaties

NZXT H1 Wit/Zwart Review

JH34D 6 januari 2021, 1.622 views Product gekocht

NZXT H1 Wit/Zwart

Prachtige kast die een ITX systeem voor iedereen toegankelijk maakt. Wellicht wat aan de prijs, maar als je de AIO en PSU van de prijs afhaalt valt deze een stuk meer mee. Wel erg warm.

Pluspunten

• Strak uiterlijk
  • Meegeleverde PSU en AIO
  • Cable management al gedaan

Minpunten

• Warmtebron waar je u tegen zegt

Kwaliteit voeding Score: 4

Context

Na deze behuizing een tijdje (momenteel iets meer dan een maand) in gebruik te hebben wordt het eens tijd mijn mening hierover op papier te zetten. Ik heb deze eerst stock gedraaid voordat ik mijn huidige aanpassingen heb gemaakt. Hierdoor kan ik me beter uitlaten over wat nou echt heeft geholpen.

Bouwplezier

Bouwen in de H1 is lekker makkelijk. De stickertje leiden je een aardig stuk op weg (nadeel: Deze stickers laten vooral op de glasplaat vooraan residu achter), en een voorbereid moederbord leg je zo in de case. Paar dingen vastmaken, AIO er in monteren en je bent al bijna klaar. Ook je GPU leg je zo weg (tenzij deze erg dik is; verderop meer), kabeltjes er in en klaar is kees. Desnoods schuif je nog 2 2.5" SSD's in de drive cage, en boem, je build zit in elkaar. Door de prerouted power kabels zit je een stuk minder te kloten dan je normaal met een ITX build zou doen.

Het dichtdoen van de case wijst vanzelf en alles past perfect; pomptubes aan de kant houden, je AIO naar binnen klappen en vastschroeven. Vervolgens schuif je de zijpanelen er over heen en klik je je voor en achter paneel er in.

Inbouwmogelijkheden zijn redelijk prima, maar het is oppassen met de GPU: je videokaart moet binnen een van de opgegeven 305mm x 128mm & 265mm x 145mm specs blijven om nergens mee in de knoop te komen. NZXT geeft 2,5 slots aan als maximum dikte, en dit blijkt zo'n 54mm te zijn. Hou er rekening mee dat een GPU die "significant" (lees; meer dan 2 slots en een beetje) zich lastiger in de case laten leggen.

De H1 zelf

Misschien wel belangrijker dan het inbouwen, wat voor veel mensen niet meer dan een paar keer gebeurt, is het uiterlijk van de case. Het zwart getinte glazen voorpaneel oogt erg strak samen met de matte omhulzing, in mijn geval wit. De case past prima binnen iedere minimalistische setup, al helemaal als je geen RGB gebruikt.

De meegeleverde 140mm AIO is niet een model wat je kan kopen en heeft qua design wat weg van de M22: een pomp midden in het radiatorblok, maar dan dus 140mm en met een "saai" zwart pompblok welk je toch niet gaat zien. De waterkoeler levert performance op een niveau zoals ik dat zou verwachten van een 140mm koeler, en hier dan ook geen klachten. Ook de meegeleverde Aer P fan geeft op zich geen reden tot klagen.

Als laatste is er de meegeleverde PSU. 650W is relatief hoog als je kijkt naar SFX PSU's, maar zeker niet genoeg voor de mensen die hier een top of the line GPU in willen hangen... hoewel ik betwijfel of je een 3090 kan vinden die past, danwel genoeg koeling behaalt hierin. De PSU is in theorie te vervangen, maar research online toont aan dat je dan met een paar problemen zit:
  • De ingebouwde PSU heeft een non-standaard voorkant, waardoor de power ingang anders zit dan verwacht, zodat deze in het frame verzonken kan worden. Een andere PSU gebruiken vereist hierdoor andere schroeven en washers, zodat je je power aan kan voeren.
  • De meegeleverde kabels van andere PSU's hebben generieke lengtes, wat betekent dat je meer kabels weg moet zien te krijgen in deze toch wel ietwat krappe case.
  • Het gebruiken van de kabels van de case is niet aan te raden, hoewel het wellicht te doen is. NZXT zelf verkoopt helaas geen sterkere SFX PSU's.

Mijn configuratie

Ik draai als belangrijkste componenten een Ryzen 7 2700X, een Titan X (vervanger van mijn helaas overleden 2080ti, welke ook in deze case gebruikt is) en geen 2.5" SSD's. Dit laatste is belangrijk, want ik heb hierdoor de drive cage kunnen verwijderen om daar overige kabels weg te stoppen.

Verder heb ik aan de case het een en ander aangepast:
  • De Aer P 140mm fan is vervangen door een P14 van Arctic, welk een van de beste radiator fans blijkt te zijn. Enige nadeel is dat ik deze niet vastgezet kreeg op de radiator samen met het meegeleverde roostertje wat je kabels er uit houdt.
  • Ik draai 3 50mm fans als friction fit bovenin de achterkant van het GPU compartment als extra actieve exhaust.
  • De PSU fan is vervangen door een Noctua NF12x15

Koeling in de H1

De H1 is van zichzelf een relatief warme case. Je hebt intake door de gaten in de zijpanelen, en uitlaat door het achterpaneel met hetzelfde patroon. Voor je CPU gaat dit op zich nog, want de Aer P is toch al geoptimaliseerd voor luchtdruk, maar een GPU vindt dit minder leuk. Verwacht dus dat een GPU die veel power trekt ook relatief warm zal worden en wat harder zal blazen om deze warmte af te voeren.

Met deze reden ben ik dus al vrij snel tot de conclusie gekomen dat ik de case zonder zijn achterpaneel zou draaien. Dit is van vooraf toch niet zichtbaar en vergroot de hoeveelheid warme lucht die vertrekt. Hiernaast heb ik tegelijkertijd de 3 50mm fans toegevoegd die als friction fit er in passen. Deze staan met aangesloten op dezelfde poort als de met een https://tweakers.net/pricewatch/1596488/deepcool-fh-04.html. Ook zit hier de Arctic P14 in die ik niet heb vanwege klachten over de Aer P, maar omdat deze relatief goedkoop is en beter werk levert dan een Aer P.

Het vervangen van de PSU fan zoals ik heb gedaan zou ik echter niet aanraden. Naast het feit dat je garantie op de PSU vervalt, kan je helaas de fan alleen maar op vol vermogen laten draaien en moest er soldeerwerk bij te pas komen voor de connector, die mij proprietary lijkt. Ik had bij nader inzien toch liever de originel fan er in gehouden, ookal is deze soms iets luider.

Verder heb ik, zoals je wellicht al zag, een Arctic Accelero Extreme III op mijn Titan X geplakt. Deze koeler werkt perfect in de H1... omdat hij direct tegen de case aan drukt. Enige GPU die je in deze case wil doen zou ik aanraden dunner te houden dan de 54mm die deze koeler dik is, of je moet er van houden om de case met moeite dicht te doen en hopen dat er plastic is wat verder uitsteekt dan je fans.

De NZXT H1 is een prachtige case die prima te gebruiken is voor sterkere builds, maar qua koeling vooral voor de GPU weinig ruimte biedt. Het inbouwgemak is prima voor een ITX case, en ook de bouwkwaliteit is heerlijk voor de prijs.

De H1 zou ik vooral aanraden aan degene die zijn build in het zicht heeft staan en liever een kleine voetprint heeft. Qua koeling zijn er betere opties, en ook qua prijs of ruimte. Zoek je echter een case met een heerlijke minimale look, dan is dit je beste optie.

Heb jij ook een NZXT H1 Wit/Zwart?

Kijk uit !
Kan vlam vatten, om dit te verhelpen dien je 1 schroef los te schroeven.
Hier ben ik van op de hoogte, heeft mijn exemplaar geen last van
Nice. Moest even googlen wat AIO was. Maar check. All-in-One cooler :)
Alle NZXt H1's die sindsa Half Deecember in het kanaal zijn in de benelux Zijn al voorzien van de nieuwe schroeven. Dit kun je ook zien aan de sticker op de buitenkant van de doos en de kast zelf, paarse sticker met het icoon van een schroef. Geen zorgen dus :D !
Thanks voor je reactie, ik heb de kit ondertussen bij NZXT aangevraagd en ik vermoed dat die een dezer dagen binnen komt. Ik heb de H1 zelf sinds eind november staan dus deze heb ik helaas nog niet (ik heb de kast de dag voordat dit bekend werd in gebruik genomen...).

Dank voor je reactie in ieder geval!
je kunt de kit binnen 1 dag evt ook krijgen via je nederlandse reseller. Wij hebben spare kits op locatie liggen voor alle resellers, en dat weten ze :) !
Goed om te weten, maar ik heb geen zin om twee kits te claimen, zou egoïstisch voelen hahaha

Aangezien hij nog steeds prima draait heb ik er ook geen haast mee ;)
Mag ik vragen wat je voor de hele build kwijt was qua kosten :)
Goeie vraag, ik heb hem zelf op meerdere momenten vervangen dus het is een beetje een gokwerk.
Op het moment kost alles, exclusief de videokaart (niet meer te krijgen) rond de €1250 (en de PSU fan die ik dus afraad), wat de beschreven onderdelen zijn plus 2x16 GB HyperX Fury Black 3200MHz C16, een Samsung 960 EVO 500GB en Intel 660p 2TB. dit kan zeker goedkoper als je besluit dat je geen 2 m.2 slots wilt, maar ik houd van mijn pijlsnelle storage.

De Arctic P14 is momenteel echter slecht te krijgen (€16 ipv €6), en er is waarschijnlijk goedkopere RAM te vinden (ik heb deze in de aanbieding gekocht). Dus hier is wel het één en ander in te snijden. Voor meer vragen mag je altijd reageren of een dm sturen; ik ben hier gewoon open in en help je graag verder.

Complete build zou €1500 zijn in dit geval, de Titan X is tweedehands en heb ik voor een degelijke prijs kunnen over nemen.