Samsung QLED 55Q90R Zwart

€ 1.123,-
Specificaties 55" • Ultra HD • LCD • HDR • 2 tuners • 120Hz - Bekijk alle specificaties

Samsung QLED 55Q90R Zwart Review

Postman_Pat 6 januari 2021, laatste update op 11 januari 2021, 370 views Product gekocht

Samsung QLED 55Q90R Zwart

Na 12 jaar was onze pioneer kuro 37 inch wel aan vervanging toe. Uiteindelijk vanwege de ligging van onze woonkamer gekozen voor QLED.

Pluspunten

• Scherm helderheid
  • Beeld kwaliteit
  • one connect box
  • kleine bezels
  • mooie minimalistische remote

Minpunten

• geluid (maar dat weet je tegenwoordig)

Vervanging gezocht

Na ruim 12 jaar was onze LCD-tv (Pioneer Kuro 37") wel aan vervanging toe. Maar na 12 jaar is de markt wel enigszins veranderd. Waar bij de eerste aanschaf het eigenlijk ging tussen Plasma of LCD, en het formaat. Liepen we nu tegen de "nieuwe" wereld aan, LCD of LED of OLED.
Goed eerst maar eens reviews bekijken op internet, want naar de winkel gaan is toch wel een dingetje sinds dit jaar. :X
Hoewel van de herfst de winkels nog wel open waren en we toen ook wat impressies konden krijgen van de diverse schermen.
Dus op naar youtube en HDTVtest, TheTechGiant, Rtings etc. Genoeg te kijken

En wat moet ik kiezen

Oh fijn, wat wil ik hebben.....OLED/QLED/LCD
Pff de keuze is reuze. OLED moet je kiezen voor beste beeldkwaliteit was mijn indruk, maar met de QLED-serie van Samsung is , zeker bij de topschermen, de vergelijking lastig te zien. (jaja vloeken in de kerk voor OLED aanhangers).
Bij een collega een OLED scherm van philips gezien, mooi scherp beeld. Wel behoorlijk spiegelend beeld. Iets dat mij ook stoort bij de Pioneer die ik heb. Overdag tv-kijken is regelmatig een drama.

Na onze woonkamer situatie te hebben bekeken en wat topics op Tweakers.net, en youtube reviews te hebben bekeken, tot de conclusie gekomen dat ik geen OLED moet nemen.
De uitleg waarom? Onze woonkamer ligt vol op het zuiden, met 1 grote raampartij als achtergevel. En de TV staat er vlak naast 1 van die ramen. Wanneer ik de gordijnen dicht moet doen om te kijken is het nut van die raampartij mij ook onduidelijk, wij houden van een lichte kamer namelijk.
Tevens schijnt de zon , zeker in de zomer, gedurende een aantal uurtjes vol op het scherm wat niet goed is voor de OLED's.

QLED is our way to go

Okee, QLED it is, maar dan komt de volgende vraag. Welke? 60/70/80/90T of toch een model van 2019 (de R-serie), 4K of 8K? no-gap mount of toch ietsjes van de muur. Uhm de mijne komt op een voet te staan en niet tegen de muur, vooralsnog dan.
De 8K is nutteloos op dit moment. Er zijn totaal nog geen uitzendingen/films in 8K te vinden, althans niet op grote schaal. En de downscaling van 8K naar 4K schijnt ook niet denderend te zijn.
Prima 4K dus.

Het formaat dan. We komen van 37" dus alles is al stukken groter dan dat we nu hebben. Maar met stukken karton gesneden op de afmetingen was 65:" toch te groot, vonden wij. Okee, formaat is ook duidelijk. 55" dus.

Nu had samsung in modeljaar 2019 diverse modellen met een one-connect-box uitgerust, en in modeljaar 2020 was er nog maar 1, de 95T. Maar die lag toch wel buiten mijn gestelde budget.
Dan moet het er toch 1 van 2019 worden, de 85R of 90R. Maar waar vind je die nog? Gelukkig is daar tweakers.net en de price-watch.
En helaas de winkels gingen dicht vanwege de lockdown, dus naar een winkel om te onderhandelen ging hem niet worden.

Keuze gemaakt

Bij PlatteTV hadden ze (toevallig of niet?) van beide modellen nog een aantal op voorraad. Okee, via de chat kijken wat voor deal ik kan maken. Zowel de Q85R als Q90R waren allebei bijna even duur. Het besluit viel om te gaan voor de Q90R. Ze probeerden mij daar wel nog over te halen om voor de 95T te gaan, maar echt onderbouwen waarom lukte ze niet, behalve om te zeggen dat ie nieuwer was. Ik heb nog geprobeerd om te kijken of ze de 95T konden leveren voor de prijs van de 90R, maar helaas was dit niet mogelijk. Want dan was de deal snel gemaakt.
Uiteindelijk kon ik de 90R voor een hele mooie prijs geleverd krijgen.

Wachten duurt lang, maar wordt beloond

De TV werd op zich snel bezorgd, maar toch duurt 4 dagen tot levering dan erg lang. :+
Mijn kinderen stonden zich al te verheugen op het kijken van Disney/Netflix op het grote scherm. Op een dinsdag was het dan zo ver. Keurig per mail op de hoogte gehouden van in welk tijdsvak de bezorger kwam. En na bezorging de doos met TV in de woonkamer gezet. Wat is zo'n doos groot. ;)

Toen mijn vrouw thuis kwam de tv uit de doos gehaald en voet erop gezet en samen op de kast gezet. WHOOOOO wat een groot scherm.
CI+ kaartje erin, en de mediabox XL weg.(dan maar geen replay), Externe SSD eraan voor de opnames.
Aanzetten, en erg mooie afstandbediening koppelen. En spelen maar.

Instellen

Het instellen van de zenders was snel gebeurd. De "noodzakelijke" apps geinstalleerd (koters ook weer blij).
En dan de kleuren instellen naar smaak. (enkele settings van internet geplukt als mooi startpunt. En naar volle tevredenheid ingesteld.
Eerste indruk: mooie kleuren, goed scherp beeld, beetje te fel, dus de backlight wat verder teruggeschroefd. Na nog wat gefiedeld te hebben, nu (naar onze smaak) goed beeld.

Prima zwart waarden voor ons, mooie HDR en 4K uitzendingen van Netflix bekeken. Plus wat voorbeeld filmpjes van youtube op 4K bekeken.
Okee het geluid is misschien wat minder dan de pioneer, maar er is een DAC onderweg zodat ie kan worden aangesloten op mijn stereo.

WAUW. Wat een mega vooruitgang tov de Pioneer. En die was al goed. Maar toch zagen we nu dat die wel aan het verouderen was. Wel nog steeds prima beeld en scherp, maar nu is alles stukken beter te zien.

En nu na een 3 tal weken te hebben gekeken, zijn we helemaal gewend aan het beeld, en is het prima zoals het is. Groter hoeft van ons zeker (nog) niet.
Slechts 1 kabeltje naar de TV is ook wel een vooruitgang dan 3 HDMI-kabels. En die snelheid waarmee de samsung reageert is ook een verbetering tov de mediabox XL. Dat is een traag hok zeg. Jeetje, de enige functionaliteit die we soms missen is de replay-functionaliteit. Omdat we hier nog wel eens het (jeugd)journaal uitgesteld willen kijken of iets willen terugkijken. Maar daarom heb ik de SSD aangesloten en maken we daar gewoon geplande opnames van. Kunnen we toch nog uitgesteld kijken.

Heb jij ook een Samsung QLED 55Q90R Zwart?