HP Z27 (2TB68A4) Zwart

Specificaties 27" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • IPS • 8ms - Bekijk alle specificaties

HP Z27 (2TB68A4) Zwart Review

BelovedAunt 5 januari 2021, laatste update op 13 januari 2021, 456 views Product gekocht

HP Z27 (2TB68A4) Zwart

Fantastische bouwkwaliteit, super kleurweergave. In een compleet stille omgeving hoor je onder bepaalde omstandigheden een lichte piep, bij een helderheid van 80% of meer, of bij 25% of minder is dit helemaal weg. Totaal niet storend voor op kantoor, tijdens een call of als je muziek aan hebt staan.

Pluspunten

• Kleurweergave
  • Helderheid en contrast
  • Bouwkwaliteit
  • Bijgeleverde kabels

Minpunten

• High-pitched noise (niet in het nieuwe paneel)
  • Wiebelt een beetje
  • In de verste hoeken iets donkerder (niet in het nieuwe paneel)

Na lang twijfelen tussen een 43" LG 4K IPS, diverse Dell 4K IPS monitoren en deze HP Z27 4K IPS monitor heb ik uiteindelijk gekozen voor de HP Z27, waarom? Hierbij mijn oppervlakkige, beknopte review.

Meer pixels = meer beter
Voorafgaand aan deze monitor heb ik lang gewerkt op de Dell U2515H QHD, wat uiteraard al een fantastische monitor is. Echter stoorde ik me aan de hoeveelheid ruimte (pixels). Bij het bewerken van foto's, wireframing en ontwerpen van webpagina's kwam ik net iets te kort in zowel de hoogte als breedte. Dus, op zoek naar een nieuwe monitor...

10bit vs 10bit vs 8bit
Wie gaat het verschil zien tussen 10bit, 10bit (8bit+FRC) en 8bit monitor-panelen? Tot op heden zag ik het verschil niet doordat ik nooit goed had gekeken naar 10bit panelen. Dit is vergelijkbaar met het verschil zien tussen 1080p en 4K wat mij betreft, een wereld van verschil. Helaas kan ik je niet het verschil laten zien, dit zul je zelf moeten ontdekken. In de Tweakers Pricewatch kun je filteren op 10bit en dus kijken of jouw monitor dit wel of niet heeft. BenQ heeft over het verschil een fantastisch beknopt artikel over geschreven.

Het oog wil ook wat
De eerder genoemde keuzes waar mijn oog op viel lijken allen fantastisch, echter springt de HP Z27 er tussenuit qua vormgeving. De 43" LG 4K IPS monitor past, na lang puzzelen en meten in m'n werkkamer, niet op m'n bureau en de Dell monitoren zijn net iets prijziger dan de HP Z27. Na het uitpakken merkte ik direct dat de zware monitor-voet vrijwel geheel van metaal is, de rest is van hoge kwaliteit kunststof.

Achterzijde monitor, prachtig niet?

Praktisch
De MacBook Pro 15" mid 2015 is een werkpaard van jewelste en sluit via mini Displayport -> Displayport aan op de HP Z27. Hierbij heb je direct 4K 60Hz te pakken en kun je aan het werk. In hoogte verstellen, kantelen en draaien gaat super soepeltjes, vergelijkbaar met m'n (inmiddels verkocht) Dell U2515H monitor.
Het OSD is wel makkelijker in gebruik gezien de 'normale' knoppen op de HP Z27 beter reageren dan bijv. de 'touch' knoppen op de Dell U2515H.

Poorten aan onderzijde monitor

Poorten aan linkerzijde monitor

Met het oog op de toekomst
Een MacBook Pro 15" uit 2015 is een prima laptop, echter zal de Intel Iris Pro iGPU niet voldoende zijn om nog jaren mee te komen, zeker na de update van Catalina naar Big Sur gaat het op een 4K monitor allemaal iets trager en af en toe met horten en stoten. De HP Z27 monitor heeft voldoende features zoals USB-C charging om mijn toekomste laptop of MacBook te voorzien van stroom.

De negatieve punten
Lichte ghosting in de rechter- en linkerhoek onderin, nauwelijks merkbaar. Bij lichte oppervlakken is een ietswat donkere plek te zien rechtsonderin het monitor-paneel (zie foto's), gelukkig is dit helemaal in de hoek en stoort dit niet tijdens mijn werkzaamheden.

Zwart is zwart, hier is ghosting lichtelijk overdreven uitgebeeld, maar toch niet te zien

Enkel zo is de donkerdere vlek te zien rechtsonder

Tijdens het typen van deze review schommelt de monitor af en toe mee als ik op de spatiebalk ram. Dit heeft ook te maken met mijn tafel, echter schommelde mijn vorige monitoren allemaal niet zo hevig. Tijd voor een nieuw bureau?

Dit punt zal niet bij elk monitor hetzelfde zijn vermoed ik; mijn HP Z27 laat zich bij een helderheid tussen de 25- en 80% horen middels een lichte piep. Dit is enkel merkbaar als het compleet stil is in m'n werkkamer. Aangezien ik graag in volledige stilte werk zo nu en dan, is dit toch wel storend.

2021 11 jan - 16:00: De lichte piep is inmiddels vele malen luider geworden en is op geen mogelijkheid meer weg te krijgen. Ik neem z.s.m. contact op met HP om dit op te lossen. Verder is de monitor piekfijn in orde en werk ik lekker door met m'n koptelefoon op om de piep (coil whine?) weg te drukken.

2021 11 jan - 22:02: Inmiddels contact gehad met HP, ze sturen mij een nieuw paneel, echter is deze niet op voorraad. HP kan op dit moment ook niet zeggen wanneer en of het uberhaupt op voorraad komt. Even afwachten dus.

2021 13 jan - 17:23: Een nieuw paneel is binnen, bezorgd door UPS. Inmiddels ook aangesloten en alle problemen zijn verholpen. Geen piep/ruis/geluid meer en de donkere 'vlek' is op geen enkele plek zichtbaar, ook niet in de verste hoeken.

Heb jij ook een HP Z27 (2TB68A4) Zwart?