Roccat Vulcan 121 AIMO (Qwerty US, Titan Switch Tactile)

€ 109,-
Specificaties Bedraad Qwerty met Titan Switch Tactile switches - Bekijk alle specificaties

Roccat Vulcan 121 AIMO (Qwerty US, Titan Switch Tactile) Review

pikuba 5 januari 2021, laatste update op 6 januari 2022, 300 views Product gekocht

Roccat Vulcan 121 AIMO (Qwerty US, Titan Switch Tactile)

Ik gebruik dit toetsenbord nu 2 weken en ben er zeer tevreden mee. De toetsen hebben weinig kracht nodig om ingedrukt te worden maar ook weer niet zo weinig dat je per ongeluk typt als je vingers op de toetsen rusten. Zie volledige review voor ervaring na 1 jaar gebruik

Pluspunten

• tikt zeer prettig
  • voelbare en hoorbare feedback maar stuk minder luid dan blue switches
  • ziet er strak uit
  • goede bouwkwaliteit
  • voor 99 euro erg goede prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• software issues?
  • input lag?

Hiervoor had ik een sharkoon toetsenbord met Kailh Blue switches maar tijdens de blackfriday sale zag ik dit prachtige toetsenbord voorbij komen voor 99 euro en was ik direct overtuigd. de feedback van de toetsen is duidelijk te voelen en te horen maar toch en stuk zachter en prettiger dan de Kailh Blue switches.

De afwerking van dit toetsenbord is zeer netjes en ook de bouwkwaliteit voelt solide aan.
Wat de RGB verlichting betreft durf ik te zeggen dat dit een van de mooiste toetsenborden op de markt is, mede omdat de keycaps alleen bovenop de switches zitten waardoor de verlichting veel zichtbaarder is.

Met de swarm software van Roccat is het mogelijk om de helderheid van de verlichting lager te zetten (of uit te zetten) en kan je de kleur aanpassen voor het hele toetsenbord, per toetsengroep (bijv: numpad, F keys of WASD) of zelfs per toets hoewel dit de eerste keer even puzzelen kan zijn.

Edit '20-11-2021':
Ik heb het toetsenbord nu bijna een jaar in bezit en mijn mening is van zeer positief langzaam afgebouwd tot redelijk teleurgesteld. De eerste maanden van gebruik waren probleemloos maar al vrij snel ontstond het probleem dat sommige toets aanslagen dubbel geregistreerd werden (met name de 'T' toets). Dit vond ik acceptabel gezien ik hier weinig last van had maar helaas gebeurde dit steeds vaker en bleef het hier niet bij.
Zo kreeg ik gratis en voor niks willekeurige input lag (als ik het een naam moet geven). Dit houd in dat het toetsenbord af en toe op compleet willekeurige momenten geen enkele toetsaanslag registreert voor +- 2 seconden of als ik op dat moment net een toets indruk blijft deze toets gedurende deze tijd hangen (niet fysiek, alleen de input). Vrij irritant, vooral omdat het steeds vaker gebeurd en het liefst met de 'pijltoetsen', 'backspace' of 'enter'.

Voor 99 euro verwacht ik een stuk meer, vooral omdat het toetsenbord normaal gesproken tegen de 150 euro moet kosten. Momenteel heb ik contact met de Roccat customer support en indien hier iets nuttigs uitkomt zal ik dat hieronder plaatsen, dit toetsenbord raad ik ieder geval niet (meer) aan.

Edit '06-01-2022':
Na geen succes gehad te hebben met de customer support van Roccat heb ik het toetsenbord onder garantie geretourneerd.

Heb jij ook een Roccat Vulcan 121 AIMO (Qwerty US, Titan Switch Tactile)?

Heb jij toevallig ook een muis van Roccat ?
Ik had de Roccat Kone Aimo die maar matig beviel, welke ik uiteindelijk heb geretourneerd.
Die was niet erg nauwkeurig en een knop die ik herhaaldelijk per ongeluk indrukte met mijn duim.

Dat gezegd hebbende, ik vind de Roccat producten nog steeds prachtig om te zien, maar ben huiverig nu om dit toetsenbord te bestellen. Ze zien me aankomen bij de webshop, 2e product van 't zelfde merk, waarvan ik al een product heb geweigerd.

Er is nu wat tijd overheen sinds jij dat toetsenbord hebt gekocht, met een pistool op je hoofd : noem een minpunt :)

[Reactie gewijzigd door Spinner op 19 februari 2021 20:13]

Ik heb geen muis van Roccat maar gebruik nog steeds mijn trouwe sharkoon sgm1 muis. Ik zat er wel over na te denken om inderdaad gelijk een Roccat muis bij het toetsenbord te kopen maar gezien de gemixte reviews voor ongeveer elke muis die ze verkopen heb ik toch maar geen muis gekocht.

Verder zou ik echt geen minpunt kunnen noemen van het toetsenbord maar met een pistool op het hoofd zou ik dan zeggen de "lijntjes" op de toetsen 'W', 'F', 'J', 'num-5' waaromheen zich makkelijk een klein beetje vuil verzameld maar dit is eenvoudig schoon te maken.
Oh en ik heb een aparte polssteun (HyperX HX-WR) maar mocht je van plan zijn de meegeleverde polssteun te gebruiken dan zou je het misschien als nadeel kunnen zien dat deze zeer laag is.
Ik ben ieder geval zeer tevreden met het toetsenbord :)

[Reactie gewijzigd door pikuba op 19 februari 2021 22:00]

Je kan zo sales manager worden bij Roccat :)
Ik ga 'm bestellen, die polssteun kan ik inderdaad ook wel vervangen als die me niet bevalt.
Bedankt voor het prompte antwoord. :)
Orderoverzicht
Roccat gaming toetsenbord Vulcan 121 Aimo Tactile Switch (Zwart)
124,99
Je bestelling wordt bezorgd
woensdag 3 maart 2021

................
je zal er geen spijt van krijgen (denk ik :P )
Hoe gaat het nu met dit keyboard bij jullie beide ? :)
Ik hoorde dat @Spinner wat probleempjes had.

Ik heb nu ook interesse in dit bord, maar ben wel benieuwd naar de duurzaamheid.
Ik hoor / zie gemixte dingen op het net.

Ik vind hem erg mooi.
Mijn toetsenbord bevalt nog steeds erg goed hoewel ik toch een kleine opmerkingen heb wat betreft de betrouwbaarheid.

Het toetsenbord begon na 6 maanden af en toe de toetsaanslag op de T toets niet meer te registreren. Nadat ik de T toets 2 weken later toch maar eens van het toetsenbord haalde en deze er weer op deed werkte hij echter weer zoals het hoort. (toetsenbord is niet vies en zat ook geen vuil onder de T toets o.i.d.)

Ik zou dit niet te sterk meenemen in je keuze van een toetsenbord en raad dit toetsenbord dus ook nog steeds aan.
Dank voor je reactie !
Ik heb nu ook een zelfde soort klachten, bij is de A toests vaak niet aanspreekbaar bij het indrukken van de W toets.....
Nogal lastig in games.
Als ik 'm nog moest kopen, zou ik een ander merk kiezen.
Het is nog steeds heel mooi, maar dubbele aanslagen, soms de W niet registeren (los laten en opnieuw indrukken is helaas elke dag nodig)
Ook bedankt voor jouw reactie !

Ai, dat is wat minder.
Dan blijft mijn ''Ik hoor / zie gemixte dingen op het net.'' dus nog steeds waar haha

... de twijfel slaat weer toe.