Apple iPad Air (2020) Wi-Fi 64GB Grijs

€ 664,34
Specificaties 10,9" • 2360x1640 • 64GB • IPadOS 14 - Bekijk alle specificaties

Apple iPad Air (2020) Wi-Fi 64GB Grijs Review

Richardo1992 5 januari 2021, 1.854 views Product gekocht

Apple iPad Air (2020) Wi-Fi 64GB Grijs

Na ruim 17 jaar alleen maar Samsung telefoons en tablets te hebben gehad, was het tijd om mijn 7 jaar oude Samsung Galaxy Tab S 10.5 te vervangen door deze IPad Air 2020 Wifi Grijs.

Pluspunten

• Accu
  • Snelheid
  • Geluid
  • Opladen

Minpunten

• Scherm
  • Face ID

Uiterlijk & bouwkwaliteit
Met het uiterlijk is niets mis. Deze IPad heb ik aangeschaft bij de MediaMarkt in Arhem. Het uiterlijk lijkt heel erg op de veel duurdere IPad pro en heeft dezelfde rechte zijkanten als de IPhone 12 Pro. Na de IPad van het standaard hoesje af gehaald te hebben, is het een stevige tablet met een erg mooie afwerking. Je hebt wel degelijk een premium device vast.

Prestaties & accu
Om iets over de prestaties te kunnen zeggen is het belangrijk om aan te geven wat mijn doel is met deze tablet. Waar sommige mensen een tablet gebruiken als pc vervanger, ben ik zelf nog een PC en laptop gebruiker en zal een tablet niet snel verkiezen boven mijn laptop om documenten te gaan verwerken. De tablet is bij mij vooral een device om op de bank een filmpje te kijken, wat te Netflixen, een spelletje te spelen of de krant te lezen. Voor ieder van deze activiteiten is de tablet meer dan snel genoeg. De Ipad wordt niet warm en gaat meerdere dagen mee op één accu. Wat dat betreft ben ik super tevreden.

Ergonomie
Voor het werken aan een bureau zal het vast een prima laptop zijn. Voor het zitten op de bank waarbij je de tablet vast houd, dan merk je dat het apparaat vrij zwaar is. In vergelijking met een Samsung tablet of een Ipad Air 2, maakt het geen verschil. Dat is inherent aan het formaat van het device. Ondanks de dunne randen is het heel goed te doen om een Facetime gesprek te voeren zonder constant met je duim voor de camera te zitten. Daarom is de Ergonomie voldoende maar niet super goed!

Camera
De camera zit erop voor de sier, of om even kort iets te laten zien aan iemand op Facetime. Maar echt mooie foto's maakt deze niet. Zeker niet als het een klein beetje donker is, dan krijg je gelijk heel veel ruis. Mijn Samsung Tablet van 7 jaar oud deed dat ongeveer net zo goed. Een galaxy S9 of Iphone 12 Pro zijn wat dat betreft echt van een andere planeet.

Geluid
Net als de Iphone 12 Pro, is het geluid van dit apparaat echt verbazingwekkend. Zelfs op youtube een dolby Atmos demo geluisterd en ook dat effect (tot op zekere hoogte) is hoorbaar. Bassen klinken goed, het geluid is niet schel en toch zijn stemmen goed te verstaan.

FaceID - TouchID
Deze IPad beschikt over TouchID, een snelle scanner die ook snel je tablet ontgrendeld. Het probleem is allen, omdat de voorkant vierkant is, en je de tablet of 4 manieren kunt gebruiken, ben je continu opzoek naar waar de knop zich bevind. Daarnaast, door het gebruik van een case kun je de knop niet zien en voelt het alsof je onder een hoek je vinger moet scannen. Het werkt en het is snel. Maar als ik het vergelijk met FaceID op mijn Iphone 12 Pro, dan denk ik dat Apple er beter aan had gedaan om FaceID in deze IPad te bouwen.

Beeldscherm
8)7
Deze heb ik bewust tot het eind bewaard. Wat een waardeloos beeldscherm zit erop deze tablet. (PS. volgens mij is dit het zelfde scherm als de PRO) In de winkel lijkt het heel wat, de helderheid staat hoog en dat verbloemt heel veel. Door de helderheid krijg je een wow effect en daardoor is de tablet goed te gebruiken in zonlicht.

Waarom ben ik dan toch zo negatief over het beeldscherm?
Ik gebruik de IPad veel in de avond en ik bekijk veel geschoten foto's van mijn systeemcamera op de IPad en als ik het scherm dan vergelijk met de Samsung Galaxy Tab S 10.5 (Met Amoled display) dan werkt deze 7 jaar oude tablet gewoon beter. Zwart is echt zwart (Zeker tijdens een film kijken is het heel erg storend op de IPad) kleuren spatten bij de Samsung van het scherm af en foto's komen er echt op tot leven.

Nou heeft Apple het gebruik van OLED nog niet helemaal onder de knie, ook m'n Iphone 12 Pro heeft issues met de OLED schermen. Dit betekend wel, dat als mensen mij vragen of de IPad z'n geld waard is, ik eerst vraag waarvoor je de tablet gaat gebruiken.

1. Ga je de tablet gebruiken tijdens daglicht en voor het gebruik van zakelijke toepassingen. Dan zeker een Ja, en dan is de prijs ook nog wel te rechtvaardigen.
2. Ga je de tablet gebruiken voor foto/video en wil je eventueel nog de camera gaan gebruiken voor een simpele foto, dan denk ik dat je beter verder kunt kijken naar een Samsung tablet.

Heb jij ook een Apple iPad Air (2020) Wi-Fi 64GB Grijs?

Ik heb zelf de iPad Pro (2020), ook komende van een Samsung tablet, maar herken me niet in jouw kritiek op het scherm. Ik vind het scherm juist maar weinig onderdoen voor een oledscherm, Apple staat er ook om bekend de goede LCD-schermen te bieden. Zwart is inderdaad niet helemaal zwart, maar de minimale helderheid van het scherm is voor mij persoonlijk wel prima (laag genoeg om mij er niet aan te storen). Nu zie ik in de Tweakers-reviews van beide apparaten dat de resultaten van de schermtests uiteenlopen, waaruit blijkt dat het scherm van de Pro (2020) daadwerkelijk anders (beter) is dan de Air (2020). Dus jouw stelling dat de schermen gelijk zijn lijkt niet te kloppen.
Kleur van een oledscherm is een kwestie van persoonlijke voorkeur. De kleuren die een Samsung-tablet standaard weergeeft zijn verre van realistisch. De kleuren op het iPad-scherm zijn waarschijnlijk veel natuurgetrouwer, maar zien er daardoor ook minder mooi uit (subjectief). Als je de Samsung op RGB-kleurruimte instelt zal het verschil al beperkter zijn. Wie houdt van de hoge kleurverzadiging van oleds zal dus inderdaad bij een concurrent meer vinden wat hij zoekt.

Verder een prima review! Bovenstaande is dan ook geen kritiek maar een aanvulling voor andere lezers. Mijn eigen afweging om niet meer voor Samung te kiezen was dat de accu van mijn Tab S2 na twee jaar al versleten was, met ook veel battery-drain in standby. De iPads hebben hier geen last van.

[Reactie gewijzigd door Rabbithole op 13 januari 2021 12:15]

Lijkt mij onwenselijk als de kleuren van het scherm spatten bij foto's bewerken. De nieuwste ipads lijken in ieder geval over nauwkeurige kleurweergave te beschikken. Juist dit is misschien een nadeel bij het bekijken van foto's terwijl je samsung oled kleuren gewend bent. Dus dit 'minpunt' dat je noemt is best subjectief denk ik.
Props voor Apple om bij natuurlijke kleuren te blijven terwijl deze mogelijk dus saai kunnen overkomen.
Tip voor je beeldscherm: zet truetone uit! Dat maakt een wereld van verschil.
Mijn verbaasd het dat je erg positief bent over het geluid. Ik vind dat juist het minste aan de iPad. Zelf heb ik geen ervaring met andere tablets maar ik vind het hol en plat klinken. Ook laat het de achterkant trillen. Je kan voelen dat de boxjes geluid produceren.