Motorola Milestone XT720 Zwart Review

MisterMack 1 augustus 2010, laatste update op 2 augustus 2010, 1.808 views

Motorola Milestone XT720 Zwart

Pluspunten

• 8mp camera + xenon flash
  • 720p video opnames
  • HDMI kabel meegeleverd
  • 3G / wifi /gps / bluetooth
  • Beelscherm kleur en helderheid
  • Beeldscherm aanraking
  • Android 2.1

Minpunten

• Accu duur

Intro

Het is zondag ochtend en ik heb net besloten om mijn allereerste review ooit te schrijven. Ik zal best wel een aantal zaken vergeten, maar ik zal mijn best doen om zo volledig mogelijk te zijn. Ik heb namelijk nog heel even zitten twijfelen deze telefoon aan te schaffen, omdat ik nergens gebruikers-reviews heb kunnen vinden. Maar ik ben zeer te spreken over de XT720, dat ik het 't waard vond om mijn ervaring te delen. Ik heb namelijk veel reviews gelezen op tweakers.net over andere producten en er veel baat bij gehad bij mijn aankoop van andere producten. Bij deze wil ik iets terug doen voor de mensen die mij hebben geholpen door de moeite te doen een review te schrijven.

Ik heb ongeveer een maand reviews en previews gelezen, demo-modellen in de winkel vastgehouden, eigenlijk van alles gedaan om een nieuwe mobiel te vinden die voldoet aan mijn eisen, zonder er belachelijk veel voor te betalen. Mijn vorige telefoon was een Sony Ericsson W995. Deze had een goede camera (8mp), groot geheugen (8GB) en het belangrijkste was dat ik geen touchscreen wilde. De enige telefoon waarbij de touchscreen lekker werkte, was de Iphone en die vind ik veel te duur.
Ik heb gekozen voor de Motorola Milestone XT720. Ik heb nog nooit een Motorola telefoon gehad en had eerlijk gezegd bij het filteren van merknamen op websites nog nooit Motorola aangevinkt als mogetelijke opvolger voor mijn SE. Eigenlijk kwam ik er per ongeluk achter dat de Milestone een opvolger had gekregen en dat deze in die week in de winkel was komen te liggen. Voor de SE had ik een Nokia N82 met xenon-flitser. En de foto's die ik met die telefoon maakte, was ik van onder de indruk. Toen dat ik..... Ik wil weer een telefoon met goede camera en xenon-flitser. Ik ging zoeken met google naar xenon flitser en voila: Milestone XT 720. toen de rest van de specs gelezen en toen besloten om hem online te kopen bij PDAshop.nl (perfecte service by the way!). Ik heb deze telefoon sinds 2 dagen.

In de doos

De XT720 wordt geleverd met usb-kabel en zo'n losse stopcontact stekker. Omdat Motorola deze telefoon wil profileren als camera phone en video opnames in hd kwaliteit, wordt er ook een hdmi-kabel meegeleverd. Verder nog oordopjes inclusief een reserve setje van die vieze kriebel hoesjes voor om de dopjes heen. Batterij en achterklepje. 8 GB micro-sd zat al in de telefoon. En niet te vergeten de Franstalige snelstartgids. Er wordt geen cd met drivers en/of software meegeleverd.

Degelijkheid

Het eerste wat opvalt is de degelijkheid. Werkelijke degelijkheid moet nog bewezen worden, maar hij voelt echt stevig aan. Alleen in het midden van de achterklep is ie een beetje in te duwen, maar in de praktijk zul je nooit je telefoon nooit zo vasthouden dat deze speling een probleem wordt of de oorzaak van vele toekomstige problemen. De verbreding aan de rechter onderkant benadrukt niet alleen de camera functies van het toestel, het zorgt er ook voor dat je je telefoon altijd in 1 keer goed uit je broekzak haalt en geeft een extra grip en voorkomt het per ongeluk indrukken van de camera knoppen.

Features

Ik vind de interface er goed uitzien. Er is de mogelijkheid om levende achtergronden in te stellen en een aantal meegeleverde widgets, maar het standaard aanbod is zeer beperkt. Nuttige widgets zijn die voor energiebeheer en taakbeheer. De batterij is niet zo heel goed, dus zelf een beetje in de gaten houden dat er niet onnodig veel prik wordt verspild, kun je uitzetten wat niet gebruikt wordt (type verbindingen, apps en achtergrondprocessen). Volgens mij is Motorola's eigen navigatie programma MotoNav het enige in het menu van de telefoon dat niet standaard Android is. MotoNav is een trial, dus ga ik niet voor betalen, nu google navigatie (als beta) in NL te gebruiken is.
De Android market zit vol met (gratis) apps, dus alles wat je mist kun je daar vinden.
Ondanks dat deze telefoon "maar" een 550 mhz processor heeft en maar 256 mb, is deze telefoon echt niet langzaam en alle animaties gaan lekker vloeiend. Met de taakbeheer kunt je ook met 1 druk op de knop alle apps die nog draaien op de achtergrond uitschakelen. Hij draait op android 2.1 in tegenstelling tot bijv de SE X10 die een oudere versie draait omdat die minder accu slurpt en soepeler draait volgens SE.
Tethering is ook mogelijk met de gratis app PDAnet.
Toen ik de telefoon met een pc met Win XP verbond met de usb kabel installeerde hij direct drivers en een programma om een aantal zaken te synchroniseren met de pc. Dit ging echter niet zo gemakkelijk op mijn laptop die draait op Win 7 32-bit. Drivers en software moest ik zelf naar op zoek op de site van motorola. De sync software die ik zelf heb moeten downloaden is ook anders dan de software die volautomatisch werd ge´nstalleerd op de Win XP machine.
De telefoon heeft aan de bovenkant een 3,5mm mini jack aansluiting voor de koptelefoon. De meegeleverde oordopjes zijn niet slecht, maar als je net als ik waarde hecht aan goed geluid,. dan heb je de keuze om elk willekeurig setje oordopjes te kunnen gebruiken.

Bellen

Apple zegt dat alle telefoons last hebben van de death grip, dus dat heb ik ook direct getest. Ik heb de telefoon op verschillende manieren vastgehouden, maar er ging geen streepje signaal verloren. De stemkwaliteit is goed en helder te noemen. Kan tevens vrij hard en bij mij staat ie niet op maximaal volume in tegenstelling tot mijn vorige telefoons. Ook de speaker aan de achterkant is goed te noemen. Gaat vrij hard en het geluid is goed gebalanceerd (voor een mobieltje!).

Beeldscherm

Het beeldscherm heeft genoeg pixels om video's en websites er goed uit te laten zien. Het is helder, kleuren zijn zoals dat heet natuurgetrouw en in veel light nog steeds zichtbaar. In de volle zon is drama, maar dat is bij alle mobieltjes zo. Beschermfolie zit er nog steeds op, dus ik verwacht dat het zonder folie alleen nog maar beter wordt. Het zelfde geldt voor het aanraken van het scherm, hij reageert prima en zal alleen nog maar beter worden als de folie er af is. Het zelfde is van toepassing op de vier aanraak knoppen (opties,home,terug en zoek) onder het scherm.

Camera/Video

Heb een paar foto's gemaakt en de xenon flitser zorgt voor heldere, scherpe foto's en minder last van rode ogen. Een hele verbetering in vergelijking met de SE W995 die ik hiervoor had. Die had ook 8 mp camera, maar maakte alleen buiten goede foto's door het ontbreken van xenon flash. De XT 720 maakt zowel binnen als buiten goede foto's.
Ook de filmpjes die ik heb opgenomen in hd kwaliteit, zien er geweldig uit op de telefoon zelf. Als ik de telefoon rechtstreeks verbindt met de meegeleverde hdmi kabel is het nog heel goed te pruimen. Ik schok me wezeloos toen ik de kwaliteit zag van heel dichtbij toen ik de telefoon verbond met de tv (82cm full hd). Maar toen ik op verder weg op de bank ging zitten en het besef kwam dat deze film was opgenomen met een telefoon, was ik toch wel onder de indruk. Als je het niet fullscreen afspeelt, heb je echt goede filmpjes voor op bijv. youtube.

Accu

Na ongeveer een uur was ie opgeladen (volledig uitgeschakeld) en heb ik veel zitten spelen met de telefoon. Internetten en apps installeren (3g en wifi), tijdens het peukie roken buiten even een rondje lopen om de navigatie te testen (gps), email checken, sms, bellen en foto's maken met flits. Alles gedaan met die telefoon om te testen hoe lang de batterij meegaat.
En dat viel tegen. Je zou denken dat fabrikanten hun best doen om de accu duur te verlengen om zo de concurrentie voor de te blijven. Zeker nadat er zoveel gezeur was om de accu duur van de vorige milestone. Maar van deze accu ben ik zeker niet onder de indruk. Net als alle andere touchscreen smartphones overdag gebruiken en 's avonds in het stopcontact.

Het enige waar ik minder over te spreken ben is de accu. Voor de rest ben ik erg tevreden over mijn aankoop en zal hem aanraden aan iedereen die mij ernaar vraagt.

Heb jij ook een Motorola Milestone XT720 Zwart?

goeie review. Herken veel dingen. Hierook mijn 1e reactie op Tnet. Ik heb m ook. Dit keer niet via pdashop, maar via belsimpel. ging prima.

Batterij
De batterijduur van de meeste PDA telefoons is een drama. Bij de HCT tytnII had ik zo'n dikke batterij erbij gekocht via PDA shop, maar dat ziet er niet uit. Was overigens wel handig met de (Mc Guider) navigatie op sd kaart.
Paar dagen geleden moest ik voor t eerst sinds jaren weer een lange afstand met de trein. Na 2 uur spelen met allerlei applicaties was de batterij wel op, maar ja toen was ik ook al bijna weer thuis. Ach ja...maar thuis, op kantoor of in de auto...meestal kun je m wel ergens laden.

Foto's en filmpjes.
Op voorhand een van de zaken om voor dit toestel te gaan.
Dat installeren voor foto en video ging met windows 7 bij mij allemaal vanzelf en goed. Duurde vrij lang. Dan nog een extra programma installeren...
Synchroniseren met muziek, video en filmpjes gaat dan wel vrij snel.

Tel . synchroniseren voor mail zoals bijv. google en yahoo gaat overigens ook goed.

Heb al n paar filmpjes op de beamer bekeken.
Ik zal proberen deze week foto's en filmpjes (of links naar YouT) erop te zetten. O.a. een met iphone3gs vergelijking; zelfde filmpje. 's avonds laat gemaakt op een terras.

Heb ook de gemaakte filmpjes bekeken op tv(94cm) en via de hdmi kabel van telefoon naar de beamer (over schrikken gesproken, maar wel humor)

Degelijkheid:
Zoals bovenaan beschreven ervaar ik het tot nu toe ook.

beeldscherm:
De 4 onderste knoppen (instellingen, home, terug en zoekfunctie) raak je nog wel redelijk makkelijk aan als ie uit standby is. Kan ook door mijn onhandigheid komen.
Overigens heb ik de standby tijd vrijwel direct verandert. .Die stond volgens mij ingesteld op 15 sec. ("Geluid en weergave" >' Time-out scherm')

Apps
Een aantal applicaties die ik tot nu toe uit de market gedownlaod heb: Friendcaller, gofitness, handcent sms, scorecenter, Pinball (geinig flipperspel), ultimate stopwatch, wikimobile. Heb ze nog niet eens allemaal gebruikt.
Vh weekend 's nachts van een verjaardag naar huis gefietst. De gedownloade 'runkeeper' aangezet. Kun je zien welke route je (hard)gelopen hebt of gefietst in dit geval, de afstand, snelheid.

O.a. Hyves en Twitter werken er prima op. Vindt de locatie vrij snel als je dat er bij wilt plaatsen. Bij twittergebruik : Als je (veel) in de auto zit regelmatig refreshen voor files (anwb) en flitsers (o.a. flitsservice _/-\o_ ) is aan te raden.
De googlemaps snapte ook snel wat de bedoeling was. (m.a.w. gps antenne werkt snel.)

Wellicht binnekort bij de update nog wat toevoegingen. (En foto's dus)
Mooie review! De accuduur is inderdaad een punt van aandacht, maar misschien zou het fijn zijn als je de exacte accutijden erbij vermeld. Verder een paar foto's om het een en ander te verduidelijken en het is wat mij betreft helemaal af ;)
Goeie review, hou er wel rekening mee dat je accu nog beter wordt na een aantal keer te zijn opgeladen. Ik zelf heb de normale milestone en 2 dagen haal ik nu wel.
Ja grappig dat djeepie1 dat zegt;
Het eerste dat ik veranderde was ook de time out van het scherm. Je hebt een nieuwe mobiel, wat altijd ff wennen is. Maar je krijgt niet eens de kans om na te denken waar je naartoe moet of het onderschrift van een setting te lezen.

over de accu;
Bij super intensief gebruik, zoals de eerste dag dat je 'm hebt (boys with toys!), dan gaat ie echt niet lang mee.
TIP: Zet taakbeheer (snelkoppeling) en energiebeheer (widget) op je homescreen, bijv naast de button voor email en browser als geheugensteun. Het is ff wennen maar als je jezelf aanleert om apps uit te schakelen na het afsluiten en zaken als wifi/bluetooth/gps pas inschakelen als je ze daadwerkelijk gebruikt, win je er een paar uur accu mee.
En de helderheid van het scherm een tikkie lager helpt ook!

Oja... Geen push email, maar zelf af en toe sync doen om te checken voor nieuwe berichten is ook een manier.

Misschien nog een paar tips van anderen en dan halen we de 2 dagen zonder opladen wel!! :*)
En dan heeft deze mobiel geen minpunten meer wat mij betreft!!
Ik heb m ook (zie andere review) en ik heb HELE slechte radio ontvangst. Kunnen jullie eens je eigen ontvangest testen?