Panasonic DP-UB424 (Zwart) Review

NonameLSR 4 januari 2021, 680 views Product gekocht

Panasonic DP-UB424 (Zwart)

Mooie compacte Blu-ray smart mediaspeler

Pluspunten

• Compact
  • Gebruiksvriendelijk
  • Stil
  • USB 3.0 aan de achterzijde
  • Uitgebreide HDR ondersteuning

Minpunten

• Traag met opstarten/ aflsuiten
  • Gebrek aan display soms een gemis
  • Weinig indicatie aan de voorzijde dat hij aan staat

Geluidskwaliteit Score: 4
Fijne compacte Blu-ray speler met diverse native smart functies zoals Netflix en Prime video en Youtube. We hebben deze speler nu een goed jaar geleden gekocht nadat onze vorig blu-ray speler de geest had gegegen. We waren op zoek naar een goede speler met 4K compatibiliteit voor rond de €250,-. We hebben gekozen voor deze speler vanwege de goede beeld- en geluidskwaliteit en de eenvoudige smartfuncties zoals Netflix en Prime video. Deze speler heeft een vrij eenvoudige bediening en een direct Netflix knop wat erg fijn is (want nu hoef ik niet duizend keer aan mijn moeder uit te leggen waar Netflix zit).

De ondersteunde HDR protocollen zijn vrij uitgebreid. De HDR functie bevorderd vooral in donker scenes het contrast tussen licht en donker. Dit maakt dat een donkere scene donker oogt maar toch alles nog goed te zien is. Dit is goed te zien wanneer er bijvoorbeeld maanlicht door de bomen schijnt, zonder HDR is het een beetje een blurry geheel terwijl je met HDR duidelijk de stralen door de takken kunt zien.

Bij ons is de blu-ray speler aangesloten op een vrij uitgebreide receiver waardoor het volgende minder van belang is, maar het is erg handig dat er 2 HDMI uitgangen op zitten. De eerste aansluiting is voor video en audio, de andere alleen voor audio. Deze opties kan handig zijn wanneer je de tv en receiver apart van elkaar wil aansluiten, of de audio ook in de rest van het huis wil afspelen met een tweede receiver.

Als ik een nadeel moet noemen dan is het dat hij relatief traag is met opstarten, afsluiten en wisselen tussen bronnen (optische schijf naar smart functies bijvoorbeeld). Tijdens normaal gebruik is hij echter vlug genoeg en normaliter bedien je dit apparaat tussendoor natuurlijk nauwelijks. Hierdoor is het meer een kleine irritatie dan een echt zwakte punt.

Een ander nadeel is dat je aan de voorzijde slecht kunt zien of het apparaat aan staat. Aan de voorzijde zit een klein LEDtje maar deze valt niet direct op en door het gebrek aan een LCD display kun je het ook minder goed zien. Hierdoor blijft het apparaat soms onnodig aanstaan als een CD of andere muziekbron klaar is. Dit wordt overigens gecompenseerd doordat de speler na 180 minuten niet bedienen uit zichzelf uitschakelt. Dit is normaal lang genoeg alleen bij bijvoorbeeld the lord of the rings en avatar is dit redelijk krap.

Al met al een kwalitatief goede blu-ray en mediaspeler en hiermee een goede aanvulling op je multimedia setup. Zeker wanneer je net zoals ons geregeld nog een blu-ray kijkt dan is het beeld aanzienlijk beter dan wanneer je bijvoorbeeld een PS4 gebruikt als optische drive.

Heb jij ook een Panasonic DP-UB424 (Zwart)?