1 review

Krups Intuition Preference EA8738 Zwart

€ 649,99
Specificaties Gemalen koffie, Koffiebonen-machine - Bekijk alle specificaties

Krups Intuition Preference EA8738 Zwart Review

coinman63 4 januari 2021, 2.301 views

Krups Intuition Preference EA8738 Zwart

Al met al een fraaie machine die eenvoudig te bedienen en reinigen is en lekkere koffie zet met of zonder melkschuim.

Pluspunten

• Fraai uiterlijk
  • Eenvoudige bediening
  • Goede smaak koffie
  • Makkelijk te reinigen

Minpunten

• Vrij prijzig
  • Twijfel over het niet zelf binnenwerk kunnen reinigen

Uiterlijk en bediening
De Krups Intuition is een redelijk compact apparaat, volledig uitgevoerd in glanzend zwart kunststof. Dat ziet er erg fraai uit, maar laat ook snel vingerafdrukken zien. Zeker omdat je gebruik maakt van aanraakbediening. Die bediening is overigens heel eenvoudig. Naast een aan/uitknop heb je nog een homeknop en een touchpanel waarop heel fraai de koffiesoorten worden getoond. Je kunt door de koffiekopjes scrollen tot je de smaak tegenkomt die je wil. Als je daarop klikt heb je nog de mogelijkheid om koffiesterkte en hoeveelheid water in te stellen. Wil je sneller je favoriete koffie maken, dan kun je een 'recept' in de favorieten zetten en met 1 druk op de knop de juist koffie maken. Het display ziet er uit als een kleine iPad, maar de bediening is wel wat trager dan we van moderen touchscreens gewend zijn.

Reiniging
Elke keer dat je het toestel aanzet spoelt de machine automatisch (in te stellen) om de koffieloop te reinigen. Heb je melkschuim gemaakt, dan moet je handmatig het aanzuigbuisje spoelen en spoelt het apparaat zelf het koffiekanaal. Je kunt de uitloop makkelijk uit elkaar halen om extra schoon te maken. Het display laat je daarvoor foto's zien. Eens in de zoveel tijd geeft de machine aan dat je een reinigingspil moet toedienen. Dat heb ik nog niet gehad. Verdere reiniging is niet mogelijke en blijkbaar niet nodig. Ik vraag me af of dat op de lange duur genoeg is. Bij mijn vorige machine moest ik toch 1 keer in de week het binnenwerk goed uitspoelen anders ontstond er schimmel. We zullen zien hoe dat uitpakt.

Handling
Het waterreservoir is groot genoeg om een 10-tal kopjes koffie te zetten (van gemiddelde grootte, je kunt er heeeeel veel espresso's mee maken). Er zit een kalkfilter in dat je ook af en toe moet vervangen. De machine geeft aan wanneer je het bakje met residu en het lekbakje moet legen. Het valt mij op dat de 'koekjes' heel erg droog zijn. Het reservoir voor bonen is ook zodanig groot dat je niet elke dag hoeft bij te vullen en sluit luchtdicht af.

Smaak
Het allerbelangrijkste is natuurlijk de smaak. Met dezelfde bonen als mijn vorige machine heb ik toch een iets andere smaak. Ik heb de maalgraaf op het een na fijnste niveau gezet. Nog niet alle standen uitgeprobeerd om te zien of ik dezelfde smaak kan reproduceren. De koffie is goed warm en smaakt goed. Mijn favoriet is de Americano. De zettijd daarvan is echter behoorlijk lang omdat er eerst een espresso wordt gemaakt, vervolgens de machine opwarmt om er kokend heet water bij te doen. De recepten met melk gaan heel simpel en geven een perfect resultaat. Ik verwarm de kopjes altijd voor met heet water uit de Quooker en dan is elk drankje goed warm.

Al met al een prima machine die ik met korting kon kopen. Ik weet niet of ik ook de volle mep zou hebben betaald. Daarvoor is het merkt met te onbekend en heb ik mijn twijfels over de reiniging (die je dus niet kan doen).

Heb jij ook een Krups Intuition Preference EA8738 Zwart?

Een oplossing weet ik niet, maar bij mij werkt de latte functie nog steeds prima:
Dat ziet er echt stuk beter uit dan wat mijn machine op dit moment doet.

4x schoongemaakt, ontkalkt, gereinigd en alle soorten melk geprobeerd maar bij mij doet hij dit niet meer helaas. Zal weer reparatie worden :(.
Bedankt voor je review!

Bevalt ie na 8 maanden nog steeds?
En de twijfels over de reiniging, al wat meer over te zeggen?

Ben ook in twijfel, maar zie dat je deze al een tijdje langer hebt dus ben benieuwd!
Momenteel is er een cashback, vandaar de interesse : :)
Ik ben nog steeds erg tevreden. Schoonmaken is een kwestie van een pilletje in de bestemde opening gooien en een programma draaien. Groot voordeel t.o.v. Mijn vorige toestel, een goedkope Mellita, waar je elke week het binnenwerk eruit moest halen en reinigen. Wat ook heel mooi is, is dat je geen gebruiksaanwijzing nodig hebt. Je volgt gewoon de aanwijzingen op het display. En, niet onbelangrijk, de koffie smaakt heerlijk.
Dank voor je update!

De Mellita had ik ook in overweging, maar jou inmiddels wat langere gebruikers ervaring, trekt mij toch over de streep voor de krups te gaan. _/-\o_
Veel plezier ermee en doe jezelf een plezier en gebruik goede bonen. Dat kan nog best een zoektocht zijn. Mijn favoriet is Roma va Simon Levelt. Met 11,50 euro per 500 gram een middenmoot qua prijs.
is jouw melkschuimer ook zo matig, dus geen dikke laag meer?

We reinigen het volgens de aanwijzingen op t scherm, maar het wordt steeds dunner.
Nee, ik moet bekennen dat ik de melkopschuimfunctie niet heel vaak gebruik, maar het resultaat is iedere keer prima.
Hoe is dat nu, bijna een maand verder? Nog steeds last van dun of slecht melkschuim?
ja, steeds dunner.

nog mooier, afgelopen zaterdag blijft hij bij opstarten hangen op spoelen. Nu de machine aangeboden ter reparatie. ben benieuwd.
Dat is wel heel jammer. Ben zelf nog altijd op zoek naar een volautomaat incl melkfunctie, maar de meeste apparaten blijken toch wat problemen te hebben
Ik heb sinds 10 minuten hetzelfde euvel. Plastic brandlucht uit de machine en hij is super heet geworden achter de koffie prut opvang bak... helaas voor de 2e keer het apparaat voor langere tijd kwijt aan reparatie binnen 1 jaar. Ik had ook dat de melkschuimer eigenlijk niks meer deed. Gewone koffie kon ik nog zetten maar als je ook maar iets met melk deed dan kreeg je een error met het verzoek de stekker er korte tijd uit te halen en een servicenummer te bellen. Niet ok voor een apparaat uit deze prijsklasse...
mm vervelend! Hopelijk is het simpel. maar als die al twee keer gerepareerd is, snap ik ook dat het geen goed gevoel meer geeft.
Inmiddels moet ik mijn ervaring bijstellen. Een paar weken terug bleef de machine hangen op het spoelprogramma. Met veel moeite heb ik Krups kunnen bereiken en is de machine gerepareerd. Een week geleden had ik wederom problemen. De machine schakelt zich op gezette tijden zomaar uit. Bijvoorbeeld na de bereiding van één kopje bij een dubbele. Of na de espresso bij een Americano. Krups is wederom niet te bereiken. Ze reageren niet op mijn ingezonden reparatieformulier. Nee, ik zou de machine inmiddels niet meer aanraden.
Dit was mijn allereerste storing. Die is wel keurig verholpen overigens. Maar het vertrouwen is behoorlijk geschaad. Ik had beide issues tegelijk.

[Reactie gewijzigd door RefleCs op 5 juli 2022 19:33]

Ik heb precies hetzelfde gehad met dit apparaat. Die brandlucht komt volgens mij van het doorbranden van het verwarmingselement gok ik, maar kan ook iets anders zijn.

Maar ik had ook hetzelfde, brandlucht kwam eruit en daarna bij iedere drank met melk erin gaf het apparaat aan dat die uitgezet moest worden door stekker eruit te halen. Gewone koffie kon ik ook nog zetten, waarschijnlijk komt dit omdat dit ander circuit in het apparaat is?

Mijne is nu voor de 2e keer in jaar stuk. Op dit moment probeert hij wel melk op te schuimen, maar gebeurt er vrij weinig. Hij zuigt bijna geen melk meer aan en genereerd nauwlijks stoom. De melk die door het apparaat gaat is meer water dan melk. Deze zal dus ook weer terug moeten op reparatie. Het is niet normaal voor zo'n duur apparaat dat dit zovaak bij zoveel mensen voorkomt.

Reparatie service waar Krups mee samenwerkt is ook een ramp, vorige reparatie zijn ze mijn apparaat 2 maanden kwijt geweest. 100x bellen, beloftes om geld terug te geven, vage beloftes en toen ineens vonden ze mijn apparaat weer.

Ben benieuwd hoe de reparatie er deze keer uit gaat zien.
Ik had mijne deze keer binnen 3 dagen na start reparatie weer in huis staan. Keurig afgehandeld. Ik ben nog wel wat sceptisch over de levensduur van het apparaat. Zeker voor een apparaat in deze prijsklasse. Voor mij was dit ook al de 3e keer in 1 jaar tijd. 2x techisch issue, 1x beschadigd tijdens transport terug (schuld DHL).
Ik heb nu twee van dit soort machines nieuw besteld. een XL latte zou 350ml moeten zijn. bij mij komt er maar 150ml uit. De melk komt er met een soort tikkend / schokkend geluid uit en is zeker geen constante stroom melk.

Ik dacht dat het eerste apparaat DOA was.. maar bij het tweede apparaat gebeurt het zelfde. Heb jij dit ook? Weet je een oplossing?

[Reactie gewijzigd door spartacusNLD op 27 januari 2022 16:14]

Ik ga mijne terug sturen hierom
Ik had mooi en goed melkschuim, maar nu helemaal niks meer. Hij zuigt nauwlijks melk aan en verder komt er veel water bij de melk terecht waardoor het lijkt alsof hij niet heet genoeg word.

Alle soorten melk geprobeerd maar niks werkt goed meer. Is trouwens voor mij al de 2e keer dat melkopschuimer stuk gaat.
Ik heb nu sinds januari pricewatch: Philips 3200-serie LatteGo EP3241/50 Glossy black

Deze is zoveel beter. De krups is gewoon helemaal niks. Ik heb mijne teruggestuurd buiten de retourtermijn en daar werd 0,0 moeilijk over gedaan. Dus het zal wel bekend zijn het probleem.

[Reactie gewijzigd door spartacusNLD op 30 augustus 2022 15:23]

retour termijn is bij mij al iets te ver weg helaas, ik ga hem maar gewoon weer opsturen ter reparatie.
zoals het filmpje hieronder, zo loopt bij mij de melk niet door zo mooi.

Het is echt een schande voor zo'n duur apparaat dat je dit krijgt en de service van Krups is al helemaal om te huilen.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.