Logitech MX Master 3 for Business Zwart (met Unifying-ontvanger)

€ 118,95
Specificaties Bluetooth muis en 4.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech MX Master 3 for Business Zwart (met Unifying-ontvanger) Review

Ruphin 4 januari 2021, 1.175 views Product gekocht

Logitech MX Master 3 for Business Zwart (met Unifying-ontvanger)

Ik heb na 30 minuten gebruik direkt besloten deze terug te sturen. De betrouwbaarheid van het muiswiel is totaal waardeloos, en de muis is voor mij niet bruikbaar.

Pluspunten

• Voelt goed in de hand
  • Bouwkwaliteit is uitstekend

Minpunten

• Muiswiel is waardeloos
  • Niet bedraad te gebruiken

Ik heb onlangs deze muis aangeschaft, maar heb na 30 minuten gebruik direkt besloten deze terug te sturen. De betrouwbaarheid van het muiswiel is totaal waardeloos, en is voor mij niet bruikbaar.

Je kunt het muiswiel instellen om met "klikjes" of los zonder weerstand te draaien. Echter, als je het muiswiel met klikjes gebruikt, en je beweegt het te snel, schakelt het automatisch over naar de losse stand. Dit gebeurde bij mij eigenlijk altijd als ik het muiswiel gebruik, waardoor de stand met klikjes eigenlijk nutteloos is, want het gaat bij normaal gebruik praktisch altijd alnsnog over op de losse stand.

Wat verder vervelend is, is dat er een geluid hoorbaar is bij het omschakelen van de klikstand naar de losse stand, dus als je je muiswiel gebruikt klinkt het steeds alsof je een knop indrukt.

Wat nog veel erger is, is dat het scrollen op de losse stand totaal niet accuraat is. Als ik omhoog scroll en gelijk weer omlaag, wordt de input omlaag volledig genegeerd. Als ik mijn vinger op het scrollwield houd, en het scrollwiel heen en weer beweeg, blijf ik niet tussen twee plaatsen heen en weer scrollen, maar schiet de pagina af en toe een stuk naar beneden. Wanneer dit gebeurt is totaal random, dus een deel van de scroll inputs worden gewoon niet geregistreerd. En omdat de muis automatisch omschakelt naar de losse stand, heb je hier altijd last van.

De bovenstaande ervaringen zijn gebaseerd op Windows.

Op een Mac (macbook pro) werkt het scrollwiel NOG slechter. Zelfs met gebruik van software om muis input te corrigeren (steermouse), krijg ik het niet voor elkaar om het muiswiel uberhaupt te laten werken. Als ik omhoog of omlaag scroll (langzaam of snel) worden de helft van de kliks gewoon totaal genegeerd.

Ik snap niet dat dit product zo is uitgebracht. Ik heb maar weinig wensen bij een muis: als ik de muis beweeg moet mijn cursor evenredig bewegen, en als ik het scrollwiel gebruik moet de pagina evenredig scrollen. Dat deze (high end) muis niet aan die basisvoorwaarden voldoet had ik niet verwacht.

De muis is verder uitstekend, en ik vind het jammer dat ik deze terug moet sturen.

Heb jij ook een Logitech MX Master 3 for Business Zwart (met Unifying-ontvanger)?

Je kunt in Logitech Options instellen dat het muiswiel op een vaste instelling moet staan. Dan blijft deze ofwel op de klikstand staan of wel op de vrije stand.
Euh, dat automatisch wisselen tussen de 2 scroll-modi is toch juist DE feature waar deze muis om bekend staat? Staat groot op de productpagina en in de reviews en was de vernieuwing t.o.v. de vorige generatie. Beetje raar om de muis af te rekenen op dat de key feature doet wat er beloofd wordt!

Ik vind het ook een fijne feature en heb voor de rest ook geen last van het niet accuraat zijn zoals jij beschrijft. Ik heb het n.a.v. je review nog eens geprobeerd, maar als ik snel omhoog scroll en daarna een zwieper naar beneden geef aan het wieltje dan scrollt hij nog heel even kort door omhoog en daarna naar beneden. Wellicht met de app waarin het doet of de snelheid van je computer te maken? Of omdat de mijne niet de "for business" variant is :)
Het wisselen tussen de scroll modi is ook op de MX master 2S -> heb er 2 van.
Ik zou het geen probleem vinden dat hij tussen de modi wisselt, als het maar accuraat is. Het probleem wat ik heb is dat de input die mijn muis afgeeft gewoon niet overeenkomt met wat ik doe.

Als ik mijn vinger op het wieltje houd, en met mijn normale snelheid op en neer beweeg, verwacht ik dat ik netjes tussen twee punten heen en weer scroll, en dat is met deze muis absoluut niet het geval. Voor een apparaat dat adverteert met precisie is het echt niet acceptabel dat inputs gewoon genegeerd worden. Iedere muis die ik ooit heb gehad is beduidend beter.

De snelheid van mijn computer of de software ligt het zeker niet aan, het is een ryzen 3900 met vergelijkbare andere specs. Met iedere andere muis heb ik geen enkel probleem.

Ik heb de muis alweer ingepakt om retour te sturen, anders had ik wel een filmpje gemaakt van het probleem.
Weird, ik heb dat op en neer scrollen tussen 2 punten ook geprobeerd en dat gaat goed. Denk dat je dan de juiste keuze gemaakt hebt met terugsturen. Andere muis/ fabrikant proberen is waarschijnlijk een stuk sneller dan proberen te achterhalen wat de oorzaak ik en dat op te lossen. Misschien iets met de driver die ergens mee conflicteert of zo.
Bedraad gebruiken bij de MX Master 2S kan wel.
Wel raar dat het niet kan bij de 3 dan.
Bedraad als in "kabel erin en opladen tijdens gebruik" kan wel bij de 3. Verbinding blijft dan wel via receiver/bluetooth lopen.