Sony KD-55A8 Zwart

€ 1.187,-
Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 2 tuners • 100Hz - Bekijk alle specificaties

Sony KD-55A8 Zwart Review

slow whoop 4 januari 2021, laatste update op 4 januari 2021, 845 views Product gekocht

Sony KD-55A8 Zwart

Mooie televisie met een prachtig beeld en veel mogelijkheden.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Veel apps beschikbaar
  • Soepele user-interface
  • Aansluitingen naar onderen gericht
  • Design

Minpunten

• Instellingen menu

Inbrandgevoeligheid Score: 4
Ik had een ruim tien jaar oude Philips 37PFL9604H. Eigenlijk had ik bedacht dat het EK voetbal van zomer 2020 een mooie aanleiding zou zijn om een nieuwe televisie te kopen, maar ja, door Corona ging dat niet door en zodoende bleef de oude televisie nog in gebruik. Sinds kort hebben we Netflix (waarschijnlijk als laatste in Nederland) en kijken we daardoor wat meer TV, Sowieso kijk ik 's winters meer TV dan 's zomers, dus leek het me logischer om in de wintermaanden een nieuwe te kopen. En in de kerstvakantie had ik mooi de tijd om alles te kunnen installeren, dus toen maar de knoop doorgehakt.

Ik heb lang nagedacht over wat voor TV ik nu eigenlijk wilde. Komend van een 37 inch leek een 55 inch me een mooi formaat waar volop keuze in is. Ik heb overwogen om gewoon een goedkope 55-inch TV te kopen, omdat dat er waarschijnlijk al veel beter uit zou zien dan mijn oude televisie. Maar stiekem vond ik OLED toch wel heel erg mooi, en omdat ik van plan ben weer lang met m'n TV te doen vond ik dat ik wel een betere mocht kopen die wat meer state-of-the-art is.

Op de uiteindelijke shortlist stond de Sony KD-55A8 (deze dus) en de LG OLED55CX6LA. Beide hebben OLED panelen en vielen binnen het budget dat ik wilde besteden (< € 1500). Volgens de vele reviews die ik kon vinden zijn ze erg vergelijkbaar. Uiteindelijk heb ik toch voor de Sony gekozen omdat:
  1. Bij de LG de voet voor een betere geluidsweergave zorgt. Dit gaat niet als de TV aan de muur hangt, en die optie wilde ik wel open laten. Ik heb geen aparte home-cinema set of soundbar.
  2. Bij de Sony het geluid uit het scherm komt, en dat het tijdens gesprekken meer zou lijken of het geluid van de personen komt die in beeld zijn. Ik was benieuwd naar dat effect.
  3. Ik geen game-console heb, en het feit dat de LG beter is voor gamen voor mij dus geen voordeel op zou leveren.
  4. Ik de verwachting heb dat ik met Android TV meer apps tot m'n beschikking heb. Ik gebruik bijvoorbeeld Kodi op een aparte mediaspeler. Met de Sony kan ik dat gewoon op de TV zelf draaien.
Dit is natuurlijk een vrij persoonlijk lijstje, en ik kan me heel goed voorstellen dat anderen juist voor de LG zouden kiezen. Ik heb ook nog even naar Philips gekeken, omdat ik tien jaar lang ambilight heb gehad. Maar eigenlijk vind ik dat niet zo belangrijk. Zeker bij grotere TV's vind ik dat er al voldoende licht van de televisie weerkaatst op de wanden en het plafond als een soort natuurlijk ambilight. Bij de meeste grote Philips TVs die ik hier in de buurt zie staan vind ik het ambilight veel te dominant. De hele huiskamer lijkt er door verlicht te worden.

Bij Platte TV kon ik nog wat van de prijs afkrijgen, en uiteindelijk heb ik hem daar besteld voor € 1419. De volgende dag werd ie bezorgd. Duidelijke communicatie en prima service.
Installatie
De TV is eenvoudig te installeren, maar het is wel handig als je met z'n tweeën bent want het is een groot ding. Ik heb hem (nog) niet aan de muur hangen, maar gewoon op de bijgeleverde voetjes gezet. Die voetjes zijn vrij diep. Daardoor staat de televisie mooi stabiel, maar het zorgt er ook voor dat de TV niet helemaal tegen de muur aan kan staan. De TV is 5 cm diep, en de voetjes zijn aan de achterzijde zo'n 16 cm. Dus de TV staat ruim 10 cm van de muur af. Dit model TV heeft een kabelgootje verwerkt in de pootjes van de TV om de kabels netjes uit het zicht te houden. De modellen KD-55A85, KD-55A87, en KD-55A89 hebben volgens mij "chiquere" pootjes zonder kabelgootjes en/of een afstandsbediening met verlichting. Het kabelgootje is een leuk idee, maar in het gootje passen hooguit twee kabels (bij mij maar een), dus bij de meeste mensen zullen niet alle kabels er in passen. De TV staat vrij laag, en als je een soundbar hebt zou die het beeld van de TV gedeeltelijk blokkeren. Bij dit model kun je de voetjes dan op een andere manier monteren dat de TV hoger komt te staan en dat de soundbar er netjes voor past.

Ik gebruik de aansluitingen aan de achterzijde van de TV. Die zijn naar onderen gericht, dus als ik de TV nog wil ophangen heb ik geen gedoe met gebogen kabels of haakse verloopstekkers. Ik gebruik nu twee HDMI aansluitingen en de ethernet aansluiting.

Als je de TV voor de eerste keer aanzet wordt je door een installatieprocedure geleid. Het inloggen bij de verschillende diensten (Google, Netflix) is een beetje lastig met de afstandsbediening maar dat hoeft gelukkig maar een keer. Daarna ben je vrij snel up-and-running. Android TV reageert snel en voelt vlot aan. Het menu laat een hoop "favoriete" apps zien die ik helemaal niet wil zien, maar gelukkig kun je het aanpassen. Ik heb het startmenu meteen wat opgeschoond zodat ik de Sony promotions en Google meuk niet meer zie. De diepere menustructuur van Android TV vind ik niet erg overzichtelijk. De afstandbediening instellen voor de TV-ontvanger, of HDMI ingangen een eigen naam geven, dit soort zaken zijn goed verborgen. Wat niet helpt is dat er geen uitgebreide handleiding bij zit. Voor beeld en geluid zitten er een aantal pre-sets op de televisie die je per bron (HDMI-input) kunt instellen. Ook is er een "custom" setting waarbij je alles zelf kunt tweaken. Dat heb ik nog niet gedaan. Op de stand "Cinema" vond ik de kleuren het meest natuurlijk overkomen, dus daar heb ik hem nu op gezet.

Mijn oude TV had een matte afwerking, en de nieuwe is glanzend. Dat geeft heldere kleuren, maar ook meer reflecties van het licht in de kamer. Maar het stoort me niet en het is minder erg dan waar ik bang voor was. Als de TV uit staat vind ik het overdag wel een grote zwarte spiegel in de huiskamer. Een kwestie van wennen, denk ik.
Afstandsbediening en TV-ontvanger
Ik heb altijd TV gekeken via de coax-kabel en de ingebouwde DVB-C tuner in mijn televisie (dus zonder CI-module). Dan heb je alleen de kanalen van de publieke omroep in HD, en de rest is SD. Op mijn oude TV stoorde me dat niet, maar met de nieuwe televisie wilde ik niet dat het TV signaal de beperkende factor voor de beeldkwaliteit zou zijn, dus ben ik overgestapt op interactieve TV via ethernet van KPN. De 4k TV-ontvanger van KPN werd dezelfde dag bezorgd als de nieuwe televisie. Deze TV-ontvanger kun je bedienen met bluetooth (met de KPN afstandsbediening) dus de ontvanger hoeft niet in het zicht te staan. Daar word ik heel blij van, want ik heb een hekel aan extra kastjes, zeker als ik er de hele dag tegenaan moet kijken. Helaas is de TV-ontvanger dan niet te bedienen met de afstandsbediening van de televisie. Dat kan alleen met infrarood. Zappen door de TV-kanalen met de afstandsbediening van de televisie gaat daarom niet als de KPN-ontvanger niet in het zicht staat, dus daar gebruik ik nu de afstandsbediening van KPN voor.

Andersom zou ik de afstandsbediening van KPN kunnen gebruiken om Netflix te kijken, maar dat gaat dan via de KPN ontvanger, en niet via de Netflix app op de TV. En dat vertrouw ik niet. Ik heb de TV gekocht voor de goede beeldprocessing. Dat wil ik dus door de televisie zelf laten doen, en niet eerst door de TV ontvanger van KPN. Ik denk ook echt het verschil te zien in beeldkwaliteit als ik Netflix kijk via de KPN-ontvanger of via de Netflix app op de TV. Dat laatste ziet er strakker uit. Zodoende gebruik ik de Netflix app op de TV, en dus ook de afstandsbediening van de TV, als ik Netflix wil kijken.
Ervaring
En dan televisie kijken. Wat vind ik er van? Komend van een tien jaar oud 37 inch LCD scherm is dit natuurlijk een hele verbetering. De kleuren spatten van het scherm af, en een Netflix serie kijken is echt een genot. Wat een mooie kleurweergave en detail! Echt schitterend. Ik heb nog geen sport (bv voetbal) gekeken op deze televisie. Mijn hoop en verwachting is dat dit er ook vloeiend uit zal zien vanwege de goede beeld processing techniek van Sony (o.a. Black Frame Insertion).

Het TV-formaat vind ik prima. Ik zit zo'n 4.5 - 5 meter van het scherm af. Het 55-inch scherm vind ik daarmee niet te groot. Groter (65 inch) had misschien ook gekund, maar dat vind ik als ie uit staat helemaal een enorm zwart vlak in de woonkamer. En het paste ook niet binnen het (mezelf opgelegde) budget.

Het geluid van de televisie vind ik dik in orde, maar niet meer dan dat. Ik merk weinig verschil met mijn oude TV. Die was een stuk dikker, en had mede daardoor denk ik ook redelijk goede speakers. Nu staat het geluid van mijn televisie eigenlijk nooit hard, dus ik denk niet dat een soundbar of home-cinema set me een hele andere beleving zou geven bij hetzelfde volume. Misschien iets voor in de toekomst. Het "geluid uit het scherm"-effect merk ik niet of nauwelijks, alhoewel ik het ook niet direct kan vergelijken met een soortgelijke TV die dat niet heeft. Misschien zit ik daarvoor ook te ver van het scherm af.

Android TV (versie 9.0) geeft een vloeiende gebruikservaring op deze TV en toegang tot heel veel apps. De menu structuur voor de instellingen vind ik wat onoverzichtelijk, maar gebruik ik typisch na installatie maar zelden.

Heb jij ook een Sony KD-55A8 Zwart?

Je zit wel ver er vanaf
Wat is de kijkafstand ik overweeg om de tv aan te schaffen?
"Ik zit zo'n 4.5 - 5 meter van het scherm af."
Zie ook de review, tweede alinea onder het kopje Ervaring.
Goede review wanneer je een koop overweegt! 👍
De kijkafstand is toch 3 meter.
Als je hem ophang word dan het geluid minder