Asus G51JX-SX251V Review

Pjotr77 27 oktober 2010, laatste update op 17 november 2015, 3.272 views

Asus G51JX-SX251V

Pluspunten

• (gameprestaties)
  • look
  • degelijkheid
  • ergonomie
  • prijs

Minpunten

• trage hdd
  • lage resolutie
  • niet heel mobiel
  • accuduur

Ik was al een lange tijd opzoek naar een laptop met goeie gameprestaties en een mij aansprekend uiterlijk, het liefst natuurlijk voor een aantrekkelijke prijs. Ik ben persoonlijk zeer gecharmeerd van laptops uit de Asus ROG (Republic Of Gamers) serie, dus daar lette ik vooral op. Enkele weken geleden kwam zag ik in de Pricewatch de Asus G51JX-SX251V voor 899 euro tegen via Dunnet.nl, en dat was ruim 100 euro goedkoper dan bij de eerstvolgende webshop.
Ik heb de laptop dezelfde dag nog besteld, wat achteraf een verstandige beslissing bleek: De laptop stond nog geen week later voor 979 euro te koop.

Twee dagen later had ik de laptop binnen (ÚÚn werkdag, aangezien ik de laptop pas 's avonds had besteld). De doos bevatte een handleiding (zowel in Engels als Nederlands), een 6-cel accu, een 120 Watt AC adapter plus stekker, een ExpressGate handleiding (heb ik mij verder nog niet in verdiept), een cd met drivers en tenslotte de laptop zelf.
Na de accu en adapter te hebben ingeplugd, startte ik de laptop op. Windows instellen verliep vrij vlot, daarna was de laptop klaar voor gebruik. Ik heb vervolgens eerst AVG antivirus (free edition) ge´nstalleerd, de nieuwste NVIDIA drivers (257.21) ge´nstalleerd en wat voorge´nstalleerde Asus software verwijderd om de laptop meteen wat vlotter te maken.

Ik zal in de review bij alle criteria punten een beschrijving geven, en ook deze volgorde zoveel mogelijk aanhouden.

Extra opmerking: Niet bijgeleverd waren een muis en Asus-rugzak. Dit stond ook niet op de site, maar vaak leveren Asus en ook MSI hun gamerslaptops wel met deze accesoires, dat was hier dus niet het geval. Geen probleem overigens, aangezien ik er ook niet op rekende en ik zelf al een Targus rugzak en ook een muis van Steelseries in mijn bezit had.

Eerste indruk

Toen ik de laptop uit de verpakking haalde, vielen twee dingen meteen op. Het is meteen duidelijk dat je een gamerslaptop in handen hebt, door de witte strepen die diagonaal over de verder blauwe achterkant van de laptop gezet zijn, en het ROG-logo. Als je de laptop aanzet, blijkt dat datzelfde logo en nog twee strepen aan de zijkant door LED verlicht te worden, wat vooral in het donker een zeer opvallend effect heeft.

Wat ook meteen opvalt is dat de laptop nogal fors is voor een 15,6 incher. Dit heeft vanzelfsprekend een nadelig effect op het gewicht, maar heeft ook zo zijn positieve kant. Hierover later meer.

Featureset

De Featureset is bepaald niet slecht te noemen. Allereerst zijn er de volgende specs:

Intel Core i5 430M processor: 2,26 Ghz/tot 2,69 Ghz in turbomodus
4gb DDR3 geheugen, 1066 Mhz
500gb 5400rpm SATA hdd
NVIDIA 360M GTS videokaart met 1gb GDDR5 videogeheugen
1366x768 LED display
DVD-lezer/brander
802.11 bgn netwerkkaart
Chicklet toetsenbord met backlit!
2 MP webcam

De laptop heeft de volgende aansluitingen:

4x USB 2.0
8 in 1 cardreader
Bluetooth
tv-antenne ingang
ExpressCard 34

Naar mijn mening verdient de laptop op dit punt zeker 4 sterren, want de featureset is zeer ruim. Het grote aantal aansluitingen biedt veel mogelijkheden en de specs liegen er niet om. De vijfde ster ken ik niet toe vanwege twee kritiekpunten: het lage toerental van de harde schijf, waar ik graag een 7200rpm schijf had gezien. Daarmee was het systeem nog wat meer in balans geweest. Ook de resolutie van 1366x768 is krap; 1600x900 was hier zeker op zijn plaats geweest, voor meer werkoverzicht. En de GTS 360M zou ook op die resolutie nog vloeiende framerates kunnen produceren voor vrijwel alle moderne games, dus het is volgens mij wel een gemis.

Prestaties

Ik zocht een laptop waarmee ik hedendaagse games op hoge details kan spelen: wat dat betreft ben ik met deze laptop dan ook zeer tevreden, aangezien hij goed presteert.

Een laptop met een processor uit de nieuwe Core i reeks was voor mij wel een must. Deze processors presteren stukken beter dan hun voorgangers, de C2D/C2Q's.
Ook moest de kloksnelheid niet te laag zijn: de videokaart is natuurlijk voor het grootste deel verantwoordelijk voor de gameprestaties, maar een trage processor kan alsnog de bottleneck zijn. De Core i5 430M is een dualcore processor met hyperthreading, waardoor twee extra processors gesimuleerd worden. In wezen heb je dus een quadcore tot je beschikking, mits games/applicaties hyperthreading ondersteunen.
De kloksnelheid is voldoende: standaard is deze geklokt op 2,26 Ghz, terwijl hij autmomatisch tot 2,53 Ghz overklokt wordt in turbomodus. Asus heeft aan zijn laptops het programma Power4Gear Hybrid toegevoegd, waarmee je de energie-instellingen kunt regelen. Dit programma biedt je ook de mogelijkheid om Extreme Turbo te activeren, waarmee de maximale kloksnelheid verhoogd wordt tot 2,69 Ghz. Dit heb ik gecheckt met CPU-Z. Hier ben ik echter pas sinds gister achter en ik weet nog niet of het systeem voldoende koelingcapaciteit heeft bij een langdurige gamesessie. 3dMark06 draaide in ieder geval zonder problemen, de overklok leverde 200 extra punten op.

CPU-Z: http://imgur.com/saLHD.png

De videokaart is een high-end kaart van NVIDIA: de GTS 360M. De kaart heeft 96 CudaCores, die op 550 Mhz zijn geklokt. De Shaders staan ingesteld op 1325 Mhz en de 1 gig aan GDDR5 geheugen loopt op 1800 Mhz. Ik heb me nog niet aan overklokken gewaagd omdat de temparatuur van de GPU tijdens het gamen kan oplopen tot maximaal 91 graden, wat toch wel vrij warm is. Toch ga ik het nog wel een keer proberen denk ik, vooral in de core speed zit waarschijnlijk nog wat ruimte.

GPU-Z: http://imgur.com/43DxB.png

Dan is er nog 4gb aan DDR3 geheugen, en de 500gb 5400rpm harde schijf. 4gb is voor hedendaagse programma's en games ruim voldoende. De harde schijf had van mij sneller mogen zijn, maar ik merk voor de rest nog geen nadelige gevolgen in de prestaties: Games lopen prima, windows loopt vlot en start snel op (iets meer dan een minuut).
Ik heb verder nog weinig programma's gebruikt, maar ik neem aan dat alles vrij vlot zal verlopen. De hdd zal wel de bottleneck zijn.

Dan de grafische prestaties. Ik heb 3dmark06 (1280x720, standaardinstellingen) gedraaid, met en zonder processor overklok. Zonder overklok behaalde de laptop een score van 10257 punten, met overklok 10451 punten. Een nette en veelbelovende score volgens mij, hiermee zit de laptop duidelijk in het bovensegment, al blijven laptops met een HD5870 videokaart van ATI of de nieuwe GTX 480M van NVIDIA buiten bereik.
~[strike]3dMarkVantage kon ik helaas niet draaien, vanwege de te krappe schermresolutie, maar volgens notebookcheck zou dit systeem ergens tegen de 5,5k aanzitten.~[/strike] Inmiddels heb ik Vantage wel gedraaid door de laptop op een externe monitor aan te sluiten. De score was inderdaad (zonder processor overklok) ongeveer 5500 punten.

3dmark06 standaard: http://imgur.com/UNNAe.png
3dmark06 overklok GPU/CPU: http://imgur.com/aGhVl.png

Games die ik heb gespeeld zijn Modern Warfare 2, Dirt 2 en Assasins Creed. Alle games halen vloeiende framerates op de native resolutie, met de settings zo hoog mogelijk, en indien ondersteund 4xAA.
Dirt 2 draait op 40-50 frames, al neem ik soms tijdens een race pittige framedrops waar. Dit is slechts in sommige races het geval, ik denk dat dit een drivermatig probleem is.
Modern Warfare 2 draait gewoon vloeiend op 55-60 frames. Mijn vorige laptop met een HD5650 had in Modern Warfare hoewel af en toe wel regelmatig een freeze van enkele seconden. Daar heb ik met deze laptop nog geen last van gehad.
Assasins Creed draait tenslotte ook vloeiend, heb hier verder nog geen metingen van.

GPU-Z load: http://imgur.com/8dix9.png

Verder heb ik ook nog niet gegamed met een overgeklokte processor. Over mijn bevindingen daarmee zal ik later nog berichten.
Maar al met al verdient de laptop wel 5 sterren voor de prestaties, zeker als je de prijs in het achterhoofd houdt.

Beeldkwaliteit

Ik ben tot nu toe redelijk tevreden over het scherm, hoewel mijn waarnemingen natuurlijk subjectief zijn.
De helderheid van het 60 hz LED scherm is goed, de verlichting is over het gehele scherm redelijk constant, het scherm is scherp en de kleuren zijn goed. Maar nogmaals, het blijven mijn subjectieve waarnemingen.
De kijkhoek is ook niet zo goed, maar volgens mij is dit bij vrijwel alle laptops het geval.

EDIT: Heb nog eens wat rondgekeken, en moeten concluderen dat het scherm toch niet zo goed is. Een MacBook Pro heeft bijvoorbeeld veel diepere kleuren, wat vooral bij de zwartweergave meteen opvalt.

Over de resolutie ben ik dus minder te spreken: twee venster tegelijkertijd weergeven wordt al lastig, en met office/internet zou je met een hogere resolutie toch wat meer overzicht hebben.

Na een heroverweging dien ik de beeldkwaliteit 3 sterren toe, vanwege de lage resolutie en de kleurweergave die ook niet top is.

Nog niet genoemd is de geluidskwaliteit van de speakers: die is ronduit matig te noemen, helaas. Zeer vlak geluid, weinig volume.

Bouwkwaliteit en robuustheid

De laptop maakte op mij meteen een degelijke indruk. De materialen zijn netjes afgewerkt, voelen stevig aan en sluiten goed op elkaar aan. Asus heeft gebruik gemaakt van een combinatie van glimmende en matte soorten kunststof. Het rooster boven de speakers is overigens van metaal.
De behuizing van het scherm is glimmend, en dat heeft als nadeel dat vingerafdrukken makkelijk waarneembaar zijn. Verder is de behuizing van het scherm wel redelijk makkelijk in te drukken aan de zijkanten.

Het toetsenbord wordt omhuld door glanzende en zeer stevig aanvoelende kunststof. Het gedeelte boven de dvd-speler kan nauwelijks ingedrukt worden. Dit in tegenstelling tot het toetsenbord zelf, dat wel vrij ver naar binnen geduwd kan worden. Het toetsenbord lijkt verder wel degelijk te zijn, behalve dan de Escape toets die wat losser zit en nog wel eens los wil springen. Dat is wel een minpuntje. Een beetje lijm is hier waarschijnlijk een gemakkelijke oplossing, maar zoiets hoort natuurlijk niet zo.
De palmrest is gemaakt van mat kunststof, en voelt ook zeer degelijk aan.
het tochpad voelt prettig aan, en is mat waardoor vinderafdrukken niet achterblijven. Het touchpad is omhuld door een hoekige zilverkleurige strook, wat de laptop nog meer een gamersuiterlijk geeft.
De hardware van de laptop is omhuld door zeer stevige stroeve kunststof.
De laptop kan ook zonder te kraken of door te buigen aan een hoek vastgepakt en opgetild worden, al is dit verder niet handig door het hoge gewicht.

Al met al maakt de laptop een zeer degelijke indruk, met als minpunt dus de ESC-toets die loszit, de achterkant van het scherm en het toetsenbord die zich redelijk makkelijk laten doorbuigen. Vier sterren lijkt mij hier op zijn plaats.

Ergonomie

Ik was meteen zeer te spreken over de ergonomie. Allereerst valt natuurlijk meteen het verlichte chicklet-toetsenbord in het oog. Er is voldoende ruimte tussen de toetsen, en alle toetsen zitten daar waar ze horen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de toetsenborden waar MSI zijn laptops mee uitrust. De WASD toetsen zijn ook gemerkt met een richtingspijltje, wat weer makkelijk is voor gamers. Deze toetsen zullen bij mij waarschijnlijk op termijn de meeste slijtage vertonen ;)

Dan het touchpad. Dat laat zich prima besturen, het is niet te stroef of te glad. Het is overigens geen multi-touch functies zijn niet aanwezig volgens mij.
Een zeer sterk punt van de laptop is de palmrest. Deze is van een ander soort kunstof gemaakt dan de rest van de laptop. Het voelt prettig aan om je handpalmen/polsen erop te laten rusten. Het voordeel van de nogal forse laptop komt nu om de hoek kijken: Er is meer dan voldoende ruimte om dus zelfs je polsen te laten rusten. Dit ervaar ik als een groot voordeel tijdens het typen en gamen.

Aangezien Asus op het punt van ergonomie eigenlijk geen steekjes laat vallen, ken ik de laptop hier vijf sterren toe.

Warmte- en geluidsproductie

Van een Gamerslaptop met dito hardware mag je verwachten dat er veel warmte geproduceerd wordt, en dat de fan dan bij moet springen. Dit gebeurt ook, maar tijdens idle gebruik hoor je de koeling nauwelijks. De laptop blijft ook vrij koel, alleen het linker gedeelte voelt iets warmer aan zonder dat dit storend is.
De ventilatie in- en uitgang bevindt zich aan de linkerkant van de laptop. Geen slechte keus, aangezien de meeste mensen rechtshandig zijn en zo geen last hebben van de warme (tijdens gamen bijna hete) lucht die uitgeblazen wordt. Voor linkshandigen zal het met deze laptop iets minder prettig werken zijn.
De laptop wordt tijdens gamen warmer, maar het is niet storend, en ik heb ook gewoon gegamed met het ding op schoot.
De GPU warmt tijdens gamesessies op tot maximaal 91 graden. Dit is erg warm, maar volgens mij niet ongebruikelijk voor high-end videochips, die gemaakt zijn om tegen hoge temperaturen te kunnen. Het is in ieder geval niet zo warm dat ik met BSOD's, schermfreezes of het terugklokken van GPU/CPU te maken krijg.
Ook het geluid van de laptop blijft binnen de perken. De laptop is in idle mode niet compleet stil, je hoort de fan zachtjes draaien, dit is echter niet van een volume dat het storend is. De fan slaat stevig aan wanneer je prestaties vraagt. Maar als ik aan het gamen ben overstemt dat rumoer het lawaai van de fan, dus dan krijg je er eigenlijk ook niets van mee.
Na het game koelt het systeem snel af, en slaat de fan ook meteen weer uit. de laptop presteert dus ook op dit gebied prima, en verdient van mij vier sterren.

Mobiliteit en accuduur

En dan komt nu de reden waardoor veel mensen deze laptop waarschijnlijk niet aan zullen schaffen: het gewicht, de omvang en de accuprestaties.
De laptop is met 3,3 kg een stuk zwaarder dan de gemiddelde 15 incher. Overigens kun je nog steeds prima met het ding op schoot zitten, maar mensen die een laptop van 2 kg gewend zijn zullen dat wellicht als onaangenaam ervaren. Verder is de 120 Watt adapter ook vrij fors en dus zwaar. Als je de laptop wil vervoeren, is een standaard laptoptas niet aan te raden, je zult al vrij snel last krijgen van je schouder. Ik ga er wel veel mee weg, maar heb een stevige rugzak van Targus. Met het gewicht verdeeld over beide schouders is het prima te doen.

Dan de accuduur. De Asus heeft een 6-cell accu, die er niet meer dan een ruime twee uur uitperst (scherm of laagste helderheid, tb verlichting uit, internetgebruik). Logisch natuurlijk met zo'n systeem. Helaas heeft Asus deze laptop nog niet uitgerust met NVIDIA's optimus technologie, die het mogelijk maakt om te switchen tussen de NVIDIA GPU en de in de processor ingebouwde IGP. Dit is een lichte GPU die gebruikt maakt van het interne geheugen, en ook heel zuinig is. Met die techniek zou een accuduur van 4 a 5 uur mogelijk moeten zijn, maar helaas is deze laptop er niet mee uitgerust.
Op dit onderdeel ken ik de laptop drie sterren toe, de prestaties zijn volgens mij redelijk gemiddeld voor een gamelaptop.

EDIT: Ik gebruik de laptop ook tijdens colleges, en bij de laagste brightness en WLAN uitgeschakeld haal ik drieŰnhalf uur op de accu, hij is dus twee colleges achter elkaar bruikbaar. Ik moet zeggen dat me dit erg meevalt.

De prijs is ronduit goed te noemen: voor 900 euro krijg je een degelijke laptop met een goeie look en formidabele gameprestaties. vier sterren.
Overigens is deze laptop volgens de pricewatch momenteel al niet meer leverbaar bij de shops, dus waarschijnlijk heb was ik een van de laatsten die hem heeft aangeschaft. Voor ongeveer 1000 euro krijg je nu de G51JX-SX310V: die is vrijwel exact hetzelfde, met als enig verschil een Core i5 450M. Die draait standaard op 2,4 Ghz, met een turboboost tot 2,66 Ghz. Ook deze laptop zal uitgerust zijn met Power4Gear, dus waarschijnlijk is een dikke 2,8 Ghz wel mogelijk.
Mensen die in dat model ge´nteresseerd zijn hebben allicht ook nog iets aan deze review.

Algemene beoordeling

Alles meegenomen laat de laptop een zeer goede indruk achter. Met zeer goede prestaties, een mooie look en prima degelijkheid weet de laptop punten te scoren.
Toch blijven er ook een aantal minpuntjes: de lage resolutie, de loszittende ESC-toets, de matige accuduur en mobiliteit en het lage toerental van de hdd, waarvan ik blijf vinden dat een dergelijk systeem tegenwoordig gewoon een 7200rpm hdd moet hebben.
Deze puntjes weerhouden mij ervan om de laptop als zeer goed te beoordelen, en daarom houd ik het bij een goede beoordeling.

Nogmaals; als er vragen of tips zijn, stel ze gerust. Verder zal ik de review later nog eens updaten met wat extra foto's en benchmarks, en eventuele 'replacements', zoals de hdd die ik op termijn misschien ga vervangen door een vlotter exemplaar.
Bedankt voor het lezen, en ik hoop dat je er iets aan hebt.

EDIT: inmiddels draai ik ook Starcraft 2 Wings of Liberty op mn laptop. Met ultra settings en een resolutie van 1280x720 haal ik gemiddeld tussen de 40-55 fps.
Dit is overigens met een GPU-core overklok van 50 MHz, die loopt nu dus op 600 MHz. Dit gebruik ik nu al een maandje zo, gaat automatisch met Rivatuner, en het is hartstikke stabiel.

Nog een klein handigheidje: ik breng de achterkant van de laptop wat omhoog, door onder de achterste 'voetjes' een blokje van 1 cm te plaatsen. De maximale temparatuur die ik in games haal daalt dan van 91 naar 85 graden. Ik heb nog niet geprobeerd of dit ook het schijnbare throttling-probleem in Dirt2 verhelpt, dit zal ik nog vermelden.

Edit1: aantal screenshots toegevoegd
Edit2: wat extra gebruikerservaring toegevoegd
Edit3: Gebruikerservaring

Heb jij ook een Asus G51JX-SX251V?

Haha nee als je het afzet tegen de opstartprestaties van een SSD niet nee :P Ik denk dat ik binnenkort een Seagate Momentus ga aanschaffen: 500 gb op 7200 rpm met een 4gb SSD als cache. Daarin slaat hij veelgebruikte programma's op, zodat die als je ze weer gebruikt veel sneller opstarten. Verder is het qua schrijf- en leessnelheid ook een prima hdd. Een SSD is me toch wat te duur.

Dan kan ik meteen een fresh install doen, wat ik dus in het begin niet gedaan heb. Dat is toch wel handig, want er staat van tevoren veel rotzooi op, maar ja dat schijnt bij elke laptop zo te zijn. |:(

@millman: het toetsenbord buigt inderdaad makkelijk door in het midden, maar ook weer niet zo dat het tijdens typen hinderlijk is imo. Het was beter geweest zonder, maar ik heb er geen last van.

Dat van de videokaart wist ik, en je hebt wel gelijk: het is geen pure high-end kaart, hij schurkt er eigenlijk een beetje tegenaan. Hij is een stuk sneller dan de middenklasse (GT33x, HD5650) maar ook weer behoorlijk wat langzamer als bv een HD58x0 of GTX4xx. Maar zoals ik al eerder zei: die vind je pas in laptops vanaf 1200 euro. ;)

Ik heb de videokaart al met 25 mhz overgeklokt, leek stabiel, straks nog even met 50 mhz proberen. De temps van mijn videokaart zijn wel wat hoger dan die van jou, die van mij komt op 91 graden (tegenover 85 bij die van jou meen ik).
Prima review. Wel een paar kritiekpuntjes cq. aanmerkingen:

- Jammer dat je alleen game-prestaties noemt. Hoe ervaar je Windows 7? Multitasken? Is hij naast gamen geschikt voor dagelijks gebruik?

- Hoe is de geluidskwaliteit?

- Waar vergelijk je de laptop mee? Oftewel, wat heb/had je nog meer?

Ik heb dezelfde laptop. Er zit volgens mij geen bluetooth op. De speakers hadden wat mij betreft meer geluid mogen produceren. Het verlichte toetsenbord is erg handig.
nette review, wilde hem kopen, maar afgehaakt vanwege de videokaart de next generation games niet kan spelen helaas. voor de rest ziet hij er cool uit
Helaas geen DX11 aanwezig nee, en een HD58xx/GTX4xx is sowieso nog wel een stuk sneller, maar dan kom je ook bij laptops uit van minimaal 1200 euro helaas.. Voor deze prijs kon ik niks beters vinden ;)
Hey man, leuke review..
Ik heb min of meer de zelfde ervaringen met de zelfde serie (G51jx-41v), al vroeg ik mij af wat je van het toetsenbord vond? Bij mij buigt ie een beetje door en was benieuwd of je de zelfde ervaring had. Ook ben ik benieuwd wat je van de windows installatie en de stapel aan demo programma's vond? Of ben je meteen met een frisse installatie begonnen? Is het overklokken niet meer gelukt of ben je er gewoon niet meer aan begonnen?
Misschien leuke info: de gts360 is een rebrand van de gts250, op wat hogere snelheden. uiteindelijk gewoon een 8800gt dus, geen high-end kaart in mijn ogen, maar wel een aardige laptop gamekaart..
Verder netjes gedaan zo! herken wel wat uit mijn review ;) Met een mooie layout krijg je een 4e ster erbij, nu een dikke 3 van mij..

Nog een puntje van kritiek, het is nVidia ipv Nvidea, lijkt me fijn om dat te weten..

[Reactie gewijzigd door millman op 18 september 2010 19:42]

Prima review! Windows start vlot op zeg je, ff een minuut! Wowww, das lang man!
Zou ik zelf niet posi vinden, kheb zelf een alienware en start net onder 20 sec op, wordt al behoorlijk lang.....wel even zeggen dat er een Ssd in zit.

Voor de rest lekker uitgebreid!
Ivm met je speakers probeer eens srs audiosandbox deze software vindt ik een must voor op laptops :)
@Cybergt: Volgens mij is de software ook niet het probleem, die schijnt juist wel goed te zijn. Het zijn maar hele kleine speakertjes en een subwoofer is niet aanwezig, bas heb je sowieso niet ;)

@Brd-Rec: ach ja je kunt het niet iedereen naar de zin maken, en ik zal de eerste zijn om te zeggen dat dit geen topreview is ;) Mijn primaire bezigheden zijn gamen, films kijken en internetten, dus ik heb me ook vooral op die onderwerpen (beetje onbewust in eerste instantie) gefocust.
Beste Musje83,

bedankt voor je aanmerkingen. Wat de prestaties betreft: Ik heb dit aspect waarschijnlijk wat eenzijdig belicht omdat ik de laptop ook vooral voor gamen gebruik. Ik zal hier nog even wat aanpassen, maar veel ervaring heb ik verder niet aangezien ik geen zware programma's gebruik. Ik vermoedt dat de harde schijf dan de bottleneck is.
Windows 7 werkt vlot zoals ik dat ook van mijn vorige laptop gewend was, verder surf ik veel (draadloos), en dit werkt ook erg vlot.

- De geluidskwaliteit is in mijn beleving vrij matig, vooral nauwelijks bas: ook dit zal ik nog toevoegen.

- Mijn vorige laptop was een Acer Aspire 5740G (vrij nieuw, ook windows 7, Core i5). daarvoor heb ik nog een HP Pavilion DV7 gehad.