Shure AONIC 50 (Bruin, Zwart)

€ 269,-
Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Shure AONIC 50 (Bruin, Zwart) Review

Ettepet 3 januari 2021, laatste update op 18 januari 2021, 1.721 views Product gekocht

Shure AONIC 50 (Bruin, Zwart)

Heb bruine en witte model. NC passief goed, gebruik ANC en EQ niet. Bedraad en onbedraad uitstekende geluidskwaliteit. Vlak frequentiebereik (20Hz-20kHz). Prima pasvorm. Degelijke bouw. Beschermstrookjes wel/niet gebruiken. Alternatieve beschermhoes gekocht. Bediening werkt goed en effectief (verhoogd knopje). Bluetooth 5.0. USB-C. 2 apparaten gelijktijdig verbonden. Niet regenbestendig? Zwaarder dan concurrentie.

Pluspunten

• Draadloze geluidskwaliteit uitstekend
  • Ook bedraad (passief) zeer goed
  • Goede passieve geluidsonderdrukking
  • Bluetooth 5.0; USB-C.
  • Ondersteunt alle geluidsformaten
  • Compacte pasvorm
  • Automatische koppeling aan 2 devices

Minpunten

• ANC matig (staat bij mij uit)
  • Wat grof gebouwd
  • Lijkt niet regenbestendig
  • Zwaarder dan meeste concurrenten

Heb sinds 5 weken het bruine model, en sinds een paar dagen ook de witte (bedoeld voor onderweg).

De Aonic 50 heeft een goede passieve omgevingsgeluid-onderdrukking. De middelmatige ANC heb ik daardoor niet echt nodig en staat standaard dan ook uit. Op de fiets hoor je wel wat ruis, maar tenzij de wind hard voorbijkomt is dat niet heel storend.

Ben zeer blij met de zuivere, onbewerkte geluidskwaliteit (bedraad en onbedraad). Vrijwel alle concurrenten moeten het hebben van bewerkt geluid en/of extra veel bas. Bij het bewerken gaat (helaas) detail verloren, iets wat je eenvoudig kunt horen als je de koptelefoons onderling vergelijkt. Een degelijke, op een goede bron aangesloten, bedrade koptelefoon (en zeker een open-back model) klinkt logischerwijs nog beter.

In tegenstelling tot wat er op rtings.com wordt beweerd is het frequentiespectrum vanaf 20Hz behoorlijk vlak, met alleen een duidelijke piek richting 3 kHz en net daarboven een scherpe daling. Dit geldt voor mijn hoofd, mogelijk kan dat bij anderen verschillen.

Ik heb de koptelefoons getest op diverse Apple apparaten en bedraad via een AudioQuest DragonFly Cobalt (USB D/A converter + versterker).

Net nieuw voelen de nep-leren kussentjes wat harder aan en ruik je het nep-leer heel licht. Dit effect is binnen een paar uur weg. Het leek bij mij in eerste instantie alsof de koptelefoon net wat te strak zat, maar dat gevoel verdween al vrij gauw. Ik heb wel eens koptelefoons geprobeerd waar na een uur je oren pijn gaan doen door beknelling. Nu ben ik vooral blij met de compacte pasvorm.

Uit de verpakking zitten er op de Aonic 50 twee beschermstrookjes op de oorschelpen om bij het vervoer schade te voorkomen tussen schelp en metalen beugel. Ik heb op de bruine deze strookjes verwijderd zodat de koptelefoon wat losser op mijn hoofd zit, wat prima is voor thuis. Op de witte zitten de strookjes nog wel omdat ik die ook gebruik op de fiets en er bij vervoer meer behoefte is aan bescherming (schelp <=> beugel).

De bouwkwaliteit oogt degelijk, alleen lijkt de Aonic 50 niet echt bestand tegen regen. Let daarop mocht je deze koptelefoon onderweg/buiten willen gaan gebruiken!

De beschermingshoes is degelijk maar groot. Ik kocht een “AHG Upgrade Carrying case for Sennheiser HD280/HD380Pro HD555 HD558 enz.” (linkje) voor circa 25 euro (incl. shipping) die prima past.

De bediening op de (rechter) oorschelp werkt eenvoudig en doeltreffend, ook door het uit-stekende knopje tussen beide volumeknoppen in.

Tijdens het laden kun je de Aonic 50 gewoon blijven gebruiken ook als je oplaad en luistert via een USB-C kabel naar het device waar je je muziek afspeelt. De batterij zal het volgens de specs en diverse reviews zo’n 20 uur uithouden. Daarnaast functioneert de Aonic 50 ook passief (uit, bedraad) en tijdens het opladen uitstekend, dus prima voor onderweg.

Ik kocht beide modellen eind november 2020 voor black-friday prijzen (299 euro per stuk). De huidige prijzen (3 januari 2021) verschillen niet heel veel.

Update 18/01/2021: ik ga deze mini-review binnenkort grondig herzien (vooral indeling).

1. Nog steeds superblij met deze koptelefoon.
2. Geluidskwaliteit (ANC uit) blijkt superieur aan alle directe wireless concurrenten (ANC aan of uit). ANC is slechts redelijk, al zorgt ie bij de Aonic 50 ervoor dat al het laag van het omgevingsgeluid zwaar onderdrukt wordt.
3. Geluidskwaliteit nog niet vergeleken met B&O H95 en Apple Airpod Max. Beiden veel duurder.
4. Bedrade, passieve geluidskwaliteit 10 stappen beter dan ALLE wireless concurrentie!! (H95 nog niet geprobeerd)
5. RTings blijkt zijn hele review (grafiekjes, enz) te hebben gedaan met ANC aan, en op MAX. Dat is niet waar de Aonic superieur is. Met ANC uit hebben ze niet geprobeerd. Gelukkig testen ze televisies wel grondig.
6. Gebruik op de fiets, of bij (harde) wind is ook goed tot zeer goed vanwege de goede passieve omgevingsgeluidsonderdrukking. Hiervoor moet je wel de ANC uitzetten en een sticker over de grill plakken. Nog geen nadelen ontdekt van deze ‘hack’, want je kunt nog steeds bellen en ANC lijkt ook nog te werken (als ik die thuis/ op kantoor aanzet). Supertof om rijdend in de wind van uitstekende geluidskwaliteit te genieten! 😎

Kwam ergerlijke, populaire YouTube-vergelijking tegen waar de reviewer maar wat aanrommelt tijdens de vergelijking tussen de Aonic 50 en de Sony MX4. Hij beweert dat het aanzetten van DSEE de geluidskwaliteit van de Sony dichtbij de Aonic brengt. Echte kolder, tenzij je naar slechte kwaliteit .mp3’s luistert.

Heb jij ook een Shure AONIC 50 (Bruin, Zwart)?

Volledig mee eens. Ik heb de DALI IO-6, de Beoplay H95 en de Shure Aonic 50 in bezit (gehad) en de SA50 is geluidskwalitatief prachtig neutraal. Heel erg fijne muziekweergave en stukken beter dan al het andere ... Behalve de H95 dan. Die is nog net een fractie beter .. De verschillen zijn dan echter wel astronomisch klein en zitten met name in de iets mooiere layering in het net iets strakkere laag ... Daarentegen heeft de H95 geen mogelijkheid om echt passief gebruitk te worden met kabel. Voor mij een reden om de SA50 er naast te blijven gebruiken, want daar steekt ie duidelijk weer wel boven de H95 uit.

Overigens, met betrekking tot de ANC van de SA50 .. Die haalt met name laag weg .. Mijn eerste reactie was ook dat dit wel een matige ANC was, maar dit blijkt in een vliegtuig juist niet te gelden .. In het laag, dus voor het echte motorgeruis, doet ie het zelfs beter dan de XM3 .. Het is meer op gebied van de hogere frequenties (stemmen, kantoorgeluiden) dat de SA50 duidelijk de mindere is ...
Klopt! Fijn dat je ook een vergelijking met de H95 geeft, want daar had ik nog niemand over gehoord.

Ik volg een topic over de Aonic 50 op head-fi, waar deze koptelefoon eigenlijk unaniem wordt geprezen. Hij valt alleen af als mensen ANC willen vergelijkbaar met de Sony, of als mensen persé veel laag willen of te grote oren hebben.

Ik heb de Avantone Pro Planars gekocht naast deze, via een RME ADI-2 DAC FS. Beide koptelefoons heerlijk neutraal. Op de RME kan ik EQ instellen zodat je ook met bijvoorbeeld de Harman curve kunt luisteren. De koptelefoons en de RME zijn allemaal toppers, ook vooral gezien de prijs. (de 425 Euro Planars zijn met wat lichte EQ makkelijk beter dan de populaire 1600 Euro Hifiman Arya’s !!)
Wel imposant als de Aonic 50 bijna net zo goed is als de h95, voor bijna een kwart van de prijs (240 eu op amazon.de). Twijfel zelf nog tussen eerst genoemde en de Beyerdynamic dt990 pro + amp/dac. Vooral voor bij computergebruik maar uiteraard laat de Shure zich ook breder inzetten. Al ben ik buitenhuis geen liefhebber van een blok gewicht op mijn hoofd en geef ik de voorkeur aan oortjes. Open back lijkt mij ook wel prettig. Moeilijk moeilijk ;D Enig idee welke wint op geluidskwaliteit?
Ik doe het met een Denon AH-D9200 gekoppeld aan een FiiO M15 of thuis aan een Rupert Neve RNHP .. Op korte termijn vervang ik die door een JDS Labs EL II stack (Dac & Amp) .. Fijne hobby is het .. En helemaal fijn nu (sommige) draadloze koptelefoons ook daadwerkelijk enorm muzikaal beginnen te worden ..