Specificaties 2,44" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

BlackBerry Bold 9700 Zwart Review

Smitmartijn 3 maart 2011, laatste update op 17 november 2015, 18.057 views

BlackBerry Bold 9700 Zwart

Pluspunten

• Batterijduur
  • Qwerty toetsenbord
  • Ping
  • Blackberry OS 6

Minpunten

• Speciaal internet abbonement
  • afwerking
  • 256 MB werkgeheugen

Update 1: Stukje over Push mail, apps die mij goed bevallen zijn(aanraders). 31-7-2010 - 23:41
Update 2: Stukje over het verzenden van bestanden via bluethoot. 1-8-2010 - 21:34
Update 3: Stukje over What'sapp, nieuw kopje: Mijn provider, de toetsen op de telefoon 2-8-2010 - 16:38
Update 4: Conclusie is iets uitgebreider. 4-8-2010 - 12:08
Update 5: "Algemeen gebruik" aangepast aangezien ik het toestel nu wat langer heb. 13-8-2010 - 15:23
Update 6: Zoomfunctie op de camera er aan toegevoegd. 15-8-2010 - 13:50
Update 7: PingChat! toegevoegd bij aanraders. 27-8-2010 - 19:26
Update 8: Stuk over hoe het toestel na 4 maanden is. 20-10-2010 - 15:31
Update 9: Stuk over het toestel na 4 maanden geüpdate. 2-11-2010 - 21:49
Update 10: Blackberry OS 6 3-3-2011 - 13:12

Ik had voorheen altijd prepaid telefoons, nu wilde ik graag een abonnement omdat het goedkoper is in verhouding (ik sms veel) en een leuke bijkomstigeheid was dat ik dan ook een nieuw toestel uit kon zoeken. Voor mijn Bold 9700 had ik een iPhone, een zeer goed toestel maar wilde toch wel eens wat anders (graag een telefoon met volwaardig Qwerty toetsenbord). Zodoende kwam ik bij de BlackBerry Bold 9700.

Mijn provider

Ik heb een abonnement afgesloten bij T-Mobile, het abonnement wat ik heb afgesloten:
- T-Mobile Relax 20
- SMS Bundel met 1000 extra smsjes
- BlackBerry Instant E-mail
De internetverbinding en het 3G netwerk van T-Mobile kan ik niet heel goed noemen, iemand waarmee ik bevriend ben heeft hetzelfde toestel maar dan met Vodafone als provider, dit werkt vele malen soepeler als het gaat om internet. Ten eerste: de downloadsnelheid bij het internet van Vodafone ligt hoger (3.6MB/S bij een BlackBerry Plus abbonement tegen 384 Kbs bij Instant Email van T-Mobile). Ten tweede is de 3G dekking van Vodafone in mijn buurt beter. Zoals verderop in de review te lezen is heb ik geen 3G bereik thuis en met het Vodafone toestel is er wel 3G verbinding bij mij thuis.
Een groot voordeel van T-Mobile ten opzichte van Vodafone is dat het internet van T-Mobile stabieler is. Het toestel met Vodafone internet had vaak even geen verbinding en moest dan ook weer even zoeken naar een nieuwe verbinding.

Eerste indruk

Toen ik het abonnement had afgesloten kreeg ik het toestel tot mijn grote vreugde meteen mee. Eenmaal thuis aangekomen snel de doos open gemaakt en het toestel eruit gehaald. De verpakking is zeer compact en ziet er netjes uit. Het toestel ziet er goed uit en ligt ook lekker in de hand (toch wel belangrijk als je typt met een qwerty toetsenbord). De bouwkwaliteit van het toestel valt een beetje tegen, tussen het scherm en het chrome randje zit wat speling en zo zijn er wel meer plekjes die niet helemaal 100% goed afgewerkt zijn. Of dit alleen bij mijn toestel is of ook bij anderen kan ik helaas niks over zeggen.
Typen met het toetsenbord gaat aardig al moet ik wel bekennen dat ik beter kan typen met het toetsenbord van een BlackBerry 8520 aangezien de toetsen hier iets uit elkaar staan (persoonlijke voorkeur, ligt er maar net aan wat je zelf prettig vind)
Het opstarten duurt de eerste keer heel erg lang aangezien het toestel dan alle instellingen moet doorlopen voor o.a.: internet, email, simkaart en geheugenkaart.
Aan de bovenkant van de telefoon zitten twee toetsen (één links en één rechts). Met de linker toets is het mogelijk het toetsenbord te vergrendelen en tevens te ontgrendelen. Met de rechter toets is het mogelijk om de telefoon in de Stand-by modus te zetten, ookwel de Mute toets genaamd.
Aan de rechterkant van het toestel zitten twee knoppen: één knop is een sneltoets om de camera op te starten, de andere knop is om het volume harder of zachter te zetten.
Aan de linker kan van het toestel bevind zich een knop om spraakgestuurd bellen te activeren, er zit een ingang voor bijvoorbeeld een koptelefoon aan te sluiten en er zit een aansluiting voor een mini-usb kabel.

Specificaties

- Intern geheugen 256 MB
- Cardreader 1 Micro SD slot
- Scherm resolutie 480*360
- Scherm grootte 2.44 Inch
- Camera 3.20 MP (2048*1536)

Internet

Ik heb natuurlijk ook internet voor de BlackBerry afgesloten bij mijn abonnement (naar mijn mening heb je vrij weinig aan dit toestel zonder internet). Het internet is redelijk snel (provider afhankelijk), helaas kan mijn BlackBerry het 3G netwerk in de buurt niet vinden. Op het toestel van mijn moeder is ook 3G aanwezig (een Samsung), zij heeft echter wel 3G verbinding als we thuis zijn. Het verschil tussen 3G en GPRS is zeker te merken, als ik bijvoorbeeld in de auto zit en kom in een 3G zone is mijn internet stukken sneller dan wanneer ik in een GPRS zone zit. Thuis is het internet natuurlijk helemaal snel omdat ik dan op mijn eigen netwerk kan. Het afspelen van filmpjes in Youtube gaat niet vlekkeloos, er moet vaak gebufferd worden en soms worden stukjes van een filmpje uit het niets versneld afgespeeld. Hiervoor heb ik inmiddels een oplossing, namelijk de app player for youtube, echt een aanrader. Hierdoor gaat het afspelen van video's stukken beter. Wat ik nog wel wil aanrader, als je op je eigen netwerk zit (thuis netwerk etc) kun je beter Youtube gebruiken dan de Youtube player app, de app heeft om welke reden dan ook erg veel moeite met bufferen etc. dit gaat op de internet site van youtube zelf veel beter.

Blackberry OS 6

Eindelijk is het dan zover, Blackberry OS 6 is er nu ook voor op de Bold 9700. We hebben even moeten wachten maar je kunt nu updaten vanuit de Blackberry Computer software. De grote vraag is natuurlijk, is het nieuwe OS veel beter als het oude? Mijn eerste antwoord, JA. Ik heb het OS nog niet heel lang in gebruik dus over eventuele vastlopers kan ik nog niet veel zeggen, wel kan ik melden dan bijvoorbeeld de browser een stuk sneller is geworden. Ik krijg de indruk dat de Bold 9700 veel beter met OS 6 om kan gaan dan met OS 5, dit zal waarschijnlijk komen door het werkgeheugen.

Buiten de hardware matige veranderingen zijn er ook veranderingen aan de menu's, het ziet er allemaal net even wat netter uit en het werk allemaal nog prettiger. Alles is makkelijk te vinden en ook naar eigen wens zeer snel in te stellen. Ik vind dat het een goede zet is geweest om OS 6 ook uit te brengen voor de Bold 9700, je kunt nu namelijk veel meer uit het toestel halen dan voorheen.

Algemeen gebruik

Het scrollen door je e-mail, contacten lijst, smsjes etc gaat allemaal erg snel en prettig. Als er echter meerdere taken open staan krijgt het toestel het soms moeilijk. Mijns inziens hadden ze dan ook wel meer intern geheugen mogen plaatsen dan de geinstalleerde 256 MB. Nu ik het toestel een tijdje heb merk ik dat het toestel soms gewoon langzaam is. Op sommige momenten duurt het laden van taken gewoon veel te lang.
De gebruikersinterface is erg prettig, alles is snel vindbaar en het is ook allemaal logisch ingedeeld. Het OS wend erg snel, echter is het niet zo verfijnd als het OS wat op de iPhone staat.
Een groot voordeel wat je merkt bij Blackberry's is push-mail, je krijgt razendsnel je e-mails binnen (je krijgt hetzelfde bericht als bij een smsje) en kunt ze daarna direct lezen, er hoeft dus niks meer geladen te worden etc. Iets wat ik ook merk nu ik het toestel een wat langere tijd heb, de emails komen niet meteen binnen. Ze worden meestel verzameld in groepjes van 4 of 5 emails en worden dan pas zichtbaar op het toestel.

Touchpad in plaats van Trackball

Wat nieuw is op de BlackBerry Bold 9700 en de Curve 8520 is het Touchpad, voorheen waren de BlackBerry's uitegerust met een Trackball, deze werd erg snel vies en moest dan ook vaak vervangen worden. Het Touchpad heeft hier geen last van, hij is zeer makkelijk schoon te houden. Het Touchpad is een goede verbetering t.o.v. de Trackball. Je kunt snel door internet pagina's heen en tevens ook snel door je menu. De gevoeligheid van het Touchpad is in te stellen in het menu, dit zorgt er dus voor dat je zelf kunt bepalen hoe snel het Touchpad werkt. Hierdoor zul je dus minder snel voorbij toepassingen "scrollen". Zoals ik eerder al aangaf is de afwerking niet helemaal goed bij mij toestel, dit zie je helaas ook weer terug bij het Touchpad, er zit speling waardoor het Touchpad af en toe een soort van verschuift. Dit lijkt mij niet de bedoeling.

Camera

Ik heb nog niet veel gebruik gemaakt van de camera, de foto's die ik tot nu toe geschoten heb zien er goed uit. Je kunt zelf instellen met welke resoluties je foto's wilt maken:
- Groot (2048 * 1536)
- Middel (1024 * 768)
- Klein (480 * 360)
Tevens is er een flitser aanwezig die het mogelijk maakt om ook in wat donkerdere ruimtes of 's avonds foto's te nemen. De camera is voorzien van een zoomfunctie. Standaard staat hij op 1.0x als je de camera toepassing start, je kunt inzoomen tot 2.0x, dit doe je door over het touchpad naar boven te gaan. Als je weer uit wilt zoomen ga je over het touchpad naar beneden. Ook is het mogelijk om filmpjes te maken De beeldkwaliteit van het filmpjes is redelijk te noemen. De flitser kan ook bij het filmen gebruikt worden als bijschijnlampje, of als je in het donker iets kwijt bent geraakt en je hebt even wat licht nodig :9
Foto's die je gemaakt hebt kun je direct uploaden naar bijvoorbeeld je eigen hyves of direct op Facebook zetten. Naar mijn weten was dit met de iPhone die ik had nog niet mogelijk. Ook kun je de foto's versturen via bluethoot naar andere telefoons, laptops, pda's etc. Dit is redelijk omslachtig aangezien je eerst een aantal functies in moet schakelen: je moet het bestand eerst pairen en vervolgens de functie ontvangen middels Bluetooth inschakelen, hierna kun je bestanden versturen. Wat ik van anderen weet, die bijv. een Sony Ericsson hebben, je kunt een foto of ringtone selecteren en direct verzenden via je bluethoot.

Accu

De accu van het toestel gaat bij normaal gebruik ongeveer 3 à 4 dagen mee. In vergelijking met mijn iPhone is dit redelijk lang (accu van mijn iPhone moest ongeveer iedere avond opgeladen worden). UPDATE: Nu ik de telefoon langer in gebruik heb merk je dat de accu steeds minder lang mee gaat. Vooral als je internet pagina's open laat staan loopt de accu zeer snel leeg! Het is dus ook een aanrader om je internet pagina's gewoon weer af te sluiten als je er klaar mee bent. Een voordeel van de accu van de BlackBerry is dat hij vervangen kan worden, dit kan ook met die van de iPhone al zal dit vele malen moeilijker gaan. Wat ik merk is dat als ik langdurig mijn WiFi-verbinding in schakel de accuduur aanzienlijk verkort wordt. Tijdens het opladen wordt het toestel erg warm, het is dus niet aan te raden om het toestel bijvoorbeeld naast je kussen te leggen als je gaat slapen. Wat ik ooit ergens gelezen heb (weet dus niet of het klopt) is dat de accu langer mee gaat als je de telefoon tijdens het opladen uit zet, ik zal dit binnenkort testen om het te kunnen bevestigen. Het uitzetten van het toestel tijdens het opladen heeft naar mijn weten geen effect. De tijd dat de accu meegaat hangt gewoon af van welke taken er open staan tijdens het gebruik.
Een leuk "gadget" dat bij het toestel geleverd wordt is het hoesje, nu zul je denken: "hoesje een gadget?", ja het hoesje is een gadget! In het hoesje zitten namelijk een aantal magneetjes die ervoor zorgen dat de Blackberry zichzelf in een soort slaapstand zet waardoor het toestel veel minder stroom gebruikt dan wanneer het toetsenbord alleen vergrendeld wordt.

Muziek luisteren

Ik luister veel muziek op m'n BlackBerry, dit ook omdat ik nu geen ipod meer heb. Het geluid wat uit de speakers komt is redelijk, als je het heel hard zet kraakt het wat maar dat komt bij de meeste telefoons voor. Als je een headset aansluit op de telefoon is het geluids zelfs goed te noemen, natuurlijk afhankelijk van je headset, maar met mijn ipod oortjes hoor ik weinig vervorming als het geluid hard staat of bij hoge tonen. Als je geen headset bij de hand hebt en toch muziek wilt luisteren zonder dat andere mensen daar last van hebben kan dat ook, je kunt dan de functie Active Handset inschakelen. Dit houdt in dat je via de speaker bovenin (waar je normaal het geluid van een telefoon gesprek door hoort) muziek kunt luisteren. Je houdt het toestel dus gewoon aan je oor net alsof je aan het bellen bent.

BlackBerry app store

Zoals Apple heeft ook Rim z'n eigen app store, helaas niet zo uitgebreid als die van Apple maar je kan toch een redelijk aantal apps downloaden. De interface is nagenoeg gelijk aan die van Apple: je kunt een categorie selecteren, je kunt de top betaalde apps bekijken je kunt de top gratis apps bekijken en er is een zoekfunctie waarmee je applicaties kunt zoeken. Wat ze ook hebben (en wat ik bij Apple nog niet gevonden heb) is dat er bijgehouden wordt welke apps je gedownload hebt ookwel de functie MyWorld genoemd.
In de BlackBerry app world is het ook mogelijk om Thema's te downloaden, bij Apple hebben ze dit in een ander programma zitten. Ikzelf vind het erg handig dat alles in 1 programma zit aangezien dat veel overzichtelijker is.

Voor geïnstalleerd programma's

- BlackBerry Messenger
Het wel bekende programma waar je ook mee kunt pingen met andere BlackBerry gebruikers
- Office to go
Word, Excel en powerpoint voor onderweg (de lite versie dus je beschikt niet over alle functies
- BrickBreaker
Een spel waarbij je met een balletje allerlei stenen kapot moet maken
- Word Mole
Een spel waarbij je woorden moet maken en daarvoor punten krijgt (bepaald aantal punten nodig om naar het volgende leven te gaan. (helaas wel in het engels)
- Texas Hold'Em king 2
Een spel waarbij je tegen 5 andere (computer gestuurde spelers) kunt pokeren, er zijn verschillende opties mogelijk zoals, toernooien, tafels met lage inleg en tafels met hoge inleg (geld etc is allemaal virtueel)
- Sudoku
Een spel waarbij je in elke rij van 9 en elk vierkant van 3*3 de getallen 1 tot en met 9 maar 1x mag plaatsen
- Klondike
Een spel waarbij je kaarten op volgorde moet leggen van aas tot en met koning (kleur steeds om en om, rood, zwart, rood zwart etc) ook wel bekend als patience

Aanraders

-Player for Youtube
een app die te downloaden is in de app-world voor BlackBerry's. De app zorgt er voor dat je gemakkelijker video's kunt bekijken die op youtube staan. Het bufferen gaat sneller en je hebt alle informatie en de knoppen binnen het bereik die je ook echt nodig hebt.
-Snel zoeken met Google
een app die te downloaden is in de app-world voor Blackberry's. De app maakt het mogelijk om zeer snel te zoeken via Google. Als je de app opstart krijg je een balk waarin je een zoekopdracht in kunt typen, vervolgens laad de app automatisch de internetsite met alle resultaten. Je hoeft dus niet meer eerst zelf internet te openen, dit scheelt aanzienlijk veel tijd.
-Hyves
een app die te downloaden is in de app-world voor BlackBerry's. Deze app heeft een beetje hetzelfde idee als de app 'snel zoeken met google'. Je kunt je hyves pagina bekijken zonder dat je daarvoor internet hoeft te openen. Ook kun je naar de hyves pagina van vrienden, je kunt krabbels versturen, je inbox bekijken, foto's uploaden en nieuwe "wiewatwaar's" plaatsen.
-What'sapp
een app die te downloaden is in de app-world voor BlackBerry's. Deze app maakt het mogelijk om gratis te communiceren met andere telefoons zoals iPhones, andere BlackBerry's, Android toestellen en Symbian toestellen. Nadat het programma geinstalleerd wordt er een lijst opgemaakt met welke contactpersonen van jou het programma ook gebruiken. Als dit gebeurd is kun je meteen iemand uit je contactenlijst selecteren om mee te gaan "chatten"
-PingChat!
een app die te downloaden is in de app-world voor BlackBerry's. Deze app maakt het mogelijk om gratis te communiceren met andere telefoons zoals iPhones, andere BlackBerry's, Android toestellen en Symbian toestellen. Het idee is hetzelfde als What'sapp alleen ziet het er allemaal net even wat beter en netter uit. Ik vind dit programma dan ook een stukje prettiger werken dan What'sapp. Enige nadeel bij PingChat is dat je zelf je contactpersonen moet toevoegen, bij What'sapp gebeurd dit automatisch als je het toestaat om je telefoonlijst te laten doorzoeken.

Meegeleverde accessoires

- Accu
- 2GB Micro SD kaart
- Data kabel

Het toestel na 4 maanden

Ik heb het toestel nu ongeveer 4 maanden ingebruik en ben er eigenlijk niet erg tevreden over, als je het toestel langere tijd ingebruik hebt merk je dat het toestel af en toe zeer langzaam is. Bij normaal gebruik heb je hier niet heel veel last van, als je meerdere dingen tegelijk gaat doen ga je het wel merken. Dit gebeurd ook al bij simpele dingen als het luisteren van muziek en gelijk een sms typen. Iets wat je eigenlijk niet zou verwachten van een toestel met zo'n prijskaartje.
Kennelijk ben ik niet de enige gebruiker van de Bold 9700 die er last van heeft aangezien ze bij Vodafone al aangekondigt hebben dat er een nieuwe versie komt, de Bold 9780, deze heeft meer werkgeheugen (het dubbele) en een 5 MP camera. Ook wordt de 9780 geleverd met Blackberry OS 6.
Vooral het dubbele werkgeheugen lijkt me een grote vooruitgang aangezien de aanwezige 256 MB bij de 9700 echt te weinig is.

Inmiddels de firmware geupdate, je merkt wel dat het toestel sneller is, echter kan het voor mijn gevoel nogsteeds wat sneller. Wat wel opvalt is dat de batterij minder lang mee gaat dan voor de update, dus het is maar net wat je wilt, snelheid of een lange batterijduur, ik heb voor het eerste gekozen :9
Het wachten is op het BlackBerry OS6, ik hoop dat dit op het gebied van beide bovenstaande punten wat vernieuwd is, dus meer snelheid en een langere batterijduur!

Eens in de week is het zover, het toestel loopt vast. Je scherm wordt wit en kunt niks meer doen, enige optie om dit tijdelijk te verhelpen is de batterij er uit halen. Het toestel op de normale manier uitzetten heeft zelfs geen zin. Ik heb van meerdere mensen in mijn omgeving gehoord dat het een bekende kwaal is bij Blackberry's.

Een zeer goede smartphone die geschikt is voor verschillende toepassingen. Vooral handig voor de zakelijke gebruiker die veel wilt emailen met zijn telefoon en natuurlijk handig voor jongeren aangezien steeds meer mensen een BlackBerry hebben en dus steeds meer mensen overstappen op het Pingen in plaats van smsen of bellen. Een redelijk goed toestel in vergelijking met andere toestellen zoals de iPhone. De prijs kwaliteit verhouding bij de BlackBerry Bold 9700 is goed te noemen. Het is echter geen toestel wat geschikt is om veel mee te internetten, dan raad ik toch echt een iPhone of een Android toestel aan. Het scherm van de BlackBerry is hier niet goed genoeg voor en er zit geen touchscreen op, dat zou toch wel prettig zijn als je veel gebruik maakt van internet.

Dit is mijn eerste uitgebreide review. Als er nog suggesties zijn of dingen die verbeterd moeten worden hoor ik dat graag!

Heb jij ook een BlackBerry Bold 9700 Zwart?

Waarom gebruik je Ping boven What'sapp? Alleen omdat het al geinstalleerd was? Nadeel van Ping vind ik dat je eerst een account moet aanmaken en deze weer delen met vrienden.
What'sapp maakt gebruik van je nummer dus zie je meteen iedereen in je contacten met wie je kunt What'sappen.

edit: en What'sapp is crossplatform: iPhone, BB, Symbian & Android.

[Reactie gewijzigd door Jer0entjeh88 op 2 augustus 2010 08:35]

Ik gebruik het af en toe, heb het geinstalleerd op mijn BB en het is een geweldig programma )zal er zo nog een stukje over schrijven onder het kopje aanraders. Waarom ik ping meer gebruik: de meeste mensen die in mijn omgeving een BB hebben zijn niet echt heel erg slim met hun toestel, ze weten dan ook niet of nauwelijks hoe je apps moet downloaden, hierdoor gebruiken zij geen What'sapp maar alleen Ping.
Ik gebruik het dus vrijwel alleen als ik berichtjes stuur naar mensen met bijvoorbeeld een iPhone
Ik ben benieuwd welke provider je hebt. Zou je dat kunnen vertellen?
Mijn provider is T-Mobile, hier ben ik echter qua internet snelheid niet heel tevreden over en dat ga ik zo ook nog vertellen in mijn review ;)

[Reactie gewijzigd door Smitmartijn op 2 augustus 2010 11:31]

Ik vind het raar dat je dan verschil merkt in snelheid. De 3G-snelheid is namelijk gecapped op 384kb/s bij een BB-bundel. Zal toch met ontvangst te maken hebben denk ik dan? Zou een UMTS-verbinding minder lag hebben?

Alleen Vodafone heeft werkelijk andere snelheden voor 3G of GPRS. Hier is dan ook een andere, duurdere bundel voor nodig.
Zoals er in mijn review staat heb ik totaal geen 3G bereik in mijn omgeving, dat scheelt dus al aanzienlijk in de snelheid.

Ik heb op de Vodafone site gekeken en een BlackBerry Basis abbonement en een BlackBerry Plus abonnement zijn allebei 10 euro per maand gedurende 24 maanden.
Nee hoor.

De snelheid bij Tmobile is hetzelfde (3G of GRPS) dit omdat de snelheid gecapped is op 384kb/s! Daarom vraag ik me af waarom jouw internet met 3G sneller zou kunnen zijn. Zal wel met ontvangst te maken hebben dan.

Blackberry Basis is alleen met Bel + SMS aan te sluiten en kost 12,50 per maand. Blackberry Plus is alleen met Bel + SMS + WEB aan te sluiten en kost 10 euro per maand.

Verschil is 384kb/s vs 3,6Mb/s down (afhankelijk van de ontvangst).
Omdat je het een paar keer had over je iphone zou ik graag willen weten of je dit toestel een goede opvolger van je iphone vindt
het is anders, de iPhone heeft een touchscreen en een heel ander OS. Echter nu ik mijn iPad heb, mis ik niks meer. Het is dus een prima toestel alleen miste ik wel iets van een touchscreen en het OS zou iets beter in elkaar mogen zitten.
Ik heb zowel een BB (Bold 9000 welliswaar) als een iPhone 3G. Beide van ongeveer dezelfde generatie dus.

De iPhone is veel beter wat apps, browsen en multimedia betreft. Daar staat tegenover dat communiceren veel beter is op de Blackberry. Zowel op gebied van IM, Bellen als e-mail is de Blackberry veel beter dan de iPhone.

De iphone 3G heeft gewoon een slechte ontvangs, ongeacht het netwerk. Wat gewoon slecht is; wegvallende gesprekken waar met iedere andere telefoon nog gebeld kan worden.

Nu heb ik zowel de iPhone 4 als de Bold 9700 ook in handen gehad en het enige verschil tenopzichte van bovenstaande is dat ondanks de zgn grip of death de iPhone 4 een veel betere verbinding heeft. Verbeteringen van e-mail op de iPhone hoef je niet echt te verwachten, gezien het beleid van apple om 'dubbele functionaliteit' te weren.
Heel apart.

Ik heb hier een Bold 9700 en een iPhone 3g en het ontvangstverhaal dat je vertelt komt op mij over als absolute onzin. Met mijn Vodafone simkaartje er in hebben beide telefoons uitstekende ontvangst, daar is niks op aan te merken.

Je mening over IM, bellen en e-mailen onderschrijf ik ook niet. Ik, wij zelfs (meerdere iPhones) gebruiken de iPhones zakelijk en zijn overgestapt van BB's op zelf gekochte simlock vrije iPhones waarmee we inmiddels ruim 2 jaar ervaring hebben. Wij vinden de iPhones buiten ping wat BB gebruikers onderling kunnen gebruiken (mits je idd BIS bij je abonnement neemt) in elk opzicht beter dan de BB.

BIS is trouwens niet nodig om te kunnen internetten op een BB. BIS is alleen nodig als je gebruik wilt maken van de door RIM geboden ping en push-mail functionaliteit.

Ik vind dat het toetsenbord van de BB fijn is en als voordeel gezien zou kunnen worden als je niet zo van de touch screens bent maar ik vind een goed touch screen, en dat zit in een iPhone, erg fijn werken en ervaar het toetsenbord van de BB dus ook niet als voordeel.

Voor de goede orde, ik heb hier nog een BB9700 liggen als backup toestel en daar is hij niet meer voor geschikt want ondanks dat het toestel amper gebruikt is is het een kneusje dat nog geen halve dag met zijn accu doet, om de haverklap uitvalt en ik hoop voor RIM dat dit exemplarisch is want anders maken ze echt troep;) (ja, de laatste software staat er op)
Goede review en ik ben het er wel mee eens (Vaderlief heeft een tijd deze gehad).

Gewoon een goede smartphone voor mensen die echt vaak communiceren via hun telefoon en wat minder voor de entertainment (iPhone) of internetten (Android)
Wat wel ontzettend ruk is aan de Whatsapp voor blackberry, is dat je enkel kan afrekenen met Paypal of Google payments. Voor de iPhone is dit beter geregeld (als ik het zo hoor tenminste).

Verder heb je een mooie uitgebreide review over je Bold gemaakt. Klasse. Over de browser hoef je je geen zorgen te maken, jij krijgt een upgrade naar OS6, met de webkit browser :) !

[Reactie gewijzigd door __1337__ op 4 augustus 2010 12:51]

Ik heb de app gratis kunnen downloaden :9

Ik las net inderdaad op internet dat ze in OS 6 de browser aangepast hebben, je kunt nu ook meerdere tabbladen open zetten en daar tussen wisselen. Nu alleen nog wachten totdat OS 6 gelanceerd wordt (zal niet lang meer duren aangezien ze aangeven dat hij er deze zomer moet zijn..)
Je merkt op over de camera dat deze niet kan zoomen, echter is dit wel het geval. Doormiddel van het trekpad omhoog of omlaag te scrollen zoom je in of uit!
ik heb het laatst ook al ergens van iemand gehoord, toen wilde het om een of andere reden niet werken, vraag me niet waarom ;p

nu werkt het wel, ik zal het even in de review aanpassen ;)
En we gaan verder..

- Sowieso
-(persoonlijke voorkeur, ligt er maar net aan wat je zelf prettig vind) VINDT
- bijkomstigheid (niet bijkomstigeheid)
- Aan de linker kan van het toestel bevindT
- bij What'sapp gebeurt dit automatisch als je het toestaat om je telefoonlijst te laten doorzoeken.

[Reactie gewijzigd door Kiwitje op 28 december 2010 09:39]

Positieve eigenschappen: Toetsembord? :P

[Reactie gewijzigd door PerfectLight op 31 juli 2010 23:03]

Waarom is "batterij duur" een positief punt trouwens, ik zou het juist prettig vinden als de accu's goedkoop zijn ;)

batterijduur ;)
Positieve eigenschappen: Toetsembord? :P
Review geschreven vanaf z'n BB. ;)
Als je toch de tekst corrigeert verander abbonement dan meteen even in abonnement :)
dankje!
iemand nog meer typo's dan kan ik alles dr in 1 keer uithalen :9
gebeurt !!
Ik heb het hele stuk nog niet gelezen, maar tot en met de paragraaf "Algemeen gebruik" heb ik gevonden:

abbonement staat op meerdere plaatsen verkeerde geschreven
internet verbinding = één woord
download snelheid = één woord
door lopen = één woord
Of dit alleen bij mij toestel is -> mijn toestel
vlekkenloos = vlekkeloos (zonder n)
Naar mijn inziens = Mijns inziens (een s achter mijn en zonder Naar ervoor)
gebruikers interface = één woord
vind baar = één woord

Wordt vervolgd... (indien gewenst :) )
Zeker gewenst, alles wat je tot nu toe gevonden hebt, heb ik aangepast. Alvast bedankt voor de moeite ;)