HomeWizard Wi-Fi P1 Meter

Specificaties Elektriciteits- en gasmeter + app - Bekijk alle specificaties

HomeWizard Wi-Fi P1 Meter Review

HansKeesom 2 januari 2021, laatste update op 5 februari 2021, 10.079 views Product gekocht

HomeWizard Wi-Fi P1 Meter

Simpel apparaat dat voor de gemiddelde gebruiker precies doet wat het moet doen. Tweakers kunnen met een API aan de slag om het actuele verbruik uit te lezen.

Pluspunten

• Lage prijs
  • complete app

Minpunten

• weet nog niet
  • komt nog wel

Kwaliteit Score: 5
Achtergrond :

Door een gaslek (een isoleerder boorde in een gasleiding) in het gebouw heb ik afscheid moeten nemen van mijn oude gasmeter die ik met een Smappee water en gas kon uitlezen.
Jammer, maar helaas, Liander weigerde anders het gas weer aan te sluiten voor de hele portiek.

Helaas werkt mijn Smappee niet met de nieuwe gasmeter.

Gasverbruik gaat deze P1 meter waarschijnlijk niet echt in realtime geven, maar per uur of kwartier. Ik ben benieuwd

Alvast meer informatie en wat discussie op

[Installatie]
Na het uitpakken heb ik P1 meter met een eigen micro usb kabel aan mijn laptop verbonden om 'm stroom te geven. Of dat nodig is weet ik niet maar het leek me veiliger.

De app op mijn telefoon gaf eerst wat infoschermen en begon daarna aan de installatie.
Om de P1 meter toe te voegen aan de app :
- moest ik eerst een account, zonder wachtwoord aanmaken,
- dan een locatie definieren, eventueel door de GPS van je telefoon te gebruiken,
- om dan via bluetooth verbinding te maken met de p1 meter.
- vervolgens werd gevraagd via welk wifi netwerk je de p1 meter wilt laten communiceren en wat daar het wachtwoord van is. Nadat met het juiste wachtwoord te hebben ingevuld was ik al klaar.

Daarna nog even p1 meter in de p1 poort van mijn slimme meter plaatsen, waarna de p1 meter een mooi groen pulserend licht gaf.

De data begon gelijk binnen te stromen op de app. Helaas toont het "Now" scherm alleen mijn actieve stroomgebruik en doet dat met een redelijk vlot naar links schuivend scherm. Bij gas deel staat alleen de tekst "Not Applicable" Dat is jammer, ik zou het live gasverbruik best wel willen zien, maar ik geloof dat dit niet kan omdat de gasmeter maar eens per minuut met de slimme meter communiceert.

Electriciteit reageert echt supersnel, bijvoorbeeld op een waterkoker als hieronder.

Het "Day"scherm geeft wel mijn gasverbruik weer

Maand en jaar zijn nog niet relevant omdat ik nog waar een paar uur aan het meten ben

Zowel gas als electra kan je aanklikken en dan in landscape bekijken, helaas kan je dan vervolgens niet inzoomen.
Zonnepanelen
De p1 meet NIET de opbrengst van je zonnepanelen, wel of je aan het terugleveren bent. Daar zit op z'n minst 50 watt verschill tussen en meestal meer.
Ik heb maar 400 watt aan panelen dus op een winterdag moet ik er niet veel van verwachten, maar het kan wel

In het dagoverzicht zijn langee periode van teruglevering te zien als groene puntjes. Opmerkelijk is dat de "slimme" meter nog geen teruglevering laat zien op de display. Misschien komt dat nog als ik over een paar dagen via mijn energieleverancier de dag kan bekijken.
Smarthome
Helaas kan je met de p1 of de app nog geen smarthome aansturing doen. Er is voor de tweakers wel een API
Daar kan je leuke data ophalen

en in een andere vorm hieronder. In het geel heb ik gemarkeerd de tariefgroep die actief is. 1 is laag, 2 is hoog.
Hoe je deze data moet interpreteren vind je in de officiële P1 companion standaard van Netbeheer Nederland.

Het is wat het is en het doet wat het moet doen. Dat is hoe de p1 meter te beschrijven is. Een klein ding dat de p1 meter uitleest en beschikbaar stelt in wat grafieken in een app. Dat doet het goed en voor de toepassing waarvoor ik het heb doet ie het dan ook goed.
Maar het is verder geen spectaculier apparaat.
Het kan echter wel de basis zijn voor heel veel andere smarthome toepassingen.
De echte tweaker kan met de API aan de slag, en leuke dingen programmeren.
Voor de gemiddelde burger is dit een goedkope en prima manier om zelf zicht te houden op zijn of haar energieverbruik, voor zover je de slimme meter kan vertrouwen natuurlijk. Maar goed, op basis van de slimme meter krijg je de afrekening, dus wellicht is dat belangrijker.

Voor de prijs ben ik heel tevreden, dit is een prima oplossing om super snel, live voor electriciteit en om de minuut voor gas, goed laat zien hoe je verbruik gaat.
En als de zon gaat schijnen kan de p1 meter ook nog laten zien of er wordt ge-exporteerd.

Heb jij ook een HomeWizard Wi-Fi P1 Meter?

Je score die je geeft strookt niet met de review.

Het apparaat is klein, simpel te installeren en kost (nu) maar 34 Euro (met verzenden), een prikkie en het laagst van al zijn concurrenten. Voor dat geld heb je wel volledig inzicht (in real time) van het verbruik van elektriciteit en met wat vertraging van gas. Alles via WiFi op je telefoon of tablet met een best mooie en handige app.

Ik heb vergeleken met concurrenten maar er is geen één die installatie en gebruik zo eenvoudig maakt en alles is een klein rond kastje heeft zitten. Sommigen waren zelfs stukken duurder met minder functionaliteit of een extern kastje of moeizame installatie of een benodigde betaalde abbo.

Dit apparaat is dus zeker geen 3 sterren waard maar zeker 4, zoniet 5!
Klopt. Ik had 'm nog maar net toen ik de eerste versie shreef. Ondertussen aangepast naar mijn indruk nu. Het doet wat het moet doen en doet dat goed voor een lage prijs. Eigenlijk een no-brainer
Dat vind ik nu ook! Top! Een geweldig product, simpel en doeltreffed :)
Had je de smappee solar? Verkoop je hem eventueel?
Ik gebruik de Smappee nog steeds, vooral om dingen aan te zetten op het moment dat de export van stroom begint.
Dat kan de Smappee via wat "Scenes" met wat rules en wat smartplugs van Dio. Dat mist nog voor de Homewizard P1. Als die dat wel zou kunnen dan kan de Smappee pas weg.
ah ok, ik zoek verder :)
toch bedankt
Goede review! Dank je wel.

Kent iemand al een standaard script om die data van die API en de de officiële P1 companion standaard van Netbeheer Nederland een beetje leuk op een website te plaatsen?

Groet, Pla
Overweeg ook de aanschaf van een HomeWizard omdat ik Umeter tergend traag vind in het aanleveren van info. Niet alleen pas de volgende dag, daar teken je voor, maar steeds vaker pas na 1 of 2 dagen... Zucht.
Maar wanneer ik de voorwaarden lees van HomeWizard ga ik wel akkoord met het weggeven van veel data en stel ik me volgens mij bloot aan veel marketing
Ik heb nog nooit gemerkt dat zij marketing op me los lieten. Ze zijn daar netjes in.
Standaard bewaren ze 1 jaar aan data voor je, als je langer wilt moet je zeer goedkoop abo afsluiten