Sonos Beam Zwart

Specificaties Soundbar met 1x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Sonos Beam Zwart Review

Skyrunner 2 januari 2021, laatste update op 6 januari 2021, 1.628 views Product gekocht

Sonos Beam Zwart

Teleurstellend, haperende verbinding, erg mager geluid. edit: ik pas deze review aan na wijzigen instellingen, zie hieronder.

Pluspunten

• premium feel
  • design
  • prima geluid voor een bescheiden unit

Minpunten

• connectivity

Geluidskwaliteit Score: 4
Na veel twijfelen toch gekocht ter vervanging van mijn Harman Kardon Aura en wellicht als begin van een bescheiden home cinema setup.

Spijt van.

De setup bleek een drama met factory resets en bekabeld wifi moeten configureren. Daarna toch nog haperende verbindingen en tja, dat geluid. Af en toe het gevoel dat het wel goed zit (je koopt tenslotte toch een Sonos), maar doorgaans teleurgesteld in wat soms klinkt als een mono speaker.

Mijn Sonos gaat dus terug en de jacht naar een alternatief dat wél kamervullend kan werken is begonnen.

edit: aanpassing na wijzigen instellingen.

In 1e instantie was deze Soundbar een teleurstelling, echter bleek dat grotendeels te liggen aan mijn onkunde. De HDMI invoer vanaf TV stond nog op PCM 2.0 ; het aanpassen naar DTS 5.1 bleek al een wereld van verschil. Met name na aanpassen EQ en uitvoeren van de Sonos tuning verbeterde eea drastisch.

Ik blijf er wel bij dat de soundbar alleenstaand niet heel veel voorstelt, maar zeker de standaard TV output naar een hoger niveau tilt en mijns inziens een prima basis kan vormen voor een DTS 5.1 systeem.

Ik gebruik de soundbar nu als onderdeel van mijn audio systeem met een andere Sonos One en dat klinkt meer dan prima. In de toekomst gaat hier een stereo pair voor de rear komen.

Heb jij ook een Sonos Beam Zwart?

Ik zou de HEOS serie van Denon overwegen. Ik denk dat je dan niet bedrogen uit komt.
Hangt er een beetje vanaf, ik heb beide gehoord en een beetje kunnen spelen/testen met de Beam.
Beam doet het leuk in een kleinere ruimte, maar klinkt zoals je zelf al aangeeft af en toe 'mono', ook had ik bij bepaalde films dat de stemmen soms moeilijk te horen waren. (Kan ook aan mijn oren liggen heb daar iets niet goed zitten).

De Beam zelf naast mijn antieke Samsung surround set getest. Alleen komt de Beam niet in de buurt maar met 2 Sonos 1's erbij is het een wereld van verschil maar mist dan alsnog de Sub. Wat ik wel merkte was dat er ook lagere tonen 'van achteren' kwamen wat wel mooier klonk.

ARC heeft gewoon 'meer' klinkt voller/ruimer. (Moeilijk te omschrijven). Dit is een hele andere ervaring maar ook hier is de ruimte waar je hem gebruikt belangrijk.

Ja de ARC is duurder, maar eerlijk gezegd komt het toch niet in de buurt van een goede 5.1 setup, het is maar net wat je eisen zijn. Voeg je een paar extra rear speakers toe is de ervaring al beter.

Eigenlijk dus deze : https://www.sonos.com/en/...d-set-arc-sub-one-sl.html

Vergeet b.v. niet dat Sonos met b.v. je Google assistant/spotify etc gekoppeld kan worden, gebruik je dit nu ook is het een leuke toevoeging.

Wat voor mij het grootste nadeel is, de HDMI aansluitingen op de ARC hadden er meer mogen zijn. Mijn huidige receiver heeft 1 uit, 3 in, voor de ARC moet ik dus mijn 'E-ARC' opofferen en dan mis ik dus opties waardoor ik niet alles via de ARC kan laten lopen. Moet je weer met HDMI switches gaan werken enzo. Wat ook niet handig is als je b.v. nu alles al via een receiver hebt lopen dan moet je je kabels weer omleggen. Nu heb ik 3 apparaten via de receiver, 2 apparaten via de TV zelf (1 poort over op TV).

En geen PCM/DTS support..

Verbindings/installatieproblemen heb ik eigenlijk nooit eerder ondervonden. Als er problemen zijn waren dit meestal wifi instellingen (Client isolation...)

[Reactie gewijzigd door prutser001 op 2 januari 2021 11:36]

Bedankt voor je reactie!

Ik gebruik de speaker voornamelijk voor muziek en in veel mindere mate voor TV, dus een Arc is voor mij eigenlijk al een stap te ver. Het had leuk geweest als de Beam het waar had kunnen maken, maar zelfs als enkel soundbar vond ik hem niet goed.

Omdat ruimtelijk geluid voor mij belangrijk is ga ik toch kijken naar een opstelling met meerdere Sonos One speakers ; mocht de behoefte ontstaan (betwijfel het) kan een sub er altijd nog bij, maar ik ben meer geïnteresseerd in evenwichtig geluid, met een sprankje meer midden en hoog.

Wat voor mij de doorslag gaf om de Beam terug te sturen was de prijs/kwaliteit verhouding die in mijn optiek redelijk zoek is met deze unit.
Ik heb zelf 2 x sonos play 5 in de woonkamer, 5m bij 11m. En die kunnen de ruimte goed vullen.

Deze staan ingesteld als stereo paar.
Dank je.

De Play is voor mij geen optie gezien ik een 2-jarige spruit heb rondrennen met grijpgrage handjes ;-)

Ik kijk naar de Bose Smart Soundbar 300 na goede ervaring met het merk.
Maar de Sonos beam ondersteund toch geen DTS?
Dat had ik ook begrepen.

Maar desondanks geeft de Beam aan via de Sonos app dat het systeem DTS 5.1 ontvangt van mijn TV decoder (?).