Motorola Milestone XT720 Zwart Review

general.failure 10 januari 2012, 2.386 views

Motorola Milestone XT720 Zwart

Pluspunten

• Licht
  • Snel en responsief
  • goed geluid
  • goed, groot beeld
  • Goede camera eigenschappen

Minpunten

• De FM radio: knudde!
  • micro-USB met prutserig rubberen dopje
  • PC user interface matig
  • [edit]
  • Beloofde Android update nooit uitgerold
  • Soms hangt hij bij het maken van hi-res foto's of video's

Hardware
Het apparaat ligt lekker in de hand, de hoekige randen zorgen ervoor dat je hem goed gedefinieeerd vast kunt houden. Hij voelt degelijk en solide aan. Je kunt hem nergens vervormen of indrukken (met normale kracht). Het glaasje van de lens kan niet worden afgedekt, maar er zit een miniem randje omheen (van een niet passende lichtblauwe kleur), waardoor het glaasje niet direct over de tafel krast.
Het belvolume is netjes te regelen, het geluid is helder, duidelijke gesprekken, ook via de speaker. Die kan redelijk hard, en ook dan klinkt muziek nog best redelijk

Vormgeving
De iPhone schijnt de trend te zetten, een hoop mobieltjes lijken er meer of minder op. De XT720 niet. Die is hoekig, donker glas van boven en en een soort stroef, teflonachtig metallic donkerblauw oppervlak van achter. De ''rare' uitstulping rechtsonder heeft een groot voordeel: je pakt hem automatisch goed uit je broekzak en je zoekt nooit aan de verkeerde kant naar het aan-knopje. Naar mijn smaak is het gewoon een technisch ontwerp, niet zo zeer een estetisch hoogtepunt, als je het mij vraagt, maar ook niet lelijk.
Hij is lekker dun, niet te hoog of te breed en past prima in m'n broekzak.
Voor een smartphone vind ik m redelijk licht. De specs vermelden 160g maar mijn beide keukenweegschalen vermelden 142g.

Scherm
Duidelijk leesbaar, binnen en buiten. De knopjes zitten op een goede plek en zijn prima te bedienen.
Het scherm wrijft prima. Ik las ergens op internet een klacht dat het wrijven stroef zou gaan, maar dat kan ik niet zeggen.
Als je hem hoogkant vasthoudt zijn de lettertoetsen op het scherm erg smal, maar toch kun je redelijk trefzeker typen.Portrait en landscape en draait netjes mee als je het toestel draait. In vergelijking met windows mobile blijft bij het braaien de focus gewoon op je editbox en de cursor op zijn plaats. Wel zo handig.
Portrait zijn de meeste 'normale' websites niet leesbaar, landscape wel. De letters worden erg klein maar blijven scherp. Klikken op een tekst-link of klein knopje wordt lastig met een dikke vinger. Dan pas mis je het feit dat een stylus of balpen niet werkt.

Connectors
De USB stekkerop het toestel (ook voor opladen) is niet de gewone standaard mini-variant, maar micro-USB. Dat schijnt de nieuwe standaard te zijn. Die aansluiting wordt afgeschermd door een rubberen dopje dat je er uit moet peuteren en dat dan in de weg blijft zitten. Het zal wel functioneel zijn, maar het ziet er wat prutserig uit en ik ben benieuwd naar de levensduur.
Een vergelijkbaar dopje zit aan de bovenkant voor de HDMI connector, waarmee je m rechtsteeks aan de TV kunt hangen.
Ik ben wel benieuwd of er een carkit te krijgen is waarmee de XT720 kan worden opgeladen, aangezien de connector opzij zit en niet onderaan.

Android 2.1 (niet XT720 specifiek dus)
De in-gebruik name is een fluitje van een cent, of eigenlijk heel veel centjes...
Wat direct opvalt: het voelbare klikje als je een toets aanraakt. Voorlopig vind ik dat wel handig, maar het kan gelukkig uit.
De bediening is simpel en intuitief. Zolang je geen google account hebt, is een android mobieltje geen zinnige keuze. De standard geinstalleerde apps zijn net genoeg om de telefoon als mobieltje te gebruiken. De fun start pas als je in de appstore kunt graaien.
De telefoon reageert snel op je vinger, geen vertragingen. Er zit een demo van motonav (60 dagen) op, maar dat moet vast beter kunnen. Daarbij viel me wel op dat deze app wat langzamer reageert.
[edit] Motorola heeft, in tegenstelling tot hun belofte op het moment dat ik het toestel kocht, nooit een udate uitgebracht. DIKKE FAIL!!!
Gelukkig zijn er meerdere methodes om zelf te upgraden, hoewel mototola de boatloader niet unlocked.

PC integration
Toen ik het mobieltje aan mijn PC hing, verscheen hij daarop als een CD, met daarop een setup. Die installeerde een aantal drivers, waarna een motorola webpagina verscheen, en eindelijk, daar stond ook de gebruiksaanwijzing, (NL staat er niet tussen, kies MEA voor engels) manual for XT720
Op mijn windows7-64bits is de 720 niet te zien is als drive of als device in My Computer, XP32 ziet hem wel.
Je kunt Motorola Media Link Downloaden (131MB) die dan alles automatisch gaat syncroniseren. Het programma niet bijzonder intuitief en het kostte me best even wat geklik om muziek om m'n mobieltje te krijgen. Schijnt door Nero te zijn gefabriceerd.
NServiceEntry, de service voor deze Media Lingk op je PC, blijft, ook als je apparaat losgekoppeld is, 25% processorbelasting aangeven. Slordig!! In mijn opinie een volledig overbodige app, waarvoor veel alternatieven bestaan. Die gaat er dus subiet weer af.
Op je mobieltje kan de muziek trouwens gewoon doorspelen als je andere apps draait.

Foto kwaliteit
(Wegens forum regels max 1024x768, loseless gecropt uit origineel. Genomen zonder flits, zonder(digitale) zoom)
De eerste foto is gemaakt in de avondschemer, zonder flits. Je ziet duidelijk de digitale correctie-ruis. De camera corrigeert digitaal de lage lichtgevoeligheid, maar de kwaliteit valt me alleszins mee. Er is zelfs een heel aardige scherptediepte mee te bereiken.
De tweede foto is genomen met daglicht en ook hier zie je duidelijk dat de foto digitaal opgepept is: de contrasten rond de highlights zijn sterk overgecompenseerd.
Deze foto's vergelijken met die van een DSLR is een onzinnige actie, ik zal een dezer dagen een 'gewone' 8MP camera lenen en daar een paar plaatjes mee schieten ter vergelijk. Voorlopig concludeere ik dat voor zo'n compacte, platte camera de kwaliteit goed genoeg is.

De foto's krijgen aautomatisch een naam op basis van datum-tijd (2010-08-01_21-01-22_900.jpg), handiger dan dcim1234.jpg

[edit] Vooral bij hi-res video opnamen bleef het telefoontje vaak zodaning hangen dat de batterij eruit moest om hem te resetten. Na 8 maanden nam hij helemaal niet meer op. Gerepareerd onder garantie. Functioneert nu weer, maar blijft nog altijd af en toe hangen

FM radio
Knudde! Met automatisch zoeken vindt helemaal niets. Handmatig ingegeven frequenties: met een hoop storing komt 3FM nog wel door, maar de rest is onluisterbaar slecht, met earphone of zonder. Binnen en buiten.

Accu
Na een avondje stevig spelen was de accu al ver leeg. Ik had m eigenlijk verder willen laten leeglopen, maar als je m aan de PC hangt, wordt hij automatisch weer geladen.
Na een dagje op het werk, met af en toe een beetje spelen is de accu nog 60%vol
[edit] Batterij is na anderhalf jaar merkbaar versleten. het wordt tijd voor een nieuwe.

Keuze kriteria
Nog even iets over de reden waarom ik deze gekozen heb:
Aangezien ik programmeur ben en wel eens iets met telefoons wilde proberen, was de keuze al snel beperkt tot android. Bij iPhone worden er mijns inziens teveel beperkingen opgelegd, en ik heb gewoon een beetje een hekel aan de egocentrische i-toon. Maar dat is persoonlijk.
Ik zocht goede performance, goede camera en multimedia mogelijkheden. Na een heleboel gegoogel was mijn shortlist geslonken tot:
- Motorola Milestone
- Motorola Milestone XT720
- Samsung galaxy s
- Sony ericson experia X10

ik fotografeer veel (DSLR) en aangezien ik graag altijd een camera bij me wil hebben (ook als ik m'n grote tas niet bij me heb), hecht ik daar veel waarde aan. De XT720 heeft als enige een 8MP camera, en kan 720p video opnemen. ook heeft hij een goede flitser (ik ga asap een paar testjes doen).
Mijn vorige toestel (htc/qtec9100) had een echt toetsenboerd, dat ik nauwelijks bruikbaar vond, dus de extra dikte ervan vind ik alleen maar overbodig. aangezien de rest van de 'gewone' milestone minder waren, en de prijs niet echt veel verschilde, was die dus snel exit.

De 720 heeft een HDMI uitgang, waarmee je m rechtstreeks aan je TV kunt hangen, pluspunt. Marr of ik dat veel ga gebruiken weet ik niet.
De radio was een extra punt voor de 720, maar dat lijkt een wassen neus, dus.

Als ik de diverse fora op internet mag geloven, lijkt het zo dat sony-ericson een beetje laks is met android updates, maar dat heb ik niet kunnen valideren. De prijs is vergelijkbaar en de camera specs van de xt720 waren beter. Ook ondersteunt de SE minder formaten, dus de keuze was gemaakt.

Algemene eerste indruk
Positief, met een paar kanttekeningen.
Die slechte radio ontvangst valt mer heel erg tegen, voor de rest is de hardware dik in orde.

Aangezien dit mijn eerste android toestel is (vorige was een middeleeuwse baksteen), snapte ik niet dat je bij het groene unlock knopje bij het aanzetten niet moet aanklikken maar naar rechts slepen. Een echt android-n00b brobleem, maar ik wed dat ik daar niet de enige ben geweest die op het punt stond de helpdesk te bellen, temeer omdat het toestel (via belsimpel.nl) in het Frans was geinitialiseerd...
Mijns inziens had motorola best wel een soort quick start guide mogen maken, een paar spelletjes installeren en een paar mp3's, foto's en video's mogen pre-installeren, zodat je direct van start kunt, maar dat is na een uurtje spelen niet meer echt nodig en is ook niet van invloed op mijn beoordeling. Ik vermeld het alleen maar voor degene die in de zelfde situatie zitten.

[edit]
Over het algemeen is de eerste review nog redelijk kloppend. De storing die ik had werd prima opgelost.
De zo veel belovende fotomogelijkheden zijn niet zo stabiel als ik gehoopt had, maar de fotokwaliteit is voor een GSM echt bovengemiddeld.
Het is echter heel jammer dat een 'betrouwbare' leverancier als motorola klanten die een dure GSM kopen zo in de kou laat staan betreffende beloofde updates. Misschien verbetert hun houding nu ze overgenomen zijn door google, maar dit zal voor mij een zwaarwegende reden zijn om een ander merk te kiezen.

Heb jij ook een Motorola Milestone XT720 Zwart?

die had ik ook al gevonden, maar deze is van de Milestone, niet van de Milestone XT720. de 720 heeft betere specs maar geen keyboard.
Wacht je update af :)
In tegenstelling tot veel mensen ben ik zelf wel zeer te spreken over het design van de telefoon. Het uitsteeksel geeft het toestel iets speciaals en het is ook functioneel. De muis van mijn hand wil weleens over het schermpje zitten, daar heb je met deze telefoon weer geen last van.
Gezien je toch een DSLR heb, kan je zeker wel een paar fototjes van het onderwerp in kwestie maken. Fleurt de boel gelijk wat op.

Ben benieuwd wat hier nog aan word toegevoegd. :)

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 31 juli 2010 21:40]

Zoals je misschien gezien hebt, heb ik al een paar keer bijgevuld, daar is de bewerk functie toch voor? Ik was idd de eerste, maar om nou echt trots te zijn op een fipo, daar ben ik te oud voor. Ik dacht alleen mensen van dienst te zijn door snel mijn eerste indrukken mede te delen. Aangezien het een redelijk recente mobiel is, is er nog niet veel te vinden, en dan is alle info meegenomen, dacht ik zo.
Ik doe m'n best. Om te beginnen al 2 foto's toegevoegd en wat kleine toevoegingen en correcties in de tekst.
Ik heb de XT720 nu een aantal maanden, heb m meegehad op een backpackreis door india, en behalve de wat minimale batterij-levensduur heb ik niet echt te klagen gehad. Zichtbaarheid op het scherm in de volle Indiaase zon misschien aan de wat magere kant, maar daar hebben bijna alle telefoons last van.

Wat me wel nogal dwars zit is dat motorola LIEGT: toen ik hem eind juli kocht stond de upgrade voor 2.2 gepland voor Q4. Nou lig ik niet wakker van een maandje extra, maar wat schetst mijn verbazing:

--> MILESTONE XT720 Will remain on Android 2.1 %$&*@#$!!!

Hoewel me dit toestel best goed bevalt, zal dit dus de laatste Motorola zijn die ik ooit koop! Wees gewaarschuwd!
O, ja nog een opmerking: het toestel is in staat om HD 1280x720 op te nemen, maar om een of andere reden hangt hij dan na een aantal seconden en moet je de batteij eruit halen om opnieuw te starten. En het stukje dat je al opgenomen hebt, is weg. Het lijkt wel of hij z'n data niet snel genoeg kwijt han of zo. Ik gebruik het meegeleverde microSD kaartje. Misschien dat een sneller kaartje helpt?
Waarom zo snel een review plaatsen? Je hebt dit toestel pas een paar uur!!
Of wilde je perse de eerste zijn? Vind het maar magertjes allemaal.
als jij beloofd je review blijft bijwerken zodat ze beter worden beloof ik dat ik ze zal lezen _/-\o_