Sapphire Radeon R9 380 4GB Nitro

Specificaties Max. 985MHz • GDDR5 • DP, DVI-D, DVI-I, HDMI - Bekijk alle specificaties

Sapphire Radeon R9 380 4GB Nitro Review

william1141 31 december 2020, 122 views Product gekocht

Sapphire Radeon R9 380 4GB Nitro

Een videokaart dat meer in huis heeft dan wat je zou denken, voor een gamer met lage verwachtingen zag ik het niet aankomen dat het ook nog eens prima 1440p aankon! (zelf nu!.... op een paar games na natuurlijk)

Pluspunten

• komt nog steeds mee in 2020
  • 4gb VRAM!!
  • goede drivers (althans, nu dan)
  • kan best goed overclocken

Minpunten

• een beetje luid

Drivers en compatibiliteit Score: 4
~5 jaar later de dikke en vette AMD radeon R9 380.

(klein achtergrond verhaal)---------------------------------------------------------
Ik heb deze videokaart in het verleden gekocht vanwege de grote hoeveelheid aan VRAM en in de hoop om te future-proofen.

had ik gelijk? In mijn opinie: ja
Natuurlijk was ik toen zeer intens aan het twijfelen of ik een GTX960 4GB zou kopen of deze.
Maar omdat dit net iets beter in mijn budget paste, kocht ik de Sapphire R9 380 Nitro 4GB.

Eenmaal in huis stond er heel mooi op de doos: 1440p gaming!
Toen had ik in al in gedachte dat deze kaart mogelijk meer aankon dan ik had verwacht.
Helaas had ik toen een miezerig 1366X768p monitor dat natuurlijk niks voorstelde voor de videokaart.

Nu, 5 jaar later en één monitor upgrade later, kocht ik een Samsung 1440p 144hz gaming monitor met AMD freesync, mijn tweede monitor upgrade (en hopelijk de laatste voor een lange tijd!)

Eindelijk.... na 5 jaar kan ik eens testen of deze videokaart ECHT 1440p aankan.
(einde achtergrond verhaal)---------------------------------------------------------

(begin review)

De Sapphire R9 380 nitro 4GB,
Deze dikzak van een videokaart vind het erg leuk om redelijk veel lawaai te produceren, de videokaart (met een telefoon als geluids meter dus neem een korreltje zout a.u.b) produceert met custom fan-curve onder full load ongeveer 29± decibels en met de fan op full blast ongeveer 42± decibels, in ruste is het tussen de 0,2 en 2 decibels, dit is opgenomen op 62cm afstand van de desktop met een zit-hoogte (vanaf oren) van 116cm. Dus dit is uiteraard niet de stilste videokaart.

Mij stoort dit niet, maar mocht jij stilte freak zijn, dan zou ik er ver vandaan gaan!

Voor de rest met de custom fan-curve bereikt de videokaart met ~5 minuten furmark ongeveer 83C (we hebben het hier over 5 jaar oude koelpasta! I know, ik moet dit echt gaan vervangen)

In ruste/idle bereikt de videokaart een redelijke temperatuur tussen 46C en 60C (dit verschilt dus wat je doet apart van gamen)

Specifiek deze videokaart kan in mijn ogen redelijk ver overclocken, het is mij gelukt om een overclock te krijgen van 985mhz naar 1085 mhz op de core en van 1450mhz naar 1600mhz op de memory. Niet slecht!

In het begin waren de drivers echt ruk, dat geef ik toe, maar nu is het erg stabiel (in mijn ogen dan) en kan je dus overclocken vanuit de meegeleverde AMD radeon software, super gaaf!
------------------------------------
Nu in 2020 zou je denken dat het nul games aan zou kunnen op 1440p, tot mijn verassing kan die dat wel!
houd in gedachte dat ik geen uitgebreide benchmarker ben!!!

Need for speed: Heat: gemixte instellingen: laag~medium, native 1440p, ~41fps

Project Cars 2: gemixte instellingen: laag~medium, native 1440p, ~51fps (ik prioriteer graphics over fps in deze game)

Project Cars 2 VR (oculus quest 1, ALVR, lichte cpu bottleneck): 75% resolution scale, bijna alles op laag, ~50 fps (aangeraden om vrijwel alles op laag te zetten en op 60% resolution scale om 75 fps target te halen)

Black Mesa: gemixte instellingen, 1440p, geen AA, medium~ultra, ~122fps (xen hoofdstukken niet getest! en alweer, graphics iets hogere prioriteit)

DOOM Eternal (mogelijke cpu bottleneck): 1080p, dynamic resolution target op 72fps (haalt de gpu niet), low~medium, 38~50fps.

Cyberpunk 2077 (Let op!! zeer zware cpu bottleneck): gemixte instellingen, 1080p, low crowd density, low motion blur, 15~44 fps~
(misschien werk ik de review later bij met foto's van de instellingen)

In conclusie: Ik ben blij dat ik deze videokaart heb gekocht, het komt nog steeds mee in huidige games!

Specs:
CPU: Intel i5 2500k @4.4ghz
RAM: 16gb 1600mhz
GPU: AMD Sapphire R9 380 NITRO 4GB
MOBO: MSI P67A-GD65 (B3)

Heb jij ook een Sapphire Radeon R9 380 4GB Nitro?

Vraag & Aanbod